Hallo, voor een versterker ben ik ideeën op een rijtje aan het zetten van wat wil ik er op en aan hebben zitten en één belangrijk onderdeel is een volume regeling en daar heb ik een vraag over.
Het volume is te regelen met een ic of een potmeter met motor i.v.m. afstandsbediening maar wat is beter? Het ic of de potmeter.
Of zijn er andere of betere oplossingen.
Op de versterker wil ik geen display alleen een aan/uit, volume en source knop, voor de source komen er alleen led's op het front, lekker simpel dus.
Volume regeling
Moderator: Beheerdersteam
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Re: Volume regeling
Meest simpele is een gewone potmeter gevolgd door de motor potmeter en die gevolgd door een IC volume regeling.
Als je afstand bediening wilt zijn alleen de laatste 2 mogelijkheden interessant.
Voordeel van de motorpotmeter is dat hij altijd zijn stand bewaart als je hem uit zet. De kwaliteit is wel afhankelijk van de ohmse waarde van de potmeter een waarde van 50k is naar mijn beleving het maximale met goede gelijkloop en geen nare effecten op de frequentie karakteristiek. Nadeel is dat het alleen verzwakking geeft en je de uitgang hoogohmig moet belasten. Kosten zijn relatief iets lager als een IC.
Voordeel van een volume regel IC is dat je hem op de meest gunstige plaats in de kast kan zetten, de uitgangs impedantie is in verhouding laag en je hebt (bij de meeste) versterking. Nadeel is dat je een beperking hebt in uitgang spanning, bij sommige is dat maar 2 volt bij andere kan dat tot 9 volt (PGA2310) zijn. Je kan omdat de kanalen apart geregeld worden makkelijk balans regeling realiseren. Dat is een kwestie van programma in de micro controller die het ding aanstuurt.
Mijn ervaring is dat ik de beste resultaten haal met een (toch niet goedkope) PGA2310. Zoek mijn PGA2310 projectje op dit forum en dan vind je een en ander daarover. Overigens heb ik een serie printen daarvoor laten maken en zit nu te wachten tot de douane ze weer laat gaan.
Overigens heb je voor zowel de motor potmeter als een IC volume regeling een microcontroller nodig voor de afstand bediening. Een motorpotmeter is niet echt veel goedkoper als een PGA2310 maar daarbij heb je wel wat andere omringende IC's nodig om een laagohmige bron ( max 600 ohm) voor de PGA2310 te garanderen omdat anders de vervorming snel toeneemt. En voor een IC volume regeling heb je ook meer voedings spanningen nodig. Een motorpotmeter doet het met alleen de voeding die ook voor de microcontroller nodig is.
Groeten,
Jan
Als je afstand bediening wilt zijn alleen de laatste 2 mogelijkheden interessant.
Voordeel van de motorpotmeter is dat hij altijd zijn stand bewaart als je hem uit zet. De kwaliteit is wel afhankelijk van de ohmse waarde van de potmeter een waarde van 50k is naar mijn beleving het maximale met goede gelijkloop en geen nare effecten op de frequentie karakteristiek. Nadeel is dat het alleen verzwakking geeft en je de uitgang hoogohmig moet belasten. Kosten zijn relatief iets lager als een IC.
Voordeel van een volume regel IC is dat je hem op de meest gunstige plaats in de kast kan zetten, de uitgangs impedantie is in verhouding laag en je hebt (bij de meeste) versterking. Nadeel is dat je een beperking hebt in uitgang spanning, bij sommige is dat maar 2 volt bij andere kan dat tot 9 volt (PGA2310) zijn. Je kan omdat de kanalen apart geregeld worden makkelijk balans regeling realiseren. Dat is een kwestie van programma in de micro controller die het ding aanstuurt.
Mijn ervaring is dat ik de beste resultaten haal met een (toch niet goedkope) PGA2310. Zoek mijn PGA2310 projectje op dit forum en dan vind je een en ander daarover. Overigens heb ik een serie printen daarvoor laten maken en zit nu te wachten tot de douane ze weer laat gaan.
Overigens heb je voor zowel de motor potmeter als een IC volume regeling een microcontroller nodig voor de afstand bediening. Een motorpotmeter is niet echt veel goedkoper als een PGA2310 maar daarbij heb je wel wat andere omringende IC's nodig om een laagohmige bron ( max 600 ohm) voor de PGA2310 te garanderen omdat anders de vervorming snel toeneemt. En voor een IC volume regeling heb je ook meer voedings spanningen nodig. Een motorpotmeter doet het met alleen de voeding die ook voor de microcontroller nodig is.
Groeten,
Jan
Laatst gewijzigd door Dalojan op do 26 apr 2012, 8:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Dan lijkt mij de keuze van een motorpotmeter de beste en het handigst, de versterker is gewoon te bedienen/gebruiken en de besturing elektronica hoeft dan ook niet direct klaar en er zal toch wel genoeg gebouwd moeten worden.
Dan is het alleen opzoek naar een goed model.
Ik zal dat project eens gaan bekijken/doorlezen ik heb hem al gevonden
Het topic doorgelezen en dat ziet er ook wel erg mooi uit.
Dan lijkt mij de keuze van een motorpotmeter de beste en het handigst, de versterker is gewoon te bedienen/gebruiken en de besturing elektronica hoeft dan ook niet direct klaar en er zal toch wel genoeg gebouwd moeten worden.
Dan is het alleen opzoek naar een goed model.
Ik zal dat project eens gaan bekijken/doorlezen ik heb hem al gevonden
Het topic doorgelezen en dat ziet er ook wel erg mooi uit.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
ALPS maakt goede motorpotmeters die redelijk makkelijk verkrijgbaar zijn. De afstand bediening kan je realiseren met een simpele microcontroller die dan de motor aanstuurt en eventueel nog een aantal ingang keuze relais kan aansturen. Zo kan je het best heel simpel houden.
Groet
Jan
Groet
Jan
Jan dank voor de reactie dat was ook mijn idee, een pic die een H-brug stuurt en de motor links en rechts laar draaien.
Die pic zal dan ook de ingangen moeten gaan regelen en het aan/uit gedeelte.
Ben al druk bezig met ideeën op papier aan het zetten en dan kan ik die stap voor stap uitwerken.
Net als voor de behuizing ook daar heb ik al ideeën over
maar die laat ik maken metaal is niet echt mijn ding 
Die pic zal dan ook de ingangen moeten gaan regelen en het aan/uit gedeelte.
Ben al druk bezig met ideeën op papier aan het zetten en dan kan ik die stap voor stap uitwerken.
Net als voor de behuizing ook daar heb ik al ideeën over
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Bega niet de fout die ik de eerste keer beging, de microcontroller zijn eigen voeding aan / uit laten zetten. Uitzetten was niet het probleem maar met de afstand bediening een microcontroller activeren die geen voeding heeft ging niet werken. Als afstand bediening gebruik ik altijd een universeel ding met het Philips RC 5 protocol, dat werkt prima. Programma voor een PIC schrijf ik altijd in JAL, dat is redelijk simpel en een open source hoger programmeer taal waar je snel mee overweg kan als je ook Pascal begrijpt.
Groet,
Jan
Groet,
Jan
Het picje krijgt netjes een eigen voeding op welke manier ik dat ga doen weet ik nog niet maar daar had ik al wel aan gedacht, maar toch bedankt voor de tip.
Zelf gebruik ik picbasic dat snap ik nog een klein beetje, ik ben eigenlijk meer iemand van de soldeerbout i.p.v. een toetsenbord.
Ik wil het geheel in delen gaan bouwen en de afstandsbediening staat zeker niet vooraan. Denk dat als ik er verder mee ben er wel een nieuw draadje voor open.
Voor nu wordt het een motor potmeter waarvan de motor nog niet wordt aangesloten
Zit met nog wel veel meer vragen net als een voorversterker wel/niet en wat voor één.
Zelf gebruik ik picbasic dat snap ik nog een klein beetje, ik ben eigenlijk meer iemand van de soldeerbout i.p.v. een toetsenbord.
Ik wil het geheel in delen gaan bouwen en de afstandsbediening staat zeker niet vooraan. Denk dat als ik er verder mee ben er wel een nieuw draadje voor open.
Voor nu wordt het een motor potmeter waarvan de motor nog niet wordt aangesloten
Zit met nog wel veel meer vragen net als een voorversterker wel/niet en wat voor één.