Dipool speakers bouwen voor surround

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
audio lover
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
Locatie: Hoorn

Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door audio lover »

Ik ben nog steets op zoek naar achter luidspreakers voor mijn surround 7.1. die niet te groot zijn.
Nu las ik over dipool luidspreakers, heeft iemand hier ervaring mee?
Ze moeten niet te groot zijn, had wel op de Visaton site de Aria dipol 1 gezien maar deze zijn wel prijzig als je er 4 wil bouwen.
Vandaar mijn vraag.
alle idieen zijn wel kom.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door k.p. »

Het voordeel in dipoolluidsprekers zie ik niet zo in surround toepassing. Dit hang uiteraard wel af van je opstelling. in principe is een dipool snel groter, duurder en complexer dan ongeveer ieder ander principe. Wat heb je gelezen over dipoolluidsprekers en wat wil je er mee bereiken? Misschien kun je een schets van je opstelling maken. Wanden loodrecht op de hoofdas en dichtbij de speaker zijn ongewenst bij dipoolluidsprekers.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door SuperR »

derk1965 schreef:
alle idieen zijn wel kom.
Geen 7.1 setup maken. Ik kom "regelmatig" bij mensen thuis die een surroundset willen, maar in slechts 20% van de gevallen komt een 5.1 set goed tot zijn recht in de ruimte. Laat staan een 7.1 setup! Dat is eigenlijk alleen bruikbaar als je een grote rechthoekige kelder oid volledig tot je beschikking hebt als HT-ruimte. Ga geen 7.1 set maken als je het niet kan plaatsen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door John P »

Ik denk dat je even beter moet definieren wat je onder dipool bedoelt. Ik denk dat sommigen denken dat je het hebt over Open Baffle dipolen, grote planken die ver van de muur moeten staan. Ik vermoed dat je surround luidsprekers bedoelt die aan de zijwand hangen en meestal een semi-halfronde vorm hebben. Je hebt ook nog gewone monitoren met een tweetertje aan de achterkant.
Ik heb wel de ervaring dat surrounds met 5.1, dus schuin achter je, met een dipooltweetertje op de rug een iets diffuser geluidsbeeld neerzetten als ze eigenlijk te dichtbij staan. Voor front en center zou ik niet snel een dipool nemen.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door Ronkel »

De meningen over dipool-surrounds zijn verdeeld. THX raadt ze aan vanwege de moeilijke localisatie, Floyd Toole raadt ze af omdat hun on-axis frequentieresponsie (precies op de "nul") er niet uitziet. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door k.p. »

Voor je surround kanaal wil je denk ik redelijk direct geluid, omdat de zijn surround cues dan beter tot hun recht komen. Een dipool met de dipool 0 als luisteras lijkt met niet ideaal. Ik zie zo ook geen voordelen in bipolen. Hier kun je de ideaal afstraling van een dipool zien. Een speaker die heel wat anders doet mag dus eigenlijk geen dipool heten ;).
audio lover
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
Locatie: Hoorn

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door audio lover »

Hallo Alle bedankt voor de antwoorden het wordt wat duidelijker voor mij.(niet makkelijker)
Ik bedoel een dipool zoals John P beschrijf een luidspreker die aan de muurhangt en naar 2 kanten toe straald, hierdoor had ik begrepen dat de ruimtelijke werking groter word.
Mijn ruimte is rechthoekig 4 mt breed en 5,4mt lang ,de installatie staat in de lengte en de bank staat tegen de muur tegen over de front sprekers.
Mijn huidige surround luidsprekers staan : de surround 1.5mt voor de zit plaats en de back surround achter de bank.
Ik heb ook een 5.1 opstelling geprobeerd maar 7.1 klink veel mooier voller meer effect, vandaar ik deze opstelling wil behouden.
Maar mijn huidige speakers zijn oud en staan eigelijk niet bij het interieur(de wederhelf moet je ook tevreden houden :lol: )
Daarom had ik de vraag al gesteldt voor platte luidsprekers waarbij ik goede reacties gehad heb en site's waarbij ik verder ben gekomen, tot dat ik dipolen zag en had begrepen dat het geluid nog ruimtelijker word.
Mijn vrouw wil het liefst een design luidspreker zoals een kogel vorm, maar deze zijn niet te vinden in zelfbouw en kant en klaren zoals Cabasse en Elipson zijn mij te kostbaar voor achter spekers. Ik hoop dat ik mij vraag beter heb toe gelicht.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door hannesie »

Als je iets als de Cabasse of Elipson wilt, kun je ook 2 metalen Blanda schalen vaan Ikea tegen elkaar zetten. Dan heb je met een ring om de 2 met elkaar te verbinden een optie om de bol te bevestigen.
Het is hier ook al eens met de houten Blanda schalen gedaan, maar het moet ook met de metalen te doen zijn.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door Ronkel »

derk1965 schreef:
Ik bedoel een dipool zoals John P beschrijf een luidspreker die aan de muurhangt en naar 2 kanten toe straald, hierdoor had ik begrepen dat de ruimtelijke werking groter word.
Wat je nog moet weten hierbij is dat bij een dipool de linker- en rechterkant uit fase staan. Daardoor ontstaat er een soort "nul" in het midden. Daardoor is de luidspreker moeilijker te localiseren, maar vaak ook is die "nul" maar te zien in een deel van het spectrum. Oftewel: de frequentiekarakteristiek in het midden van de speaker ziet er dan niet zo best uit, zie deze figuur uit Sound Reproduction van Toole.

Sommige mensen denken dat zoiets beter werkt omdat het geluidsveld meer diffuus is. Veel mensen denken dat een diffuus geluidsveld een voorwaarde is om het geluid ruimtelijk te maken, maar dat is niet zo. Dat hangt namelijk veel meer af van het soort signalen dat de surround-speakers krijgen.

Kies je voor een normale surroundspeaker, kies er dan één die ontworpen is voor plaatsing aan de muur. Op zich zou een bipool (twee kanten in fase zoals in het plaatje) wel kunnen daarvoor denk ik, maar ook een platte of in-wall speaker is een goede optie.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door JvS »

derk1965 schreef:
Hallo Alle bedankt voor de antwoorden het wordt wat duidelijker voor mij.(niet makkelijker)
Ik heb ook een 5.1 opstelling geprobeerd maar 7.1 klink veel mooier voller meer effect, vandaar ik deze opstelling wil behouden.
Ik heb ook een 7.1 setup gehad. Hierbij was de frontspeaker een hoorngeladen mid/hoog met dipool laag een degelijke center, twee hifi back-surround speakers (B&W DM 303 ofzo) en twee plastic jamo Artina side surrounds (2m hoogte, ter hoogte van de luisterpositie). Dit vonden we ongeveer het mooiste surround wat er was en we waren zwaar overtuigd dat 7.1 echt the way to go is!

Tot we erachter kwamen dat de back surrounds helemaal niet meededen en we alleen naar side surrounds aan het luisteren waren! Dat is dus echt the way to go, kwamen we erachter. Beter zeer matige, maar zeer goed gepositioneerde surrounds dan hele goede die verkeerd liggen... En het 'ruime' beeld is ook niet nodig.

Voordat we daar achter kwamen had ik een set dipool surrounds in ontwikkeling (hout was al gezaagd door Arno, speakers al aangeschaft) om dit effect zonder rear speakers ook te hebben. Dit project heb ik helemaal afgeblazen. Ik had al wel het eea opgelost (door bv breedbanders te gebruiken en 1 laag woofertje), maar filtering was voor mij met mijn ervaring veel te lastig.

Het project ligt er nog. Mocht je interesse hebben, dan mag je het wel overnemen van me inclusief 4 Tangband W2 breedband speakertjes voor de prijs van enkel die speakers. Het is eigenlijk heel zonde dat zo mooi hout niet verder gebruikt wordt.

Zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... l+surround
audio lover
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
Locatie: Hoorn

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door audio lover »

Bedankt voor de reactie's

De dipool speaker zet me hooft als ik het zo lees is dat hoog gegrepen voor een beginner.
Maar het idee van de bollen van de Blanda schalen van Ikea is geen gek idee en mijn vrouw is hier ook wel mee eens.
De bol wordt dan 20cm rond welke speker kan ik daar het best voor gebruiken en evt een goed filter.Had zelf al zitten denken aan de (http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... ndex.htmle) deze komt met de inhoud aardig overeen, of hebben jullie een beter voorstel?

Hoor graag jullie meening of idee hier over.
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door HVB83 »

Dan hoop ik dat je de rvs schaal voor ogen hebt; de houten schalen hebben ze helaas alleen nog in 12cm. Ik heb de laatste 28'ers in NL gekocht, nu maar hopen dat er bij het bouwen niks mis gaat... :roll:
audio lover
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
Locatie: Hoorn

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door audio lover »

Jee dat zijn slechte berichten dat de schalen er niet meer in het hout zijn, alleen de ijzeren uitvoering. :cry:
En de ijzer schalen moet je aan elkaar lassen en is erg dun, dus weer een lastig probleem.
Dus had ik voor Hout gekozen want kan je lijmen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door hannesie »

Je kunt een houten schijf gebruiken zoals ik in mijn Blanda Sub's heb gedaan en dan is er ook een mogelijkheid om de 2 bollen aan elkaar vast te maken.
Met bruislijm gaat dat perfect.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
audio lover
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
Locatie: Hoorn

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door audio lover »

Bedankt voor je tip Hannesie, hier had ik zelf nooit aangedacht om ze tegen elkaar te plakken met hout zo kan je ook een sierrand aanbrengen.(vind dit eigelijk mooier al houten speakers) \:D/
welke drivers heb je gebruikt?? en evt filter materiaal?
audio lover
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
Locatie: Hoorn

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door audio lover »

Misschien een raar idee.
Maar is het niet mogelijk om auto speakers in te bouwen deze hebben een breed bereik van 45Hz tot 21kHz.
Er zijn van die woofers met een tweeter op gebouwd. In de auto klinken deze niet verkeerd
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dipool speakers bouwen voor surround

Bericht door hannesie »

Ideetje??............................. coaxiaal voor binnen.. 12 cm i.p.v. autospeakers


Afbeelding



http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=258
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”