3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Net in ieder geval alvast maar de variant met de 1.5mH spoel en 6.8uF condensator gebouwd, lijkt inderdaad wat beter te klinken. De gebruikte spoel is een 1.5mH folie type van Alpha Goertz.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Die spoel heb ik eerder gezien. 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Klopt als een bus, en voor mijn Eton/Accuton had ik hem ook al gebruikt in de eerste filters. Die spoeltjes hebben zich wel terug betaald inmiddels.
Zoals ik al aan Wouter aangaf is het erg handig wat fatsoenlijke spoelen tussen 1.0mH en 2.2mH te hebben liggen, in deze fase van het testen van verschillende filters blijft de vaart er lekker in omdat je niet op bestellingen hoeft te wachten.
Groetjes Walter
Zoals ik al aan Wouter aangaf is het erg handig wat fatsoenlijke spoelen tussen 1.0mH en 2.2mH te hebben liggen, in deze fase van het testen van verschillende filters blijft de vaart er lekker in omdat je niet op bestellingen hoeft te wachten.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
gewoon in serie zetten.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Is ook een optie inderdaad, hoewel je Rdc dan wel wat hoog kan uitpakken.
Tweedehands komt echt wel eens wat voorbij op marktplaats en op dit forum, dat hoeft niet de wereld te kosten. Bijv. die dikke gele 82uF MKP heb ik laatst hier van Bart gekocht, die komen nu toch goed van pas.
Groetjes Walter
Tweedehands komt echt wel eens wat voorbij op marktplaats en op dit forum, dat hoeft niet de wereld te kosten. Bijv. die dikke gele 82uF MKP heb ik laatst hier van Bart gekocht, die komen nu toch goed van pas.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zit nu een tijdje naar de 2e orde variant met de 1.5mH spoel en het correctie netwerk te luisteren. Ik moet zeggen: dit bevalt goed, niet agressief en naar mijn mening goed in balans.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Voor de stands zit ik nu te denken aan een model van Solidsteel, de ss-5:
(wel in het zwart)
Groetjes Walter
(wel in het zwart)
Groetjes Walter
- Bijlagen
-
- solidsteel-14_ss_ss5s.jpg (14.91 KiB) 278 keer bekeken
- A3Baak
- Berichten: 173
- Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
- Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zijn wel fraai die solid steel stands.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zeker, deze wijkt af van de gebruikelijke opbouw van een speaker standaard: platte onderplaat, ronde/vierkante buizen, platte bovenplaat.
Tevens zien ze er niet zo massief uit, er blijft lekker veel 'lucht' onder de speaker.
Groetjes Walter
Tevens zien ze er niet zo massief uit, er blijft lekker veel 'lucht' onder de speaker.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Nog een kleine luister ervaring, met dit 2e orde filter samen met de AMT/C-Quenze hoor ik details die ik met de Eton/Accuton niet of veel minder goed hoorde. Wel heeft de Accuton/Eton set iets muziekaals in zich dat nu toch iets minder lijkt te zijn.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
hij zal wel neutraler klinken.
maar na het nodige tweaken zul je er echt beter van worden.
maar na het nodige tweaken zul je er echt beter van worden.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ach, de Accuton/Eton combinatie is akoestisch 2de orde, maar ja, dat gelooft ie toch niet dat dat verschil maakt want hij ziet geen nadelen in zijn huidige filter voor de C-Quenze/AMT dat 4de orde akoestisch is. 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Walter, de beste ervaringen met 4de orde akoestisch heb ik met een zo laag mogelijk overnamepunt. Liefst beneden 2kHz. Je krijgt dan een zeer zuiver geluid en met de juiste tuning wordt het ook muzikaal. Zie termino. Hieronder een voorbeeld van hoe dat bij jou zou kunnen uitpakken.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
En hier heb ik, voortbordurend op dit filter, nog een versie met correctie voor het tophoog. Mooi voor de bekkens.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zo, even een middagje weg en alweer 2 nieuwe varianten, hier valt nauwelijks meer tegenop te solderen....
Blijkbaar moet ik toch maar de 1e orde variant proberen als ik Jeroen tevreden wil stellen
Ik snap alleen niet helemaal hoe het kan dat 1e orde mogelijk is zonder fasecorrectie (2x spoel + 2x condensator) de baffle is immers niet akoestisch uitgelijnd.
Groetjes Walter
Blijkbaar moet ik toch maar de 1e orde variant proberen als ik Jeroen tevreden wil stellen
Ik snap alleen niet helemaal hoe het kan dat 1e orde mogelijk is zonder fasecorrectie (2x spoel + 2x condensator) de baffle is immers niet akoestisch uitgelijnd.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 08 apr 2012, 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het faseverschil van 2-4kHz is constant, dwz dat de drivers in het overnamegebied bij elke frequentie op dezelfde manier optellen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Jeroen, is deze 1e orde variant denk jij ook de best mogelijke, of had je die gebaseerd op component waarden die in de buurt van het toenmalige 2e orde filter lagen? Als jij nu de vrije had zou krijgen voor een 1e orde opzet, hoe zou deze er dan uitzien? Eventueel incl. 2xL+2xC netwerk...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Net besloten toch maar Jeroen zijn laatste 2e orde variant met het lagere crossover punt te gaan maken inclusief die 1.5uF 'bekken' compensatie.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
ben benieuwd wat je er van gaat vinden.
geef het wel even de tijd want de tweeter heet wel even nodig om los te komen....
bij mij duurde het zeker een week.
geef het wel even de tijd want de tweeter heet wel even nodig om los te komen....
bij mij duurde het zeker een week.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Dre,
Zojuist de filters in elkaar gezet, was wel even wat werk met name die grote 1.8mH spoel was lastig erin te krijgen qua ruimte.
Ik ben wel enigzins in verwarring gebracht, eerst werd aangegeven dat je de C-Quenze niet te vroeg zou moeten afkappen, en nu gaan we dat juist weer wel doen
Hoe dan ook, tot nu toe heeft Jeroen steeds gelijk gehad met zijn filter suggesties, dus ik heb vertrouwen in deze nieuwe opzet met het lage kantelpunt.
Ik heb net Diana Krall opgezet en de eerste klanken komen er nu overtuigend uit...
PS: ik had een aansluitfoutje gemaakt, maar die kwam naar voren tijdens het nalopen a.h.v. het schema, een goede methode dus.
Groetjes Walter
Zojuist de filters in elkaar gezet, was wel even wat werk met name die grote 1.8mH spoel was lastig erin te krijgen qua ruimte.
Ik ben wel enigzins in verwarring gebracht, eerst werd aangegeven dat je de C-Quenze niet te vroeg zou moeten afkappen, en nu gaan we dat juist weer wel doen
Hoe dan ook, tot nu toe heeft Jeroen steeds gelijk gehad met zijn filter suggesties, dus ik heb vertrouwen in deze nieuwe opzet met het lage kantelpunt.
Ik heb net Diana Krall opgezet en de eerste klanken komen er nu overtuigend uit...
PS: ik had een aansluitfoutje gemaakt, maar die kwam naar voren tijdens het nalopen a.h.v. het schema, een goede methode dus.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
WOOOWWWWW...
Net Eva Cassidy op, met dit filter gaat het ECHT de goede kant op, de speakers zijn echt aan het zingen nu...
Ik had al eerder een voorstel van Jeroen gemaakt met een lage crossover ik dacht 2250Hz dat klonk echt veel minder goed dan deze opzet, zeer opvallend.
Groetjes Walter
Net Eva Cassidy op, met dit filter gaat het ECHT de goede kant op, de speakers zijn echt aan het zingen nu...
Ik had al eerder een voorstel van Jeroen gemaakt met een lage crossover ik dacht 2250Hz dat klonk echt veel minder goed dan deze opzet, zeer opvallend.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Tja, dan gooien we gewoon alle ervaringen van anderen die met C-Quenze werken in de prullenbak omdat ze blijkbaar niet kunnen filteren bij een laag overnamepunt en de AMT daarbij goed gebruiken.
De ervaring, opgedaan met termino van dre, komt dus goed van pas
De ervaring, opgedaan met termino van dre, komt dus goed van pas
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Wellicht is het zo dat er in dit geval meerdere wegen naar Rome leiden, de mooiste weg is dan alleen zo moeilijk te bepalen.
Jeroen, kan het zo zijn dat deze laatste variant minder energie geeft in het hoog bij grotere hoeken? Als ik op de pc zit, zit ik naast de speakers op zeg 70 graden, en daar lijkt het nu juist iets minder goed te klinken dan het vorige filter. Maakt op zich niet uit natuurlijk, dat is nou niet echt de luisterpositie.
Groetjes Walter
Jeroen, kan het zo zijn dat deze laatste variant minder energie geeft in het hoog bij grotere hoeken? Als ik op de pc zit, zit ik naast de speakers op zeg 70 graden, en daar lijkt het nu juist iets minder goed te klinken dan het vorige filter. Maakt op zich niet uit natuurlijk, dat is nou niet echt de luisterpositie.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 08 apr 2012, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat kan je ook zelf uitzoeken walter.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
In ieder geval bedankt voor alle filtervoorstellen tot nu toe. Is lekker hobbyen zo. De soldeerbout en het lijmpistool maken overuren de laatste week.
Groetjes Walter
