Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Moderator: Beheerdersteam
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Gisteravond zat ik eens even na te denken wat het volgende project zou kunnen worden indien de preamp klaar is. Soort van voorjaar-project zeg maar. Ik heb nog een set Seas L26 luidsprekers liggen die nog een behuizing zoeken. Een sub om de monitoren te ondersteunen is een optie.
Om deze van signaal te voorzien heb ik wellicht nog een extra uitgang nodig op de preamp, op zich geen punt want ik kan nog twee rca-aansluitingen kwijt, de gaatjes zitten er al.
Nu is mijn vraag, kan ik deze 'gewoon' op de bestaande 'out' aansluiten die naar m'n UCD's gaan of moet ik hiervoor nog bepaalde maatregelen treffen? Dat kan ik dan beter gelijk doen nu ik toch met de preamp aan de slag ben.
grt
Satefan
Om deze van signaal te voorzien heb ik wellicht nog een extra uitgang nodig op de preamp, op zich geen punt want ik kan nog twee rca-aansluitingen kwijt, de gaatjes zitten er al.
Nu is mijn vraag, kan ik deze 'gewoon' op de bestaande 'out' aansluiten die naar m'n UCD's gaan of moet ik hiervoor nog bepaalde maatregelen treffen? Dat kan ik dan beter gelijk doen nu ik toch met de preamp aan de slag ben.
grt
Satefan
- Vinculum
- Contacteer:
Volgens mij moet daar nog een buffertje tussen. Ben nl met iets soortgelijks bezig voor mijn Prologue, soort pre-out.
- RobertD
- Contacteer:
buffertje is niet altijd nodig, dat is afhankelijk van de ingangsimpedantie van de trappen die eraan hangen.
Wanneer de ingangsimpedanties voldoende hoog zijn heb je geen buffer nodig.
Wanneer de ingangsimpedanties voldoende hoog zijn heb je geen buffer nodig.
Okay....de eindtrappen zijn de overbekende UCD400's....HG versie...
Satefan
Satefan
Ik ben zo langzamerhand toe aan het afbouwen van de preamp. Hij speelt al een tijdje prachtig maar er moeten nog 3 gaten in het deksel, deze gaat de buurman verderop voor me maken met de stappenboor. Even een 'gaatje' voor zien te vinden
.
De laatste stap wordt dan het plaatsen van de trafo op het deksel direct achter de buisjes. Ik heb hier een ringkerntrafo voor liggen, maar het liefst plaats ik van die prachtige ouderwetse trafo's ala de hammond classic bijvoorbeeld:
Nu heeft de preamp 12.6V nodig en 200/220V. Ik kan uit de meeste websites geen wegwijs worden of er trafo's van een dergelijk type zijn met die beide spanningen kunnen leveren, of dat ik naar 2 trafo's moet. Ook geen punt maar ik wordt n beetje tureluurs van het aanklikken van alle mogelijke trafo's om te zien of er bij zit wat ik zoek.
Iemand een handige tip?
grt
Satefan
De laatste stap wordt dan het plaatsen van de trafo op het deksel direct achter de buisjes. Ik heb hier een ringkerntrafo voor liggen, maar het liefst plaats ik van die prachtige ouderwetse trafo's ala de hammond classic bijvoorbeeld:
Nu heeft de preamp 12.6V nodig en 200/220V. Ik kan uit de meeste websites geen wegwijs worden of er trafo's van een dergelijk type zijn met die beide spanningen kunnen leveren, of dat ik naar 2 trafo's moet. Ook geen punt maar ik wordt n beetje tureluurs van het aanklikken van alle mogelijke trafo's om te zien of er bij zit wat ik zoek.
Iemand een handige tip?
grt
Satefan
Dat is voor mij ook de reden geweest om ze dan maar bij AE te laten wikkelen volgens mijn specs.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Komt me bekend voor, bij Tube Town staan de overzichtssheets in pdf erbij van de Hammonds, kun je beter overzien http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... ormer.htmlsatefan schreef:Ik ben zo langzamerhand toe aan het afbouwen van de preamp. Hij speelt al een tijdje prachtig maar er moeten nog 3 gaten in het deksel, deze gaat de buurman verderop voor me maken met de stappenboor. Even een 'gaatje' voor zien te vinden.
Iemand een handige tip?
grt
Satefan
Net bericht van AE....kunnen ze uiteraard wikkelen voor me, prijs is netjes...42 euro...levertijd...ga zitten...10 weken!
Satefan
Satefan
Ja daar weet ik alles van vorig jaar een trafo besteld en die was twee weken geleden binnen.
Duurde inderdaad ongeveer twee en een halve maand.
Maar ja haast heb ik er niet mee heb immers nog een test trafo waar ik mee uit de voeten kan ( home made)
Duurde inderdaad ongeveer twee en een halve maand.
Maar ja haast heb ik er niet mee heb immers nog een test trafo waar ik mee uit de voeten kan ( home made)
Neem aan dat dit excl. is en dat je daar nog 19% bij moet tellen.satefan schreef:Net bericht van AE....kunnen ze uiteraard wikkelen voor me, prijs is netjes...42 euro...levertijd...ga zitten...10 weken!![]()
![]()
Satefan
Toch ook leuk om even te weten mocht je gaan bestellen even de info van de bestelde trafo te vermelden zoals prim met of zonder aftak sec. aantal volts ma en eventuele aftakkingen die die je hebt laten maken.
hier een voorbeeld van een trafo die ik laat maken voor mijn pre ampje
prim. :230V aftak 115V
sec.I: 260V aftak 240V 220V 200V en 180V 75mA
sec.II: 12,6V middenaftak 6,3V 2A
sec.III: 6,3V middenaftak 3,15V 2A
ik heb voor extra aftakken gekozen zodat ik alle kanten op kan met deze trafo
Thanks Anne, die zou idd kunnen. Ik heb een ringkern nu die voldoet, maar kan nergens een knappe kap vinden om m onder te verstoppen...dus of iets alternatiefs bedenken als kap, of van die mooie hammond-achtige erop plaatsten...
dub dub dub....
Net wel even een aantal condensatoren besteld (Claritycap SA) om de laatste 6 MKP 0,22uF's te vervangen. Ook gelijk twee 2.2uF er bij...dan kunnen de ESA's er uit, die zijn net te groot voor in de behuizing...dan zijn de caps ook allemaal van t zelfde type...dwangneurose ik weet t maar toch...
Satefan
dub dub dub....
Net wel even een aantal condensatoren besteld (Claritycap SA) om de laatste 6 MKP 0,22uF's te vervangen. Ook gelijk twee 2.2uF er bij...dan kunnen de ESA's er uit, die zijn net te groot voor in de behuizing...dan zijn de caps ook allemaal van t zelfde type...dwangneurose ik weet t maar toch...
Satefan
Okay. Net even bij de Praxis geweest voor iets geheel anders maar liep even te scheumen bij de afdeling riolering/pijpen/pv buizen etc en wat zag ik daar:
Spuiten en klaar
Spuiten en klaar
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Past dit? http://www.jjyaudio.com/products01.asp? ... menuid=207
Of hier: http://www.antekinc.com/lview.php?d[]=3&r=25 als je doorklikt zie je op de pdf meer info.
Erg fraai: http://www.vt4c.com/shop/program/main.p ... group_id=2
Of hier: http://www.antekinc.com/lview.php?d[]=3&r=25 als je doorklikt zie je op de pdf meer info.
Erg fraai: http://www.vt4c.com/shop/program/main.p ... group_id=2
Bedankt voor de links. 80mm is te klein helaas.....maar die dop die boven deze post staat past netjes over mn ringkern heen...daar ga ik dus eerst even mee aan de slag...
Satefan
Satefan
Een bedenking,hoewel valt mogelijk wel mee
Zo'n metalen kap geleidt de wamte,maar kunststof isoleerd
Zou kunnen dat het 'r daaronder nogal warm wordt,gaatjes onder de bovenrand (rondom)?
Anne
Zo'n metalen kap geleidt de wamte,maar kunststof isoleerd
Zou kunnen dat het 'r daaronder nogal warm wordt,gaatjes onder de bovenrand (rondom)?
Anne
Hij is van metaal...maar mischien maak ik een klein gaatje aan de achterkant. Ik moet nog even bekijken hoe ik de kap vast ga maken. De trafo heeft een ankerplaat met een schroef er boven op, die kan ik gebruiken om m aan de bovenkant vast te maken. Eerst maar eens kijken hoe het spuitwerk gaat worden...
grt....
Stefan
grt....
Stefan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Op de een of andere manier zie je het toch als je plastic gaat spuiten...dus mooi dat het metaal is. Zou niet weten waarom je dat niet mooi krijgt.
Kun je geen draadbusjes aan de binnenkant lijmen als er ruimte voor is (met Bison Kombi power oid) en de kappen daarmee op de bovenplaat vast schroeven? heb je ze strak aan de buitenkant zonder schroefgaten oid. En wat heeft het te lijden, zo'n kap.
Kun je geen draadbusjes aan de binnenkant lijmen als er ruimte voor is (met Bison Kombi power oid) en de kappen daarmee op de bovenplaat vast schroeven? heb je ze strak aan de buitenkant zonder schroefgaten oid. En wat heeft het te lijden, zo'n kap.
Oppassen met een metalen kap over een ringkerntrafo dat 'ie niet als secundaire wikkeling gaat werken.
Dus niet rondom met het chassis in aanraking laten komen, dwz geïsoleerd monteren.
Aad
Dus niet rondom met het chassis in aanraking laten komen, dwz geïsoleerd monteren.
Aad
Thx Aad, de ringkern is volledig geisoleerd dus volgens mij moet dat goed gaan.
De grondplaat was iets te groot zodat het deksel er niet helemaal overheen past. Ik heb de hoeken van de grondplaat iets verbogen en nu klemt de kap heel netjes over de trafo. Hij zit aardig vast maar is er simpel af te halen mocht ik er toch nog bij moeten.
Hij staat nu in t eerste laagje grondverf...even twee lagen doen en dan zwart spuiten...foto's volgen later.
Satefan
De grondplaat was iets te groot zodat het deksel er niet helemaal overheen past. Ik heb de hoeken van de grondplaat iets verbogen en nu klemt de kap heel netjes over de trafo. Hij zit aardig vast maar is er simpel af te halen mocht ik er toch nog bij moeten.
Hij staat nu in t eerste laagje grondverf...even twee lagen doen en dan zwart spuiten...foto's volgen later.
Satefan
Heb je hoogglans gebruikt of is de verf nog nat
Ik vindt persoonlijk zijdeglans beter passen.
ben benieuwd hoe dit er op je amp uit gaat zien.
Op het busje wat op de foto staat,staat wel hoogglans.nl3prc schreef:Heb je hoogglans gebruikt of is de verf nog nat
Maar inderdaad zijde is denk ik ook wat mooier bij het kastje, maar wel weer duurder, moet er weer een nieuw busje gehaald worden.
Ik heb nog wel ergens een busje zijde staan...hij glimt nu behoorlijk maar hij is ook nog niet droog. In t slechste geval gaat er nog een laagje of wat zijde overheen.
In de tussentijd dankzij de goede service van Rumoh de caps die ik gister heb besteld binnen en op de pcb gesoldeerd. Het is wel wat dringen t.o.v. de mkp's. Het lijkt de battlestart galactica wel zo langzamerhand: Satefan
In de tussentijd dankzij de goede service van Rumoh de caps die ik gister heb besteld binnen en op de pcb gesoldeerd. Het is wel wat dringen t.o.v. de mkp's. Het lijkt de battlestart galactica wel zo langzamerhand: Satefan
Hallo ZBA-ers,
Vandaag wegens de paasfestiviteiten weinig tijd om te klussen, maar nu de rust is wedergekeerd (lees: kids liggen te meuren) kon ik nog even wat freubelen. De trafokap heb ik weer wat afgeschuurd en daar gaan nog een paar laagjes zijdeglans op. Hier even een cosmetische proefopstelling:
Ik heb de trafo zelf op het deksel geschroefd en 4mm gaatjes geboord waar de bedraging door t deksel naar binnen gaat om op de netspanningsingang en de pcb aangesloten te worden. De kap zelf zit geklemt op de ankerplaat van de trafo, hierdoor maakt hij geen contact met de trafo zelf.
De trafo zit iets verder naar achteren dan ik mischien zou willen, maar de behuizing is behoorlijk krap en het is passen en meten, de buisjes moeten mischien nog een cm naar achter worden geplaatst zodat alles precies past. Dit is dan ook de laatste (voorlopig) stap in het bouwproces, als de gaten voor de buizen gemaakt zijn is het een kwestie van aansluiten en dan hopelijk genieten. Ik heb m nog niet beluisterd met de nieuwe condensatoren er op.
De buurman die hopelijk een stappenboor heeft, is al een paar dagen niet thuis dus op dat vlak schiet ik nog niet veel op. Ik stond vandaag bij de praxis weer hevig te twijfelen of ik niet gewoon de stappenboor zou kopen, maar ik heb m maar voor drie gaatjes nodig en dan is 25 euri toch best veel.
Grt
Satefan
Edit: Wat maakt die BB toch brakke foto's met weinig licht, excuses ervoor maar had geen zin om de EOS tevoorschijn te halen.
Vandaag wegens de paasfestiviteiten weinig tijd om te klussen, maar nu de rust is wedergekeerd (lees: kids liggen te meuren) kon ik nog even wat freubelen. De trafokap heb ik weer wat afgeschuurd en daar gaan nog een paar laagjes zijdeglans op. Hier even een cosmetische proefopstelling:
Ik heb de trafo zelf op het deksel geschroefd en 4mm gaatjes geboord waar de bedraging door t deksel naar binnen gaat om op de netspanningsingang en de pcb aangesloten te worden. De kap zelf zit geklemt op de ankerplaat van de trafo, hierdoor maakt hij geen contact met de trafo zelf.
De trafo zit iets verder naar achteren dan ik mischien zou willen, maar de behuizing is behoorlijk krap en het is passen en meten, de buisjes moeten mischien nog een cm naar achter worden geplaatst zodat alles precies past. Dit is dan ook de laatste (voorlopig) stap in het bouwproces, als de gaten voor de buizen gemaakt zijn is het een kwestie van aansluiten en dan hopelijk genieten. Ik heb m nog niet beluisterd met de nieuwe condensatoren er op.
De buurman die hopelijk een stappenboor heeft, is al een paar dagen niet thuis dus op dat vlak schiet ik nog niet veel op. Ik stond vandaag bij de praxis weer hevig te twijfelen of ik niet gewoon de stappenboor zou kopen, maar ik heb m maar voor drie gaatjes nodig en dan is 25 euri toch best veel.
Grt
Satefan
Edit: Wat maakt die BB toch brakke foto's met weinig licht, excuses ervoor maar had geen zin om de EOS tevoorschijn te halen.