In mijn zoektocht naar een geschikt ontwerp (niet te duur, tamelijk klein, goede diepgang van het geluid) ben ik op het ontwerp van de stella light van Visaton gestuit. Deze luidspreker sprak mij eigenlijk op vele gebieden aan (prijs, techniek, freq. response tabel, grootte). Echter, nou ben ik nogal het type dat altijd zoveel mogelijk uit alles probeert te halen. Zo ook bij deze luidsprekers. Ten eerste wilde ik graag een luidspreker die wat meer naar achteren leunde, maar eigenlijk wil ik ook wel graag iets met massief hout doen...
Altijd lastig dit soort zaken, maar uiteindelijk kwam er een soort van eigen interpretatie uitrollen van de stella light, de door mij zo creatief benaamde 'Stella Light mk.II':

In deze tekening zijn nog niet alle visuele veranderingen die ik voor ogen heb verwerkt, maar wel de meeste.
Ook heb ik nog een schets gemaakt van de binnenkant:

Hierin is te zien dat ik van plan ben om mijn filter 90 graden ten opzichte van mijn achterpaneel wil plaatsen. Ook zit het filter op een verwijderbaar deel van het achterpaneel, samen met de terminals. Dit om later nog de mogelijkheid te hebben om het filter aan te passen.
Dan nu een ander deel van de bouw: het filter.
Ik ben nog niet zo heel erg 'geïntegreerd in deze kant van zelfbouw luidsprekers, maar snap toch wel wat.
Zo ben ik gisteren aan het klooien geweest met boxsim, en heb een freq. response graph. gemaakt:

Het valt mij op dat de lijn van de 'hele' luidspreker erg rommelig is, en er ook beduidend romeeliger uitziet dan wat er door visaton wordt opgegeven.
Een vraag van mij is dus: valt hier iets aan te doen, en zo mogelijk; hoe?
Dit was 'm eigenlijk wel voor deze post, behalve dan dat ik nog even wilde vermeldden dat de units, 2 vellen pritex en dempingswol zijn aangekomen
Mocht iemand nog vragen hebben, vraag gerust! Ik zal jullie ook nog zeer veel gaan vragen
Groet'n ,
Koen
