2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Hallo Jeroen,
Ik wil die informatie (dat in jouw speaker de 2.4 mH beter klinkt dan 1.5mH) gebruiken, dus zeg maar de uiteindelijke plot en die vergelijken met de freq. plot van mijn huidige filter, wellicht kan ik dan meer gericht zien hoe groot mijn serie spoel moet zijn.
Groetjes Walter
Ik wil die informatie (dat in jouw speaker de 2.4 mH beter klinkt dan 1.5mH) gebruiken, dus zeg maar de uiteindelijke plot en die vergelijken met de freq. plot van mijn huidige filter, wellicht kan ik dan meer gericht zien hoe groot mijn serie spoel moet zijn.
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dat heeft geen zin, ik heb dit gewoon op gehoor moeten bepalen. Frequentieplots helpen hier niet bij, kunnen zelfs tegenwerken (het was niet voor niets dat ik het oordeel van Marieke nodig had). Je zult in staat moeten zijn om te benoemen waar het hem in zit als je het nog niet optimaal vindt klinken, dat is het vertrekpunt om een deel van het spectrum meer of minder te bevoordelen.
Misschien heb je wel last van de poort die aan de voorkant zit
Misschien heb je wel last van de poort die aan de voorkant zit
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Gelukkig heb ik slechte ogen en een klein beeldscherm zodat ik die laatste opmerking in het klein niet kan lezen
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
De 2.7mH zit erin, klinkt eigenlijk ook wel goed op basis van een vluchtige eerste indruk. Ik laat het eerst een tijd zo spelen om het goed te beoordelen. Het is een Jantzen Wire Coil spoel die hard gebakken is, dus eenmaal afgewikkeld herstel je het niet zomaar.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik ben benieuwd hoe je dat vindt klinken.
Zo´n Jantzen spoel gebruik ik hier ook, die wikkel je niet meer op...
Zo´n Jantzen spoel gebruik ik hier ook, die wikkel je niet meer op...
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
MOB3W klinkt dusdanig veel beter dan deze monitor, dat ik nog eens heel goed naar dit filter moet kijken...
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik ga morgen eens een filter met steilere hellingen proberen. Probleem met de NEO3PDR is dat beneden 2kHz deze tweeter uit zichzelf sterk afvalt. Voor slappe hellingen moet je dan het overnamepunt eigenlijk heel hoog leggen. Dat is dan weer een probleem met de AL130, die je liever niet teveel richting zijn opbreekgebied gebruikt.
Het gevolg van dit alles is te weinig energie van 1000Hz (-1dB) tot 2000Hz (-2.5dB). Met een eerste orde filter valt verder niks te corrigeren, dus de AL130 wat meer laten doen in dit gebied kan niet. Ja, alleen als je veel minder bafflestep compensatie gebruikt, maar dan komt er teveel midden in beneden 1000Hz.
Dit had ik natuurlijk van te voren allemaal kunnen weten, maar ik wilde zo graag het mooi akoestisch uitgelijnd zijn van woofer en tweeter gebruiken met een slap filter. Ok, experiment geslaagd, klinkt goed maar gewoon te weinig detail in het midden.
Het nieuwe filter heeft mooie 4de orde hellingen met akoestisch overnamepunt 2700Hz, dat gaat heel mooi met de NEO samen.
Het gevolg van dit alles is te weinig energie van 1000Hz (-1dB) tot 2000Hz (-2.5dB). Met een eerste orde filter valt verder niks te corrigeren, dus de AL130 wat meer laten doen in dit gebied kan niet. Ja, alleen als je veel minder bafflestep compensatie gebruikt, maar dan komt er teveel midden in beneden 1000Hz.
Dit had ik natuurlijk van te voren allemaal kunnen weten, maar ik wilde zo graag het mooi akoestisch uitgelijnd zijn van woofer en tweeter gebruiken met een slap filter. Ok, experiment geslaagd, klinkt goed maar gewoon te weinig detail in het midden.
Het nieuwe filter heeft mooie 4de orde hellingen met akoestisch overnamepunt 2700Hz, dat gaat heel mooi met de NEO samen.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Jammer dat je weer overnieuw moet beginnen met je filter, ach ja, ik zit inmiddels ook al op de 10e variant ofzo
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Is niet erg hoor. Ik heb nog even naar het topic van GeertM2 zitten kijken, hier was dat: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 18#p116218
Ik heb dat ook nog gesimuleerd, ter verificatie dat mijn laagdoorlaatfilter niet nodeloos complex is (3de orde). Dit tweede orde elektrisch filter van GeertM2 heeft denk ik nog steeds het probleem dat de energie boven 1000Hz te snel in zakt. Dit wordt behoorlijk gecompenseerd door de NEO zo laag mogelijk in te zetten als maar kan, maar nog steeds zie je een dipje in dat gebied. Daarnaast lijkt het rendement van de NEO van GeertM2 hoger dan dat van mijn exemplaren. Kan ik verder niet verklaren, maar wellicht dat GeertM2 nog zijn voordeel kan doen met mijn filtervoorstel. Het zal wellicht ook goed werken met een niet hellende baffle, afhankelijk ook weer van hoe het precies uitpakt met de NEO3 exemplaren.
Ik heb dat ook nog gesimuleerd, ter verificatie dat mijn laagdoorlaatfilter niet nodeloos complex is (3de orde). Dit tweede orde elektrisch filter van GeertM2 heeft denk ik nog steeds het probleem dat de energie boven 1000Hz te snel in zakt. Dit wordt behoorlijk gecompenseerd door de NEO zo laag mogelijk in te zetten als maar kan, maar nog steeds zie je een dipje in dat gebied. Daarnaast lijkt het rendement van de NEO van GeertM2 hoger dan dat van mijn exemplaren. Kan ik verder niet verklaren, maar wellicht dat GeertM2 nog zijn voordeel kan doen met mijn filtervoorstel. Het zal wellicht ook goed werken met een niet hellende baffle, afhankelijk ook weer van hoe het precies uitpakt met de NEO3 exemplaren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
heeft Geert de Neo3 en jij de Neo3PDR mss?jeroen_d schreef:Daarnaast lijkt het rendement van de NEO van GeertM2 hoger dan dat van mijn exemplaren. .
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Denk dat je gelijk hebt met deze keuze. Én bafflestep én een goede X-over zonder dat je de afmetingen van de baffle kunt beïnvloeden lijkt mij wel wat veel gevraagd voor een 1e-orde elektrisch.jeroen_d schreef:Het nieuwe filter heeft mooie 4de orde hellingen met akoestisch overnamepunt 2700Hz, dat gaat heel mooi met de NEO samen.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Had je nog iets kunnen doen met een passief shelf filter om de bafflestep aan te pakken?
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Een shelf in de LP-sectie i.c.m. de zuigkring om de piek uit de response van de AL130 te halen had wellicht gekund. Maar Jeroen heeft wel gelijk: de NEO valt onder 2k heel snel af, dat verhelp je niet.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dat blijft gewoon het probleem. Je kunt niet zomaar in een eerste orde passief filter met slappe helling het gebied van de AL130 tussen 1000 en 2000 Hz liften en daarna weer laten afvallen. Met 4de orde hellingen heb je dit probleem niet, die vallen minder af in hun doorlaatgebied en met een 4de orde helling is het voor de NEO geen probleem om die netjes te benaderen met een elektrisch 2de orde filter.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Inderdaad, even vergeten, aan de snelle afval van de neo3 ontkom je niet.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik snap het probleem, jammer dat binnen het 6dB filtergebeuren dit niet op te lossen is. De Dynaudio tweeter die ik gebruik tikt met maar weinig verzwakking de 1 kHz aan en vormt een fijne match met de Al130. Ik kon jouw opmerking over weinig detail al zo moeilijk plaatsen...
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ah, gebruik jij een mooie Dynaudio tweeter, dat is een heel ander beestje...
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
bedoel je daar een goed of slecht beestje mee?jeroen_d schreef:Ah, gebruik jij een mooie Dynaudio tweeter, dat is een heel ander beestje...
bert
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Vanavond heb ik het nieuwe filter beluisterd, ik had het gisteren in elkaar gesoldeerd. Eerste indruk: wat een ramp! Na wat heen en weer wisselen met MOB3W bedacht ik iets:
ja Jeroen daar ga je. Bij het nieuwe filter is de tweeter gewoon in fase aangesloten...en die draadjes had ik dus nog niet omgewisseld. ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Omwisselen dus en opnieuw luisteren. Aah, dat gaat een stuk beter! Ik denk dat ik dit maar eens ga inbouwen, ik heb niet het idee dat hier meer uit te halen is. Je blijft het karakter van de units horen: de AL130 klinkt warm en clean, maar mist textuur (vaag, maar ik vind het toch de beste omschrijving. Voor de mensen die de Classic 180 van rho kennen, die speaker had een heel mooie textuur in het midden). De NEO3PDR klinkt zuiver, maar mist dynamiek. Alsof er iets op de bekkens ligt waardoor het niet door zingt.
Maar goed, als ik dit laag rendement speakertje mag omschrijven:
+ Zuiver geluid, al helemaal als je in aanmerking neemt dat het een 2-weg is met slechts een 79cm2 oppervlak woofertje.
+ Zet zonder probleem een piano op 'live' niveau neer in je huiskamer.
+ Goede plaatsing en het geluid komt goed los van de speakers, absoluut geen plakken van het geluid.
+ Baslijnen droog en goed te volgen.
+ Klinkt warm, nooit scherp, het hoogste hoog is hoorbaar.
+ Het geluidsbeeld is breed en diep, zoals je mag verwachten van een kleine monitor met smalle baffle.
- Diepste laag ontbreekt (ja dacht me de koekoek)
- Er zijn monitors van dit formaat die meer dynamisch klinken.
- Het zijn geen 'rockers', daarvoor ontbreekt een bepaalde 'byte'.
Omwisselen dus en opnieuw luisteren. Aah, dat gaat een stuk beter! Ik denk dat ik dit maar eens ga inbouwen, ik heb niet het idee dat hier meer uit te halen is. Je blijft het karakter van de units horen: de AL130 klinkt warm en clean, maar mist textuur (vaag, maar ik vind het toch de beste omschrijving. Voor de mensen die de Classic 180 van rho kennen, die speaker had een heel mooie textuur in het midden). De NEO3PDR klinkt zuiver, maar mist dynamiek. Alsof er iets op de bekkens ligt waardoor het niet door zingt.
Maar goed, als ik dit laag rendement speakertje mag omschrijven:
+ Zuiver geluid, al helemaal als je in aanmerking neemt dat het een 2-weg is met slechts een 79cm2 oppervlak woofertje.
+ Zet zonder probleem een piano op 'live' niveau neer in je huiskamer.
+ Goede plaatsing en het geluid komt goed los van de speakers, absoluut geen plakken van het geluid.
+ Baslijnen droog en goed te volgen.
+ Klinkt warm, nooit scherp, het hoogste hoog is hoorbaar.
+ Het geluidsbeeld is breed en diep, zoals je mag verwachten van een kleine monitor met smalle baffle.
- Diepste laag ontbreekt (ja dacht me de koekoek)
- Er zijn monitors van dit formaat die meer dynamisch klinken.
- Het zijn geen 'rockers', daarvoor ontbreekt een bepaalde 'byte'.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Mooie omschrijving Jeroen!
Een aantal van die zaken wil ik dus wel in mijn monitor, vandaar dat het project vorm volgt functie heeft.
Een KE25SC gaat de AL130 qua dynamisch bereik en transparantie voorbij. De warmte of byte hoor ik sowieso niet bij de basreflex variant, dus dat concept zal voor een 2-weg ook een duidelijk compromis zijn. Dat middengebied is inderdaad niet zo rijk aan klankkleur bij een neutrale afstemming, dat heb ik ook wel eens beter gehoord - maar nog niet van een 13 cm.
Je hebt met deze 2 units een mooi geheel gemaakt. Hopelijk kan ik voor Brede nog verder met mijn filtering, dan neem ik mijn AL130 monitor zeker mee. Ik ben erg benieuwd naar de looks van jouw monitor, want dat ziet er op de foto's heel lekker uit.
Een aantal van die zaken wil ik dus wel in mijn monitor, vandaar dat het project vorm volgt functie heeft.
Een KE25SC gaat de AL130 qua dynamisch bereik en transparantie voorbij. De warmte of byte hoor ik sowieso niet bij de basreflex variant, dus dat concept zal voor een 2-weg ook een duidelijk compromis zijn. Dat middengebied is inderdaad niet zo rijk aan klankkleur bij een neutrale afstemming, dat heb ik ook wel eens beter gehoord - maar nog niet van een 13 cm.
Je hebt met deze 2 units een mooi geheel gemaakt. Hopelijk kan ik voor Brede nog verder met mijn filtering, dan neem ik mijn AL130 monitor zeker mee. Ik ben erg benieuwd naar de looks van jouw monitor, want dat ziet er op de foto's heel lekker uit.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Jaja, ik lees mee!jeroen_d schreef:Is niet erg hoor. Ik heb nog even naar het topic van GeertM2 zitten kijken, hier was dat: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 18#p116218
Ik heb dat ook nog gesimuleerd, ter verificatie dat mijn laagdoorlaatfilter niet nodeloos complex is (3de orde). Dit tweede orde elektrisch filter van GeertM2 heeft denk ik nog steeds het probleem dat de energie boven 1000Hz te snel in zakt. Dit wordt behoorlijk gecompenseerd door de NEO zo laag mogelijk in te zetten als maar kan, maar nog steeds zie je een dipje in dat gebied. Daarnaast lijkt het rendement van de NEO van GeertM2 hoger dan dat van mijn exemplaren. Kan ik verder niet verklaren, maar wellicht dat GeertM2 nog zijn voordeel kan doen met mijn filtervoorstel. Het zal wellicht ook goed werken met een niet hellende baffle, afhankelijk ook weer van hoe het precies uitpakt met de NEO3 exemplaren.
Ik had ook de PDR er in zitten, dus dat is het niet... (de niet pdr had meer rendement en meer bundeling)Henkjan schreef:heeft Geert de Neo3 en jij de Neo3PDR mss?jeroen_d schreef:Daarnaast lijkt het rendement van de NEO van GeertM2 hoger dan dat van mijn exemplaren. .
Wat nog iets is wat jeroen zou kunnen proberen, is de back cup eraf halen en er zelf een iets grotere goed gedempte kamer achter maken. Het plotje van de specs suggereerd dat de neo3 dan wel eens een stuk minder snel af zou kunnen vallen:
De respons van de Neo zal wat meer op de MOB3W lijken... Misschien maakt dat het filteren net wat makkelijker?In the same manner as NEO3, the NEO3 PDR can be also optionally shipped as a raw driver without back cup attached and with/without face plate. This version of the NEO3PDR can be arranged as a dipole or semi-dipole with completely or partially opened rear. A choice of different methods absorbing rear radiation could be used as well, allowing the tweeter extended midrange response and any degree of adjusting its radiation pattern from pure dipole to a monopole with totally anechoic rear arrangement. Dipole and a variant with "anechoic" rear enclosure possess ultimate resolution and transparency of sound reproduction although it comes with a lower sensitivity than the NEO3 PDR standard mode.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ja, dat klopt maar ik heb toch van te voren heel bewust gekozen niet deze weg te bewandelen en een kamer nu nog inbouwen voor de tweeter is erg lastig zo niet onmogelijk zonder heel veel werk. Dat vind ik het niet waard. In principe is de respons in het midden nu vlak en ik heb me erbij neergelegd dat lage orde filtering het niet gaat worden. Het zal ook niets veranderen aan het karakter van de NEO3PDR dat zijn voors en tegens heeft.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
@Jeroen, Wouter
Ik kan me voor het allergrootste deel vinden in jullie bevindingen, vooral de positieve!
Maar, sommige zaken hoor ik toch wat anders. Als Jeroen schrijft 'mist textuur' en Wouter 'middengebied is niet zo rijk aan klankkleur', hoor ik bij stemmen en soms bij piano een tikje 'harde' klank, wat kilheid. Ik meen dat dat in het hogere middengebied zit, het soepele gemak wat ik in het lage(re) middengebied hoor ontbreekt daar een beetje. Misschien duiden we op het zelfde fenomeen...?
Het zit niet in de filtering, dat is wat ik zeker weet.
Maar.. het is maar een beetje, ik vind het een prima driver, ik hoor zoals gezegd veel positieve zaken.
(en ondertussen word ik steeds nieuwsgieriger naar die C-Quenze...)
Fraaie tweeter die KE25SC Wouter, ik ken hem niet maar stond desondanks wel op mijn verlanglijstje.

Ik kan me voor het allergrootste deel vinden in jullie bevindingen, vooral de positieve!
Maar, sommige zaken hoor ik toch wat anders. Als Jeroen schrijft 'mist textuur' en Wouter 'middengebied is niet zo rijk aan klankkleur', hoor ik bij stemmen en soms bij piano een tikje 'harde' klank, wat kilheid. Ik meen dat dat in het hogere middengebied zit, het soepele gemak wat ik in het lage(re) middengebied hoor ontbreekt daar een beetje. Misschien duiden we op het zelfde fenomeen...?
Het zit niet in de filtering, dat is wat ik zeker weet.
Maar.. het is maar een beetje, ik vind het een prima driver, ik hoor zoals gezegd veel positieve zaken.
(en ondertussen word ik steeds nieuwsgieriger naar die C-Quenze...)
Fraaie tweeter die KE25SC Wouter, ik ken hem niet maar stond desondanks wel op mijn verlanglijstje.
Still rockin' dat ouwe dingHeel goed beestje.
