Dayton RS150 Mini Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Nieuwe poging:

  • Microfoon op vaste plaats, speaker roteert om as midden voorzijde
    Microfoon tussen tweeter en woofer in
    Sweep duration: 10ms
    Gating: 5ms
    Afstand microfoon tot voorzijde 40cm
    Smoothing 1/6 octaaf
De tweeter post ik zometeen...

Gr,

Bukem
Bijlagen
Picture 16.png
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Welke van de metingen, 0,15,30,45,60,90 graden gebruik ik in principe voor te exporteren naar Boxsim? Is dat 15 graden omdat je veelal off-axis luisterd?

EDIT: je kunt ook een gemiddelde curve laten opmaken door Fuzzmeasure..mooi programma hoor!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

En de tweeter op 0, 15, 30, 45, 60, 90 graden....

Gr,

Bukem
Bijlagen
Picture 21.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bukem schreef:
Welke van de metingen, 0,15,30,45,60,90 graden gebruik ik in principe voor te exporteren naar Boxsim? Is dat 15 graden omdat je veelal off-axis luisterd?

EDIT: je kunt ook een gemiddelde curve laten opmaken door Fuzzmeasure..mooi programma hoor!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr,

Bukem
Het werkt goed om de meting op 30graden te gebruiken. Echter, je moet dan niet boven 5kHz kijken. Als je vlak trekt boven 5kHz op basis van de 30graden meting krijg je veel te veel hoog. Let er dus op dat op 0 en 15 graden de grafiek boven 5kHz zo vlak mogelijk is, vlak op 0 graden of vlak op 15graden is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Vlak op 15graden geeft iets meer hoog.



Metingen lijken me goed, maar als je een net filter wilt ontwerpen dan zou ik het eigenlijk overdoen met demping in de box. De interne staande golf op 600Hz zit er nu nog veel te hard in. Ook die twee tussen 1000 en 2000Hz zie je nog. Ik denk dat met demping in de box de woofer veel gladder gaat meten. Dan krijg je met je filter straks ook niet de neiging om onnodige correcties toe te passen.

Die diffractie op 2000Hz van de tweeter is een eigenschap van de baffle en plaats van de tweeter. Ik zou op 2500Hz filteren om dat eruit te halen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 07 feb 2009, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Hoi Jeroen,

Superbedankt. Ik ga de metingen ook zeker overdoen met demping, echter, door vooraf zonder demping te meten kunnen we idd zien wat het effect is van die staande golf. Zeer bedankt voor jouw input. Ik ga er mee aan de slag!

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

N.B. ik heb mijn post nog wat aangevuld, je was me net voor.

Verder, als ik nog wat beter kijk, dan geloof ik die tweetermetingen niet. De 15graden meting heeft een te hoge amplitude, dat zie je ook in de impulsrespons. De 30graden meting geeft teveel hoog, je ziet nauwelijks bundeling. Ik zie niet wat er fout is in je settings, ik snap het niet goed. Kun je ook met een MLS-ruisburst meten ipv een sweep?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Aanvulling: ik zie dat je bij je woofermeting als Stop Frequency Nyquist hebt gebruikt. De woofer meting ziet er betrouwbaar uit. Ik stel voor dat je de tweeter meting ook doet met Stop Frequency Nyquist in plaats van 20kHz.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Onderstaand het effect van 0, 1 of 2 sheets sonofill. Ik had zelf grotere verschillen verwacht.

Geel = 0
Blauw = 1
Groen = 2

Grafiek 22 heeft een gating van 5ms

Grafiek 23 heeft een gating van 10ms !

Gr,

Bukem
Bijlagen
10ms
10ms
5ms
5ms
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

jeroen_d schreef:
N.B. ik heb mijn post nog wat aangevuld, je was me net voor.

Verder, als ik nog wat beter kijk, dan geloof ik die tweetermetingen niet. De 15graden meting heeft een te hoge amplitude, dat zie je ook in de impulsrespons. De 30graden meting geeft teveel hoog, je ziet nauwelijks bundeling. Ik zie niet wat er fout is in je settings, ik snap het niet goed. Kun je ook met een MLS-ruisburst meten ipv een sweep?
Helaas alleen met een sweep....

Als ik custom selecteer dan zet hij de bovengrens automatisch op 20.000hz.
Bijlagen
Picture 24.png
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

jeroen_d schreef:
N.B. ik heb mijn post nog wat aangevuld, je was me net voor.

Verder, als ik nog wat beter kijk, dan geloof ik die tweetermetingen niet. De 15graden meting heeft een te hoge amplitude, dat zie je ook in de impulsrespons. De 30graden meting geeft teveel hoog, je ziet nauwelijks bundeling. Ik zie niet wat er fout is in je settings, ik snap het niet goed. Kun je ook met een MLS-ruisburst meten ipv een sweep?
Ik zal de tweeter metingen over doen. Wellicht een hardware glitch...
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

En een nieuwe tweetermeeting...

Gr,

Bukem
Bijlagen
Picture 26.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou het ermee doen.

Wat die demping betreft, het is handiger om vlak voor de woofer dichtbij te meten. Dan zie je beter hoe je die scherpe pieken als gevolg van staande golven hebt weggekregen.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

P.s. Ik zag dat je in jouw crossover (laagsectie) een 2e orde laagdoorlaat hebt in combinatie met een zuigkring op de woofer. Klopt het dat je geen zobel voor de woofer hebt toegepast en zo ja, waarom niet?
Het tweede orde laagdoorlaat + de zuigkring geeft gewoon een perfekte respons en matched mooi met het verloop van de tweeter+filter. De zuigkring werkt het beste om de resonanties te onderdrukken. Een zobel was niet nodig, het toegepaste filter gaf in dit geval al een perfekte response een zobel had hierbij roet in het eten gegooid en had ik de waarden moeten aanpassen (en het had extra onderdelen gekost)
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

jeroen_d schreef:
Ik zou het ermee doen.

Wat die demping betreft, het is handiger om vlak voor de woofer dichtbij te meten. Dan zie je beter hoe je die scherpe pieken als gevolg van staande golven hebt weggekregen.
Zeer bedankt voor jouw advies. Ik zal de woofer nog eens opnieuw op 1cm meten. Ondertussen heb ik alle metingen overnieuw gedaan. Zie onderstaande grafiek. Opvallend is wel dat ik een iets kleinere/strakkere gating heb en vette smoothing al minder nodig is...


Wel nog even een belangrijke vraag tav de gating...hoe kort moet of kan je gaan om een goede curve te krijgen die geexporteerd kan worden?

Moet er nog een gemiddelde curve genomen worden tussen 0cm en 40cm afstand?

Gr,

Bukem
Bijlagen
Picture 27.png
Picture 28.png
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Nog een vraag tussendoor, hoe kan ik zien waar de bafflestep ligt?

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

arjank schreef:
P.s. Ik zag dat je in jouw crossover (laagsectie) een 2e orde laagdoorlaat hebt in combinatie met een zuigkring op de woofer. Klopt het dat je geen zobel voor de woofer hebt toegepast en zo ja, waarom niet?
Het tweede orde laagdoorlaat + de zuigkring geeft gewoon een perfekte respons en matched mooi met het verloop van de tweeter+filter. De zuigkring werkt het beste om de resonanties te onderdrukken. Een zobel was niet nodig, het toegepaste filter gaf in dit geval al een perfekte response een zobel had hierbij roet in het eten gegooid en had ik de waarden moeten aanpassen (en het had extra onderdelen gekost)
Dat is duidelijk. Thanks. Het zal allemaal helder worden als ik verder met boxsim aan de slag ga. Bedankt!

Bukem
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Je moet een beetje meer spelen met de gating nog. "Alle" resonanties die je na de impuls ziet zijn reflecties. Vaak helpt het om veel dekens op de grond tussen mic en speaker te leggen.

Wanneer je de speaker zo vrij mogelijk hebt opgesteld, moet je een beetje exprimenteren met de plaats van de mic en speaker. Het geheel een beetje draaien in de ruimte en steeds kijken wanneer je de minste reflecties ziet.

Ik ken jouw programma niet. Met arta kan ik een lijn vlak voor de impuls en een lijn na de impuls zetten om de gating te bepalen. Ik moet het in mijn kleine kamer aardig kort houden om niet teveel reflecties te zien. <5ms. Kwestie van uitproberen ook. Je verliest laaginformatie met een korte gating, maar als je met het simulatieprogramma ziet dat je filterrespons niet gek doet in het laag is dat helemaal niet erg. De fase, xo en baffle step compensatie is veel interessanter. Met een extra dichtbij meting kan je ook zien of je woofer vervelend doet in het laag.

De oplopende respons van 400 naar 1.5kHz is je baffle step. Ideaal is het om daar een notch voor te creeren, maar wanneer de respons lineair oploopt kan je het ook met een grotere spoel doen. De dip op 600Hz kan een reflectie zijn. Kan je ook zien in de datasheet van de woofer.

Zaak is om eerst betrouwbare meetdata te krijgen, alvorens over het filter na te denken.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Montana schreef:
Ik ken jouw programma niet. Met arta kan ik een lijn vlak voor de impuls en een lijn na de impuls zetten om de gating te bepalen.
Dat kan inderdaad met Fuzzmeasure ook. Zie bijgevoegde meting van de woofer op 1cm met 2 sheets sonofill...

Gr,

Bukem
Bijlagen
Picture 29.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het te weinig demping. Sheets zoals sonofill hebben weinig dichtheid. Ik zou uit de sheets vellen knippen in de hoogte en diepte richting zodat je de hele box hiermee mooi kan vullen. Wel zorgen dat de BR-pijp goed vrij blijft.

-edit- het is jammer dat je de BR-poort aan de voorkant hebt gemaakt. Die troep uit het middengebied kun je beter aan de achterkant van de box houden. Overigens wordt dit ook minder als je demping voldoende is. En, maak gewoon een grotere poort. Dit is echt niks hoor, zo'n miniem poortje. Ik denk dat een standaard poortje van ca 14cm lengte en 5cm diameter een lekkere bas geeft. Je moet niet teveel volgens WinISD afstemmen, in de praktijk heb je teveel verliezen en krijg je gewoon te weinig bas met een te lage afstemming.
Als je het de moeite waard vindt, dan zou ik overwegen om het poortje aan de voorkant dicht te maken. Of zet er desnoods net zo eentje bij aan de achterkant om het totale poortoppervlak groter te maken.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

jeroen_d schreef:
Ik vind het te weinig demping. Sheets zoals sonofill hebben weinig dichtheid. Ik zou uit de sheets vellen knippen in de hoogte en diepte richting zodat je de hele box hiermee mooi kan vullen. Wel zorgen dat de BR-pijp goed vrij blijft.

-edit- het is jammer dat je de BR-poort aan de voorkant hebt gemaakt. Die troep uit het middengebied kun je beter aan de achterkant van de box houden. Overigens wordt dit ook minder als je demping voldoende is. En, maak gewoon een grotere poort. Dit is echt niks hoor, zo'n miniem poortje. Ik denk dat een standaard poortje van ca 14cm lengte en 5cm diameter een lekkere bas geeft. Je moet niet teveel volgens WinISD afstemmen, in de praktijk heb je teveel verliezen en krijg je gewoon te weinig bas met een te lage afstemming.
Als je het de moeite waard vindt, dan zou ik overwegen om het poortje aan de voorkant dicht te maken. Of zet er desnoods net zo eentje bij aan de achterkant om het totale poortoppervlak groter te maken.
Ik zal er eens over nadenken....dat is wel een hele operatie. Een poort aan de achterkant er bij zie ik niet zo zitten.

Ondertussen wel al een plotje in Boxsim binnengehaald...

Gr,

Bukem

EDIT: plotje verwijderd...klopte niet
Laatst gewijzigd door Bukem op zo 08 feb 2009, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Ik heb net even lekker gewandeld en eens even kunnen nadenken over die poort. Het zit me niet helemaal lekker vandaar dat ik nog eens even wat heb gemeten. Allereerst heb ik de kast open gemaakt en er flink sonofill in gedaan. 3 sheets bleek toch wel de max..

Daarnaast heb ik op 40cm eens een meting gedaan met afgedichte poort en de poort open. Dan zien we toch een beetje wat de poort nu voor een bijdrage levert.

De bijdrage valt inderdaad tegen maar de troep volgens mij ook? Jeroen, wat vindt je er van?

Gr,

Bukem
Bijlagen
Volledig met sonofill gevuld. Poort open en poort dicht.
Volledig met sonofill gevuld. Poort open en poort dicht.
Het effect tussen volledig met sonofill gevuld of met 2 sheets.
Het effect tussen volledig met sonofill gevuld of met 2 sheets.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het valt mee, ik zou het hiermee maar eens gaan proberen met het filter.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Een eerste quick 'n dirty x-over...

Gating van 25ms (beetje lang wellicht) en een tweede van 10ms.
Bijlagen
Picture 32.png
Picture 33.png
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Bukem, hoe ziet het filter er nu uit?
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Ik heb besloten om mijn huidige microfoon te laten calibreren of om een nieuwe meetset aan te schaffen met een firewire geluidskaart in plaats van de interne geluidskaart en deze te laten calibreren.

Om te voorkomen dat ik bulten en dips in het crossover probeer te compenseren wacht ik even tot dat ik met gecalibreerde tools aan de slag kan.

Dit zou eventueel de geluidskaart moeten worden...zie plaatje.

P.s wat is volgens jullie de beste koop? Mijn huidige microfoon heeft 12v phantom power en de firewire geluidskaarten leveren doorgaans 48v..

1) Behringer ECM-8000
2) Stage Line (monacor) ECM-40
3) Audix TR-40
4) Beyerdynamic MM-1
5) DBX Driverack RTA-M
Bijlagen
tcekonnekt8.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”