geschikte versterker voor B&W Matrix 3 (4ohm)

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

geschikte versterker voor B&W Matrix 3 (4ohm)

Bericht door psygarden »

Beste,

ik heb een stel luidsprekers op de kop kunnen tikken maar heb niet stilgestaan bij het feit dat deze waarschijnlijk niet gaan werken met mijn huidige versterker. Ik heb een Sony STR DE 515 (manual)

De speakers zijn een set B&W Matrix 3 serie 2 (specs )

Nu zit ik met 2 vragen:
- welke budgetvriendelijke (tweedehands 3-500 euro) versterkers (liefst met 5.1 surround & hdmi) kennen jullie die deze speakers aan kunnen?
- is het mogelijk om 8ohm satteliet speakers te gebruiken in combinatie met de B&W's op dezelfde versterker? (andere impedantie front / rear speakers)

Bedankt!
Rik
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: geschikte versterker voor B&W Matrix 3 (4ohm)

Bericht door JvS »

Volgens mij gaat je huidige versterker ook wel werken. Maar een degelijke pioneer gaat het ook wel trekken. Ik heb de DM604, die heeft ook een beetje een nasty impedantiedip en mijn VSX-919 trekt het prima, ook als het erg hard staat.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: geschikte versterker voor B&W Matrix 3 (4ohm)

Bericht door psygarden »

heb ik dan geen kans dat ik de luidsprekers beschadig als de versterker het niet aan kan?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: geschikte versterker voor B&W Matrix 3 (4ohm)

Bericht door dre »

bij te hard spelen wel inderdaad....
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: geschikte versterker voor B&W Matrix 3 (4ohm)

Bericht door JvS »

Die kans heb je altijd als je krankzinnig en langdurig hard speelt.

Als je versterker 'te licht' is gaat-ie vervormd signaal geven en daar kan je tweeter niet goed tegen. Als je versterker 'te zwaar' is, lijkt het allemaal prima (hard) te klinken, maar kan je de spreekspoelen oververhitten (thermisch te zwaar belasten). Gaat in beide gevallen stuk. Bij audiofielen is het populair om te zeggen dat het met een lichte versterker op grote speakers sneller stuk gaat. Dat is niet perse zo. (mijn mening is dat je een vervormende versterker makkelijker hoort dan een langzaam smeltende spreekspoel, als je dat hoort is het al te laat).

Maar daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Een versterker is niet zo heel snel 'te licht' om een beetje normaal te kunnen spelen. En je moet echt krankzinnig hard spelen om het te slopen. Bij pubers en het geven van feestjes loop je wel een risico.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: geschikte versterker voor B&W Matrix 3 (4ohm)

Bericht door psygarden »

Bedankt voor de antwoorden alvast :)

het verhaal van een weerstand bij in serie te plaatsen zal dus niet nodig zijn.

Moet ik mij zorgen maken over het mengen van 4ohm fronts & 8ohm satteliet speakers? of is dit gewoon een kwestie van goed afregelen van levels op de versterker?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: geschikte versterker voor B&W Matrix 3 (4ohm)

Bericht door JvS »

Het verhaal van een weerstand in serie ken ik niet, maar lijkt me geen goed idee.

4 en 8 ohm speakers mixen maakt niet uit. Die hebben allemaal eigen eindversterkers. Gevoeligheid kan wel schelen, dus wel even de levels goed instellen :).
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Re: geschikte versterker voor B&W Matrix 3 (4ohm)

Bericht door psygarden »

Na onze verhuis vandaag heb ik ze dan eindelijk kunnen aansluiten en luisteren, i'm impressed :)

de versterker trekt het wel redelijk precies, ik maak me al een pak minder zorgen, thx voor alle feedback!
Plaats reactie