3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Henkjan,

Welke DSP en versterker moet ik hebben en in hoeveel liter moeten de Etons?

Een paar basic vragen maar ik kom er niet uit en jullie weten het blijkbaar wel :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Er staat ook een leuke BK xls200 mkII FF te koop op htforum, gezien het feit dat er een Peerless XLS-10 inzit en een fraaie versterker is dit niet duur te noemen. Kast zou mooi bij mijn frontspeakers passen...

Groetjes Walter
Bijlagen
foto-86-1.JPG
foto-87-1.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Motiveert niet echt zo om je te helpen. Wat wil je nu.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Kort gesteld heb ik twee opties:

1) Een kant en klare subwoofer kopen zoals bijv. hierboven getoond. Voordeel: lekker snel klaar en mooi afgewerkt. Nadeel waarschijnlijk kwalitatief minder dan de frontspeakers.

2) Iets bouwen met de Etons woofers, en daar dan een versterker en eventueel DSP bij kopen. Voordeel hoge kwaliteit, nadeel minder mooi afgewerkt.

Optie 1 kom ik zelf wel uit mocht ik daarvoor gaan, ik wil echter weten of optie 2 lonend is dus ik moet weten welke versterker en DSP ik nodig zou hebben om samen met de Eton woofers optimaal te kunnen functioneren. Als dit veel prijziger uitpakt dan optie 1 dan denk ik dat optie 1 nu een betere keuze is voor mij.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

als je kant en klaar koopt zou ik er wel een kopen met dsp!!!

anders gewoon de etons bouwen en dsp er bij kopen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Je kan wel doen alsof optie 2 reëel is, die indruk wek je niet, want de zelfbouw oplossing is zo simpel. Gewoon een gesloten kast van 40 liter, goed vullen om het virtuele volume nog wat te vergroten, en aansturen met de versterker die ik al heb genoemd. Je kunt daar 2 subs mee aansturen en je hebt nog DSP ook. De overgebleven Eton woofers verkoop je.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

dat wil ie weer eens niet of zo..... :roll:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

of gewoon velodyne! :mrgreen:
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door k.p. »

Waarom niet de BK met losse DSP? Kwalitatief ga je het verschil niet merken denk ik. Uiteraard als je binnen de limieten van de unit blijft.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Zo te zien heeft Jeroen al voor mij gekozen voor optie 1 :mrgreen: Dank, is niet sarcastisch bedoelt trouwens :lol:

Echt een mooi subje maken met de Etons en DSP komt nog wel een keer. Ik zal de subwoofer discussie stoppen en dit topic voorlopig weer aan de C-Quenze/AMT combi wijden.

[k.p. dat is een zeer goed idee... wellicht is de mini-dsp iets om de BK mee te combineren. Die BK past mooi qua afmetingen en de Peerless XLS 10 heb ik al eens gehad, is een net woofertje met lekkere diepgang. Voor nu een prima oplossing voor wat extra laag. De main focus zijn nu toch de frontspeakers]

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Zoals ik al aangaf dus. Terwijl optie 2 goedkoper is én DSP geeft. Heb ik dus voor niets die Eton gesimuleerd, écht motiverend hoor!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Die Etons gaan echt nog wel een keer in een mooi subje komen, is dus geen verspilde moeite!

Moet wel zeggen dat ik 40 liter netto te groot vind, de buitenkast is dan al gauw 55 liter, vandaar dat ik zelf aan compound opstelling zat te denken. Het BK subje is meer de afmeting die ik nastreef, wellicht de verkoper zo eens polsen of hij hem nog heeft staan.

Met wat extra echt laag erbij denk ik dat de C-Quenze/AMT combi er op vooruit zal gaan en wellicht is het makkelijker om dan straks ook weer verder met het filter te tunen (als alles is ingespeeld).

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Als dit veel prijziger uitpakt dan optie 1 dan denk ik dat optie 1 nu een betere keuze is voor mij. Groetjes Walter
Optie 2 is dus zelfs goedkoper...je kunt beter een ezel adviseren. Die zijn minder koppig. :twisted:

Je hebt me verteld dat je al eerder subs in de hoek hebt gehad en dat die slecht klonken, ja dacht me de koekoek zonder DSP. Een 40 liter kast maak je van 18mm MDF met maten 36x36x36cm, heb ik zelf ook gedaan. Arno kan de panelen voor je maken onder verstek gezaagd voor een perfect resultaat. Voor een paar honderd euro kun je ze heel mooi laten spuiten. Met die subs waar je nu naar kijkt zit je snel op 800,- of je moet flink korting krijgen. En je hebt dan nog geen DSP. miniDSP is leuk, maar dat werkt niet een twee drie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

Walt, wat kan je qua afmetingen in de hoek kwijt?
jeroen_d schreef:
... miniDSP is leuk, maar dat werkt niet een twee drie.
de Hypex DSP kost gelijke hoeveelheid werk (ook zelf meten en DSP instellen enzo). en als je meet met bv REW valt ook dat erg mee. Maar met een kant&klare oplossing als Velodyne zal dat zonder twijfel een stuk vlotter gaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Het aan de praat krijgen van miniDSP zie ik inderdaad geen probleem in, ach, als walt voor die kant en klare subs gaat in combinatie met miniDSP in-a-box is dat wellicht ook een goede oplossing. Niet goedkoper, wel goed genoeg. Laat ik maar weer eens lief worden voor walt. O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

:mrgreen:

btw: hoe had je gedacht het hoogpas filteren van de 2wegs te gaan doen? actief filtertje?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Gelukkig ziet Jeroen nog enige heil in mijn quick en dirty oplossing :D

Zojuist de BK subwoofer betaald, oftwewel die gaat het worden. Eerst even zonder DSP, dan verder met de C-Quenze/AMT kasten en daarna eens verder met het sub experimenteren, wellicht boxed mini-DSP.

Zijn wel peperdure maandjes zo, straks maar weer eens alleen luisteren in plaats van dingen kopen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door markbakk »

Walt schreef:
Gelukkig ziet Jeroen nog enige heil in mijn quick en dirty oplossing
Ik vind de uitslag anders:
Jeroens geduld vs. Walters eigenzinnigheid: 0-1.
Is ook prima, je moet doen wat je gelukkig maakt, niet wat anderen vinden of van je willen. Binnen zekere grenzen. :sure:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

tja,met zulk gedrag komt er vanzelf een eind aan de hulp........ 8-[
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

En jij wou nog een stel Etons hebben? Grrrr... :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

ja lach er maar om....... :roll:

ondankbaar lijkt me de juiste omschrijving.......
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ondankbaar ben ik het niet mee eens, Walt waardeert mijn bijdrage zeker. Hij maakt alleen andere keuzes dan ik zou maken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Zo zou je het kunnen stellen ja, ik werk niet echt gestructuurd maar maar implusief gestuurd. Toevallig kwam die BK voorbij zetten, als je het uit mijn gezichtspunt beschouwd echt geen vreemde koop:

- compact 295 x 295 x 390mm
- WAF geaccepteerd na laten zien van de foto's
- afwerking stemt overeen met C-Quenze/AMT kasten
- nette bewezen woofer Peerless XLS10 die ik ken en die ik goed genoeg vind. Kan altijd beter maar dit is wel een serieus woofertje met 12.5mm x-max, ter vergelijk de Etons hebben 5mm.
- snel leverbaar

Ik stoor me momenteel best wel aan het ontbreken van het echte laag, ik zou liever de Eton/Accuton weer aansluiten als het op luisteren aankomt. Dat is natuurlijk geen goede insteek om verder te gaan met het filter van de C-Quenze/AMT. Vandaar deze implus aankoop.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Geinig, een vrij uitgebreide test van de BK xls 200 DF gevonden:

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 00-df.html

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... f-mk2.html

Hun conclusie is dat deze sub vooral geschikt is voor kleinere ruimtes en met name muziek, dat komt goed uit dus.

Groetjes Walter
Gesloten