6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Tot nu toe weinig ervaring opgedaan met buizengelijkrichting in eigenbouw projecten. Dus ik kan hierover niets nuttigs toevoegen.

Maar mocht ik een high budget project gaan bouwen zal ik zeker de amtrans weerstanden proberen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Het printontwerp voor de 6,3v,iets aangepast,voor gebruik van een grotere koelvin [heatsink].

Voor , de schakeling,zie ergens op de vorige pagina :mrgreen:
Bijlagen
6,3v voor groter koelvin.doc
(234.5 KiB) 107 keer gedownload
Laatst gewijzigd door democles op do 19 apr 2012, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Maar mocht ik een high budget project gaan bouwen zal ik zeker de amtrans weerstanden proberen.
Ja,,,high budget :mrgreen:


Een aantal mensen zullen denken,,,waar lul je over,een weerstandje,, :!: bedenk dan,dat een schakeling,die maar uit een paar onderdelen bestaat,bepaald wordt door de kwaliteit van die onderdelen,iets veranderen,heeft direct invloed op het geheel,en daarmee de klank van het geheel,, :mrgreen: was getekend,,Kondo,,,,,,,,,,,,,,,,Zo,nu eerst een rijstwijntje............................................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door TheoK »

Dat buizengelijkrichting beter klinkt kan ik ook beamen.
Al is het verschil niet veel.
Ik vind het komt het "buizengeluid" ten goede.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

In mijn 300b, 813 en mhzs88 speler zit wel buizengelijkrichting. Alleen bij zelfbouwprojecten heb ik het nooit gebruik aangezien dit toch meer kosten met zich meebrengt. Maar net als met de amtrans weerstanden zal ik het eens proberen in in higher budget design.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Zo,,,,de DC gloei voeding is gemonteerd :mrgreen:

Trafo en printje op een subframe gemonteerd en aan de behuizing geschroefd.............

Straks maar eens testen ,hoe het klinkt :mrgreen:
Bijlagen
g1.JPG
g2.JPG
g3.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

En dan de vraag,,,,,,,Hoe klinkt het?

Gisteren geluisterd,en vanmiddag...........

Conclusie,,De DC voeding voor de glijkrichter gaat er weer uit................... :rock:

Alles werkt goed,de spanning is keurig 6,3v,,,,,MAAR HET KLINKT NIET,,,de magie is verdwenen,,

Dan maar weer op 5,8v AC gloeien,,klinkt een stuk beter :mrgreen:

Zijn we hier iets mee opgeschoten,,,Ja, ik weet nu wat wel en niet klinkt,,en heb nu een gestabiliseerde voeding op de plank liggen [misschien iets voor de squeezebox ]

Dit alles doet de ,plannen, voor de verdere bouw van versie 2 veranderen :?

Soms zit het mee,SOMS ZIT HET TEGEN,en soms zit het mee in het tegenvallen,,,,,,,,,yeah ,,whatever :-#
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Kun je ook het schema van jouw voeding plaatsen?

Kan ik hem ook eens proberen, ik heb nog veel jj voedings elco's liggen.
palermaaudio
Berichten: 169
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
Locatie: Oberlangen
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door palermaaudio »

democles schreef:
Zo,,,,de DC gloei voeding is gemonteerd :mrgreen:

Trafo en printje op een subframe gemonteerd en aan de behuizing geschroefd.............

Straks maar eens testen ,hoe het klinkt :mrgreen:
hoi, ik zie dat je de zwarte trafo van Baacke gebruikt hebt. Kun je mij even laten weten hoe je de primaire wikkelingen in serie moet zetten om 230 te kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Heb geen programma om de voeding te teken,daarom verhaaltje :mrgreen:

Trafo.Hammond 369 AX aangesloten op 240v primair

2x 125v secondair gaan naar een EZ81 gelijkrichter,gevolgd door een 47uF JJ elco,van hieruit gaan twee pluslijnen[voor bijde kanalen] naar ieder een 30He/40Ma smoorspoel

achter iedere smoorspoel 100uF elco [dubbel elco] dan 10 ohm 5W Kiwame weerstand,twee dus voor iedere voedingslijn 1 ,gevolgd door een 50uF dubbelelco


EN DE EZ81 GLOEIEN OP AC :rock:
Bijlagen
PSU.GIF
Laatst gewijzigd door democles op za 21 apr 2012, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

palermaaudio schreef:
democles schreef:
Zo,,,,de DC gloei voeding is gemonteerd :mrgreen:

Trafo en printje op een subframe gemonteerd en aan de behuizing geschroefd.............

Straks maar eens testen ,hoe het klinkt :mrgreen:
hoi, ik zie dat je de zwarte trafo van Baacke gebruikt hebt. Kun je mij even laten weten hoe je de primaire wikkelingen in serie moet zetten om 230 te kunnen gebruiken?

Volgens mij, als ik naar het plaatje kijk ,in jouw topic, wijzen de pijlen naar de fase aansluitingen ,,DUS NIET IN HET MIDDEN DOORLUSSEN,,[heb ik al voor je geprobeerd,weggesmolten binnen 2 minuten :rock: ]

230v aan 1 en 6 ,,,,en 9 en 4 doorverbinden[met elkaar verbinden :wink: ] :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Zo,de voorversterker speelt weer de sterren van de hemel,nu er weer op AC wordt gegloeid :rock:

Voor versie twee is de kast nog niet klaar,wel is er een gloei trafo binnengekomen,deze heeft 2x 3,15v secondaire wikkelingen..

Vraagje,,,,zet ik nu de 2x 3,15v in serie en verbind ik dan deze verbinding met massa voor 6,3v ?


Vanmiddag vond ik het tijd worden, 1 van mijn voorversterkers ,,de Bleu Bird,, ecc99 anode/kathode volger,, om te bouwen voor russische buizen.
Even de gloei aansluitingen veranderd naar buisvoet pin 4 en 5 i.p.v. pinnen 4/5 en 9...........
Eerst maar eens 6N30P in geplugd,,,,,,,,,,Mmmmmmmmmmmmm,, nee er weer uit ,toen 6N6P ,,Yes bingo :rock: deze blijven zitten :wink:

Was,nooit zo weg, van het geluid van de ECC99,met de russen er in ,klinkt het een stuk beter :wink:
Bijlagen
PSU Blue Bird.GIF
12.JPG
13.JPG
Blue Bird.GIF
Laatst gewijzigd door democles op do 26 apr 2012, 7:47, 2 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Ik prefereer de 6n6 ook boven de ecc99, de 6n6 klink sneller/ dynamische vooral in het slaggebied.

De beide 3,15v wikkelingen in serie geeft 6,3v dat klopt. Als je de gloeispanning wilt koppelen aan de massa van de anodespanning dan zou ik de verbinding/middenaftakking gebruiken.

Ik ga mijn 6n16 hoofdtelefoon versterker toch voorzien van een extra uitgangsbuffer(tpa6120). Net zo als music hall ph25.2.

http://www.musichallaudio.com/detail.php?p=72

Maar dan opgebouwd als 2x mono, met dubbele buffer.
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 25 apr 2012, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

De beide 3,15v wikkelingen in serie geeft 6,3v dat klopt. Als je de gloeispanning wilt koppelen aan de massa van de anodespanning dan zou ik de verbinding/middenaftakking gebruiken.


oke, bedankt,,,,,,,
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

De kast ,is klaar :rock:

Gaat het allemaal passen ? :-s

Vast wel.................................... :mrgreen:

Volgende stap......Plaatwerk
Bijlagen
m1.JPG
m2.JPG
m3.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

De 6n16buffer die mijn zoon inzet als linedriver zodat er minder ruis en storing via zijn lange kabels bij de versterker binnen komt wordt maandag door duizenden mensen gekeurd.

Afbeelding

Democles, stabilisatie voor de gloeispanning is volgens mij totaal overbodig. Ik hoor en meet totaal geen brom. Ik gebruik alleen maar gelijkrichting en afvlakking en ga ook nog Wisselgloeispanning proberen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Democles, stabilisatie voor de gloeispanning is volgens mij totaal overbodig. Ik hoor en meet totaal geen brom. Ik gebruik alleen maar gelijkrichting en afvlakking en ga ook nog Wisselgloeispanning proberen.

Zou best mogelijk zijn om gewoon op wissel spanning te gloeien,, :wink:

Maar bij versie 1 werkt DC goed,vandaar de DC printjes :mrgreen: [behalve voor de gelijkrichter]

Als ik nu ruimte tekort kom probeer ik dat ook................

Mooie foto trouwens :rock:
Laatst gewijzigd door democles op zo 29 apr 2012, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Toch maar even een opstelling geprobeerd,met totale AC gloei voeding...............

DC printen er uit en gloei trafo er in ..................

Oke,knoop doorgehakt,ik probeer het met AC :rock:

[mocht er iets gaan brommen,dan gaan de DC printen er weer in :mrgreen: ]
Bijlagen
m4.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Doe je dan het midden van de gloeispanning aan massa?

Als volledig AC niet werkt, dan is er nog een tussen oplossing die ik nu gebruik. Gelijkrichten en afvlakken.

Ik ben momenteel bezig met het tekenen van de 6n16/tpa6120 hoofdtelefoon versterker. Dit wordt een bigger budget projekt met amtrans weerstanden, dubbel mono, zware voeding.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Als volledig AC niet werkt, dan is er nog een tussen oplossing die ik nu gebruik. Gelijkrichten en afvlakken.
Wat blijft er dan over van de 6,3v AC ? [6,3 x 1,4 = 8,82v,,,is dit niet een beetje veel?]
Ik ben momenteel bezig met het tekenen van de 6n16/tpa6120 hoofdtelefoon versterker. Dit wordt een bigger budget projekt met amtrans weerstanden, dubbel mono, zware voeding.
Ben benieuwd :mrgreen:
Laatst gewijzigd door democles op zo 06 mei 2012, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

6,3 x 1,4 - 1,4( van de dioden) =7,4 V en die laatste 1,1V snoep je eraf met een weerstand ( b.v. 1ohm/2watt) in serie .
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Oke,voor als ,AC gloei, niet werkt...................................
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Wat een mooi weer vandaag,,eindelijk,,Yes :rock:

Even wat tijd over,,dan maar aan het hakken en zagen :wink:

Het grove Plaatwerk gereed.............................. :mrgreen:

De kant van de smoorspoelen staat op een extra plaat[subframe],scheelt later ,een hoop schroefverbindingen in het zicht........ :mrgreen:
Bijlagen
Kast 1.JPG
Kast 2.JPG
Kast 3.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Al vast begonnen met het ponswerk,in frame en subframe................... :mrgreen:

Even bijslijpen met een slijp steentje en een lamellen schuurschijfje,tot dat alles past,liefst iets ruimer i.v.m. de verflaag............... :wink:
Bijlagen
aw.JPG
aw1.JPG
aw2.JPG
aw4.JPG
aw3.JPG
Laatst gewijzigd door democles op za 05 mei 2012, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door TheoK »

Het is en blijft het mooiste. :wink:
Alles zelf maken. :D Kun je alles naar eigen wens invullen. :)
Plaats reactie