2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Dank je, maar hoe groot zijn die? Wat ik nu heb gaat heel gemakkelijk in het kastje straks.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Valt wel mee, het is het type 96 van Intertechnik, op hun site staan de maten geloof ik.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Deze dus:

https://www.intertechnik.de/Shop/Freque ... de,75,3517

Bij nader inzien mischien toch te groot voor dat kastje...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Het zou net passen maar ik vind hem inderdaad wat te groot. Voor de toekomst wellicht, toch bedankt!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Lnsadnoh »

jeroen_d schreef:
En nog een mooi plaatje bij daglicht genomen.
Hoi Jeroen, tijdje uit de lucht hier.

Maar heel mooi gemaakt!
Ook de manier van afwerking heel mooi en doordacht gedaan.
Zal ongetwijfeld mooi klinken gezien je kennis over meten en filteren.

Nice!
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door RobT »

Fraaie kast zo met die zwarte baffle, stijlvol, en aan de foto's van het bouwproces te zien weer volgens de regelen der kunst gemaakt. Netjes!

Vraagje, je hebt een zuigkring gemaakt om de resonantie van de AL130 te temmen, waarom niet een condensator over de spoel heen?

Zelf luister ik ook naar een AL130 in een gesloten kast van 6,5 l, ongeveer even breed als die van jou. Een andere tweeter gebruik ik maar het geheel is ook met 6 db gefilterd.
De seriespoel voor het laag is 2,4 mH, wie schetst mijn verbazing toen jij een 1,5 mH gebruikte. Ik dacht Jeroen is niet de eerste de beste, zit ik er zo ver naast dan?? Even jouw filter opgebouwd en luisteren, mmh, open, helder, transparant. Een aantal nummers van verschillende cd's later begon ik toch kracht/volheid/warmte te missen.
Paar luisteruren verder was ik op 2,2 mH aangeland, bij hard spelen vind ik het soms wat 'knallen' en neig ik toch weer naar de 2,4 spoel. Ben daarom heel benieuwd waar jij uiteindelijk op uit komt....

Trouwens complimenten voor je vriendin dat die het zo snel hoort, ik wou dat die van mij dat kon, schoot het tenminste hier 's een keer op. :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door dre »

ze is ook niet eerste de beste! :wink:

en daarbij een een zeer rijke aanvulling kwa luisterervaring.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Eigenlijk heeft Marieke (mijn vrouw trouwens) betere oren dan ik...is vaak zo, vrouwen verdragen de audio hobby van hun partner die allemaal zit te tweaken en te tunen en ondertussen horen ze het allemaal veel beter, als ze tenminste enige belangstelling hebben.

Ik kan er nog eens een spoeltje van 0.22mH in serie mee zetten, om te kijken wat dat doet. Bedankt voor de tip.

Ik heb geen condensator parallel aan de spoel gezet, dit gaf een minder goed resultaat. De afval wordt sterker dan 2de orde akoestisch en boven de notch frequentie blijft veel troep aanwezig.
verschillende notches.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef:
Eigenlijk heeft Marieke (mijn vrouw trouwens) betere oren dan ik...is vaak zo, vrouwen verdragen de audio hobby van hun partner die allemaal zit te tweaken en te tunen en ondertussen horen ze het allemaal veel beter, als ze tenminste enige belangstelling hebben.
Ik weet wat je bedoeld, heb er hier ook zo een.

Die zei mij pas, als je nu weer aan de boxen gaat werken, waarom.......?, het klinkt nu beter als het ooit is geweest.....!

Oh, het laag, ja dat kan wel beter. :o :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

:mrgreen:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door audioot »

even een vraagje,
waarom geen torobar(ringkern)spoel toepassen?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Liever alleen voor het laag, niet voor een driver die ook het midden moet weergeven.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door audioot »

o.k.
thanks jeroen
mvg
audioot
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door RobT »

Ah, okee, je vrouw,sorry, maar je hebt gelijk, vrouwen horen vooral het hogere deel van het spectrum beter lijkt het. Zitten we muziek te luisteren, de telefoon gaat een verdieping lager, zij hoort hem, ik echt niet...

Het zuigkringetje even in Boxsim gesimuleerd, is beter, die ga ik ook maar toepassen. Dank voor de tip.

Als spoel heb ik eerder eens 2,7 en 2,6 toegepast, eerste ervaring toch wel positief, vol, krachtig, maar ook weer bij langer luisteren wat sloom, muf, geluidsbeeld zakt wat in. Dus.... de sweetspot, ergens tussen 2,2 2,4???
Jeroen, succes, ik hoor graag je ervaringen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Ik heb er nu een extra 0.22mH bij gezet en inderdaad, de onderkant van stemmen klinkt minder hard. Ik geloof dat hier inderdaad de sweet spot ligt. Ik zal te zijner tijd een 2.7mH aanschaffen en die afwikkelen tot de optimale waarde.

Daarbij kan er ook nog gespeeld worden met de condensator voor het hoog. Ik twijfel nu tussen 4.7 en 3.9uF. Geinig, dat spelen met een eerste orde filter en ik moet zeggen dat de AL130 er zeer wel bij vaart. Ik ben nu zover dat als je zacht speelt dat stemmen ver weg staan en dat je behoorlijk luid moet spelen wil de zangstem in dezelfde lijn als de speakers staan. Het is voor mij een goed teken als je met de volume knop het geluid dichterbij en verder weg kan zetten.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Leobus »

Hallo Jeroen,

Ik heb nog een 2,5 mH vlakdraadspoel liggen. Ingegoten in Epoxy; afdraaien gaat dus niet lukken. Je kent hem nog wel denk ik. Wel een dik ding hoor. Mag je van mij proberen. Vervoer misschien via je dochter?

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Voor de geïnteresseerden nog wat informatie over hoe de AL130 in deze kast meet, close range welteverstaan.
Weer een goed argument om BR-poorten toch maar niet voorop te zetten, leuke piek zo net boven 1k. Al met al een mooi project (achteroverhellende kasten blijven toch fraai...)!

Jeroen, ben je niet bang dat je net wat teveel midden (500-1000Hz) gaat weghalen met deze spoelwaarden en de relatief smalle baffle? Je gaf dat zelf eerder al aan, ik zie ook dat je rond 1k zo'n 3dB lager gaat zitten. Met plaatsing is dat onderin wel te corrigeren en rond 1k heb je natuurlijk eerder te veel dan te weinig.

Aan de andere kant, misschien moet je inderdaad aansturen op wat minder geluidvermogen in het midden voor een mooiere integratie met de Neo.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Met de 1.5mH zat er een heel flauw maximum rond 400Hz (akoestisch gezien). En precies wat RobT aangeeft, wel mooi open maar ook krachteloos, wellicht herinner je je dat ik in mijn eerste luisterervaringen dynamiek miste. Gehoormatig blijkt het toch beter als het niveau onder 400Hz relatief hoger ligt. De helling boven 400Hz verandert niet zoveel meer met grotere spoelwaarden. Het klopt wel wat je zegt, dat het ietsje minder wordt relatief bij 1000Hz maar niet zoveel als dat jij aangeeft (het relatieve verschil me 400Hz is 1dB). Uiteindelijk moet het gehoor de uitslag geven en ja, het integreert beter met de NEO op deze manier.
Bijlagen
2.2mH vs 1.5mH.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

De nieuwe spoelwaarde heeft ook tot aanpassing van het hoog geleid. Dat wordt nu aangestuurd via een 3.9uF condensator en 6.8ohm weerstand. Hiermee klinkt het meer op het juiste niveau en ook verfijnder.
Bijlagen
filter_v4.png
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door RobT »

Mm, je gaat lekker snel.
Begon je het hoog een tikje scherp te vinden?
Je hebt het gebied rond de scheidingsfrequentie (3khz?) wat laten zakken blijkbaar. Vind ik vaak ook wel lekker klinken.

Ik heb vanavond de 2,2 mH een serieuze kans gegeven door een cd te draaien met een tiental zeer verschillende klassieke opnamen, piano, orkest, zang, koor, orgel. Daarna de 2,4 mH erin gezet, tja, dan wordt het zeker met piano (zoals vaker) duidelijk dat dat het meest realistische geluid geeft, linkerhand is net wat makkelijker te volgen, bij orkest waarbij ik vind dat hoorns 'groot' moeten klinken, gebeurt dit ook beter. En zo zijn er nog wat dingetjes waaraan ik het hoor.
Het lage en hoge(re) middengebied ligt meer in balans.
Ik denk zelf dat ik de 2,5 mH een kans ga geven.

Vind het wel grappig, als je deze 2 spoelen even simuleert zie je bij 1100 hz een verschil van een half db, bij hogere en lagere frequenties is het nog minder. Tja.. en toch is het belangrijk dit verschil voor de oren....

Wanneer jij toch een spoel gaat afwikkelen, maak even een tussenstopje bij 2,5. :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

De 2.7mH is besteld, nu maar afwachten tot ie binnenkomt. Ik ben trouwens erg tevreden over hoe het laatste filter klinkt :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Heb jij ook nog de frequentie plot van je laatste opzet met 2.2+0.22 spoel? Ben wel benieuwd hoe deze zich verhoud t.o.v. jouw eerste opzet met 1.5mH spoel.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Ivo »

Nadat mijn vriendin een keertje mee was naar Breda is ze mijn speakerhobby heel anders gaan bekijken. Als ik nu iets nieuws neerzet, gaat ze een heel rijtje opnames af en luistert naar het laag, het midden, het hoog, akoestiek, details.. :wink:

Alleen weet ze nog niet wat ze precies hoort. Ze zegt dan dat het niet lekker klinkt en vertelt aan welk instrument dat ligt, dan moet ik maar iets vogelen waardoor het beter klinkt. Als dat gelukt is, kan ze niet omschrijven waarom het beter klinkt.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Ivo »

Sindsdien hobbyen we dus samen! :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Ja, het is best fijn als er thuis een beetje wordt meegeleefd. :D

@Walt: wat verwacht je te zien in zo'n plaatje anders dan dat de lijn nog wat lager ligt bij de 0.22+2.2mH spoel? Zie hierboven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”