3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Geenius »

Henkjan schreef:
Tinfolie?
Ook leuk en heel betaalbaar. :D Voegt heel mooi met Mundorf Surpeme samen.
Maar goed, we zijn hier aan het koken en er zijn heel veel opties die lekker zijn. :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Inmiddels besloten om voor de Solidsteel stands te gaan in de kleur zwart hoogte 52cm. Deze lijken goed leverbaar te zijn dus ik hoop ze spoedig in huis te hebben.

De condensator voor het hoog is ook gekozen, ik ga koken volgens receptuur Mundorf met zilver, olie en goud erin. Het mooie is dat deze condensatoren ook nog eens tot op 1% zijn gematched.

Groetjes Walter
Bijlagen
solidsteel-14_ss_ss5s.jpg
solidsteel-14_ss_ss5s.jpg (14.91 KiB) 404 keer bekeken
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Koen K »

Mooie dingen :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Inmiddels de stands van Solidsteel binnengekregen:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0691.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Nog steeds tevreden over het geluid en hoe verhoudt het zich nu tot de Accuton combi die je eerst had?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik zou graag zeggen dat de C-Quenze/AMT combi de Eton/Accuton volledig wegspeelt maar dat is nu nog niet het geval.

Eerst maar eens wat weekjes verder laten inspelen, ik heb het idee dat de units nog losser moeten komen. Ik heb eigenlijk sowieso niet veel tijd gehad om te luisteren naar de laatste 1e orde filter opzet.

Er moet ook iets van een subje bij, het laagste laag ontbreekt nu, iemand nog een goed idee voor een zo compact mogelijke subwoofer met 2 stuks Eton 11-581? Ik zat te denken aan compound (2x zo kleine kast) en dan gesloten met een Hypex 4.0 of iets dergelijks...

Tevens heb ik nu een stel Mundorf 2.2uF S/G/O binnengekregen, ik zal deze ook maar eens erin zetten (lees: ze zitten er al in :mrgreen: ), dan zijn de condensatoren voor het hoog in beide systemen in ieder geval op hetzelfde kwalitatieve niveau.

Nog een leuk weetje: waarschijnlijk worden de baffles afgewerkt met dezelfde fraaie HPL toplaag als de platen van mijn hifi rackje...

Of dit nou uiteindelijk beter is dan de Eton/Accuton maakt me trouwens niet eens uit, ik heb tot nu toe al weer lekker veel plezier aan dit project beleeft en dat gaat nog wel even door. Speciale dank gaat uit naar Jeroen voor alle adviezen en het opmeten van de units.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Ik zou graag zeggen dat de C-Quenze/AMT combi de Eton/Accuton volledig wegspeelt maar dat is nu nog niet het geval.
Het zijn werelden van verschil, je zit nu zowat op twee uitersten qua karakter. Daarnaast zal zeker het ontlasten straks van de C-Quenze van het laag helpen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Je kan makkelijk horen dat de C-Quenze/AMT meer details laat horen en nauwkeuriger speelt alleen de Accuton set komt moeiteloos muzikaal over, als ik dat ook nog uit de C-Quenze/AMT combi kan krijgen dat zou mooi zijn. Inspelen gaat vast al een verbetering brengen verwacht ik.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

het gemis van extra laag heeft daar ook veel invloed op walter! :wink:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hrscharft »

/offtopic
Mooi stukje Vintage lego dat je daar hebt staan trouwens walt.
Of vergis ik me daar nou in.

/ontopic
Mooi setje luidsprekers word het ook zo :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Deze lego is nog vrij recent hoor! Denk een jaartje of 5 oud.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hrscharft »

Oke :) ik dacht dat het tegenwoordig allemaal veel hipper was enzo. (ook al weer een jaartje of 15 geleden dat ik er voor het laatst mee in aanraking geweest ben) maar dit zit er nog vrij 'basis' uit vandaar dat ik het dacht.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Die 'hippe' lego moet ik niet zoveel van hebben, dit spul was wel grappig inderdaad: aardig old-school. De technisch lego is tegenwoordig wel gaaf, zo hebben ze een tijdje terug een bulldozer uitgebracht volledig radiografisch bestuurbaar met maar liefst 4 elektro motoren:

http://www.youtube.com/watch?v=9McV9PaYfak

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik zit nog even naar de laatste filteropzet te kijken, de notch van 0.33mH, 92uF, 6.8ohm staat in serie met de C-Quenze, ik neem aan dat de gebruikte componenten in deze notch van hoge kwaliteit moeten zijn?

Een mooie 0.33mH spoel en 6.8ohm weerstand zijn relatief goedkoop. De 92uF aan condensator waarde is echter vrij extreem om dat in fraaie MKP uit te voeren, in hoeverre kan dit klankbepalend zijn?

De hoogsectie is reeds goed voor elkaar met een Mundorf 2.2uF Silver/Gold/Oil en een 4.7 ohm M-resist weerstand in serie.

Groetjes Walter
Bijlagen
laatste_opzet_rev0.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik had nog een stel gigantische 70uF MKP's liggen (cola blikjes) een stel 22uF Audyn Plus, het eerste filter heb ik net hiermee omgebouwd. De notch is nu zeker kwalitatief wat beter uitgevoerd. Ben benieuwd of dit beter gaat klinken. Later vanmiddag het 2e filter even ombouwen:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0692[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het is een vrij uit de kluiten gewassen 1e orde filtertje geworden zo :mrgreen:

De tweede ook net gemaakt en nu dus weer muziek. Eerste indruk is positief.

Vanochtend ook de Eton 11-581 woofer in de simulatie gegooid. Voor reflex optimaal is circa 60 liter. Gesloten is dit circa de helft voor een Qtc 0.7. Helaas is de diepgang dan zeer beperkt. Ik vraag me af of dit laag genoeg zou gaan met een Hypex 4.0 met een boost in het laag.

Eventueel ook een optie is gesloten highpass, dus een eigenlijk te kleine gesloten kast maar dan met een grote serie condensator (circa 1000uF) om de piek vlak te trekken.

Het liefst heb ik een zo compact mogelijk subje, circa 32x32x32cm met een diepgang tot circa 35Hz, alleen bedoelt voor muziek, geen films. Eventuele suggesties hoe dit aan te pakken met de Etons 11-581 zijn welkom... :D

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Leobus »

Ik zou graag zeggen dat de C-Quenze/AMT combi de Eton/Accuton volledig wegspeelt maar dat is nu nog niet het geval.
Hallo Walt,

Vergeet niet dat units moeten inspelen. Jeroen heeft met mijn units naar volledig ingespeelde units zitten luisteren. Ik weet dat in de folder van Verity (dus ook met AT units), staat dat de speakers ca 300 uur moeten inspelen voordat ze echt goed gaan klinken. Misschien is dat overdreven, maar het geeft wel aan dat je een poosje moet wachten met een definitief oordeel. Laat het huidige filter maar een poosje zitten en ga na inspelen fine tunen.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Leobus,

300 uur is erg lang, dat gaat nog wel even duren voor ik daar op zit. Volgens Dre moet de AMT ook geruime tijd inspelen. De Mundorf S/G/O hebben ook wel even nodig. Conclusie: een paar weekjes afwachten alvorens een oordeel te vormen over het huidige filter.

Qua subs zit ik er ook aan te denken gewoon een simpel type bijv. van REL aan te schaffen tweedehands. Dat moet al lukken voor de nieuwprijs van een Hypex DS2.0 module. En dan heb je dus een woofer en kast direct erbij...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

volgens mij heb je 4 etons......
waarom dan wat kopen?

ik zie hier ook wel graag een setje eton staan trouwens. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

zonde dat dayton geen fraaie subkastjes maakt trouwens...............
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Als je voor commerciele subs gaat zou ik voor bijvoorbeeld Velodyne kiezen met EQ voor je kamer.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

goede keus jeroen!

dat wordt wel even sparen voor een dd18. :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Tja, je kan natuurlijk ook gaan voor Hypex plate amps, bijvoorbeeld de PSC2.400 en de Eton's houden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

maar die etons hebben geen kastje...... 8-[
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Dre, als jij nou eens 4 mooie gesloten kastjes bouwt voor de Etons, dan krijg ik 2 van die kastjes en jij een setje Eton 11-580 :mrgreen:

Groetjes Walter
Gesloten