Verity Audio Parsival kloon

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Heel goed Leo, luister er eerst nog een tijdje naar. Hardheid in het hoog kan ook nog verdwijnen als de middentoner weer helemaal los komt in jouw omstandigheden.

Het gebied dat jij benoemt, dat zit van 2-5kHz, is op zich heel gemakkelijk te beïnvloeden. Verlaag de weerstanden voor de tweeter. De 4.3ohm gaat naar 3.9ohm en de 3ohm gaat naar 2.7ohm. Ik denk dat je verbaasd zult zijn hoeveel dat uitmaakt.

Mooi om te horen trouwens dat de impedantie correctie zijn werk weer doet. Het laag wordt dan in principe net zo strak als dat je hebt bij actieve aansturing.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo Walt,

Zoals beloofd een foto van het filter voor de laagsectie.
De tekst op het plankje is wat vreemd. Fred wilde luidspreker afkorten tot "LS", maar hij schreef "LP". Je zult wel begrijpen dat hij een analoogfreak is. Op de plaatsen waar draden bij elkaar komen zit vanaf de onderkant een koperen spijker door het plankje heen geslagen. (eerst voorgeboord)

Groet,

Leobus
Bijlagen
P1010315.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Blijft mooi om te zien, die absurd dikke condensatoren!

Groetjes WAlter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Gisterenavond weer een poos met twee man zitten luisteren met alles op de juiste luisterpositie.
Na warm worden en een poosje wennen aan het geluid, kwamen we beiden toch tot de conclusie dat er een zekere hardheid/agressie in het geluid zit. Dit manifesteert zich vooral in hogere damesstemmen en hogere blaasinstrument tonen.
Bij snelle hoge tonen van bijv. een gitaar valt het minder op. (misschien geen tijd om het fenomeen dan te ontwikkelen) Wat ook opviel was dat bekkens iets missen; ze zingen niet echt door. Misschien kan het hoog wat harder. Ik ga eerst natuurlijk ff kijken of ik geen aansluitfouten heb gemaakt! :? Misschien de tweeter verkeerd gepoold.
Jeroen adviseerde al de weerstanden in de spanningsdeler voor het hoog te verlagen. Mijn huidige serieweerstand is nu iets te hoog; 4,7 ipv 4,3. Als ik er nog een weerstand (16,5 ohm) parallel overheen zet, kom ik op 3,7. De parallel weerstand van de spanningsdeler krijg ik wel op 2,7 zoals Jeroen voorstelde. Wat gebeurt er eigenlijk als ik dit doe? Verplaats ik het crossover punt? Doe ik iets met de fase?
Vrijdagavond verder.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

De serieweerstand van 4.7ohm is echt niet goed, dat verklaart dat het niet doorzingt in het hoog. Gewoon te weinig energie, terwijl het 'harde' gedeelte van het hoog onaangetast is t.o.v. de situatie met 4.3ohm.

Verder is de kans groot dat jouw luisterruimte wat sterkere reflecties geeft waardoor juist dat harde hoog gedeelte benadrukt wordt terwijl het tophoog niet mooi doorkomt. Des te meer reden om de weerstand aanpassingen die ik hierboven voorstelde door te voeren. Ga daar maar meteen naar toe, 3.9 ohm en 2.7 ohm dus. 3.7 ohm zou te laag kunnen zijn, maar dat is een kwestie van uitproberen. De 3.7 ohm gaat het tophoog harder laten spelen.

Het mooie van zelfbouw is dat je dit soort dingen goed op je eigen luisterruimte kan afstemmen. Als je commercieel koopt, zou het een andere speaker betekenen die toevallig beter matched met je luisterruimte.

Hoe het straks in Breda klinkt is maar afwachten, stel je er niet al teveel van voor. Er zullen zowel positieve als negatieve kritieken komen, de laatste vooral als mensen van tevoren heel hoge verwachtingen hebben.

Aansluitfouten in het filter zijn natuurlijk rampzalig, ik hoop dat die er niet meer in zitten. De hardheid waarvan je spreekt was in ieder geval totaal niet aanwezig zoals je het bij mij thuis hebt gehoord.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Martijn M »

Jeroen, ik denk dat in jouw situatie het afstraalgedrag van luidsprekers minder belangrijk is dan in veel andere gevallen; de eerste zijwandreflecties ondervinden een flinke vertraging en verzwakking. Kan het zijn dat er iets niet helemaal lekker zit in het afstraalgedrag van de Parsival kloon?

EDIT:

Afbeelding

Dat ziet er niet verkeerd uit. Het lijkt er op dat de afstanden van de drivers tot de mic niet steeds gelijk zijn. Klopt dat? Al met al zit er aan de onderkant van het weergavegebied van de tweeter misschien wat te veel energie. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat toch ergens een fout is gemaakt bij het opbouwen van het filter.
Laatst gewijzigd door Martijn M op wo 04 apr 2012, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Jeroen,

Vaag herinner ik mij dat je mij waarschuwde voor het parallel zetten van weerstanden met verschillend wattage. Ik dacht toen dat het sloeg op evt doorbranden. Kan het ook invloed hebben op de totaal weerstand van de samenstelling.
Ik heb dat namelijk wel moeten doen om aan (dicht bij) de gewenste waarde te komen. Ik dacht dat met veel weerstanden parallel er wel voldoende wattage zou zijn. Als het invloed heeft op de totaal weerstand, kan dat ook nog een oorzaak van het probleem zijn.
Zal ik eerst maar gewoon een paar metaalfilm weerstanden kopen in de goede waardes?

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door markbakk »

't Zou wel beroerd zijn als het aan het max. vermogen van de weerstanden zou liggen. Een Ohm is een Ohm (tenzij je de boel heetstookt, lees: thermische invloeden een rol spelen).
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Hallo Leobus,

Wellicht kun je zelf de impedantie curve opmeten, hiervoor is geen meetmicrofoon nodig. Dit zal veel informatie geven of het filter goed is aangesloten.

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Helaas Walt,

Wat meten betreft kom ik niet verder dan een multimeter en een LCR meter.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door markbakk »

Ik zou trouwens, wanneer je het hebt over damesstemmen en blaasinstrumenten, het óók zoeken in het hogere midden, zo rond de 1-1,5kHz. Er zijn niet veel blaasinstrumenten die qua grondtonen bij 3kHz komen (laat staan damesstemmen). En dat frequentiebereik heeft veel meer van doen met de (filtering van) de AT dan met de hogetonenunit.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Wowly »

Luister nou eerst maar eens een tijdje, luidsprekers die los moeten komen (sommigen zeggen zelfs dat filtercomponenten ingespeeld raken...) hebben altijd een harsh klankbeeld. Sommigen (zoals de refmon) hebben wel minimaal 2 maanden nodig om lekker te gaan klinken.

Checken of je filter is aangesloten is altijd verstandig natuurlijk.

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Leobus schreef:
Zal ik eerst maar gewoon een paar metaalfilm weerstanden kopen in de goede waardes?

Groet,

Leobus
Doe dat maar, lijkt me het beste. Voordat we naar het middengebied rond 1-1.5kHz toe gaan, wat markbakk suggereert, eerst maar eens checken hoe het met het hoog zit. Dit soort zaken dienen systematisch te worden aangepakt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
Ik zou trouwens, wanneer je het hebt over damesstemmen en blaasinstrumenten, het óók zoeken in het hogere midden, zo rond de 1-1,5kHz. Er zijn niet veel blaasinstrumenten die qua grondtonen bij 3kHz komen (laat staan damesstemmen). En dat frequentiebereik heeft veel meer van doen met de (filtering van) de AT dan met de hogetonenunit.
De boventonen van vrouwenstemmen en blaasinstrumenten zitten juist wel wat hoger. Als het teveel rond 1kHz zit mis je 'body' maar krijg je veel ruimtelijke informatie terug. Hardheid is dan niet aan de orde. Hardheid in de klank begint boven 2kHz. Op 2kHz zelf krijg je een geknepen geluid als dat teveel benadrukt is. Dat lijkt zeer onwaarschijnlijk met dit filter, er zit eerder een dip dan een piek bij 2kHz. Dus, naar alle waarschijnlijkheid zit het in de juiste afstemming van het hoog.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door markbakk »

Hmmm, zelfs de derde en vijfde harmonische van veel stemmen zit nog maar rond de 3-4kHz. Daar speelt de AT nog flink mee. Wel straalt de Scan natuurlijk breder af, met een wat hard interieur ga je wellicht de powercurve horen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
Hmmm, zelfs de derde en vijfde harmonische van veel stemmen zit nog maar rond de 3-4kHz. Daar speelt de AT nog flink mee. Wel straalt de Scan natuurlijk breder af, met een wat hard interieur ga je wellicht de powercurve horen.
Als ik je goed begrijp dan onderschrijf je mijn punt eigenlijk, er moet wat aan dat hogere gebied worden gedaan. Dat doe ik liever door de tweeter in dat gebied te dempen dan door de middentoner steiler te filteren. Precies vanwege de reden die je aangeeft, het relatief meer rondstralen van de tweeter in dat frequentiegebied.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door markbakk »

Ik onderschrijf je punt in zoverre dat we het waarschijnlijk over het gebied van 2-4kHz hebben. Ik heb niet helemaal scherp in beeld hoe je hebt gemeten aan de kloon, maar weet wel dat je zowel on- als off-axis meet. En als ik het goed begrijp corrigeer je nogal eens (met gevoel) voor de eerste vloerreflectie (tnx nog voor die tip).
De powercurve, de optelsom (lobing) van mid en hoog én de on-axisresponse kunnen natuurlijk allemaal hun deel bijdragen aan een waargenomen 'hardheid'. Zonder metingen ter plaatse kun je er niet eenduidig wat over zeggen (maar dat hoef ik jou ook niet te vertellen). Ik denk inderdaad dat het aanpakken van het hoog kán helpen, maar ik weet niet zeker over welk frequentiebereik Leobus het heeft. Een 18cm-middentoner heeft nu eenmaal ook een eigen karakter (door vooral afstraalgedrag) dat op midden- en hoge frequenties behoorlijk interacteert met luisterruimtes wanneer die hard zijn afgewerkt voor die frequenties.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

Vandaag heb ik het filter maar weer uit de kast gehaald en een en ander nog eens goed nagelopen. En ja hoor! Een paar enorme blunders gemaakt. Ik had zowel in het midfilter als in het hoogfilter alle serie componenten en de parallel componenten op één centraal + punt aangesloten. Hoe ik daar toe gekomen ben is mij raadsel. De parallel componenten moeten natuurlijk pas na de serie componenten op de + worden aangesloten. Dat heb ik nu gedaan. Bovendien heb ik de serieweerstand voor het hoog verlaagd van - de te hoge- 4,7 ohm naar 4,2 ohm. Bij de eerste luistertest viel meteen op dat de agressie weg is en dat het hoog (lees bekkens) weer zingt. Nu met de paasdagen heb ik niet veel tijd om uitgebreid te luisteren; dat komt dinsdagavond weer. Maar ik denk zo dat het lek boven is.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Hm, het lijkt erop dat je naar een wel héél erg fout filter hebt geluisterd. :shock:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

jeroen_d schreef:
Hm, het lijkt erop dat je naar een wel héél erg fout filter hebt geluisterd. :shock:
Ja,

Ik snap echt niet hoe ik een dergelijk hersenspinsel heb kunnen hebben. :oops: Maar goed, eind goed al goed. Ik zit nu even zachtjes te luisteren naar wat klassiek werk met speakers in de parkeerstand strak tegen de muur. Klinkt lekker :D

Groet,

Leo
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Martijn M »

Uhh... had je nou alle componenten parallel aan de drivers, behalve de serieweerstand? Dat zou betekenen dat het filter überhaupt niets doet.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Martijn,

Nee, zo erg was het nog net niet. Wat in serie hoorde te staan, stond wel in serie. Alleen de +'n van de parallel componenten zaten op de verkeerde plaats aangesloten. Vóór de seriecomponenten dus ipv erachter.

Groet,

Leobus
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Martijn M »

Ah, duidelijk! Ik wens je al vast veel luisterplezier! Ik neem aan dat de speaker je nu wel zal bevallen; de metingen geven aan dat het goed zou moeten klinken ik denk dat Jeroen niet voor niets zo enthousiast is.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Leobus schreef:
Martijn,

Nee, zo erg was het nog net niet. Wat in serie hoorde te staan, stond wel in serie. Alleen de +'n van de parallel componenten zaten op de verkeerde plaats aangesloten. Vóór de seriecomponenten dus ipv erachter.

Groet,

Leobus
Hoe was het dan bij het hoogdoorlaatfilter? Ook de parallelweerstand van de tweeter aan de verkeerde plus? Maar de 1mH spoel wel gewoon op de juiste plek?
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo Jeroen,

De weerstanden zaten wel goed. Alleen de spoel zat aan de + kant vóór de condensator ipv erachter. De weerstanden zitten op een apart plankje; waarschijnlijk heb ik daardoor de fout daar niet gemaakt.

Groet,

Leo
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”