Becker Monza buizenradio
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Becker Monza buizenradio
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met een Becker Monza autoradio uit 1952 na te lopen voor een vriend. De condensatoren zijn bijna allemaal vergaan, ook niet raar na zoveel jaar. Ik kan via iemand in Amerika aan een schema komen. Nu is mijn vraag, kan ik in zo'n oude radio de condensatoren zomaar vervangen door willekeurige condensatoren van de zelfde waardes, of is er een merk/type wat ik beter kan gebruiken in zo'n oude buizenradio?
Alvast bedankt voor de info!
Koen
Ik ben bezig met een Becker Monza autoradio uit 1952 na te lopen voor een vriend. De condensatoren zijn bijna allemaal vergaan, ook niet raar na zoveel jaar. Ik kan via iemand in Amerika aan een schema komen. Nu is mijn vraag, kan ik in zo'n oude radio de condensatoren zomaar vervangen door willekeurige condensatoren van de zelfde waardes, of is er een merk/type wat ik beter kan gebruiken in zo'n oude buizenradio?
Koen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Becker Monza buizenradio
Mooi ding hoor! Dezelfde condensatoren ga je niet of moeilijk vinden, dus daar moet zowiezeo wat vervangends in. Kan als het dezelfde waarde is, maar let wel op de juiste max spanning waarbij je de vervangende condensatoren gaat gebruiken.
Ok, maar wat ik dan wel vreemd vind, is dat er 3 condensatoren in zitten met de waarde: 0.1UF 500V. Moet ik deze dan vervangen met zo'n MKP als deze? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/459970/
Technisch is daar geen bezwaar tegen maar je zit dan wel een beetje met de gewetensvraag hoe origineel blijft het er dan uit zien? Wat wel eens gedaan wordt bij oude radio's is om de nieuwe elco's in de bussen van de oude elco's te plaatsen. Moderne elco's zijn een stuk kleiner. Is niet alleen een hels karwei maar blijft toch een beetje nep dan naar mijn idee.KoenVW schreef:Hallo allemaal,
Koen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Kan, geen probleem voor de werking.KoenVW schreef:Ok, maar wat ik dan wel vreemd vind, is dat er 3 condensatoren in zitten met de waarde: 0.1UF 500V. Moet ik deze dan vervangen met zo'n MKP als deze? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/459970/
Gewone condensatoren, dus niet de elco's, vergaan eigenlijk niet. Zou die in eerste instantie niet vervangen en alleen de elco's.
In die radio zit waarschijnlijk een "triller omvormer", een soort van mechanische SMPS. Zou eerst eens checken of de "triller" nog in orde is. Als dat niet het geval is en die is niet meer te repareren of nieuw te vinden, dan is de rest verspilde moeite.
In die radio zit waarschijnlijk een "triller omvormer", een soort van mechanische SMPS. Zou eerst eens checken of de "triller" nog in orde is. Als dat niet het geval is en die is niet meer te repareren of nieuw te vinden, dan is de rest verspilde moeite.
He ja grappig,heb vroeger ook wel van dat spul hersteld.Die zaten meestal in twee kasten,de voeding apart.Bij gebrek aan een stevige voeding,trekt wel enige amps,werd er een accu bijgehaald.
De elkos zijn idd het zwakste punt,vooral na zo lang.De andere C's beter ook vervangen of minstens nameten,ze lekken vaak als een mandje.
De triller kan een probleem zijn.Is meestal tegelijk een synchrone gelijkrichter,als ie trilt wil dat nog niet zeggen dat het werkt.
Om te voorkomen dat die triller alsnog de geest geeft,toch beter op z'n minst de elkos in de voeding vervangen.
Met een schema van de radio is er wel een halfgeleider nep-triller te maken,in geval van nood.
Anne
De elkos zijn idd het zwakste punt,vooral na zo lang.De andere C's beter ook vervangen of minstens nameten,ze lekken vaak als een mandje.
De triller kan een probleem zijn.Is meestal tegelijk een synchrone gelijkrichter,als ie trilt wil dat nog niet zeggen dat het werkt.
Om te voorkomen dat die triller alsnog de geest geeft,toch beter op z'n minst de elkos in de voeding vervangen.
Met een schema van de radio is er wel een halfgeleider nep-triller te maken,in geval van nood.
Anne
Eerst dat schema maar eens afwachten. In het dure segment, waartoe die Monza behoort, wilde ook wel eens een kleine Dynamotor (een motortje met een dynamo op één as) zitten voor de hoogspanning. En die dikke ronde bus in het midden lijkt daar wel een beetje op.Ah!buis schreef:De triller kan een probleem zijn.Is meestal tegelijk een synchrone gelijkrichter,als ie trilt wil dat nog niet zeggen dat het werkt.
Anne
[Edit]
Hmm zit dus duidelijk wel een triller in: