3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Oeps typefoutje, is natuurlijk een 10uF Mundorf Supreme!

In het uiteindelijke filter komen trouwens Jantzen Wax coils, deze heb ik echter niet in mijn spoelen verzameling, dus voorlopig zijn het de middelmaat draaddikte Tritecs, lijkt me ook niet verkeerd.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door fritzie »

goed kijken Dre :roll:


bert
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

fritzie schreef:
goed kijken Dre :roll:


bert
waar naar dan?

walter schrijft toch 15uF?
en als je weet hoeveel onderdelen ie heeft liggen lijkt het me vreemd als ie geen 10uF heeft liggen..... :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Wat ie schrijft boeit minder dan wat je op de foto ziet van wat ie in elkaar heeft gebakken :wink:
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door fritzie »

fritzie schreef:
waar naar dan?
ik bedoel het plaatje

niet persoonlijk bedoelt hoor Dre

Anders excuus hier voor

Mvg Bert
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Inmiddels is het 2e filter ook af, ik had toch nog een rest stuk 22mm MDF gevonden als filterplank.

Nu is het wachten op de 2e testbaffle om de 2e kast spelend te gaan krijgen.

Qua demping, heeft iemand nog tips hoe pritex, BAF en Twaron te combineren om tot een 'optimale' demping te komen voor deze kastjes?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hier nog een foto van de 4 opgebouwde testfilters:

Ik moet wel zeggen dat Jeroen zijn laatste filteropzet mij meer aanspreekt dan de eerste filters..

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0682[1].JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door wouter »

he Walt,

Hoe kan het dat ik vaak lijk te zien dat jij voor een testfilter spoelen als Triterm/Tritec gebruikt? Heb jij daarvan zo veel liggen of koop je ze elke keer voor een testfilter??

Gewoon benieuwd :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Dat is een kwestie van meerdere oude projecten uit elkaar slopen en flink wat marktplaats aankopen. (mijn Eton/Accuton setje laat ik voorlopig wel intakt, hoewel daar een Mundorf Silver/Gold/Oil van 2.2uF inzit :D )

Het is erg handig om alle kleinere standaard waarden condensatoren en spoelen te hebben liggen, voor een 2-weg tussen de 1.0mH en 2.2mH aan wat 'betere' spoelen en je kan bijna alle filters maken (1.0 / 1.2 / 1.5 / 1.8 / 2.2)

Boven de 2.2mH dunt het bij mij erg uit, om zulke grote spoelen in alle waarden van hoge kwaliteit te hebben liggen is bijna niet te doen.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door wouter »

ah, j'ai compris
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

fritzie schreef:
fritzie schreef:
waar naar dan?
ik bedoel het plaatje

niet persoonlijk bedoelt hoor Dre

Anders excuus hier voor

Mvg Bert
geen probleem,ik ben niet zo snel van m`n stuk te brengen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Helaas de Partington Broadside staanders zijn niet meer leverbaar, het opvolger model vind ik minder fraai, dat gaat hem niet worden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Vandaag de tweede kast spelend gekregen. Het filter moet zeker nog aan gesleuteld worden, het klinkt nog niet goed genoeg naar mijn oren.

Maar eerst maar eens wat daagjes laten spelen, de linker C-Quenze en AMT hebben nog nooit gespeeld natuurlijk.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0683[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

De eerste verbetering was een makkelijke, de speakers stonden eerst vrij wat naar binnen gedraaid, nu staan ze bijna recht naar voren te spelen. Op deze manier klinkt het aanzienlijk beter op de luisterplek. Ik denk dat er eerst teveel mid/hoog was.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

ook staan ze volgens mij een beetje aan hoge kant......
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
De eerste verbetering was een makkelijke, de speakers stonden eerst vrij wat naar binnen gedraaid, nu staan ze bijna recht naar voren te spelen. Op deze manier klinkt het aanzienlijk beter op de luisterplek. Ik denk dat er eerst teveel mid/hoog was.

Groetjes Walter
Het kan natuurlijk goed zijn dat er wat meer bafflestep compensatie in moet, dwz naar een spoel van 1.5mH ipv 1.2mH en daarop dan het hoog weer afstemmen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik heb jouw laatste filteropzet nu in Speaker Workshop gezet, volgens mij is het gebied van 3.500 tot circa 7000Hz wat te luid. Dan helpt het toch niet om de spoel van de woofer te vergroten?

EDIT: ik zit wat te pielen in Speaker Workshop, met een condensator van 1.8uF over de 10 ohm weerstand, verlaag ik de energie tussen 3500-7000Hz en het echte tophoog speelt juist wat luider, zou dit een zinvolle test zijn?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

@Dre,

De kasten staan inderdaad te hoog, maar afgezien van de Eton laagkasten heb ik niks anders geschikts om de kastjes op te zetten. Ik ben op zoek naar mooie bijpassende staanders, maar helaas de Partington Broadside die ik op het oog had is helaas niet meer leverbaar.

Tevens zou ik zeker voor een folie/wax spoel willen gaan op het mid, niet een trafokern. Ik heb hier nog wel een leuke 1.5mH folie liggen trouwens.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

maar zo kun je toch niet echt serieus luisteren.......

of sta je? :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Hallo Jeroen,

Ik heb jouw laatste filteropzet nu in Speaker Workshop gezet, volgens mij is het gebied van 3.500 tot circa 7000Hz wat te luid. Dan helpt het toch niet om de spoel van de woofer te vergroten?

EDIT: ik zit wat te pielen in Speaker Workshop, met een condensator van 1.8uF over de 10 ohm weerstand, verlaag ik de energie tussen 3500-7000Hz en het echte tophoog speelt juist wat luider, zou dit een zinvolle test zijn?

Groetjes Walter
Als jij zegt dat het midhoog te hard is dan heb je het over een veel breder gebied dan 3500+Hz. 3500+Hz zie ik als hoog, niet als midhoog. Vandaar dat ik het zocht in de bafflestep.

In principe is het gebied van 3500Hz-7000Hz helemaal niet te luid, het hoog is nu al 2 dB verzwakt ten opzichte van het midden.

Maar volgens mij ben je uitstekend in staat om op basis van de huidige filter opzet zelf lekker verder te tunen. :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik heb net de eerdere testfilters aangesloten:

Laagsectie: 1.0mH + 6.8uF
Hoogsectie: 1.5uF + 0.82mH + 8.2ohm/47ohm

LET OP: eerst zat er een 1.2mH voor het hoog, ik krijg echter een betere gelijkloop van de fases met 0.82mH.

Dit filter speelt nu en geeft meer 'rust' in het geluid.

Ik ben zeer benieuwd wat het inspelen van de units de komende tijd gaat doen. Volgens Dre kan de AMT nog wel eens een verandering ondergaan.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Interessant! Je verlegt hiermee het overnamepunt naar maar liefst 3500Hz en je brengt het gebied rond 2kHz sterk omhoog. Het afstraalgedrag laat zien dat je boven 2kHz de energie behoorlijk omlaag hebt gebracht, relatief gezien dan. De blauwgroene lijn is het gemiddelde, 10dB boven de rest.
Bijlagen
dispersion.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, heb ik iets doms gedaan?

Dit filter is min of meer wat jij toen later op de avond nog hier had gesimuleerd, wel heb ik nu de 1.2mH vervangen door een 0.82mH.

(Wat ik wellicht onbewust aan het doen ben, is proberen de afstemming van mijn Eton/Accuton te benaderen, dat vind ik zelf een zeer aangenaam geluid om te horen)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Waarom zou je iets doms hebben gedaan? Niet zo onzeker Walt. Gewoon tunen zoals jij het mooi vindt.

-edit- Wat je nu trouwens ook nog kunt uitproberen: haal de 6.8uF en 0.82mH weg zodat je een elektrisch eerste orde filter krijgt. Dat kan omdat je nogal hoog zit in de crossover frequentie. Sluit de tweeter in tegenfase aan. Dit filter zorgt dat de dip rond 3kHz minder opvalt. Het is dan een super simpel filter, ik zou wel eens willen weten of dat ook goed klinkt. De AMT zou het gemakkelijk aan moeten kunnen, want ondanks dat het eerste orde filtering is zit je elektrisch op een -3dB punt van 7100Hz, dat is hoog genoeg.
eerste orde.png
-edit2- het afstraalgedrag van dit eerste orde filter is prima. Bijzonder is dat de respons op 15 graden (groen) en 30 graden (blauw) bijna gelijk zijn. In onderstaande grafiek heb ik dit keer slechts smoothing op het gemiddelde toegepast (rood).
dispersion.jpg
Gesloten