Verity Audio Parsival kloon

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Die spoel van de tweeter voor de condensator is HEEL erg geweest. Als je die fout niet had gemaakt was het nog meegevallen. Je hebt naar de blauwe respons geluisterd, terwijl het de zwarte had moeten zijn. Tja, dat gaat zeker niet lekker bij vrouwenstemmen en koper op deze manier. Het was ook niet leuk voor de versterker, want door deze fout zakte de impedantie bij 600Hz tot 1,4ohm. Maar beter een grote fout dan een kleine, want die valt meer op en dan weet je dat er iets helemaal verkeerd zit.
Bijlagen
parsival verkeerd.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

mag ie blij zijn dat z`n versterker nog heel is!
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Heb je hierin de fout uit het midfilter ook meegenomen? Of kan je simulatieprogramma dergelijke blunders niet aan? :mrgreen:

Groet,

Leo
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

dre schreef:
mag ie blij zijn dat z`n versterker nog heel is!
Hallo Dre,

Die kan gelukkig veel hebben; gegarandeerd tot 2 ohm. Belcanto REF 1000. Klassed D!

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Leobus schreef:
Hallo,

Heb je hierin de fout uit het midfilter ook meegenomen? Of kan je simulatieprogramma dergelijke blunders niet aan? :mrgreen:

Groet,

Leo
Ja, die zit er ook in :mrgreen:
Maar die 1mH spoel van het hoog gaat door de fout flink opslingeren samen met de 80uF voor de midden/hoogsectie. Plus dat de fase totaal aan gort gaat waardoor de aansluiting met de woofer niet meer klopt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

Leobus schreef:
dre schreef:
mag ie blij zijn dat z`n versterker nog heel is!
Hallo Dre,

Die kan gelukkig veel hebben; gegarandeerd tot 2 ohm. Belcanto REF 1000. Klassed D!

Groet,

Leobus
Afbeelding

daar zit niet veel in! :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Grapjas! Mooie versterker hoor leobus.

Maar goed, leobus, hier nog een keer wat er precies gebeurt met de verkeerde aansluiting. De volgende tekst is passend: DON'T TRY THIS AT HOME!!!
Bijlagen
filter verkeerd.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Als ik een filter heb gemaakt, pak ik daarna het schema erbij en volg elke verbinding en kijk of hij de juiste andere componenten tegenkomt, op die manier haal je bijna altijd een fout er wel uit.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

bijna........
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

De plus en min van de units heb ik wel eens fout gehad, maar dat was het dan wel zo'n beetje.

Ik haat ook de methode van het houten plankje en dan aan de onderzijde bekabelen, ziet er wel zeer netjes uit aan de bovenkant, maar is vragen om aansluitfouten.

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Jeroen,

Voor wat het allemaal nog waard is; de 4.7 mH spoel uit de imp. Correctie van de midsectie stond nog wel in serie met de 22 mu condensator en de weerstand. Ik zie nu trouwens pas dat je de parallel spoel van het hoog net zo goed voor de woofer kunt tekenen zoals jij dat gedaan hebt.

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Die spoel van 4.7mH hoort helemaal niet in serie te staan met de 22uF en 4.7ohm weerstand, hij hoort daarmee parallel te staan! Net zoals ik hier heb getekend, maar in de goede situatie natuurlijk niet aangekoppeld aan de 80uF maar aan de + van de middentoner.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Leobus schreef:
Ik zie nu trouwens pas dat je de parallel spoel van het hoog net zo goed voor de woofer kunt tekenen zoals jij dat gedaan hebt.

Groet,

Leo
Ja, als je hem verkeerd aansluit wel ja. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Ik hoop dat het nu wel goed zit, klinkt nog steeds dubieus...

Je moet ook niet van die ingewikkelde filters maken Jeroen :mrgreen: Nu snap ik dat je mij 1e orde aanraadt :lol:

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 07 apr 2012, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Dat vind ik ook. Voor de goede orde, hier nog even het filter zoals het wel moet.
Bijlagen
filter6.0.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Zit het filter op een losse plank? Zo ja, zet eens wat duidelijke foto's hier neer dan kunnen we meekijken of het goed is aangesloten.

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Foutje,
Ik ben in de war met de impedantiecorrectie van het laag. Daar zit de spoel wel in serie met de weerstand en de condensator. Voor zover ik mij herinner zit het wel goed. Morgen haal ik de filters nog wel even uit de kast en maak er foto' s van. Mijn (fotografische) geheugen laat me in de steek. Komt er dus aan Walt! Overigens zal het lastig zijn veel te zien, want alles moest erg compact in elkaar gezet worden vanwege ruimtegebrek.

Groet,

Leobus
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Zoals beloofd een paar foto's van het mid- en hoogfilter.
Om te beginnen maar even aangeven dat het noodzakelijk was de twee filters te scheiden. Dit moest omdat ik een plankje met alles erop niet door het gat van de bracing kon krijgen. Twee losse plankjes net wel. Dan moest ik wel de componenten van hoog naar laag op volgorde monteren, anders kreeg ik ook de afzonderlijke filters niet door het gat. Om even aan te geven hoe krap alles is, de eerste foto. Je kijkt hier tegen de achterwand van de kast, door het gat van de bracing. Het ziet er wat rommelig uit; dat komt door al de extra draden die ik moest trekken om alle "plankjes" te voeden en met elkaar of de units te verbinden.

Volgens mij zit alles goed aangesloten. Ik hoop dat het via de foto's en de beschrijving een beetje te volgen is.

Groet,

Leobus
Bijlagen
Alles past maar net tegen de achterwand; de spanningsdeler voor het hoog zit tegen de zijwand.
Alles past maar net tegen de achterwand; de spanningsdeler voor het hoog zit tegen de zijwand.
Midfilter; Lastig te zien hoe alle draden lopen. De + komt links binnen in de foliespoel. Rechts van de foliespoel zit het aansluitpunt na de foliespoel. Vandaar loopt een blauwe draad onderlangs naar de condensator, die weer in serie staat met de groene weerstand die aan de - hangt. Er loopt ook een (onzichtbare) draad vanaf de uitgang van de foliespoel naar de luchtspoel van 4,7 mH die met de uitgang weer aan de - hangt. De bovenste roze draad rechts gaat naar de + van de speaker, de onderste roze draad (waar je nog net een stukje grijs markeertape van ziet (ik had geen zwarte draad meer, vandaar de markeertape)) gaat naar de - van de speaker. De zwarte draad is de min aansluitdraad.
Midfilter; Lastig te zien hoe alle draden lopen. De + komt links binnen in de foliespoel. Rechts van de foliespoel zit het aansluitpunt na de foliespoel. Vandaar loopt een blauwe draad onderlangs naar de condensator, die weer in serie staat met de groene weerstand die aan de - hangt. Er loopt ook een (onzichtbare) draad vanaf de uitgang van de foliespoel naar de luchtspoel van 4,7 mH die met de uitgang weer aan de - hangt. De bovenste roze draad rechts gaat naar de + van de speaker, de onderste roze draad (waar je nog net een stukje grijs markeertape van ziet (ik had geen zwarte draad meer, vandaar de markeertape)) gaat naar de - van de speaker. De zwarte draad is de min aansluitdraad.
P1010321.JPG (57.12 KiB) 617 keer bekeken
Hier het hoog filter met apart de spanningsdeler.<br />Rechts komt met de roze draad de + binnen bij de condensatoren die parallel staan. (Hij zit niet aan de spoel hoor! Gezichtsbedrog!) Links van de condensatoren zit een aansluitpunt (aan het einde van het blauwe draadje) Vandaar loopt het blauwe draadje naar de parallel spoel die aan de andere kant aan de - hangt. Er loopt vanaf de condensator een wit draadje naar de serieweerstand van 4,3 ohm. vanaf de centrale - (bovenop de spoel) loopt er ook een wit draadje naar de - links boven op het spanningsdeler plankje. Vanaf dat punt is de + van de tweeter aangesloten. De - van de tweeter zit onderaan het plankje na de serieweerstand aangesloten.
Hier het hoog filter met apart de spanningsdeler.
Rechts komt met de roze draad de + binnen bij de condensatoren die parallel staan. (Hij zit niet aan de spoel hoor! Gezichtsbedrog!) Links van de condensatoren zit een aansluitpunt (aan het einde van het blauwe draadje) Vandaar loopt het blauwe draadje naar de parallel spoel die aan de andere kant aan de - hangt. Er loopt vanaf de condensator een wit draadje naar de serieweerstand van 4,3 ohm. vanaf de centrale - (bovenop de spoel) loopt er ook een wit draadje naar de - links boven op het spanningsdeler plankje. Vanaf dat punt is de + van de tweeter aangesloten. De - van de tweeter zit onderaan het plankje na de serieweerstand aangesloten.
P1010320.JPG (69.32 KiB) 617 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Voor zover ik het kan beoordelen klopt het zo. Veel luisterplezier!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hannesie »

Het lijkt mij ook wel verstandig om een laagje isolatie te leggen tussen de filterdelen en de weerstanden die aan het dekseltje vast zitten, je hebt zomaar ongewenste intimiteiten/contacten als je het weer samenvoegt/ dekseltje monteert. :mrgreen:
Of blijft dat dekseltje op de zijkant zitten?
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo Hannesie,

Inderdaad; het plankje met de weerstanden zit permanent tegen de zijwand vast geschroefd.
Bovendien zijn de filters met dempingsmateriaal afgedekt.

Groet,

Leobus
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Gisterenavond voor het eerst eens uitgebreid naar het juiste :wink: filter kunnen luisteren.
De eerste indruk is dat het eigenlijk allemaal perfect is. Na wat langer luisteren gaan dan bepaalde dingen opvallen. De meeste zijn positief, zoals detailrijkdom, snelheid, plaatsing en het natuurlijke geluid van met name laag en midden. Toch was er iets dat mij ging storen. Dat zijn de scherpe S' jes en een wat metalig geluid van bijvoorbeeld een klarinet in het hoge bereik. Heel anders overigens dan met het verkeerd gebouwde filter. Ik herinnerde mij een opmerking van Hannesie toen hij bij Jeroen had geluisterd, dat wat demping achter de speakers het hoog vriendelijker maakte. Nu staat er bij mij al wat demping, maar ik had nog wel de gordijnen achter de speakers open. Toen ik die dicht deed werd het al wat vriendelijker in het hoog, maar af en toe nog net iets té. Ik denk dat ik het voorstel Van Jeroen om de spanningsdelerweerstanden te verlagen, maar eens ga uitvoeren. Ik heb zo het gevoel dat wat Jeroen daaraan toeschrijft, precies is wat ik wil hebben. Ik ben benieuwd. Wordt vervolgd.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hannesie »

Hoi Leo,
Mijn broer speelde ook klarinet, en ook bij hem was het in "real life" ook best een hard klinkend (klankkleur) instrument in de hogere regionen.
Net zoals een trompet dat ook kan zijn, dat wil echter niet zeggen dat het zo moet zijn in de huiskamer. :mrgreen:

Een neef van mij speelt Cello in het orkest, en is niet altijd blij met de koperblazers achter hem. :D :-$

Misschien speelt je Parsival wel te goed. :lol:

Misschien eens meerdere klarinet stukken vergelijken of het niet in de desbetreffende opname zit?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Die spoel van de tweeter voor de condensator is HEEL erg geweest.
Zo aan de grafiek te zien inderdaad een probleempje bij vrouwenstemmen en blazers (rond de 1kHz). Mensen vergeten altijd hoe hoog 1kHz wel niet is...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Sorry, ik ben het niet met je eens, ik vind het een verkeerde conclusie. Met het verkeerde filter was het hele gebied van 600Hz tot 5kHz te hard, met een specifiek maximum bij 670Hz en een globaal maximum rond 2.5kHz ten opzichte van het correcte filter. Ik denk dat de sterke en brede dip bij 300Hz en het te luide spelen over dat hele andere bereik een veel betere verklaring is, dan er per se iets te willen uitlichten bij 1kHz dat er niet is. Zie nogmaals de grafieken bovenaan deze pagina.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”