Project #2: Vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project #2: Vloerstaander
Volgens mij moet je maar óf een tweeweg óf een drieweg gaan bouwen. Een tweeweg later ombouwen is een compromis, een 17cm-langeslagmidwoofer is nu eenmaal geen 10F en een 25mm-dome komt ook minder net tot 20k dan een 20mm. En mijn ervaring (voor wat het waard is) is dat je zulke groeiprojecten toch meestal halverwege 'staakt'.
Re: Project #2: Vloerstaander
Mark,
het is de reis, niet de bestemming
Dat een 3 weg met 10F anders klinkt dan een 2 of 2,5 weg is volstrekt helder. Daar zit ook wel de charme van de reis, 10F of misschien toch een andere middentoner?
'n kast met makkelijk te vervangen klankbord en de mogelijkheid om binnenin enkele schotten aan te passen kan ook een optie zijn....
Misschien ben ik teveel techneut en raak ik op hol.....
het is de reis, niet de bestemming
Dat een 3 weg met 10F anders klinkt dan een 2 of 2,5 weg is volstrekt helder. Daar zit ook wel de charme van de reis, 10F of misschien toch een andere middentoner?
'n kast met makkelijk te vervangen klankbord en de mogelijkheid om binnenin enkele schotten aan te passen kan ook een optie zijn....
Misschien ben ik teveel techneut en raak ik op hol.....
Re: Project #2: Vloerstaander
Ja
maar die SWWF182BD02 lijkt uit het programma te zijn......alhoewel ze bij sponser rumoh nog als beschikbaar/in voorraad staan, dus op afzienbare tijd even navragen of er misschien nog 4 zijn.....want in deze optie kan ik wel gelijk vol uit gaan.
Laatst gewijzigd door hsmeets op wo 14 mar 2012, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project #2: Vloerstaander
oops,
dat is een andere driver die ze daar gebruiken......niet de WF182BD02 maar de SW182BD02
Kuch, ik had dus de WF18 in het vizier ( en die is schijnbaar uit het programma) en niet de SW18. Die drivers verschillen nogal, de SW heeft bv een 2x zo zware conus als de WF.
Kuch, ik had dus de WF18 in het vizier ( en die is schijnbaar uit het programma) en niet de SW18. Die drivers verschillen nogal, de SW heeft bv een 2x zo zware conus als de WF.
Re: Project #2: Vloerstaander
What's Uppie?
Is ook nog iets dat door mijn hoofd spookt: toch de units uit project 1 hergebruiken en in nieuwe kasten zetten, dan 2 10" woofers bijkopen.
Is ook nog iets dat door mijn hoofd spookt: toch de units uit project 1 hergebruiken en in nieuwe kasten zetten, dan 2 10" woofers bijkopen.
Re: Project #2: Vloerstaander
Als je er plaats voor hebt en die 2 x 10" passen in je budget dan is dat een zeer cool project. 
Re: Project #2: Vloerstaander
Uitgaande van een actieve aansturing:
Optie 1) W26FX001 Magnesium in gesloten box met lage Q van 0,62, denk hierbij nog wat electronische boost en roomgain bij om de f3 op 35hz te leggen. Of 0,7 afstemming in 50Ltr.
Optie 2) W26FX002 Nextel in bass-reflex box.
Beide inzetten tot een 200 a 250hz
Het rendement van de Magnesium versie is 2 db lager dan die van de Nextel versie en met een kritische afstemming van 0,62
Tough call, gevoelsmatig valt voor beide wel wat te zeggen....
Welke zou jij kiezen en waarom?
Optie 1) W26FX001 Magnesium in gesloten box met lage Q van 0,62, denk hierbij nog wat electronische boost en roomgain bij om de f3 op 35hz te leggen. Of 0,7 afstemming in 50Ltr.
Optie 2) W26FX002 Nextel in bass-reflex box.
Beide inzetten tot een 200 a 250hz
Het rendement van de Magnesium versie is 2 db lager dan die van de Nextel versie en met een kritische afstemming van 0,62
Tough call, gevoelsmatig valt voor beide wel wat te zeggen....
Welke zou jij kiezen en waarom?
Re: Project #2: Vloerstaander
De Scan 26W8867T00! Heeft 3mm meer Xmax, cone breakup zit ongeveer gelijk aan de magnesium Seas. Is altijd wel een kastje bij te bedenken...hsmeets schreef:Welke zou jij kiezen en waarom?
Re: Project #2: Vloerstaander
wel een beetje afwijkend van de vloerstaander met smal front...
Yet Another Wilson Clone maar met scherpere lijnen. Wellicht nog wat met de verschillende lijnen schuiven, zoals de diagonaal op de wooferkast omhoog schuiven. Randen aan de voorkant wat afronden, etc etc.
Yet Another Wilson Clone maar met scherpere lijnen. Wellicht nog wat met de verschillende lijnen schuiven, zoals de diagonaal op de wooferkast omhoog schuiven. Randen aan de voorkant wat afronden, etc etc.
Re: Project #2: Vloerstaander
Yow, ik heb deze woofer eens door ScanSpeaks Toolbox, WinISD beta en LSPCad lite getrokken en de resultaten zijn zo goed als gelijkluidend: met een +/- 55ltr BR kom je goed uit de voeten. f3 van 30hz. Group Delay is dan <16ms bij 30hz.markbakk schreef:De Scan 26W8867T00! Heeft 3mm meer Xmax, cone breakup zit ongeveer gelijk aan de magnesium Seas. Is altijd wel een kastje bij te bedenken...hsmeets schreef:Welke zou jij kiezen en waarom?
Re: Project #2: Vloerstaander
Het verbaast me dat de belastbaarheid hetzelfde is ondanks het verschil in x-max?
Ik heb destijds de seas woofers (ook de L26, het verschil schijnt trouwens niet groot te zijn met de excel versie) vergeleken met de scan speaks voor mijn corner woofers en voor de scans gekozen i.v.m. de extra belastbaarheid.
Ik heb destijds de seas woofers (ook de L26, het verschil schijnt trouwens niet groot te zijn met de excel versie) vergeleken met de scan speaks voor mijn corner woofers en voor de scans gekozen i.v.m. de extra belastbaarheid.
Re: Project #2: Vloerstaander
over dat ontwerp van zo'n kast...vind iemand zo'n retro jaren 70 space achtige look van een speaker nu echt mooi? kan me voorstellen dat het perfect staat in een retro kamer maar in een hedendaags moderne of juist klassieke woonkamer lijkt het me kwa zicht toch niet je van het... WAF?
niet om de ontwerpen af te schieten ofzo maar meer als vraag...mijn eigen bouwwerken zijn iig ook niet erg WAF-vriendelijk... maar ik heb dan ook geen W
niet om de ontwerpen af te schieten ofzo maar meer als vraag...mijn eigen bouwwerken zijn iig ook niet erg WAF-vriendelijk... maar ik heb dan ook geen W
Re: Project #2: Vloerstaander
euh, ja, kuch, ahum, merendeel van de getoonde schetsen waren vooral wilde hersenspinsels maar hier....trom geroffel.....komt'tie dan, het ontwerp dat ik een tijdje achter gehouden heb maar het wel gaat worden:
Misschien wel nog steeds een beetje te retro voor WielkeB ?
Misschien wel nog steeds een beetje te retro voor WielkeB ?
Re: Project #2: Vloerstaander
De belastbaarheid zal vermoedelijk afhangen van hoeveel stroom en warmte de spreekspoel kan hebben. Een korte stevige puls die de conus tot x-max laat uitslaan zal zeker wel kunnen, maar continue dit doen zal niet mogelijk zijn.Rizzo schreef:Het verbaast me dat de belastbaarheid hetzelfde is ondanks het verschil in x-max?
Ik heb destijds de seas woofers (ook de L26, het verschil schijnt trouwens niet groot te zijn met de excel versie) vergeleken met de scan speaks voor mijn corner woofers en voor de scans gekozen i.v.m. de extra belastbaarheid.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
Ja dat zeg ik ook altijd... Meestal komen er dan nog wel wat ontwerpen.hsmeets schreef:euh, ja, kuch, ahum, merendeel van de getoonde schetsen waren vooral wilde hersenspinsels maar hier....trom geroffel.....komt'tie dan, het ontwerp dat ik een tijdje achter gehouden heb maar het wel gaat worden
Re: Project #2: Vloerstaander
Kom zeg! Laat mij aub nog even in mijn eigen fabeltjes geloven......Vinculum schreef:Ja dat zeg ik ook altijd... Meestal komen er dan nog wel wat ontwerpen.hsmeets schreef:euh, ja, kuch, ahum, merendeel van de getoonde schetsen waren vooral wilde hersenspinsels maar hier....trom geroffel.....komt'tie dan, het ontwerp dat ik een tijdje achter gehouden heb maar het wel gaat worden
....maar deze zal hem toch wel worden, allemaal zaagwerk dat de lokale HUBO kan doen, rechte planken met verstek gezaagde randen. Wat betreft de zijpanelen heb ik verschillende opties: MDF lakken/fineren of 'echt' hout of iets van natuursteen/composiet alhoewel dat laatste wel in de papieren loopt.
Enige punt waar ik nog op zit te hikken zijn de zijpanelen, misschien dat ik daar nog wat vanaf zaag.
Re: Project #2: Vloerstaander
Hoe lang is je vriendin??hsmeets schreef:Nog iets geschaafd, de punt onder toch iets geprononceerder.
Of hoe hoog zijn je boxen nu (? cm), misschien heeft je vriendin (op het plaatje)wel lange benen.
Re: Project #2: Vloerstaander
de boxen zijn ongeveer 1,10mtr.hannesie schreef:Hoe lang is je vriendin??hsmeets schreef:Nog iets geschaafd, de punt onder toch iets geprononceerder.
Of hoe hoog zijn je boxen nu (? cm), misschien heeft je vriendin (op het plaatje)wel lange benen.
Ja, 'mijn vriendin' heeft wel erg lange benen
Re: Project #2: Vloerstaander
ik zou toch liever voor de gesloten variant kiezen, met 2x 10" kun je voldoende lawaai produzeren om eventueel later het laag nog wat extra te boosten. ik denk dat gesloten beter gaat klinken en ik houd meer van een geleidelijke afval.hsmeets schreef:Uitgaande van een actieve aansturing:
Optie 1) W26FX001 Magnesium in gesloten box met lage Q van 0,62, denk hierbij nog wat electronische boost en roomgain bij om de f3 op 35hz te leggen. Of 0,7 afstemming in 50Ltr.
Optie 2) W26FX002 Nextel in bass-reflex box.
Beide inzetten tot een 200 a 250hz
Het rendement van de Magnesium versie is 2 db lager dan die van de Nextel versie en met een kritische afstemming van 0,62
Tough call, gevoelsmatig valt voor beide wel wat te zeggen....
Welke zou jij kiezen en waarom?
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik vind het ontwerp echt te gek!
Helt hij nog wat achterover? Dat zou helemaal mooi zijn, maar dat kun je nog makkelijk later besluiten want je hoeft dan alleen die zijpanelen schuin af te zagen.
