Actieve filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Om een kast te bepalen gebruik ik WinISD en LspCAD. In WinISD versie die ik heb vult het programma de ontbrekende parameters in (waar dat mogelijk is natuurlijk), waardoor je een totaalbeeld krijgt met alle parameters. LasCAD is wat lastiger....en veeeel duurder..

Edo
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

en is dat dan de pro versie of de gewone? Zal eens wat testen moeten uitvoeren op de pro versie denk ik hé.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Is inderdaad de Pro versie, versie 0.50alpha7
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

vlug even wat zitten proberen in de pro versie. Daar worden idd verschillende waarden zelf ingevuld. Hebben jullie ook ervaring met het maken van filters in dit pakket.
Wat zou ik moeten invullen bv voor een passief filter te maken en welk type kies je hier dan het best?

Gerdinio
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, voor het berekenen van filters gebruik ik andere software. Ook weer LspCAD en diverse Excel shead's.
Hier kun je ze als je wilt downloaden: http://home.zonnet.nl/chiararomee/diy/software/

Edo
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

edo,

heb deze even gedownload. Moet wel eerlijk zeggen dat ik daar nog steeds niet veel van weet. Kan je mij een vb geven wat ik precies moet doen in deze xls'en. bijvoorbeeld in mijn geval nu, wat zou ik moeten kiezen/invullen voor een actief filter te maken?
De filter die ik nu gebruikt heb voor mijn testen is de volgende: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/69. Is dit voldoende denk je of ben ik niet goed bezig met deze schakeling? Kan ik beter een ander filter maken mbv uw excel formulieren?
(sorry voor de vragen)

Gerdinio
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Snap al waar het fout is gegaan....dat wat je gedownload hebt is voor passieve filters te berekenen. Jij gaat natuurlijk actief....ehm, dan moet ik je helaas teleurstellen, want dan heb je er dus niets aan.

Het filter wat je aangeeft staat nu afgesteld op 240 Hz. Ietswat aan de hoge kant. Ik zou meer gaan voor rond de 80 of 100 Hz.
Je moet dan wel even je wiskunde te boven halen, want je moet gaan rekenen:

CA (C1 + C2) en CB (C3) zijn te bereken met de volgende formules:
CA = 1,4142 / (2 * pi * Fk * R)
CB = 0,7071 / (2 * pi * Fk * R)
(pi = 3,1416, R = R3 = R4, Fk in Hertz, en C in F)

Oftewel zakjappanner even tevooerschijn halen... 8)
Kom je er niet uit dan reken ik wel wat.....

Maar ga je de schakeling zelf bouwen? Dus printplaat ontwerpen en etsen?

Edo
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

dus even proberen:
Afgaan op 80 Hz

CA=1,4142 / (2*3,1416*80*4,7)
CB=0,7071 / (2*3,1416*80*4,7)

CA=1,4142 / 2362,4832 = 5,9860
CB=0,7071 / 2362,4832 = 2,9930

en nu verder ...?

Plaatje is reeds volledig gemaakt dus ontworpen en geëtst (hulp van pa).
De voeding is echter wel voorlopig vervangen door 2 9V batterijen want een transistor voor de symm. voeding was effe niet binnen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

R heb je ik Kiloohm...probeer Ohm eens...factor 1000

Maar wat je ziet is een Ca van 600 nf (ongeveer) en een Cb van 300 nf

Ca wordt dus een C van 270 nF met een van 330 nF parallel. Cb kan 2x 150 nf parallel worden.
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

dus als ik het goed voor heb:

Als ik in de schakeling C1 van 100 nF vervang door een van 270 nF en
C2 vervang door een 330 nF en de C3 door een 300 nF kan ik aan die 80 Hz komen?

pffff amaai zeg wat een berekeningen en cijfers.
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

Moet er hier vandoor (op het werk momenteel, vrouwtje en dochter wachten thuis).
Bedankt al in ieder geval voor de vele informatie. Tot later.

Greetz
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

gerdinio schreef:
dus als ik het goed voor heb:

Als ik in de schakeling C1 van 100 nF vervang door een van 270 nF en
C2 vervang door een 330 nF en de C3 door een 300 nF kan ik aan die 80 Hz komen?

pffff amaai zeg wat een berekeningen en cijfers.
Klopt, alleen 300nF van c3 is een waarde die niet bestaat, dus moet je samenstellen uit twee waardes die wel bestaan. En 150 nf bestaat, dus twee parallel si samen 300nf...
Je krijgt dus C3a en C3b parallel aan elkaar...(zoals C1 en C2)

Zo, ga ik weer verder koken...vrouw komt ook zo thuis (en dochter hangt aan m'n been...haha)

Eod
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”