Snijplank sure 4x100 tk2050

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterhenk

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door peterhenk »

En aangezien de trafotjes er nog niet zijn een begin gemaakt met de boxen. Al het hout is gezaagd en dat gaat in een ander draadje beschreven worden. - ripole met B&G neo of rondstraler -
peterhenk

En nu met trafo's

Bericht door peterhenk »

Zo, dit weekend moeten ze af!!

Alles is binnen, zo ook een Behringer DCX2496 zodat er nu "balanced" getest kan worden.

De trafotjes heb ik met hot-melt op een stuk gaatjes board gezet en dat naast de ingangen bevestigd. Idee is om het allemaal zo kort mogelijk te bekabelen en natuurlijk te "twisten". De kabeltjes komen uit een oude netwerk kabel.

Proef gedraaid met de nog niet gemodificeerde dcx. Uiteindelijk gekozen voor 1:0,5 step-down zo krijg ik normale geluidssterktes als ik digitaal naar de DCX ga. Ik heb geluisterd zonder weerstanden op de secondaire windingen te zetten ; klinkt echt heel mooi open. Wil er nog mee gaan puzzelen om te optimaliseren, en laat me daarin heel graag adviseren. Er komen in principe alleen trafo's in de versterkers, dus niet op de uitgangen van de DCX.

Er is weinig ruis, dat valt dus goed mee. Zou het nog helpen om een netfilter in te bouwen? Er is genoeg plaats over. Of is het verstandiger een ferriet kern te gebruiken op de ingang?

Er is een kleine plop als de versterker aan / uit gaat. En een nog veel kleinere plop als de DCX aan / uit gaat. Denk er over om de ingangs condensatoren van de Sure bordjes te verwijderen om ook de laatste plop te verwijderen: Na de trafo's meet ik geen DC meer.
trafos1.jpg
trafo3.jpg
Morgen gaan ook de boven en onder platen gelakt worden en geplaatst. Dan is het echt klaar.
BertDB

Bericht door BertDB »

Met een netfilter kan je vaak meer verkeerd doen dan goed.
Let bij het gebruik dus goed op of plaats er geen.
Zijn hier op het forum wel enkele draadjes van te vinden ;)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

peterhenk

netfilter niet dus

Bericht door peterhenk »

Dank voor de info.... Geen netfilter dus ;-)

Wellicht een 1:1 trafo er tussen om alle audio galvanisch te scheiden?
peterhenk

Bericht door peterhenk »

Aangezien er geen netfilter in gaat zijn ze nu dus officieel klaar!!
amp af 1.jpg
amp af 2.jpg
amp af 3.jpg
Wat is er goed gegaan?
- Er is inderdaad aardig wat gerecycled! Snijplanken, voeding, kabeltjes etc.
- Zien er (volgens mij) strak uit!
- Klinken goed, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus dat is subjectief.
- Ruis is laag, geen brom, heel lichte aan / uit plopjes best prima dus.
- Transformatoren inbouwen is prima bevallen

Wat is er niet handig / goed?
- Een kanaal is bij het testen overleden dus 1x 4 kanaals en 1x 3 kanaals :?
- Door het werken op de zijplaten is het best lastig om bij de componenten te komen, je kan er niet goed bij zonder de voeding los te koppelen. Daar moet dus nog een insteek connector tussen.
- De juiste impedantie van de transformatoren moet nog bepaald worden en met weerstanden afgesteld worden. Is lastig voor mij want ik weet niet goed wat te meten, en begrijp van de theorie maar de helft :wink:
- Het klinkt nog wat dun, met een lichte "slis". Het geheel gaat nu wel DCX > versterker > analoog filter > speakers. Dus als er echt aktief gewerkt gaat worden zal dat wellicht anders worden. Het kan ook met de impedantie te maken hebben.
- Speakon 8 is mooi voor het aansturen van een OB. 2 x Speakon 4 is een betere optie om de versterker ook voor biamping in te kunnen zetten in een traditioneel systeem (zoals in mijn huiskamer O:) ). Denk dat ik de 4 kanaals versterker daar nog van ga voorzien.

Waar ben ik nog niet uit?
- Werken met gewoon aluminium is makkelijk, maar het afwerken is een gedoe, alles moet in de lak anders ziet het er niet uit. Volgende keer bouw ik waarschijnlijk met geanodiseerd materiaal.
- XLR is mooi degelijk etc. Maar SE is veel makkelijker om te bouwen en om aan te sluiten. Kon pas testen nadat ik een DCX gekocht had.
- De sure bordjes klinken (gemodificeerd) prima, maar na het zomaar verspelen van een kanaal denk ik niet dat ik dat weer zou kiezen. De volgende keer ga ik IRS 2092 bordjes gebruiken.

Ik zou heel graag eens willen vergelijken met andere D-versterkers en echt willen meten om te zien of ik nou echt iets kwalitatiefs gemaakt heb, of dat ik mezelf lekker voor de gek aan het houden ben (op zich ook niets mis mee :lol: ).

Dus wie zit er in de buurt en durft dit aan?
Plaats reactie