6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Tot nu toe weinig ervaring opgedaan met buizengelijkrichting in eigenbouw projecten. Dus ik kan hierover niets nuttigs toevoegen.
Maar mocht ik een high budget project gaan bouwen zal ik zeker de amtrans weerstanden proberen.
Maar mocht ik een high budget project gaan bouwen zal ik zeker de amtrans weerstanden proberen.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Het printontwerp voor de 6,3v,iets aangepast,voor gebruik van een grotere koelvin [heatsink].
Voor , de schakeling,zie ergens op de vorige pagina
Voor , de schakeling,zie ergens op de vorige pagina
- Bijlagen
-
- 6,3v voor groter koelvin.doc
- (234.5 KiB) 107 keer gedownload
Laatst gewijzigd door democles op do 19 apr 2012, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja,,,high budgetMaar mocht ik een high budget project gaan bouwen zal ik zeker de amtrans weerstanden proberen.
Een aantal mensen zullen denken,,,waar lul je over,een weerstandje,,
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Dat buizengelijkrichting beter klinkt kan ik ook beamen.
Al is het verschil niet veel.
Ik vind het komt het "buizengeluid" ten goede.
Al is het verschil niet veel.
Ik vind het komt het "buizengeluid" ten goede.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
In mijn 300b, 813 en mhzs88 speler zit wel buizengelijkrichting. Alleen bij zelfbouwprojecten heb ik het nooit gebruik aangezien dit toch meer kosten met zich meebrengt. Maar net als met de amtrans weerstanden zal ik het eens proberen in in higher budget design.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Zo,,,,de DC gloei voeding is gemonteerd
Trafo en printje op een subframe gemonteerd en aan de behuizing geschroefd.............
Straks maar eens testen ,hoe het klinkt
Trafo en printje op een subframe gemonteerd en aan de behuizing geschroefd.............
Straks maar eens testen ,hoe het klinkt
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
En dan de vraag,,,,,,,Hoe klinkt het?
Gisteren geluisterd,en vanmiddag...........
Conclusie,,De DC voeding voor de glijkrichter gaat er weer uit...................
Alles werkt goed,de spanning is keurig 6,3v,,,,,MAAR HET KLINKT NIET,,,de magie is verdwenen,,
Dan maar weer op 5,8v AC gloeien,,klinkt een stuk beter
Zijn we hier iets mee opgeschoten,,,Ja, ik weet nu wat wel en niet klinkt,,en heb nu een gestabiliseerde voeding op de plank liggen [misschien iets voor de squeezebox ]
Dit alles doet de ,plannen, voor de verdere bouw van versie 2 veranderen
Soms zit het mee,SOMS ZIT HET TEGEN,en soms zit het mee in het tegenvallen,,,,,,,,,yeah ,,whatever
Gisteren geluisterd,en vanmiddag...........
Conclusie,,De DC voeding voor de glijkrichter gaat er weer uit...................
Alles werkt goed,de spanning is keurig 6,3v,,,,,MAAR HET KLINKT NIET,,,de magie is verdwenen,,
Dan maar weer op 5,8v AC gloeien,,klinkt een stuk beter
Zijn we hier iets mee opgeschoten,,,Ja, ik weet nu wat wel en niet klinkt,,en heb nu een gestabiliseerde voeding op de plank liggen [misschien iets voor de squeezebox ]
Dit alles doet de ,plannen, voor de verdere bouw van versie 2 veranderen
Soms zit het mee,SOMS ZIT HET TEGEN,en soms zit het mee in het tegenvallen,,,,,,,,,yeah ,,whatever
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Kun je ook het schema van jouw voeding plaatsen?
Kan ik hem ook eens proberen, ik heb nog veel jj voedings elco's liggen.
Kan ik hem ook eens proberen, ik heb nog veel jj voedings elco's liggen.
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
hoi, ik zie dat je de zwarte trafo van Baacke gebruikt hebt. Kun je mij even laten weten hoe je de primaire wikkelingen in serie moet zetten om 230 te kunnen gebruiken?democles schreef:Zo,,,,de DC gloei voeding is gemonteerd![]()
Trafo en printje op een subframe gemonteerd en aan de behuizing geschroefd.............
Straks maar eens testen ,hoe het klinkt
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Heb geen programma om de voeding te teken,daarom verhaaltje
Trafo.Hammond 369 AX aangesloten op 240v primair
2x 125v secondair gaan naar een EZ81 gelijkrichter,gevolgd door een 47uF JJ elco,van hieruit gaan twee pluslijnen[voor bijde kanalen] naar ieder een 30He/40Ma smoorspoel
achter iedere smoorspoel 100uF elco [dubbel elco] dan 10 ohm 5W Kiwame weerstand,twee dus voor iedere voedingslijn 1 ,gevolgd door een 50uF dubbelelco
EN DE EZ81 GLOEIEN OP AC
Trafo.Hammond 369 AX aangesloten op 240v primair
2x 125v secondair gaan naar een EZ81 gelijkrichter,gevolgd door een 47uF JJ elco,van hieruit gaan twee pluslijnen[voor bijde kanalen] naar ieder een 30He/40Ma smoorspoel
achter iedere smoorspoel 100uF elco [dubbel elco] dan 10 ohm 5W Kiwame weerstand,twee dus voor iedere voedingslijn 1 ,gevolgd door een 50uF dubbelelco
EN DE EZ81 GLOEIEN OP AC
Laatst gewijzigd door democles op za 21 apr 2012, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
palermaaudio schreef:hoi, ik zie dat je de zwarte trafo van Baacke gebruikt hebt. Kun je mij even laten weten hoe je de primaire wikkelingen in serie moet zetten om 230 te kunnen gebruiken?democles schreef:Zo,,,,de DC gloei voeding is gemonteerd![]()
Trafo en printje op een subframe gemonteerd en aan de behuizing geschroefd.............
Straks maar eens testen ,hoe het klinkt
Volgens mij, als ik naar het plaatje kijk ,in jouw topic, wijzen de pijlen naar de fase aansluitingen ,,DUS NIET IN HET MIDDEN DOORLUSSEN,,[heb ik al voor je geprobeerd,weggesmolten binnen 2 minuten
230v aan 1 en 6 ,,,,en 9 en 4 doorverbinden[met elkaar verbinden
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Zo,de voorversterker speelt weer de sterren van de hemel,nu er weer op AC wordt gegloeid
Voor versie twee is de kast nog niet klaar,wel is er een gloei trafo binnengekomen,deze heeft 2x 3,15v secondaire wikkelingen..
Vraagje,,,,zet ik nu de 2x 3,15v in serie en verbind ik dan deze verbinding met massa voor 6,3v ?
Vanmiddag vond ik het tijd worden, 1 van mijn voorversterkers ,,de Bleu Bird,, ecc99 anode/kathode volger,, om te bouwen voor russische buizen.
Even de gloei aansluitingen veranderd naar buisvoet pin 4 en 5 i.p.v. pinnen 4/5 en 9...........
Eerst maar eens 6N30P in geplugd,,,,,,,,,,Mmmmmmmmmmmmm,, nee er weer uit ,toen 6N6P ,,Yes bingo
deze blijven zitten 
Was,nooit zo weg, van het geluid van de ECC99,met de russen er in ,klinkt het een stuk beter
Voor versie twee is de kast nog niet klaar,wel is er een gloei trafo binnengekomen,deze heeft 2x 3,15v secondaire wikkelingen..
Vraagje,,,,zet ik nu de 2x 3,15v in serie en verbind ik dan deze verbinding met massa voor 6,3v ?
Vanmiddag vond ik het tijd worden, 1 van mijn voorversterkers ,,de Bleu Bird,, ecc99 anode/kathode volger,, om te bouwen voor russische buizen.
Even de gloei aansluitingen veranderd naar buisvoet pin 4 en 5 i.p.v. pinnen 4/5 en 9...........
Eerst maar eens 6N30P in geplugd,,,,,,,,,,Mmmmmmmmmmmmm,, nee er weer uit ,toen 6N6P ,,Yes bingo
Was,nooit zo weg, van het geluid van de ECC99,met de russen er in ,klinkt het een stuk beter
Laatst gewijzigd door democles op do 26 apr 2012, 7:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik prefereer de 6n6 ook boven de ecc99, de 6n6 klink sneller/ dynamische vooral in het slaggebied.
De beide 3,15v wikkelingen in serie geeft 6,3v dat klopt. Als je de gloeispanning wilt koppelen aan de massa van de anodespanning dan zou ik de verbinding/middenaftakking gebruiken.
Ik ga mijn 6n16 hoofdtelefoon versterker toch voorzien van een extra uitgangsbuffer(tpa6120). Net zo als music hall ph25.2.
http://www.musichallaudio.com/detail.php?p=72
Maar dan opgebouwd als 2x mono, met dubbele buffer.
De beide 3,15v wikkelingen in serie geeft 6,3v dat klopt. Als je de gloeispanning wilt koppelen aan de massa van de anodespanning dan zou ik de verbinding/middenaftakking gebruiken.
Ik ga mijn 6n16 hoofdtelefoon versterker toch voorzien van een extra uitgangsbuffer(tpa6120). Net zo als music hall ph25.2.
http://www.musichallaudio.com/detail.php?p=72
Maar dan opgebouwd als 2x mono, met dubbele buffer.
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 25 apr 2012, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De beide 3,15v wikkelingen in serie geeft 6,3v dat klopt. Als je de gloeispanning wilt koppelen aan de massa van de anodespanning dan zou ik de verbinding/middenaftakking gebruiken.
oke, bedankt,,,,,,,
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De kast ,is klaar
Gaat het allemaal passen ?
Vast wel....................................
Volgende stap......Plaatwerk
Gaat het allemaal passen ?
Vast wel....................................
Volgende stap......Plaatwerk
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De 6n16buffer die mijn zoon inzet als linedriver zodat er minder ruis en storing via zijn lange kabels bij de versterker binnen komt wordt maandag door duizenden mensen gekeurd.

Democles, stabilisatie voor de gloeispanning is volgens mij totaal overbodig. Ik hoor en meet totaal geen brom. Ik gebruik alleen maar gelijkrichting en afvlakking en ga ook nog Wisselgloeispanning proberen.

Democles, stabilisatie voor de gloeispanning is volgens mij totaal overbodig. Ik hoor en meet totaal geen brom. Ik gebruik alleen maar gelijkrichting en afvlakking en ga ook nog Wisselgloeispanning proberen.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Democles, stabilisatie voor de gloeispanning is volgens mij totaal overbodig. Ik hoor en meet totaal geen brom. Ik gebruik alleen maar gelijkrichting en afvlakking en ga ook nog Wisselgloeispanning proberen.
Zou best mogelijk zijn om gewoon op wissel spanning te gloeien,,
Maar bij versie 1 werkt DC goed,vandaar de DC printjes
Als ik nu ruimte tekort kom probeer ik dat ook................
Mooie foto trouwens
Laatst gewijzigd door democles op zo 29 apr 2012, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Toch maar even een opstelling geprobeerd,met totale AC gloei voeding...............
DC printen er uit en gloei trafo er in ..................
Oke,knoop doorgehakt,ik probeer het met AC
[mocht er iets gaan brommen,dan gaan de DC printen er weer in
]
DC printen er uit en gloei trafo er in ..................
Oke,knoop doorgehakt,ik probeer het met AC
[mocht er iets gaan brommen,dan gaan de DC printen er weer in
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Doe je dan het midden van de gloeispanning aan massa?
Als volledig AC niet werkt, dan is er nog een tussen oplossing die ik nu gebruik. Gelijkrichten en afvlakken.
Ik ben momenteel bezig met het tekenen van de 6n16/tpa6120 hoofdtelefoon versterker. Dit wordt een bigger budget projekt met amtrans weerstanden, dubbel mono, zware voeding.
Als volledig AC niet werkt, dan is er nog een tussen oplossing die ik nu gebruik. Gelijkrichten en afvlakken.
Ik ben momenteel bezig met het tekenen van de 6n16/tpa6120 hoofdtelefoon versterker. Dit wordt een bigger budget projekt met amtrans weerstanden, dubbel mono, zware voeding.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Wat blijft er dan over van de 6,3v AC ? [6,3 x 1,4 = 8,82v,,,is dit niet een beetje veel?]Als volledig AC niet werkt, dan is er nog een tussen oplossing die ik nu gebruik. Gelijkrichten en afvlakken.
Ben benieuwdIk ben momenteel bezig met het tekenen van de 6n16/tpa6120 hoofdtelefoon versterker. Dit wordt een bigger budget projekt met amtrans weerstanden, dubbel mono, zware voeding.
Laatst gewijzigd door democles op zo 06 mei 2012, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
6,3 x 1,4 - 1,4( van de dioden) =7,4 V en die laatste 1,1V snoep je eraf met een weerstand ( b.v. 1ohm/2watt) in serie .
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Oke,voor als ,AC gloei, niet werkt...................................
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Wat een mooi weer vandaag,,eindelijk,,Yes 
Even wat tijd over,,dan maar aan het hakken en zagen
Het grove Plaatwerk gereed..............................
De kant van de smoorspoelen staat op een extra plaat[subframe],scheelt later ,een hoop schroefverbindingen in het zicht........
Even wat tijd over,,dan maar aan het hakken en zagen
Het grove Plaatwerk gereed..............................
De kant van de smoorspoelen staat op een extra plaat[subframe],scheelt later ,een hoop schroefverbindingen in het zicht........
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Al vast begonnen met het ponswerk,in frame en subframe................... 
Even bijslijpen met een slijp steentje en een lamellen schuurschijfje,tot dat alles past,liefst iets ruimer i.v.m. de verflaag...............
Even bijslijpen met een slijp steentje en een lamellen schuurschijfje,tot dat alles past,liefst iets ruimer i.v.m. de verflaag...............
Laatst gewijzigd door democles op za 05 mei 2012, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Het is en blijft het mooiste.
Alles zelf maken.
Kun je alles naar eigen wens invullen. 
Alles zelf maken.
