Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

compay

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door compay »

knuisje schreef:
Goed gedocumenteerd wordt het zeker. :mrgreen:

Het is een 8 kanaals dac, maar door het combineren van uitgangen kun je er ook een 2 of 4 kanaals dac van maken. Ik zit te denken om standaard 2 kanalen (dus stereo) op het bordje te zetten. Deze worden dan als gebalanceerde en single ended uitgangen aangeboden. De 8 dac-uitgangen komen ook op een header voor degenen die 4 of 8 kanalen willen met een apart uitgangbordje.

Er zijn ook 8 ingangen (SPDIF en I2S). Ik denk aan 2 x coax, 2 x optisch en misschien nog I2S als dat kan. Dit alles is overbrugbaar zodat via een header ook 4 x I2S kan aangeboden, bijvoorbeeld voor gebruik met een minidsp.

Net als bij de eerste post aangegeven wordt alles uC gestuurd en komt er een grafisch display, volumeregeling, IR-remote en rotary encoder.

Ik sta (nog) open voor jullie suggesties. :goeie:
Hoeveel printjes zijn het er inmiddels, ben nu de tel kwijtgeraakt. :?
Om het nog ingewikkelder te maken, heb ik een suggestie, n.l. "nog" :idea: :roll: een smal printje voor achterin de kast waarop alle bovengenoemde in-en uitgangen gesoldeerd kunnen worden. Aansluitingen naar de ander printen kunnen o.a. gemaakt worden met molex printklemmen e.d.
Corresponderende gaten in de achterwand, klaar!
knuisje

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Het blijft voorlopig even bij 5 printen. Lijkt me wel even genoeg. Op langere termijn misschien een zesde om 4 of 8 kanalen mogelijk te maken.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Vind ik ook, eerst maar eens zien of dit allemaal goed draait.

Dan kan iemand er muziek uit krijgen, en als je je (knuisje) dan gaat vervelen kan het andere ook nog wel eens. :)
Het feit dat het flexibel is in deze opzet, maakt het al prachtig. :goeie:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb nog even een vraag omtrent de integratie met een miniDSP. Begrijp ik nu goed dat je die als het ware in de digitale lijn kunt opnemen? Feitelijk dus 4 (5 als je i2s meetelt) digitale ingangen en dan 4 (of 8 bij 2 dsp's) analoge, door de Sabre32 omgezette SE uitgangen?
Dat zou voor mij, en wellicht voor vele anderen, echt een one-stop apparaat betekenen en zou je bij deze tot heilig verklaard worden door mij! :goeie: Alleen eindversterkers toevoegen en gaan met die banaan! Ik word al helemaal warm van binnen... en mijn portomonnee leeg...
knuisje

Bericht door knuisje »

Ja, er zijn 4 spdif ingangen (2 coax en 2 toslink). Daarnaast is er een 8 kanaals I2S ingang (of 2 of 4 kanalen dmv. doorverbinden van de I2S-signalen op de print middels soldeerjumpers).

Er zijn 8 differentiele analoge uitgangen waarvan 2 op de print beschikbaar worden gesteld (IV en buffer) en 6 op headers naar buiten gevoerd kunnen worden. Deze 8 analoge uitgangen zijn op de print dmv. soldeerjumpers ook combineerbaar tot 2 of 4 uitgangen.

Dus door alle soldeerjumpers te verbinden heb je een stereo I2S ingang en stereo uitgang (waarbij je dus voor elke kant 4 dacs parallel schakelt).

Je hebt echter geen digitale uitgang, alleen analoge (vandaar de naam DAC :D ).
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
...........en zou je bij deze tot heilig verklaard worden door mij! :goeie: en mijn portomonnee leeg...
Er is al een brief met aanvraag naar het Vaticaan. :sure:

:rofl: :rofl:
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

knuisje schreef:
waarbij je dus voor elke kant 4 dacs parallel schakelt
Ik moet echt eens leren dat al mijn vragen heel erg dom zijn, ik vroeg me af of je bij 2 kanalen dan niet overgebleven kanalen parallel kan schakelen. :)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
waarbij je dus voor elke kant 4 dacs parallel schakelt
Wat is het voordeel daarvan? Dus krijg je bijv betere kwaliteit bij 2 kanaals (1x 4 dacs parallel) dan bij 4 kanaals (4x 1 dac)?
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Meerdere DAC parallel zetten geeft wat winst in geluidskwaliteit, wordt bij vele top DACs ook gedaan.
Dit blijkt ook uit de specificaties, kijk maar naar de S&R verhouding.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ok dank je!
Dat plaatst me in een dilemma maar ik zal dit topic niet vervuilen hiermee en ik zal een nieuw topic openen.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Wanneer het scherm wat groter moet, kun je ook nog overgaan naar een grafisch scherm. Bijvoorbeeld dit 240x128 scherm. Er is vandaag een tutorial al op Hackaday verschenen.
Ro808

Bericht door Ro808 »

Een heel interessant project dit.
Ik heb het topic vluchtig doorgelezen, maar vroeg me af of de uitgangstrap 'gebalanceerd' (symmetrisch) wordt uitgevoerd.
Laatst gewijzigd door Ro808 op di 24 apr 2012, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
knuisje

Bericht door knuisje »

Vinculum schreef:
Dus krijg je bijv betere kwaliteit bij 2 kanaals (1x 4 dacs parallel) dan bij 4 kanaals (4x 1 dac)?
Bij 2 kanalen heb je 2 x 4 dacs parallel, bij 4 kanalen heb je 4 x 2 dacs parallel.
Ro808 schreef:
Ik heb het topic vluchtig doorgelezen, maar vroeg me af of de DAC 'gebalanceerd' (symmetrisch) wordt.
Ja, er zijn 2 gebalanceerde en 2 single ended uitgangen.
Laatst gewijzigd door knuisje op di 24 apr 2012, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ro808

Bericht door Ro808 »

Zo, da's een rappe reactie :D

Dat is goed om te vernemen, dan kan ie linea recta de eindversterker in en heb ik dus geen pre-amp (mixer in mijn geval) en geen geluidskaart meer nodig.

Wat betreft de parallelle DAC's; is het niet zo dat de samplefrequentie en daarmee de bitdiepte afneemt naarmate er minder DAC's per kanaal voorhanden zijn?
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ro808 schreef:
Zo, da's een rappe reactie :D

Wat betreft de parallelle DAC's; is het niet zo dat de samplefrequentie en daarmee de bitdiepte afneemt naarmate er minder DAC's per kanaal voorhanden zijn?
Dat maakt niets uit! door parallel schakeling wordt de signaal en ruisverhouding verbeterd en is er meer stroom beschikbaar aan de uitgang.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Kun je ook 2x stereo output krijgen? 2x hetzelfde signaal dus. Of zeg ik nu iets doms en kun je gewoon het splitsen ofzo?
knuisje

Bericht door knuisje »

Als je 2 keer dezelfde signalen wilt kun je dit beter met aparte opamps realiseren, maar waarom zou je dat willen?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
Als je 2 keer dezelfde signalen wilt kun je dit beter met aparte opamps realiseren, maar waarom zou je dat willen?
Ik wil je topic niet vervuilen maar ik zit heel erg te dubben wat ik moet doen thuis. Deze DAC/voorversterker is precies wat ik zoek, alleen twijfel ik over de manier waarop ik de dsp moet integreren. Ik heb volgens mij 3 opties:
Optie_1.png
Optie_2.png
Optie_3.png
Optie 1 geeft een soort alles in 1 optie maar ik ben bang dat ik veel kwaliteit verlies doordat er niet parallel geDACt word en doordat de miniDSP veel weggooit.

Optie 2 maakt het meer gesegmenteerd en behoud het volledige potentiaal van de SabreDAC doordat deze alleen in stereo opereert. Groot nadeel is weer dat de volume regeling na de dsp moet gebeuren waardoor er weer een aparte PGA volumeregeling oid gemaakt moet worden.

Optie 3 geeft volgens mij de meeste kwaliteitswinst en flexibiliteit maar vereist een extra opampje en ik kan de fronts niet meer extra aanpassen (weet ook niet echt of dit nodig dan wel wenselijk is).
knuisje

Bericht door knuisje »

off topic:
optie 1 kan niet omdat zoals eerder gezegd een dac alleen een digitale ingang heeft, geen digitale uitgang.
optie 2 is niet zinvol om een extra DA/AD voor de dsp te introduceren.
optie 3 zou kunnen, de extra AD/DA stap zal voor subs niet veel uitmaken maar de fronts krijgen het volledige signaal binnen (geen highpass)

Ik zou de dac 4-kanaals via I2S aansluiten na de minidsp. Na de dac krijg je de 4 eindversterkers. De volumeregeling zou ik niet door de minidsp maar door de dac laten doen, die laatste is geheel verliesvrij.
/off topic
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Helemaal met Knuistje eens, de DAC achter de DSP plaatsen.
Eventueel een digitale bronkeuze ervoor ervoor zetten (zoiets is bij mij in ontwikkeling), je kan bij de miniDSP digitaal in.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Zo toch maar eens mezelf gaan verdiepen in dit topic, zou natuurlijk wel mooi zijn om mijn minidsp 2x8 hiermee te 'upgraden'. :oops:
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Precies, ook een 2x4 minidsp kan je hiermee op een hoger plan tillen :kwijl:
knuisje

Bericht door knuisje »

Ja, ben jij van je ruis af. :mrgreen:
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Niet alleen de ruis maar ook een goede volume regeling zonder kwaliteitssverlies is niet te versmaden :wink:

Soundexcel is er trouwens in geslaagd om de ruis te elimineren, maar nu wil het volume niet lager dan -37db..... Hopelijk wordt daar nog een oplossing voor gevonden. Zo niet, dan is jouw project nog interessanter aan het worden :mrgreen: !
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ja de slechte volumeregling in de miniDSP is berucht. Dat was voor mij ook de reden om daarvan af te stappen.
Plaats reactie