Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hier nog even een inkijkje in de constructie.
constructie.jpg
Niet op de tekening maar in het midden van de kast zet ik nog een 'kruis' dat boven en onderkant met elkaar verbind en op 1/3 en 2/3 de zijwanden, de zijwanden met 2x22mm zijn zo dik dat ik niet verwacht dit super zwaar te moeten gaan bracen. Klankbord zijn ook 2 platen van 22mm.

Het regelwerk aan de achterkant om de achterwand tegenaan te schroeven.

Midkast is hier nogal simpel. Ik zit er nog over te dubben, ongelijkvormiger maken, eventueel steeds smaller wordende lijn of gewoon op een pluk twaron vertrouwen?
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door tigradekat »

Mijn mening: De zijwanden verdienen zeker goede bracing! Dit zijn veruit de grootste panelen. Je zal verbaast staan hoe weinig efficiënt dikke wanden zijn in het tegengaan van resonantie. Een paar goede braces zijn vele malen efficiënter. Het grootste voordeel is zelfs dat de resonantiefrequentie omhoog gaat door de bracing. Dit betekent dat de lagere frequenties geen kans meer hebben om de kast in resonantie te brengen. Gewoon doen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Henkjan »

die midkast, kan je die niet naar achteren in een punt laten uitlopen?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Henkjan schreef:
die midkast, kan je die niet naar achteren in een punt laten uitlopen?
Ja dat zal beter zijn dan een rechthoekige doos.

Een wig volstaat of toch een piramide/frietzak? Vierzijdige of driezijdige piramide.
koker.jpg
Aan welke lengte moet je dan denken? staat dat nog in relatie tot het beoogde weergave bereik van de driver (+- 250 a 300hz tot 3 a 4Khz)? Een TL met gesloten einde. Of gewoon deze vorm alleen wegens de geen paralelle wanden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door markbakk »

Of gewoon één enkel schotje tussen twee verstevigingsschotten in, zoals hieronder (het onderste verstevigingsschot ontbreekt hier nog).
IMG_0010.JPG
IMG_0009.JPG
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Mark,

jouw antwoord impliceert dat een wig vorm voldoende is? Die is inderdaad ook vrij eenvoudig te bouwen.

Huib
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Henkjan »

wigvorm lijkt me voldoende, mits t kastje goed gevuld met demping (BAF, Twaron, oid) is.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door markbakk »

Akoestisch schuim (pritex, akotherm) of minerale wol met persing 40kg, je kunt de ruimte gewoon helemaal vullen mocht je twijfels hebben aan de werking. Twaron kan ook, BAF lijkt minder goede eigenschappen te hebben en moet je in elk geval voldoende aanduwen. De vorm van de kast doet er m.i. trouwens niet zoveel meer toe zodra je het compartiment helemaal vult.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Henk, Mark,

Twaron heb ik hier genoeg liggen.

Zou het de moeite lonen om testkastjes te timmeren en na te meten of zijn de verschillen dermate marginaal bij een goed gevulde kast dat het geen extra waarde/leermoment heeft?

Kom hierbij mijzelf terug op een basis vraag: is er serieus klank verschil tussen speciale maar niet/nauwelijks gedempte midkast versus een rechthoekige kast maar wel (prop)vol twaron. Hou zou een CSD er uitzien?

Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Staande golven......(zijn er ook liggende golven :o )

De kast heeft intern een langste lengte van +- 80cm. Met halve lambda is dat dus een gebied rond de 200hz dat gaat resoneren, nog net het gebied waarin de woofer zelf zo'n resonantie kan aanslaan. De rest van dimensies is zodanig dat staande golven niet door audio signaal aangeslagen worden omdat de woofer die niet meer weergeeft.

Dat gebied rond de 200hz dempen met een pakket dempingsmateriaal in de bodem en top van de kast of nog iets van zo'n V halverwege(?) inbouwen (die tevens meedoet als bracing?).
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Nog even de bracing uitgewerkt.
constructieII.jpg
Met hulp van sketchup even de inhoud bepaald, kast was bruto 71ltr, na aftrek van midkast, alle bracing, woofer en de BR poorten, blijft zo'n 60ltr netto over.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door markbakk »

hsmeets schreef:
Hou zou een CSD er uitzien?
Ik neem aan dat je dit kent? Jeroen schrijft daar ergens:
Als er teveel dempingsmateriaal in zit, zal de beweging van de konus mede bepaald gaan worden door de eigenschappen van dit dempingsmateriaal. Je doet dus ook iets met de gewenste energie die de konus naar buiten toe afgeeft. Je tast de lineaire werking van het massaveersysteem aan. Uitsluitend indien het dempingsmateriaal zuiver lineair werkt kan je ongebreideld dempen. Zo niet, dan krijg je kleuring in het lage middengebied en gebrek aan levendigheid, een min of meer verstopt geluid. Dit is niet te compenseren met filteren. Ik kan me voorstellen dat het niet zo erg is als je de kast hoog affiltert (pure mid), maar als hij ook het gebied van zeg 100-300Hz moet weergeven is teveel demping ongewenst.
Resumerend: bij inzet als pure mid vanaf 3-400Hz: kastje helemaal volstoppen met akoestisch schuim of (veel) Twaron, denk aan 40kg/kuub of 40g per liter. Bij basmiddentoners heeft het zin om de kastvorm te optimaliseren en selectiever te dempen. Overigens moet je het geheel ook nog verdisconteren met de opzet van je elektrisch filter.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Mark: helder. In principe wil ik de 10F als mid inzetten.

Mocht blijken dat door de afstand tussen woofer en mid (40cm hart op hart) bij hoog crossen (> 350hz) er een hoorbare sprong is van waar het geluid vandaan komt (woofer of mid) dan zal ik lager gaan crossen als dat het oplost. Bij mijn huidige fabrieksspeaker is dat ook ongeveer de afstand tussen woof (10") en mid (5") en de crossed op 350hz, ik verwacht dan ook geen issue.

Met een paar plankjes is snel een test kast te bouwen om de vorm en het effect daarvan op de demping/gedrag eens zelf te meten. Zodat ik bv bij 200 a 250hz ook nog een goed gedrag en klank aan de 10F kan ontfutselen. Ook dat is hobby, niet alleen "timmeren", maar zelf uitzoeken.

Vanmorgen nog een brainwave, ik ga hoe de midkast in de hoofdkast zit nog veranderen, huidige opzet is niet moeilijk maar het kan nog eenvoudiger en kan dan ook nog mee bijdragen aan de interne versteviging van de kast/klankbord.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

kleine aanpassing constructie: midkast over de volle breedte, verbinding van midkast naar de bracing en verandering hoe het klankbord net boven de woofer gebraced wordt.
constructieIII.jpg
Huib
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Heb je al berekend hoeveel volume je nodig hebt voor die middentoner constructie?

Als je de SS10F gaat gebruiken kan je volgens mij met duidelijk minder volume toe, zie de Rapide die dan van af 285 Hz gaan.
Jeroen heeft volgens mij, in zijn klassieke 3 weg http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4793%20%20 ook niet zo veel volume gebruikt
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Heb je al berekend hoeveel volume je nodig hebt voor die middentoner constructie?

Als je de SS10F gaat gebruiken kan je volgens mij met duidelijk minder volume toe, zie de Rapide die dan van af 285 Hz gaan.
Jeroen heeft volgens mij, in zijn klassieke 3 weg http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4793%20%20 ook niet zo veel volume gebruikt
De 10F (via winisd) heeft inderdaad niet veel nodig. De midkast wordt intern niet zo groot als extern dmv van wat plankjes om een onregelmatige vorm van binnen te krijgen. Ik moest nog wat van het volume van de hoofdkast afknibbelen dat dus via de mid kast gedaan. En zo is het nog wat makkelijker te bouwen die midkast.

Huib
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Ksnappum :D
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

nog even wat kleine dingen in de schets er bij gezet. Omwille van ruimte om de speakers heen heb ik de mid en tweet 1cm naar binnen verschoven.
constructieIV.jpg
die ronde gaten in het frame voor het speakerdoek zijn voor magneten, in het klankbord komen er ook te zitten.

Hopelijk zaterdagmiddag tijd om de eerste stappen te zetten.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Op diyaudio plaatste ik eerder vandaag dit oudere ontwerp:
Accent3 - Render.jpg
Hierbij loopt de centrale plaat van voet, door de bodem naar de bovenkant van de kast.

Nu ik er weer over nadenk: ga ik toch dit idee deels overnemen, nee niet de voet, de zijwanden blijven doorgetrokken tot de vloer maar de centrale MDF plaat gaat wel als ruggegraat dienen. Deze plaat krijgt natuurlijk de nodige uitsparingen . Updated constructie volgt. Nog twee platen MDF bijkopen en de bodemplaaten een paar mm inkorten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Das jammer, ik vind dit net een kerstboom, en dat had de andere juist niet.
Maar goed, jij moet er tegenaan kijken.
Het lijkt nu een beetje naar de B&W DM6, de andere is/was uniek in vorm.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

neeeeee! :lol: die centrale voet komt er niet, de zijwanden blijven de steunen van de speaker, alleen de interne bracing bouw ik anders op.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Solly, klas niet zo goed de bovenstaande boodschap, weer te snel gereageerd :oops: :oops:

Ik moet lezen, Ik moet lezen, Ik moet lezen, Ik moet lezen, Ik moet lezen, Ik moet lezen, Ik moet lezen, Ik moet lezen, Ik moet lezen, Ik moet lezen, Ik moet lezen, Ik moet lezen, :D
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ik ben nog even met die aangepaste bracing bezig geweest, maar uiteindelijk zaag je zoveel gaten daarin dat het niet veel meer overblijft als de eerste opzet. Genoeg geconstrueerd.

We have liftoff, we zijn onderweg:
ls2-dag1.jpg
De gaten voor de BR poorten gezaagd, de buitenkant van de poorten met de frees een afronding gegeven (ik monteer de rechtte flens van de poort aan de binnenkant. Vervolgens met veel ducttape de paneeltjes gelijmd.

Morgen de 2 zijkanten met de bovenkant verlijmen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

En weer een stapje verder, het ging voorspoediger dan ik dacht. De zijpanelen en bovenkant met ducktape aan elkaar gezet, lijm in de naden, dan dicht vouwen en de gisteren gelijmde onderkant er ook tegenaan gelijmd. Spanbandje er om en Voila de buitenkant van de kasten zit in elkaar. Alle hoeken kloppen en zover ik kan nagaan is het niet wind-scheef. Ook niks dat verschoof onder de spanning van de spanband.
ls2-dag2.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Dat gaat vlot. En allemaal zo netjes, met al de rare (geen rechte) hoeken er in.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”