3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik zit nog wat met Speaker Workshop te spelen, en hieruit blijkt dat omdat de seriespoel nu 1.5mH is de waarde van de weerstand van 6.8 ohm in de LCR eigenlijk wat te hoog is, ik ga ook eens proberen met 4.9 ohm (6.8 ohm met parallel een 18 ohm) dit zou een vlakkere responsie moeten opleveren.

Tevens nog even een 0.033uF Silver/Oil parallel aan de 3.3uF zetten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Er zit nu toch nog een bepaalde felheid in het geluid die er niet was met het 2e orde filter op 3000Hz, wellicht wordt dit minder als de AMT verder ingespeeld raakt.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Om Jeroen niet teleur te stellen net 2 stuks eerste orde filter gemaakt en aangesloten (voorlopig nog zonder de LCR correctie):

EDIT: net ook maar de notch overgezet (nu weer met 6.8 ohm weerstand) om een eerlijk vergelijk met het 2e orde filter te hebben.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0689[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

:goeie: :goeie: :goeie: Jeroen :goeie: :goeie: :goeie:

Dit 1e orde filter komt met minder componenten uit en klinkt waarachtig zeer goed!!!

Ik ben benieuwd of dit filter eventueel nog bij te schaven is om eventueel nog een verbetering te krijgen...???

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Ik ben benieuwd of dit filter eventueel nog bij te schaven is om eventueel nog een verbetering te krijgen...???
die RCL nog? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Die zit er al in uiteraard! Nu weer met 6.8 ohm, dat is redelijk optimaal samen met een 1.0mH spoel.

Ik zat meer te denken aan schuiven met het crossover punt, of tijdcompensatie met 2xL/2xC netwerkje.

Als ik nu het verschil met de 2e orde zou moeten omschrijven is dat dit 1e orde filter meer detail laat horen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Of tijdcompensatie zal helpen kun je uitvinden door de tweeter -2cm te geven in speakerworkshop.

Verder is het natuurlijk heel eenvoudig tunen. Spoel ietsje groter of kleiner, zelfde voor de condensator en ook telkens het tweeterniveau aanpassen naar behoefte.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Met -0.8 inch = 20mm loopt de fase inderdaad aardig gelijk.

Heb jij misschien een linkje of een formule om uitgaande van die 20mm een tijdcompensatie te berekenen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Wat heel handig is, is dat je tweeter een ohmse impedantie heeft. Zet het lat-netwerk direct voor de tweeter en op deze combi sluit je de rest van het filter aan.

Het lat-netwerk moet op die tweeterweerstand worden aangepast, in dit geval 7,8ohm. Dat betekent dat de spoelwaarde 7,8 inhet kwadraat (60,84) groter moet zijn dan de condensator. Bijvoorbeeld 0,33mH en 5,6uF. Als de delay groter moet zijn dan vergroot je beide waarden met dezelfde factor.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen, met die startwaarden heb ik juist teveel correctie, ik ben nu op 0.22mH en 3.9uF uitgekomen. Puur door te proberen dus ik hoop dat dit een zinvolle uitkomst is, de fases lijken nu wel goed gelijk te lopen, zie figuur.

Eerder gaf jij aan dat hoewel de fases niet gelijk lopen met dit eerste orde filter, dit niet erg is omdat het verschil in fase over een groot gebied constant is. Zijn er dan wel klankmatige voordelen te verwachten met correctie van de fase?

EDIT: ik heb al 1 vervelende eigenschap van deze fase correctie ondekt, je hebt 4x dezelfde spoel en 4x dezelfde condensator nodig voor een stereo paar.

Groetjes Walter
Bijlagen
lattice_network.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Eerder gaf jij aan dat hoewel de fases niet gelijk lopen met dit eerste orde filter, dit niet erg is omdat het verschil in fase over een groot gebied constant is. Zijn er dan wel klankmatige voordelen te verwachten met correctie van de fase?
Dat moet je uitproberen. Het technische verschil is dat het afstraalgedrag symmetrisch wordt, verticaal gezien, als je de fases op elkaar legt. Wat je nu echter ziet, als je goed kijkt, is dat de fasehellingen nu niet meer gelijk zijn. De fase van de tweeter steekt van boven naar beneden door die van de woofer heen. Om te bepalen wat beter is zul je toch moeten luisteren en het verschil zal erg klein zijn zodat luistertesten meteen ook weer onbetrouwbaar worden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

even het draadje over het onderwerp "1e orde filters" weer er bij halen...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=14223
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hmmm, erg kleine verschillen waarschijnlijk dus...

Dan vraag ik me af of het lattice netwerk wel lonend is. Weer elementen erbij in serie met de tweeter. Juist het mooie aan het 1e orde netwerk vind ik de eenvoud, een mooie condensator en weerstand en de AMT kan dan lekker zijn ding doen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
even het draadje over het onderwerp "1e orde filters" weer er bij halen...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=14223
Niet relevant want het is geen eerste orde akoestisch filter in dit geval, maar tweede orde met de tweeter in tegenfase.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Henkjan schreef:
even het draadje over het onderwerp "1e orde filters" weer er bij halen... http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=14223
Niet relevant want het is geen eerste orde akoestisch filter in dit geval, maar tweede orde met de tweeter in tegenfase.
daarom kon je het dus goed krijgen zonder lattice (ik had de grafiekjes waar ik dat had kunnen zien er niet bijgepakt, sollie)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik denk dat ik voorlopig bij deze elektrisch 1e orde filter configuratie ga blijven, dit filter is tot nu toe het beste (en simpelste) wat ik getest heb.

De C-Quenze loopt lekker ver door, ik heb het idee dat dat klankmatig toch beter uitpakt dan de AMT zo laag in te zetten, dit zal echter vooral met smaak te maken hebben.

Ik zit al weer stiekum te denken wat een 1.5uF Mundorf S/G/O zou opleveren voor de AMT...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik kan makkelijk aan een stel fraaie 2.2uF komen, zie ik iets over het hoofd als ik het volgende zou doen?:

condensator 1.5uF -> 2.2uF
serie weerstand 8.2 ohm -> 4.7 ohm
parallel weerstand 47 ohm -> 10 ohm

In Speaker Workshop krijg ik dan nagenoeg dezelfde responsie en fase. Met het voordeel dat ik deze 2.2uF kan inzetten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Net de ombouw van het filter al gedaan, de opbouw is nu:

Laagsectie: 1.0mH Tritec, notch bestaande uit 92uF MKP, 0.33mH luchtspoel en 6.8ohm M-Resist.

Hoogsectie: 1.0uF + 0.82uF Mundorf Supreme +0.47 uF Mundorf Silver/Oil maakt 2.29uF, 4.7 ohm M-Resist, 10ohm MOX.

Nu maar eens kijken welke wat exclusievere 2.2uF MKP ik mee wil gaan testen op de AMT, Tony heeft een aantal leuke types liggen...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

audyn cap reference icm silver/oil. :mrgreen:

waarschijnlijk te neutraal voor je.....
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Tony heeft onder andere liggen Mundorf Silver/Gold/Oil, Jantzen Silver Z-Cap en de Intertechnik Copper Caps... laatste worden ook wel de poor mans Duelund genoemd...

Ik neig echter naar de Mundorf S/G/O omdat ik hiermee ook goede resultaten heb gehad met mijn Accuton en daarvoor met de tweeter van een Tannoy D500.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

Tinfolie?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

de silver z-cap lijkt me in ieder geval niets voor jou.....
ik zo inzetten op de copper.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Die True Copper Caps lijken mij ook zeer intressant, alleen het is een aardig bedrag, bij de Mundorf S/G/O weet ik min of meer al wat ik krijg...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

dan doe je het niet! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik kijk even of Tony nog een specifieke voorkeur heeft voor de True Copper Cap of de Mundorf S/G/O, hij kent de AMT's natuurlijk ook erg goed. Klein beetje een gokje blijft het toch wel, maar het zijn in ieder geval beide mooie condensatoren.

Er zit nu trouwens Mundorf Supreme in (1.0uF + 0.82uF) plus een Silver/Oil (0.47uF), is echt al niet verkeerd moet ik zeggen.

Bij deze nog een foto van het huidige filter:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0690[1].JPG
Gesloten