6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Vandaag,zijn de ,,kroonjuwelen,, gearriveerd
Takman,Kiwame en de over de top Amtrans .
Hadden ook gewone weerstanden kunnen zijn,,klinkt ook goed,,
Later maar eens horen of er verschil is tussen de 50 euro wat hier ligt[voor twee voorversterkers] en de 2 euro die er anders in kwam...........................
Takman,Kiwame en de over de top Amtrans .
Hadden ook gewone weerstanden kunnen zijn,,klinkt ook goed,,
Later maar eens horen of er verschil is tussen de 50 euro wat hier ligt[voor twee voorversterkers] en de 2 euro die er anders in kwam...........................
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik ben nieuwsgierig of je het verschil kunt horen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Gaat mooi zo he, met die ic voetjes. Eenvoudig buisjes wisselen. Ziet er goed uit!
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja, Barry,Barry2001 schreef:Gaat mooi zo he, met die ic voetjes. Eenvoudig buisjes wisselen. Ziet er goed uit!
Dit heb je zeer goed bedacht,,bedankt
Heb nog even gedacht,de pinnetjes alleen te gebruiken,[kunnen de draadjes nog korter op de print staan],,,maar ja,,dan is het weer 8 pinnen afzonderlijk ,er in drukken en
nu is het de hele handel in een keer,,de boel staat nu op anderhalve centimeter van de print,,,waar lullen we dan over
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Met de pinnen afzonderlijk ben je wel het voordeel van de mechanische stabiliteit kwijt inderdaad, dit is beter. Ik zie dat je de contactjes om en om gebruikt hebt, maar bij de buisjes die ik zelf gebruik is dat deze afstand wel kan naar de stopweertanden toe. En je merkt het vanzelf wel als je buis gaan staan oscilleren
Heb eens een voetje voor Nixies gemaakt van losse pinnen uit een D-connector gesloopt, en die op een printje gesoldeerd. Kun je de ronde vorm behouden. Maar zoals je het nu gedaan hebt gaat het prima, toch?
Heb eens een voetje voor Nixies gemaakt van losse pinnen uit een D-connector gesloopt, en die op een printje gesoldeerd. Kun je de ronde vorm behouden. Maar zoals je het nu gedaan hebt gaat het prima, toch?
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De ,,kroonjuwelen,, zitten er in 
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Wat nu nog?
O,ja .................... 2x 6,3v DC gloeivoeding
Met een LM350 als stabilisator.
1 voor de drie buisjes,en 1 voor de gelijkrichter............1 VOOR DE GELIJKRICHTER
Ja ,een EZ81 op DC gloeien .
Zoals eerder vermeld levert de trafo maar 5,8v voor de gloei [komt door primair 240v]
Trafo,tje bijvoegen was een oplossing geweest,maar we gaan toch al over de top,dit kan er ook nog wel bij
Waarom twee printjes en niet alles op 1 print???
Kunnen we wat meer schuiven ,met de onderdelen, bij het uiteindelijke ontwerp
In het schema mist een 100n condensator naar massa[de verbinding naar de uiteindelijke steraarde],zit wel op de print..................[deze is er bij getekend]
De condensatoren over de diode brug zijn weggelaten...............
De twee 4700 elco,s zijn vervangen door 1 van 10000 uF.........
en de LT is dus vervangen door de LM350...........
printontwerp bijgevoegd
O,ja .................... 2x 6,3v DC gloeivoeding
Met een LM350 als stabilisator.
1 voor de drie buisjes,en 1 voor de gelijkrichter............1 VOOR DE GELIJKRICHTER
Ja ,een EZ81 op DC gloeien .
Zoals eerder vermeld levert de trafo maar 5,8v voor de gloei [komt door primair 240v]
Trafo,tje bijvoegen was een oplossing geweest,maar we gaan toch al over de top,dit kan er ook nog wel bij
Waarom twee printjes en niet alles op 1 print???
Kunnen we wat meer schuiven ,met de onderdelen, bij het uiteindelijke ontwerp
In het schema mist een 100n condensator naar massa[de verbinding naar de uiteindelijke steraarde],zit wel op de print..................[deze is er bij getekend]
De condensatoren over de diode brug zijn weggelaten...............
De twee 4700 elco,s zijn vervangen door 1 van 10000 uF.........
en de LT is dus vervangen door de LM350...........
printontwerp bijgevoegd
- Bijlagen
-
- 1x 6,3v.doc
- Print ontwerp..1 op1 printen ,strijken etsen.....
- (228 KiB) 85 keer gedownload
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Printjes gefabriekt,,,,,,
Op de LM.. na zit er 1 al inelkaar,de doorverbindingen en de veiligheids dioden zitten aan de onderkant......................
Lekker compact geheel
Op de LM.. na zit er 1 al inelkaar,de doorverbindingen en de veiligheids dioden zitten aan de onderkant......................
Lekker compact geheel
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Altijd leuk,dat het ook nog werkt,wat je bedenkt
Misschien moeten de koelvinnen nog wat groter,maar dat voelen we later wel
Gloei voeding,klaar............................
Misschien moeten de koelvinnen nog wat groter,maar dat voelen we later wel
Gloei voeding,klaar............................
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja,en wat nu ???................
Het ,,DISIGN,,........................................
Ander woord voor passen en meten
Het internet ,,afgegraven,,zoeken naar foto,s,,onder het motto,Beter goed gejat,dan slecht bedacht,,........
En dan ,,Beslissingen,,
Het voedingsgedeelte maar even uitgestald op de keukentafel,krijg je een beetje een overzicht,meetlint er bij,en meten maar...........................
Tja,bedenk maar wat.......,,de kast,,..........................
Ondertussen de laatste onderdelen besteld,toch maar weer voor een een ALPS potmeter gekozen,,,stappen pot,,,is mooi,maar het geluid is altijd te hard of te zacht,,,,tussen de stappen ,kun je namelijk niks regelen
Oke,, 30x50cm ,,dat is het,,.............kleiner wil niet.........misschien wel voor Chinezen,,maar niet voor een Hollandse Buizenbouwer
Tot later......................
Het ,,DISIGN,,........................................
Ander woord voor passen en meten
Het internet ,,afgegraven,,zoeken naar foto,s,,onder het motto,Beter goed gejat,dan slecht bedacht,,........
En dan ,,Beslissingen,,
Het voedingsgedeelte maar even uitgestald op de keukentafel,krijg je een beetje een overzicht,meetlint er bij,en meten maar...........................
Tja,bedenk maar wat.......,,de kast,,..........................
Ondertussen de laatste onderdelen besteld,toch maar weer voor een een ALPS potmeter gekozen,,,stappen pot,,,is mooi,maar het geluid is altijd te hard of te zacht,,,,tussen de stappen ,kun je namelijk niks regelen
Oke,, 30x50cm ,,dat is het,,.............kleiner wil niet.........misschien wel voor Chinezen,,maar niet voor een Hollandse Buizenbouwer
Tot later......................
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Democles,
Groot formaat behuizing voor zulke kleine buizen.
Ik heb een paar wijzigigen aan de hoofdtelefoonversterker gemaakt. Samen met de AKG K701 speelt hij nu een stuk harder.
Eerste kathode weerstand van de buffer verlaagd van 270 naar 10 ohm( kan mogelijk ook worden overbrugd). En 47 Ohm in de uitgang overbrugd.

Verder heb ik de weerstanden van de 6n16buffer veranderd naar 1kohm zoals democles ook al gebruikte. Dat geeft bij hogere ingangsignalen(> 500mV) minder snel vervorming.

Groot formaat behuizing voor zulke kleine buizen.
Ik heb een paar wijzigigen aan de hoofdtelefoonversterker gemaakt. Samen met de AKG K701 speelt hij nu een stuk harder.
Eerste kathode weerstand van de buffer verlaagd van 270 naar 10 ohm( kan mogelijk ook worden overbrugd). En 47 Ohm in de uitgang overbrugd.

Verder heb ik de weerstanden van de 6n16buffer veranderd naar 1kohm zoals democles ook al gebruikte. Dat geeft bij hogere ingangsignalen(> 500mV) minder snel vervorming.

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Had ik net de weerstanden van 330 ohm er in gesoldeerd,,,,het oorspronkelijke schema,,,,verander jij ze naar 1K....................Verder heb ik de weerstanden van de 6n16buffer veranderd naar 1kohm zoals democles ook al gebruikte. Dat geeft bij hogere ingangsignalen(> 500mV) minder snel vervorming.
Zal later de verschillen wel horen
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Gewoon luisteren.
Ik gebruik in de hoofdtelefoonversterker 470ohm voor de weerstanden van de SRPP.
Uit de specificatie van de 6n16 is bij deze lage anodespanningen moeilijk af te leiden wat de juiste instelling moet zijn. Dus het is een kwestie van proberen en luisteren. Of als je kan vervorming meten.
Ik gebruik in de hoofdtelefoonversterker 470ohm voor de weerstanden van de SRPP.
Uit de specificatie van de 6n16 is bij deze lage anodespanningen moeilijk af te leiden wat de juiste instelling moet zijn. Dus het is een kwestie van proberen en luisteren. Of als je kan vervorming meten.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ontwerp gemaakt voor een hoofdtelefoonversterker met de grote broer van de 6n16, de 6n6.
Datasheet : http://lampizator.eu/UPGRADE/RU-6N6P.pdf
Deze levert genoeg vermogen voor ook veeleisende hoofdtelefoons.

Datasheet : http://lampizator.eu/UPGRADE/RU-6N6P.pdf
Deze levert genoeg vermogen voor ook veeleisende hoofdtelefoons.

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ben even weer aan het passen en meten geweest..................
Misschien heeft deze Groninger toch een beetje Chinees bloed in de familie,,heb de kastafmeting kunnen reduceren naar 35x25cm,,
Ja, met 4 smoorspoelen en twee DC printen,is het even googelen,,lees,,DAT WORDT PROPPEN,,,,
koifarm,toch weer terug naar de 6N6P ????
Waarom geen 6N1P-EV in de srpp trap,,,geeft een frisser hoog dan de 6N6
[wordt je versterking ook een stuk hoger van]
de 6N6 in de vervolgtrap dempt dit weer iets,zodat je oren niet gemarteld worden door het hoog
Voor de rest ,mooi werk en een leuke ontwikkeling in dit toppic
Mooi.man..................
Misschien heeft deze Groninger toch een beetje Chinees bloed in de familie,,heb de kastafmeting kunnen reduceren naar 35x25cm,,
Ja, met 4 smoorspoelen en twee DC printen,is het even googelen,,lees,,DAT WORDT PROPPEN,,,,
koifarm,toch weer terug naar de 6N6P ????
Waarom geen 6N1P-EV in de srpp trap,,,geeft een frisser hoog dan de 6N6
de 6N6 in de vervolgtrap dempt dit weer iets,zodat je oren niet gemarteld worden door het hoog
Voor de rest ,mooi werk en een leuke ontwikkeling in dit toppic
Mooi.man..................
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Zoals ik al eens eerder zij hebben de 6n16 buizen net niet genoeg power om de AKG K701 te sturen. Met de 6n6 of ECC99 lukt dit wel.
De AKG K701 is al zeer helder vandaar het gebruik van de 6n6 buizen op lage anode spanningen. Deze klinken dan lekker donker. Met halfgeleiderhoofdtelefoon versterkers heb ik tot nu toe alleen maar slechte resultaten. Vandaar de buizen.
Ondertussen al verschillende hoofdtelefoonversterkers geprobeerd en bezig te bouwen.
In gebruik:
6n16 eigenbouw.
Lehmann linear nabouw.
In aanbouw:
6n6
LME49600( the wire)
TPA6120
6n16/lme49600 hybride.
Democles ik ben zeer benienwd naar de Amtrans weerstanden deze zouden een alternatief voor de rikenohm weerstanden zijn . Mogelijk ga ik ze in de 6n6 hoofdtelefoonversterker gebruiken.
De AKG K701 is al zeer helder vandaar het gebruik van de 6n6 buizen op lage anode spanningen. Deze klinken dan lekker donker. Met halfgeleiderhoofdtelefoon versterkers heb ik tot nu toe alleen maar slechte resultaten. Vandaar de buizen.
Ondertussen al verschillende hoofdtelefoonversterkers geprobeerd en bezig te bouwen.
In gebruik:
6n16 eigenbouw.
Lehmann linear nabouw.
In aanbouw:
6n6
LME49600( the wire)
TPA6120
6n16/lme49600 hybride.
Democles ik ben zeer benienwd naar de Amtrans weerstanden deze zouden een alternatief voor de rikenohm weerstanden zijn . Mogelijk ga ik ze in de 6n6 hoofdtelefoonversterker gebruiken.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik ook!!!!Democles ik ben zeer benienwd naar de Amtrans weerstanden deze zouden een alternatief voor de rikenohm weerstanden zijn . Mogelijk ga ik ze in de 6n6 hoofdtelefoonversterker gebruiken.
Zou een proefopstelling kunnen maken,,,maar dit doe ik bijna nooit[met buizenversterkers],,we gaan er voor of niet..............
En als alles dan ingebouwd is,klinkt het weer een stuk geslotener
Dus voor nu nog even geduld,,,even verder met PASSEN EN METEN
Ja, KIWAME is mooi voor voedingen en spanningsgerelateerde[3x de woordwaarde
Takman is mooi in de signiaal voerende gedeeltes.........................
AMTRANS,als vervanger voor R-ohm,s inde kathode weerstanden,,,vandaar de keuze,,
[O,Ja,,voor de mensen die niet geloven in klankmatige verschillen tussen verschillende soorten weerstanden,,,GA VERDER MET VRAAG 3 ,,]
Hoe het gaat klinken??????????????????
Nog even wachten dus..
ps, Ik vind de ECC 99 een kleurloze ,,K,, buis,,,zo dat lucht op...........................
Laatst gewijzigd door democles op di 17 apr 2012, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik zou zeggen een neutrale buis met een saai karakter. Ze hebben echt peper in hun reet nodig. Hoge anode spanning met hoge anode stroom.democles schreef:ps, Ik vind de ECC 99 een kleurloze ,,K,, buis,,,zo dat lucht op...........................
Ik heb gisteren een hoofdtelefoon versterker aan mijn verzameling toegevoegd. Ik zat te trekken tussen het oude ijzer op zolder en kwam een 300b tegen. Deze opgelapt. En hij doet het heel goed als hoofdtelefoonversterker.

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
koifarm schreef:democles schreef:ps, Ik vind de ECC 99 een kleurloze ,,K,, buis,,,zo dat lucht op...........................
Ik zou zeggen een neutrale buis met een saai karakter. Ze hebben echt peper in hun reet nodig. Hoge anode spanning met hoge anode stroom.
Ik heb gisteren een hoofdtelefoon versterker aan mijn verzameling toegevoegd. Ik zat te trekken tussen het oude ijzer op zolder en kwam een 300b tegen. Deze opgelapt. En hij doet het heel goed als hoofdtelefoonversterker.
Ja ,,,Saai,,, is het goede woord
Heb je nog meer oud ijzer op zolder liggen?
[zelfbouw, blijft mooier
Ben zelf nog even bezig met het bij elkaar zoeken van de juiste smoorspoelen,zodat ik geen weerstanden in de voeding hoef te gebruiken
De definitieve kastafmeting is bepaald,, 30x35cm buitenmaten ,,
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja, hoor bv yaqin mc100b met 4 x KT88.Heb je nog meer oud ijzer op zolder liggen?

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Als ik dat zo zie,,,,,stop ik maar met deze hobby,,,
Zo,,, eindelijk tijd voor de postzegel verzameling
[of dat ,plintje,wat nog gelegt moet worden,de kraan die drupt,of een cursus STRIJKEN
]
grapje
Zo,,, eindelijk tijd voor de postzegel verzameling
grapje
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ik kon niet wachten,,,,Had het gevoel van een kind,die je een bal geeft en verbied er mee te spelen,,
Dus versie 1 uit elkaar gesleuteld en de rooster stopweerstanden vervangen door TAKMAN en de kathode weerstanden door AMTRANS
Dan is het wel handig dat de boel modulair is opgebouwd
De 4x 1K, in de SRPP ,blijven op hun plek.............
Ja, ook dee solderen is DIY
Morgen luisteren,of ik verschil hoor

Dus versie 1 uit elkaar gesleuteld en de rooster stopweerstanden vervangen door TAKMAN en de kathode weerstanden door AMTRANS
Dan is het wel handig dat de boel modulair is opgebouwd
De 4x 1K, in de SRPP ,blijven op hun plek.............
Ja, ook dee solderen is DIY
Morgen luisteren,of ik verschil hoor
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
De hele dag geluisterd,,
En, is het een upgrade??
Ja,het klinkt ,,smoother,, met iets meer detail,,
Het is geen dag en nacht verschil,maar je hoort het wel.
Het geluid gaat je niet tegen staan,,[luistermoeheid],,,,,,meer,meer,meer,,,,,,,,,,,,,,,
Ronny,,,de AMTRANS zijn een aanrader,wel een kostbare aanrader
Zeker voor de koptelefoon versterker,,,.............Alleen,,,,met zoveel weerstanden,wordt het een kostbare zaak.........................
En, is het een upgrade??
Ja,het klinkt ,,smoother,, met iets meer detail,,
Het is geen dag en nacht verschil,maar je hoort het wel.
Het geluid gaat je niet tegen staan,,[luistermoeheid],,,,,,meer,meer,meer,,,,,,,,,,,,,,,
Ronny,,,de AMTRANS zijn een aanrader,wel een kostbare aanrader
Zeker voor de koptelefoon versterker,,,.............Alleen,,,,met zoveel weerstanden,wordt het een kostbare zaak.........................
Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker
Ja,versie 1 werkt nu goed
Nog 1 dingetje wat me stak:.........de EZ81 gloeid op 5,8v i.p.v 6,3 [komt door de 240v primair van de trafo,dan blijft er, met een netspanning van 230v, maar 5,8v van over, voor de gloei spanning
]
Trafo,je bijplaatsen was een oplossing............................
Maar ik had alle onderdelen voor een DC-gloei print nog liggen
Dus,,print gemaakt,,en even een proefopstelling gemaakt, om te voelen,hoe warm de boel wordt[een EZ81 trekt wel 1 Ampere]
Ruimte in de kast heb ik nog wel
De koelvin van de spanningsregelaar,,LM317,,[hier groter als bij versie 2] ,wordt ongeveer net zo warm als een CV radiator,ongeveer 60 graden schat ik,[de koelvinnen van versie twee moeten dus in ieder geval groter]
Trafo 9v/1,8A
Heeft dit alles nut!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja,merkte bij 1 van mijn dac,s, duidelijk het verschil in geluid toen ik de EZ81 voor de eindtrap[6N2P] op 5,8v ging gloeien
Nog 1 dingetje wat me stak:.........de EZ81 gloeid op 5,8v i.p.v 6,3 [komt door de 240v primair van de trafo,dan blijft er, met een netspanning van 230v, maar 5,8v van over, voor de gloei spanning
Trafo,je bijplaatsen was een oplossing............................
Maar ik had alle onderdelen voor een DC-gloei print nog liggen
Dus,,print gemaakt,,en even een proefopstelling gemaakt, om te voelen,hoe warm de boel wordt[een EZ81 trekt wel 1 Ampere]
Ruimte in de kast heb ik nog wel
De koelvin van de spanningsregelaar,,LM317,,[hier groter als bij versie 2] ,wordt ongeveer net zo warm als een CV radiator,ongeveer 60 graden schat ik,[de koelvinnen van versie twee moeten dus in ieder geval groter]
Trafo 9v/1,8A
Heeft dit alles nut!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja,merkte bij 1 van mijn dac,s, duidelijk het verschil in geluid toen ik de EZ81 voor de eindtrap[6N2P] op 5,8v ging gloeien
