2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Hij is klaar voor het filteren. Stiekem al even close range gemeten: BR-afstemming klopt mooi, weinig troep uit de poort die ook nog aan de achterkant zit, geen staande golven te zien en schone waterval.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dat ziet er goed uit, vanavond de eerste filters klaar?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dank je!
Het eerste proeffilter is klaar. Ik heb het al metend opgebouwd. De zwarte, blauwe en rode lijn zijn op basis van ongefilterde metingen en daarna filtersimulatie. De groene lijn is een directe meting met het echte filter spelend op 30 graden gemeten.
Ik heb slechts een speaker beluisterd en dat klinkt goed, misschien is dit het gewoon al. Morgen het andere filter opbouwen en beide speakers aansluiten in de huiskamer. Je hoort duidelijk het karakter van de units, niet slecht maar ook niet ultiem. Voor de liefhebber is dit een heel fijn geluid. Hoe de afbeelding uitpakt en vermogen tot weergeven van detail is nog afwachten, morgen meer.
Het eerste proeffilter is klaar. Ik heb het al metend opgebouwd. De zwarte, blauwe en rode lijn zijn op basis van ongefilterde metingen en daarna filtersimulatie. De groene lijn is een directe meting met het echte filter spelend op 30 graden gemeten.
Ik heb slechts een speaker beluisterd en dat klinkt goed, misschien is dit het gewoon al. Morgen het andere filter opbouwen en beide speakers aansluiten in de huiskamer. Je hoort duidelijk het karakter van de units, niet slecht maar ook niet ultiem. Voor de liefhebber is dit een heel fijn geluid. Hoe de afbeelding uitpakt en vermogen tot weergeven van detail is nog afwachten, morgen meer.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Hi Jeroen,
de gemeten response van de tweeter versus de simulatie: is die afval in het hoog te verklaren door meten op 30 graden en simuleren op 0 graden? Of heeft die 5.6 ohm weerstand dermate inductiviteit (gewonden weerstand) dat deze de hoogweergave afremt?
Huib
de gemeten response van de tweeter versus de simulatie: is die afval in het hoog te verklaren door meten op 30 graden en simuleren op 0 graden? Of heeft die 5.6 ohm weerstand dermate inductiviteit (gewonden weerstand) dat deze de hoogweergave afremt?
Huib
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Sorry, ik ben niet duidelijk genoeg geweest. De zwarte curve is de respons op 15 graden, het is dus logisch dat de afval in het hoog er is op 30 graden. Weerstanden hebben vrijwel nooit een inductiviteit die relevant is, ook de draadgewonden exemplaren niet. Daarnaast kan het verschil in respons niet verklaard worden door extra inductiviteit, dat zou er anders uitzien (een spoel kan niet de bult uitvlakken die op 15 graden zichtbaar is).
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Lijkt me weinig BSC met een 1,5mH spoel. Heb daarmee een monitor gehad maar ik heb die altijd erg 'in your face' spelend gevonden. Wel mooi als het met zo weinig componenten goed uit zal pakken 
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Hallo Jeroen,
Is dit een eerste orde elektrisch met een zobel voor de mid en een notch voor de tweeter? Voor zover ik het kan beordelen wel, maar wie weet steekt het anders in elkaar.
Groetjes Walter
Is dit een eerste orde elektrisch met een zobel voor de mid en een notch voor de tweeter? Voor zover ik het kan beordelen wel, maar wie weet steekt het anders in elkaar.
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Waar bestaat een zobel uit? Dat is het antwoord op je vraag. 
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik heb met de RTA level meting (1/3 octaaf resolutie) eerst een 2.2mH spoel er voor gehad, die gaf teveel bafflestep compensatie. De 1.5mH lijkt precies goed te zijn, maar dat is zo in het 'development lab' (garagewouter schreef:Lijkt me weinig BSC met een 1,5mH spoel. Heb daarmee een monitor gehad maar ik heb die altijd erg 'in your face' spelend gevonden. Wel mooi als het met zo weinig componenten goed uit zal pakken
Hieronder de filter curves. Ik had uit de close range meting + BR-poort meting bepaald dat bij 400Hz de demping 3dB moet zijn voor volledige bafflestep compensatie. Dat zit er al dicht bij met de 1.5mH spoel. Waar je trouwens ook rekening mee moet houden: eerste orde filtering heeft een lagere spoelwaarde nodig, bij tweede orde filtering wordt de bafflestep compensatie werking enigszins ongedaan gemaakt door de parallelcondensator aan de woofer.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Als je eventueel een stel 1.8mH Tritecs wilt hebben om te proberen dan hoor ik het wel.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Waarom zit de overgangsfrequentie op 3 kHz en niet op 2 Khz?jeroen_d schreef:Dank je!
Het eerste proeffilter is klaar. Ik heb het al metend opgebouwd. De zwarte, blauwe en rode lijn zijn op basis van ongefilterde metingen en daarna filtersimulatie. De groene lijn is een directe meting met het echte filter spelend op 30 graden gemeten.
Ik heb slechts een speaker beluisterd en dat klinkt goed, misschien is dit het gewoon al. Morgen het andere filter opbouwen en beide speakers aansluiten in de huiskamer. Je hoort duidelijk het karakter van de units, niet slecht maar ook niet ultiem. Voor de liefhebber is dit een heel fijn geluid. Hoe de afbeelding uitpakt en vermogen tot weergeven van detail is nog afwachten, morgen meer.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dat zou kunnen, maar dan moet ik naar 4de orde akoestisch.
De speakers klinken goed, ik heb ze in stereo spelen in de huiskamer nu. Ik mis dynamiek en detail, maar het is wel een heel fijn geluid. Evenwichtig in het laag, zolang ze niet te dicht bij de achterwand staan (dan helpt een sok in de BR-pijp, maar is voor het laag wel aanvulling met een sub nodig). Recht voor de box gemeten is de respons zeer vlak met een lichte neerwaartse helling van laag naar hoog.
De speakers klinken goed, ik heb ze in stereo spelen in de huiskamer nu. Ik mis dynamiek en detail, maar het is wel een heel fijn geluid. Evenwichtig in het laag, zolang ze niet te dicht bij de achterwand staan (dan helpt een sok in de BR-pijp, maar is voor het laag wel aanvulling met een sub nodig). Recht voor de box gemeten is de respons zeer vlak met een lichte neerwaartse helling van laag naar hoog.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dan neem ik aan dat je dan het verschil neemt met wat je gewend bent met de open(baflle) constructie?
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik mis de openheid van de AMT en ja met de open baffle krijg je ook wat meer detail. Ik heb het nu wat harder spelen dan gisteravond laat. Het klinkt toch wel heel erg lekker, geen kleuring te bekennen, maar het punt van detail en dynamiek blijft. Als je niet beter weet, dan zou je zeggen deze speakers doen niks verkeerd 
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Voor de geïnteresseerden nog wat informatie over hoe de AL130 in deze kast meet, close range welteverstaan.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Voor het definitieve filter ben ik op een iets gewijzigd schema uitgekomen. Het bleek gehoormatig beter uit te pakken als ik de tweeter een notch gaf die de on-axis bult net beneden 2kHz aanpakte en niet de bult daarboven die op 15 graden er nog zit. Hieronder het schema, de filtercurves en de impedantie. Prima speakertje om aan te sturen met een buizenversterker.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik ben tevreden met het geluid en benieuwd wat straks de reacties zullen zijn op de luisterdag 26 mei in Breda. Ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel meer uit deze units te halen is volgens de 2-weg BR opzet. En dat is best een hoog niveau!
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ze vindt de gelakte timmerplaat er verbazend goed uit zien (en dat voor 5,- plaatmateriaal) en de baffle gewoon professioneel 
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik vind hem wel cool hoor, en erg benieuwd naar de luisterervaring, ook die van mezelf in mei 
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik bleef het geluid toch niet helemaal goed vinden en heb dus aan Marieke gevraagd wat ze ervan vond. Helpt altijd, een second opinion. Teveel midden was het antwoord. Hm, dan toch te klein die spoel? Dus de 2.2mH er maar eens ingezet, ja wouter!!!
En jawel hoor, het is nu een stuk dynamischer, het hoog klinkt 'crisp' en niet meer slapjes. Hier maar weer eens een tijdje naar luisteren.
En jawel hoor, het is nu een stuk dynamischer, het hoog klinkt 'crisp' en niet meer slapjes. Hier maar weer eens een tijdje naar luisteren.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik heb nog een leuk setje 2.2mH trafokernen liggen... lekker lage Rdc. Als je intresse hebt mag je ze gerust hebben.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
