Hulp gezocht: Pass Labs X0.2 PCB ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
Hulp gezocht: Pass Labs X0.2 PCB ontwerp
Ik ben bezig met het bouwen van een Pass Labs X0.2 voorversterker. Aangezien dit een relatief groot pcb ontwerp is ben ik op zoek naar een ervaren pcb ontwerper. Ik heb onderstaande reeds gedaan:
- Het ontwerp in Eagle 5.8.0 Professional gemaakt
- Het schema 10x gecontroleerd
- Alle shapes gecontroleerd met de werkelijke onderdelen
Ik heb het ontwerp inmiddels 10x aangepast met bijgevoegde plaatjes als eindresultaat. De pcb hoeft niet kleiner, want ik heb ruimte zat, maar ik heb nog een aantal concrete vragen zoals:
- Is het ground plane correct?
- Wat te doen met de niet gebruikte stukken pcb op de onderkant van de pcb?
- Zijn de signaal en voeding routes logisch?
- Andere tips om het beter te maken.
- Het ontwerp in Eagle 5.8.0 Professional gemaakt
- Het schema 10x gecontroleerd
- Alle shapes gecontroleerd met de werkelijke onderdelen
Ik heb het ontwerp inmiddels 10x aangepast met bijgevoegde plaatjes als eindresultaat. De pcb hoeft niet kleiner, want ik heb ruimte zat, maar ik heb nog een aantal concrete vragen zoals:
- Is het ground plane correct?
- Wat te doen met de niet gebruikte stukken pcb op de onderkant van de pcb?
- Zijn de signaal en voeding routes logisch?
- Andere tips om het beter te maken.
Laatst gewijzigd door Okki op do 19 apr 2012, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gezocht: Pass Labs X0.2 PCB ontwerp
Ik begrijp dat bij het gebruik van een ULN2003 geen aparte blusdiode's nodig meer zijn ?
het ziet er best wel netjes, strak en overzichtelijk uit. persoonlijk zou ik de onderdelen wat ruimer uit elkaar zetten zodat het geheel iets meer verspreid is. Wat me ook opvalt is dat sommige sporen zo ontzettend dicht langs elkaar lopen.
Zijn U1 en U2 transistoren of spanningsregelaars ?
het ziet er best wel netjes, strak en overzichtelijk uit. persoonlijk zou ik de onderdelen wat ruimer uit elkaar zetten zodat het geheel iets meer verspreid is. Wat me ook opvalt is dat sommige sporen zo ontzettend dicht langs elkaar lopen.
Zijn U1 en U2 transistoren of spanningsregelaars ?
-
studiostevus
Ik zou inderdaad in Eagle de clearance tussen de tracks wat hoger zetten, en vervolgens een DRC draaien...
Ook loopt er een spoor onder de IRF610 door... Als deze in een TO-247 package zitten, kan dit niet (of je moet isolatie aanbrengen)
En waarom niet die twee blokken links en rechts naar elkaar toe richten en bij elkaar zetten (ik bedoel de blokken met Zetex transistors rechts en links). Dan heb je kortere tracks, en ook hoef je je groundplane niet zo te onderbreken...
Ook loopt er een spoor onder de IRF610 door... Als deze in een TO-247 package zitten, kan dit niet (of je moet isolatie aanbrengen)
En waarom niet die twee blokken links en rechts naar elkaar toe richten en bij elkaar zetten (ik bedoel de blokken met Zetex transistors rechts en links). Dan heb je kortere tracks, en ook hoef je je groundplane niet zo te onderbreken...
Ik kan je niet helpen, maar ik weet niet of je van plan bent het verder te delen en printplaten te laten maken? Wellicht dat ik dan interesse zou hebben in een stel printplaten voor de toekomst. Ik heb ook nog wat Aleph-X prints liggen die wachten om eens gebruikt te worden (staat al 8 jaar op mijn to-do lijstje
), dit zou een mooie aanvulling zijn. Op dit moment ben ik mij nog in het verdiepen in de nodige materie voordat ik ga beginnen.
Laat hjet t.z.t. maar weten als je hier voor open staat.
Mvg,
Alexander
Laat hjet t.z.t. maar weten als je hier voor open staat.
Mvg,
Alexander
Hey audio zelfbouwer's, heel erg bedankt voor het meedenken en jullie tips! Hieronder de antwoorden op jullie vragen:
@ray5150:
- U1 en U2 zijn een 7805 en een 7905 spanningsregelaar
- Het ruimer opzetten is een optie en maakt het miscchien wel mooier. Nadeel is dat de sporen langer worden. Ga hier nog over nadenken.
- De clearance staat op 0.2 mm, wat overeenkomt met de eisen van mijn pcb fabrikant:
Minimum track width: 0.2mm
Minimum distance between tracks: 0.2mm
Minimum drill size: 0.3mm
Minimum ring around drill: 0.15mm
@studiostevus
- Clearance zie antwoord hierboven. DRC geeft geen errors.
- Spoor onder de IRF610, deze had ik gemist! Bedankt hiervoor en deze ga ik oplossen.
- De ZTX'en vormen een volume regelaar van 6x10 dB en 10x1 dB. Ik heb wel eens met idee gespeeld, maar kwam hopeloos in de knoop met de stuur signalen van de ztx'en. Uiteindelijk tot dit gekomen. Maar ik ben het wel met je eens dat dit een goede optie zou zijn. Misschien nog maar eens proberen.
@avdboom
- PCB's laat ik maken, eerst maar eens kijken of ik de versterker aan de praat krijg.
@ray5150:
- U1 en U2 zijn een 7805 en een 7905 spanningsregelaar
- Het ruimer opzetten is een optie en maakt het miscchien wel mooier. Nadeel is dat de sporen langer worden. Ga hier nog over nadenken.
- De clearance staat op 0.2 mm, wat overeenkomt met de eisen van mijn pcb fabrikant:
Minimum track width: 0.2mm
Minimum distance between tracks: 0.2mm
Minimum drill size: 0.3mm
Minimum ring around drill: 0.15mm
@studiostevus
- Clearance zie antwoord hierboven. DRC geeft geen errors.
- Spoor onder de IRF610, deze had ik gemist! Bedankt hiervoor en deze ga ik oplossen.
- De ZTX'en vormen een volume regelaar van 6x10 dB en 10x1 dB. Ik heb wel eens met idee gespeeld, maar kwam hopeloos in de knoop met de stuur signalen van de ztx'en. Uiteindelijk tot dit gekomen. Maar ik ben het wel met je eens dat dit een goede optie zou zijn. Misschien nog maar eens proberen.
@avdboom
- PCB's laat ik maken, eerst maar eens kijken of ik de versterker aan de praat krijg.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Okki,
Allereerst, het ziet er zeker niet slecht uit!
Die track & gap (clearance) die je hanteert zijn minimale eisen van je pcb fabrikant. Je hebt ruimte zat dus trek het gewoon wat uit elkaar. Het is audio, dus overspraak wil je zo veel mogelijk voorkomen. Als je de ruimte niet had was het een ander verhaal.
Inderdaad, die sporen onder de IRF's kun je beter verleggen. Ook al gebruik je soldeermasker, mag je niet als isolator gebruiken.
Je hebt volgens mij geen schema gepost, ik weet niet welke relais je gebruikt, maar heb je eraan gedacht dat veel relais polariteit hebben? Wordt nog wel eens over het hoofd gezien.
Wat doet J2, moet deze perse op die plek zitten? Je moet er het hele bord voor over wapperen.
Ontkoppeling, bij de MCP's en de ADuM ontbreekt dit. Check hiervoor de datasheets, in elk geval een 100nF direkt aan de voeding bij het chipje is wenselijk lijkt me.
De bovenkant is bijna volledig koper, de onderkant alleen bij de elco's. Maak op de onderkant ook de ongebruikte stukken GND koper, en nagel het door met via's. Het is (naast het elektrisch voordeel) zo uit balans nu dat je met zo'n grote print serieuze kromtrek problemen kunt krijgen.
Succes!
Allereerst, het ziet er zeker niet slecht uit!
Die track & gap (clearance) die je hanteert zijn minimale eisen van je pcb fabrikant. Je hebt ruimte zat dus trek het gewoon wat uit elkaar. Het is audio, dus overspraak wil je zo veel mogelijk voorkomen. Als je de ruimte niet had was het een ander verhaal.
Inderdaad, die sporen onder de IRF's kun je beter verleggen. Ook al gebruik je soldeermasker, mag je niet als isolator gebruiken.
Je hebt volgens mij geen schema gepost, ik weet niet welke relais je gebruikt, maar heb je eraan gedacht dat veel relais polariteit hebben? Wordt nog wel eens over het hoofd gezien.
Wat doet J2, moet deze perse op die plek zitten? Je moet er het hele bord voor over wapperen.
Ontkoppeling, bij de MCP's en de ADuM ontbreekt dit. Check hiervoor de datasheets, in elk geval een 100nF direkt aan de voeding bij het chipje is wenselijk lijkt me.
De bovenkant is bijna volledig koper, de onderkant alleen bij de elco's. Maak op de onderkant ook de ongebruikte stukken GND koper, en nagel het door met via's. Het is (naast het elektrisch voordeel) zo uit balans nu dat je met zo'n grote print serieuze kromtrek problemen kunt krijgen.
Succes!
Goede aanwijzing! Heb zelf wel eens een print opnieuw moeten maken omdat de relais omgepoold moesten worden.Barry2001 schreef:Okki, je hebt volgens mij geen schema gepost, ik weet niet welke relais je gebruikt, maar heb je eraan gedacht dat veel relais polariteit hebben? Wordt nog wel eens over het hoofd gezien
groet,
Aat
@Barry2001, allereerst bedankt voor je goede opmerkingen.
- De relais hebben inderdaad polariteit en tijdens een controle was ook ik er ingestonken
. Maar gelukkig heb ik op tijd kunnen aanpassen
.
- J2 is om een ledje die op de voorkant van de versterker komt aan te sluiten. Ik vind het ook niet zo fraai, maar de keuze was J2 op de voorkant van de pcb zetten en lange sporen op de pcb of J2 op de achterkant van de pcb en met draad naar het ledje. Ik heb gekozen voor optie 1.
- Ontkoppeling, goed punt en ga ik toevoegen. Het digitale gedeelte is anders tov het origineel en dit lijkt me goed om toe te voegen.
- Het aan de onderkant aanbrengen van de stukken koper en nagelen met via's ga ik doen.
Inmiddels een mooi aantal verbeter punten gevonden
- De relais hebben inderdaad polariteit en tijdens een controle was ook ik er ingestonken
- J2 is om een ledje die op de voorkant van de versterker komt aan te sluiten. Ik vind het ook niet zo fraai, maar de keuze was J2 op de voorkant van de pcb zetten en lange sporen op de pcb of J2 op de achterkant van de pcb en met draad naar het ledje. Ik heb gekozen voor optie 1.
- Ontkoppeling, goed punt en ga ik toevoegen. Het digitale gedeelte is anders tov het origineel en dit lijkt me goed om toe te voegen.
- Het aan de onderkant aanbrengen van de stukken koper en nagelen met via's ga ik doen.
Inmiddels een mooi aantal verbeter punten gevonden
Ik ben aan de slag gegaan met de opmerkingen en heb bijna een nieuwe versie gereed. Ik wil nog proberen de ruimte tussen de sporen van de ingangs selectie te vergroten, maar kom er niet goed uit. Ik heb nu twee opties uitgewerkt:
Optie 1:
+ Eenvoudige routing
+ Geen onderbreking van ground plane
- Weinig ruimte tussen de sporen
- Dunne sporen 0.032 mill
Optie 2:
+ Meer ruimte tussen de sporen
+ Dikke sporen 0.076 mill
- Signaal sporen liggen over elkaar
+ Meer onderbreking van ground plane
Is er een duidelijke voorkeur voor optie 1 of 2? Ik zelf denk om te kiezen voor optie 2.
Optie 1:
+ Eenvoudige routing
+ Geen onderbreking van ground plane
- Weinig ruimte tussen de sporen
- Dunne sporen 0.032 mill
Optie 2:
+ Meer ruimte tussen de sporen
+ Dikke sporen 0.076 mill
- Signaal sporen liggen over elkaar
+ Meer onderbreking van ground plane
Is er een duidelijke voorkeur voor optie 1 of 2? Ik zelf denk om te kiezen voor optie 2.
Hierbij de laatste versie. Dit moet hem volgens mij maar worden.
Die hoeken zijn wel heel erg... haaks.
Ik pleit voor het gebruik van wat meer "vloeiende" hoeken.
wat ik ook niet helemaal volg is de keuze voor 78xx/79xx spanningsregelaars.
Met een 317/337 tandem en meerslagen-instelpots is de uitgangsspanning veel nauwkeuriger in te stellen.
(of je moet een automatische DC offsett-correctie hebben.)
Ik pleit voor het gebruik van wat meer "vloeiende" hoeken.
wat ik ook niet helemaal volg is de keuze voor 78xx/79xx spanningsregelaars.
Met een 317/337 tandem en meerslagen-instelpots is de uitgangsspanning veel nauwkeuriger in te stellen.
(of je moet een automatische DC offsett-correctie hebben.)
Alle hoeken zijn 45´, maar zouden vloeiender gemaakt kunnen worden door deze meer verloop te geven. Op de een of andere manier hou ik van rechte lijnen. Zo zijn mijn meubels in huis zo rechthoekig mogelijk en heeft de tuin scherpe lijnen.
De spanningsregelaars zijn van het type 7805/7905. Deze worden gebruikt om een + en - 5V te maken voor het digitale gedeelte bestaande uit de volume regelaar (de ztx450 en ztx550 secties) en de ingangsselectie. Het voorversterker gedeelte draai op + en - 34V. Wat je op de printplaat ziet is het laatste gedeelte van een CRCRC filter. Van dit deel wordt tevens de + en - 5V afgeleid. Helaas is het schema van de x0.2 niet door Pass Labs vrijgegeven, daarom wil ik deze niet hier posten. Ik heb de controller unit gereed en deze bestaat uit de controller en de voedingen voor de twee voorversterker delen. Met de bijgevoegde foto´s wordt het geheel wel duidelijk denk ik.
De spanningsregelaars zijn van het type 7805/7905. Deze worden gebruikt om een + en - 5V te maken voor het digitale gedeelte bestaande uit de volume regelaar (de ztx450 en ztx550 secties) en de ingangsselectie. Het voorversterker gedeelte draai op + en - 34V. Wat je op de printplaat ziet is het laatste gedeelte van een CRCRC filter. Van dit deel wordt tevens de + en - 5V afgeleid. Helaas is het schema van de x0.2 niet door Pass Labs vrijgegeven, daarom wil ik deze niet hier posten. Ik heb de controller unit gereed en deze bestaat uit de controller en de voedingen voor de twee voorversterker delen. Met de bijgevoegde foto´s wordt het geheel wel duidelijk denk ik.
- Bijlagen
Ziet er allemaal ontzettent mooi uit. Mag ik vragen waar die mooie grote knoppen vandaan komen!?
Bedankt voor jullie complimenten
@Zweitse, de knoppen heb ik een tijd geleden op ebay gekocht. De exacte ebay winkel weet ik niet meer, maar als je op knob 48 mm wereld wijdt zoekt dan vind er genoeg:
http://www.ebay.nl/sch/i.html?LH_PrefLo ... =48&_kw=mm
Daarnaast hebben ze hier ook mooie knoppen:
http://www.8audio-mall.com/servlet/the- ... Categories
@Zweitse, de knoppen heb ik een tijd geleden op ebay gekocht. De exacte ebay winkel weet ik niet meer, maar als je op knob 48 mm wereld wijdt zoekt dan vind er genoeg:
http://www.ebay.nl/sch/i.html?LH_PrefLo ... =48&_kw=mm
Daarnaast hebben ze hier ook mooie knoppen:
http://www.8audio-mall.com/servlet/the- ... Categories