advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door asterduc »

vraagje aan de kenners:

voor een kennis moet ik een hifi setje samenstellen.
De apparatuur is door haar optiek bepaald.

Als speakers is gekozen voor een setje Pacific met 18W revelator voor het laag, de 12M revelator voor het mid en een 19mm illuminator voor het hoog.
De kast van de woofer wordt bewust gesloten uitgevoerd.

Als bron maken we gebruik van iPod (Lossless) op docking met ingebouwde DAC.
Later komt eventueel nog een phono erbij, maar dat is niet zeker.

Mijn vraag gaat naar de versterking.
Hiervoor wil de eigenaar een buizenversterker inzetten.
Mijn bedoeling was om, wegens gebrek aan hobbytijd, een China bak aan te kopen en die naar wens te 'tunen' naarmate daar behoefte aan is.

Als buizenleek zie ik echter door het bos de bomen niet meer:

- Single ended of push-pull
- type stuurbuis (ECC8X, ...)
- type eindbuis (2A3, GU29, EL34, KT88, 300B, ...)
- Diode, Triode, ...
- gescheiden L/R of niet

Het type muziek dat de eindgebruiker beluistert zijn o.a. franse chansons, lounge, klassiek (kamermuziek), Electronische muziek (vb JM Jarre).

De luisterruimte is 'hard', veel reflectie, weinig demping. We voorzien wel dikke gordijnen en zwaar wollen tapijt tussen speakers en de luisterplaats.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en advies.

Ed
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door TubeHead »

Wat is het max budget ?

Voor eerste opzich zou ik voor een PP KT88 gaan. Genoeg power en de KT88 zijn makkelijk nieuw te verkrijgen.
En optisch vind ik persoonlijk een mooie buis om te zien en de gloei is prima te zien.

Dit is bijvoorbeeld een ideetje.

http://www.ebay.nl/itm/Music-Angel-Clas ... 27ba97e3f5

Zal het even wat uitbereiden.

2a3 en 300B zijn hardstikke mooie lineaire buizen. Maar die komen puff te kort zowiezo in SE. Je zou dan wel PP kunnen gaan. Maar vooral bij de 300B ga je flink in de prijzen lopen. GU29 weet ik weinig vanaf, behalve dat hij er best lelijk uit ziet en de top anodes niet ongevaarlijk zijn. Alhoewel de EL34 aardig op de KT88 lijkt blijft de laatste toch mooier te zijn.
Laatst gewijzigd door TubeHead op za 07 apr 2012, 20:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door dre »

lijkt me een prima keus inderdaad.

prima luna misschien?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door audioot »

persoonlijk zou ik ook voor de primaluna gaan als het in het budget past(bedrijfzekerheid?)
mvg
audioot
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door ray5150 »

Mischien is dit interessant leeswerk voor Ed ?
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1446928
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door asterduc »

TubeHead schreef:
Wat is het max budget ?
niet meer dan nodig is.
TubeHead schreef:
Voor eerste opzich zou ik voor een PP KT88 gaan. Genoeg power en de KT88 zijn makkelijk nieuw te verkrijgen.
http://www.ebay.nl/itm/Music-Angel-Clas ... 27ba97e3f5
die had ik ook op het oog, maar dan de 808 versie.
dre schreef:
prima luna misschien?
audioot schreef:
persoonlijk zou ik ook voor de primaluna gaan als het in het budget past
als ik zo'n PrimaLuna met EL3' vergelijk met één of andere chinees, die op het internet goede referenties haalt, dan kom ik op een prijsverschil van bijna faktor 10! is dat te verantwoorden?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door asterduc »

ray5150 schreef:
Mischien is dit interessant leeswerk voor Ed ?
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1446928
amai, da's teveel lektuur vrees ik, maar er staat wel een goede vergelijking bij:

EL34 12W : VW
EL 84 6W : Mini
KT88 15W : BMW
805, 845 of 211 : Porsche GT3 RS
2A3 3W : Lotus Elise

De klant rijdt met een Audi A4 Cabrio, welke buis past daar dan bij? :lol:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door meanman64 »

Ed,ik zou zeggen neem effe contact op met mijn broer Edje.Hij heeft mss nog een geschikt buizen eindbakje staan.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door nl3prc »

Opzich kan je met een EL84 ook best uit de voeten maar dan wel in PUSH & PULL.
Dan kan er zomaar 16 Watt worden verstookt in klasse AB

Voor die andere buizen moet je ook in de gaten houden dat trafo's zwaarder moeten zijn en dus ook in het gewicht zwaarder word.
Ik heb hier Eind trafo's liggen voor een EL156 en die zijn opzich in gewicht al zwaarder dan de hele amp als deze met EL84 uitgevoerd zou worden.

En ook nog iets anders buizen amps zijn niet kind vriendelijk aanraken van buizen kan blaren of schokken geven.
Want ja tegenwoordig ligt de nadruk meestal op zichtbaarheid van de buizen.
Meindert
Berichten: 3
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 17:51

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door Meindert »

Eens even naar de vergelijkingen gekeken over de buis met de auto, ik wil daar iets aan toevoegen. Als je een top sportauto
hebt maar die staat op lekke banden heb je er niks aan. Het is als met een ketting, die zo sterk is als de zwakste schakel, het moet
allemaal bij elkaar passen.
Maar het is inderdaad waar dat de ene buis beter klinkt dan de ander een voorbeeld EL34 en KT88 daarbij is de KT88 duidelijk de
winnaar, een beampower tetrode klinkt beter dan een penthode.
Enige tijd geleden aan het wisselen geweest met buizen en voor de grap als ingangs buis een JJ ECC99 geplaatst met als
resultaat dat deze er nog opzit, gewoon een erg goede buis, en ik dacht dat deze alleen maar gebruikt werd als fase-draaier.

Groeten Meindert de Jong
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door democles »

Probeer eens een 6N6P :wink:[als ingangs buis] ,alleen de gloei veranderen pin 4 en 5 op 6,3v ,,,,,,,,,,9 evt.[scherm aan massa]]

[ECC-99, is, en blijft een fase draaier,,,,,,,,,,,,,,sommige mensen houden er van,ik niet,saaaaaai............]
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door Dalojan »

Ik vind de ECC99 een goede buis voor het aansturen van de eindbuizen als KT88, 300B enz. Hij is niet zo geschikt voor kleine signaal niveaus vanwege toch aardig wat microfonie. Dan zijn er buizen die beter presteren, klankmatig is de ECC99 niet verkeerd maar ook daarin is het niet de top. Gezien de speaker keuze zou ik persoonlijk geen ECC99 kiezen in de voorversterker maar eerder een 6H30. Die doet het overigens ook meer dan goed als driver voor b.v. KT88 en zelfs de 300B. Ervaring die ik heb dat een goede 300B Single Ended beter klinkt dan een goede KT88 balans versterker. Als ik het vergelijk maak tussen b.v EL34 (penthode), KT77 (beam power tetrode) en KT88 (beam power tetrode) dan is de KT88 onbetwist de winnaar wat betreft weergave kwaliteit, de twee andere klinken minder gedetailleerd enz. Maar alles blijft een persoonlijke keuze. Er zijn genoeg goede en betere versterkers op internet gepubliceerd die nabouw zeker zijn. Mijn KT88 draait al jaren dagelijks zonder dat ik er een keer wat aan heb moeten afregelen. Het is een klasse A balans uitvoering die ongeveer 30 Watt levert, duidelijk meer dan mij 300B Single ended van 8 Watt. Mijn 300B gebruik ik in de woonkamer om een paar QUAD ESL's aan te sturen, en die hebben geen hoog rendement dat zelfs een stuk lager ligt dan de gekozen scan speak units. En ik kom geen vermogen te kort maar draai ook geen buren ruzie niveau. Mijn buizen preamp met 6SN7GT heeft plaats moeten maken voor de PGA2310 preamp en dat leverde een duidelijk beter geluidbeeld op. Vaak is het zo dat ultieme kwaliteit niet voor een mini budget haalbaar is. Andere kant is dat niet iedere opdruk op een prijskaartje van een component een afspiegeling is van de haalbare kwaliteit. Kwaliteit zit vaak meer in het ontwerp dan in de prijs van de componenten.

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door TubeHead »

Dalojan schreef:
Vaak is het zo dat ultieme kwaliteit niet voor een mini budget haalbaar is.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ook al is de EL84 misschien één van de meest geproduceerde buis en daarom
niet intressant. Iedereen doet er wel lacherig over. Maar hiermee kan je zeker een goede versterker
neer zetten die niet eens zo heel duur hoeft te zijn.
Russische PIO's kosten de kop niet en doen het prima.

Der hoeven echt geen bling bling spul allemaal in.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door Dalojan »

De EL84 is een prachtige buis, met een goede uitgangstrafo in ultra lineair haal je ongeveer 10 heel mooie watts. En dat kost je inderdaad niet een groot kapitaal. Makkelijk aan te sturen zonder exoten als drivers. Grotere buizen hebben over het algemeen grotere interne capaciteiten die het weer moeilijker maken wat betreft aansturing. En 10 Watt is voor bijna iedereen meer dan genoeg. Is een oplossing voor veel kwaliteit voor relatief weinig geld en wel een bruikbaar vermogen zonder te overdrijven. Maar net als met de andere buizen zit er wel kwaliteit en gehoormatig verschil in de verschillende merken. De huidige productie ken ik niet goed, ik heb alleen de versie van JJ geprobeerd en die bevalt me goed wat niet inhoud dat dat de beste zijn, weet ik gewoon niet.

Groeten,
Jan
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: advies gevraagd mbt keuze buizenversterker

Bericht door nl3prc »

Das helemaal waar ik ben dan ook in de toekomst van plan om een trafo te laten maken zoals aangegeven in het pdfje
Ik had er al een topic over geopend.
This wel zo dat ik hier voorlopig natuurlijk nog niet mee aan de gang ga ik heb namelijk al twee projecten lopen.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16039
Plaats reactie