Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Moderator: Beheerdersteam
Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Renovatie Scanspeak Event
Afgelopen weekend heb ik een stel Scanspeak Events gekocht. Er heeft altijd een frontje voor gezeten. Daardoor zien de drivers er nog gloednieuw uit, zelfs de gecoate softdome tweeter heeft nog niet zijn beruchte stof vergaard. De kasten zijn gebouwd door een professional en dat is ook wel te zien. De kast is netjes volgens de voorschriften gebouwd en er is gebruikgemaakt van de originele printplaat voor het filter. Ook het fineren is zeer netjes gebeurd. Helaas heeft de vorige eigenaar niet heel goed voor de luidsprekers gezorgd. Hier en daar is het fineer fysiek wat beschadigd, maar dat valt nog mee. Wat niet meevalt zijn de zichtbare invloeden van water: vrouwlief tolereerde de luidsprekers mits er plantjes op mochten staan en blijkbaar is er wel eens wat water langs de bloempot gesijpeld.
Op de foto lijkt het erger dan het is, maar hier moet wel wat aan gebeuren. De laatste weken mochten de luidsprekers niet in de woonkamer op een nieuw baasje blijven wachten, dus heeft de vorige eigenaar de luidsprekers in de schuur gezet. Daardoor is ook het fineer aan de onderkant wat aangedaan.
Rondom zie je dus dit effect. Op de eerste foto zou je bovendien moeten kunnen zien dat er wat kleurverschil is opgetreden tussen het fineer dat zonlicht heeft gezien en het deel dat onder het frontje verstopt zat.
Ik zou deze luidspreker weer in zijn oude glorie willen herstellen. Helaas heb ik geen idee hoe ik dat kan doen. Van de technische aspecten van luidsprekers weet ik wel het een en ander, maar van afwerking heb ik weinig verstand (enkel mijn allereerste luidsprekerbouwsel heb ik afgewerkt - sindsdien is geen enkele luidspreker de prototypefase ontstegen).
Hoe kan ik het fineer er weer netjes uit laten zien? Het is geen probleem als de kleur anders wordt dan nu. Eigenlijk zou ik het wel mooi vinden als hij juist wat donkerder zou worden.
Afgelopen weekend heb ik een stel Scanspeak Events gekocht. Er heeft altijd een frontje voor gezeten. Daardoor zien de drivers er nog gloednieuw uit, zelfs de gecoate softdome tweeter heeft nog niet zijn beruchte stof vergaard. De kasten zijn gebouwd door een professional en dat is ook wel te zien. De kast is netjes volgens de voorschriften gebouwd en er is gebruikgemaakt van de originele printplaat voor het filter. Ook het fineren is zeer netjes gebeurd. Helaas heeft de vorige eigenaar niet heel goed voor de luidsprekers gezorgd. Hier en daar is het fineer fysiek wat beschadigd, maar dat valt nog mee. Wat niet meevalt zijn de zichtbare invloeden van water: vrouwlief tolereerde de luidsprekers mits er plantjes op mochten staan en blijkbaar is er wel eens wat water langs de bloempot gesijpeld.
Op de foto lijkt het erger dan het is, maar hier moet wel wat aan gebeuren. De laatste weken mochten de luidsprekers niet in de woonkamer op een nieuw baasje blijven wachten, dus heeft de vorige eigenaar de luidsprekers in de schuur gezet. Daardoor is ook het fineer aan de onderkant wat aangedaan.
Rondom zie je dus dit effect. Op de eerste foto zou je bovendien moeten kunnen zien dat er wat kleurverschil is opgetreden tussen het fineer dat zonlicht heeft gezien en het deel dat onder het frontje verstopt zat.
Ik zou deze luidspreker weer in zijn oude glorie willen herstellen. Helaas heb ik geen idee hoe ik dat kan doen. Van de technische aspecten van luidsprekers weet ik wel het een en ander, maar van afwerking heb ik weinig verstand (enkel mijn allereerste luidsprekerbouwsel heb ik afgewerkt - sindsdien is geen enkele luidspreker de prototypefase ontstegen).
Hoe kan ik het fineer er weer netjes uit laten zien? Het is geen probleem als de kleur anders wordt dan nu. Eigenlijk zou ik het wel mooi vinden als hij juist wat donkerder zou worden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
ah, heb jij ze uiteindelijk gekocht
Diegene wist niet zo goed wat het waard was, had ook geen mp ervaring. Had hem even gebeld voor een bod maar toen stond het er net een dag op.
Gefeliciteerd ermee!
Diegene wist niet zo goed wat het waard was, had ook geen mp ervaring. Had hem even gebeld voor een bod maar toen stond het er net een dag op.
Gefeliciteerd ermee!
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Dat lijkt mij een leuk klusje.
Opschuren, en dan een nieuwe laag lak/beits?
Opschuren, en dan een nieuwe laag lak/beits?
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Niet zo heel moeilijk toch? Gewoon de drivers en de nopjes voor de frontjes er uit en opschuren. Dat wil zeggen: als het fineer nog vast zit (zo niet probeer het eens met een strijkbout vast te strijken). Het ziet er naar uit van wel. Fineer is wel zo dik dat je het een keer kunt opschuren als je goed oplet dat je niet over de kant rond schuurt. Het donker verkleurde hout is geoxideerd en dat is nu waarschijnlijk nog vrij oppervlakkig.
Het schuren doe je altijd met de draad mee. Je kunt dus geen vlakschuurmachine gebruiken want dan snijd je de nerf door en dat zie je met beitsen of lakken. Als je voorzichtig bent kun je een bandschuurmachine met papier korrel 400 gebruiken dat niet nieuw meer is (anders gaat het veel te snel met scherp papier).
De beste manier is gewoon met de hand. Van korrel 100 steeds fijner gaan werken. Gebruik goed schuurpapier dat geen korrels loslaat.
Als je alle lak er goed af schuurt kun je ook evt. beitsen in een wat donkerdere kleur of een andere mooie afwerking gebruiken (danisch oil of w/e). Daar is hier genoeg over te vinden.
succes.
Het schuren doe je altijd met de draad mee. Je kunt dus geen vlakschuurmachine gebruiken want dan snijd je de nerf door en dat zie je met beitsen of lakken. Als je voorzichtig bent kun je een bandschuurmachine met papier korrel 400 gebruiken dat niet nieuw meer is (anders gaat het veel te snel met scherp papier).
De beste manier is gewoon met de hand. Van korrel 100 steeds fijner gaan werken. Gebruik goed schuurpapier dat geen korrels loslaat.
Als je alle lak er goed af schuurt kun je ook evt. beitsen in een wat donkerdere kleur of een andere mooie afwerking gebruiken (danisch oil of w/e). Daar is hier genoeg over te vinden.
succes.
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Tja, schuren is altijd link met fineer. Je weet niet hoeveel er al aan geschuurd is door degene die ze gefineerd heeft, en voor je het weet zit je er doorheen. Zeker bij het wegschuren van lak ben je nogal eens op de lak gefocussed, en dan, oeps
Misschien kun je een stukje met afbijt proberen? Zo'n dun laklaagje moet er met afbijt zo afvallen.
Mijn methode zou zijn: met een verfstripföhn en een plamuurmes alle fineer er afsteken en lekker opnieuw fineren
Misschien kun je een stukje met afbijt proberen? Zo'n dun laklaagje moet er met afbijt zo afvallen.
Mijn methode zou zijn: met een verfstripföhn en een plamuurmes alle fineer er afsteken en lekker opnieuw fineren
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Nog een veel beter idee dus, nieuw fineer.
Dan zijn ze niet meer van nieuw te onderscheiden.
Dan zijn ze niet meer van nieuw te onderscheiden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
En meteen even een mooi facet eraan, dit kan echt niet hoor 
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Belangrijker dan de afwerking, hoe klinken ze? 
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Mwoah.. ook wat dat betreft is er m.i. werk aan de winkel. Zoals wel meer Scanspeak-ontwerpen uit die tijd heeft ook de Event last van oplopend hoog. Bovendien is het crossover niet heel smooth.
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Maar je ziet wel mogelijkheden om er wat van te maken?
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Deze speakers heb ik gisteren gekocht van jasper, ze staan in een aparte ht ruimte en aangesloten op een marantz sr7008. Nou heeft deze speaker zeker potentie, maar ik vindt het hoog nogal nadrukkelijk aanwezig. Naar mijn smaak mag dat wel iets minder, heeft iemand hiervoor al eens een aanpassing gedaan in het filter?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Dan heb ik wel een idee... de rolranden worden hard van die dingen. Ja... Rubber he 
En zit er FF in de tweeter? Dat wordt ook taai, dat geeft ook aan wat je beschijft.
Kortom, voor je het filter aanpakt, wat niet nodig zou moeten zijn, check je oldtimers eens op specs
En zit er FF in de tweeter? Dat wordt ook taai, dat geeft ook aan wat je beschijft.
Kortom, voor je het filter aanpakt, wat niet nodig zou moeten zijn, check je oldtimers eens op specs
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Na een aantal zoekacties op google ben ik blijkbaar niet de enige die het oplopend hoog iets minder vind, wat is FF in de tweeter?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Ferrofluid.
En leverde google ook filteraanpassingen op?
En leverde google ook filteraanpassingen op?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
En dat is nou het voordeel van Foam, als het op is, valt het uitelkaar en weet je waar je aan toe bent.wouter schreef:Dan heb ik wel een idee... de rolranden worden hard van die dingen. Ja... Rubber he![]()
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Helaas niet kunnen vinden, heeft iemand enig idee wat je moet doen aan het filter om het hoog iets af te laten vallen?wouter schreef:Ferrofluid.
En leverde google ook filteraanpassingen op?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Renovatie Scanspeak Event - Fineer herstellen
Ik zou beginnen met die 22 verlagen naar 15 ohm.
Die verlaagt het gehele niveau. De 3.9 ohm vergroten geeft een soort kromming, meer tophoog weg dan waar de tweeter er in komt
Die verlaagt het gehele niveau. De 3.9 ohm vergroten geeft een soort kromming, meer tophoog weg dan waar de tweeter er in komt
