Kun jij een B110 net zo laten klinken als een AL130?b_force schreef:Hoe kun je dat nu zeker weten als je het niet geverifieerd hebt?![]()
(en zelfs dan nog)
Verity Audio Parsival kloon
Moderator: Beheerdersteam
Re: Verity Audio Parsival kloon
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hallo,
Zo, Leobus is weer thuis en de kasten staan weer op hun plek.
Het was weer een gezellige dag in huize D. Voor mij een warm bad overgoten met een muzikale saus. En wat voor muzikale saus.
Ooit viel ik als een blok voor de Verity Parsifal, maar gezien de prijs was dat een onhaalbare zaak. Het nummer dat ik er toen op hoorde was Hotel California (live) van de Eagles. Daar staan klappen op op de bassdrum die mij toen van de stoel bliezen. Het mooie was dat het naklinken ook zo mooi hoorbaar was. Dat heb ik dus vandaag weer gehoord
De druk had ik met deze speakers voorheen ook wel, maar het was rommelig en niet zo gedetailleerd. Waar ik voorheen ook moeite mee had, was het midhoog en hoog. Het klonk vaak zeer agressief. Met een aantal CD' s getest vandaag; met oa een mooie klarinetopname. Geen greintje agressie te horen, maar wel een prachtige natuurlijkheid.
Ook nog het pianostuk waar Jeroen al mee getest had, beluisterd; mijn hemel er staat een vleugel in de kamer. Altijd grappig, een test CD met wat geluidseffecten. Het afschieten van een kanon. BOEM!! En daarna ver in de diepte de inslag. Een rangeerperron in de huiskamer? Ja hoor, de trein rijdt dwars door de kamer.
Wat mij betreft, niks meer veranderen, onderdelen bestellen, monteren en kijken hoe het hier gaat klinken. En daar heb ik hoge verwachtingen van na vandaag.
Tot slot nog even de set van Jeroen gehoord. Precies wat Dre al Schreef, die tweeter is wat voller. Maar ja, ik miste toch wel het gloedvolle mid van mijn eigen speakers. Jeroen dus ook.
Jeroen, nogmaals bedankt voor al je inspanningen. Ik ga er van genieten.
Leobus
Zo, Leobus is weer thuis en de kasten staan weer op hun plek.
Het was weer een gezellige dag in huize D. Voor mij een warm bad overgoten met een muzikale saus. En wat voor muzikale saus.
Ooit viel ik als een blok voor de Verity Parsifal, maar gezien de prijs was dat een onhaalbare zaak. Het nummer dat ik er toen op hoorde was Hotel California (live) van de Eagles. Daar staan klappen op op de bassdrum die mij toen van de stoel bliezen. Het mooie was dat het naklinken ook zo mooi hoorbaar was. Dat heb ik dus vandaag weer gehoord
Ook nog het pianostuk waar Jeroen al mee getest had, beluisterd; mijn hemel er staat een vleugel in de kamer. Altijd grappig, een test CD met wat geluidseffecten. Het afschieten van een kanon. BOEM!! En daarna ver in de diepte de inslag. Een rangeerperron in de huiskamer? Ja hoor, de trein rijdt dwars door de kamer.
Wat mij betreft, niks meer veranderen, onderdelen bestellen, monteren en kijken hoe het hier gaat klinken. En daar heb ik hoge verwachtingen van na vandaag.
Tot slot nog even de set van Jeroen gehoord. Precies wat Dre al Schreef, die tweeter is wat voller. Maar ja, ik miste toch wel het gloedvolle mid van mijn eigen speakers. Jeroen dus ook.
Jeroen, nogmaals bedankt voor al je inspanningen. Ik ga er van genieten.
Leobus
Laatst gewijzigd door Leobus op za 03 mar 2012, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verity Audio Parsival kloon
het kom ook niet anders!
gefeliciteerd met je nieuwe speakers!
gefeliciteerd met je nieuwe speakers!
Re: Verity Audio Parsival kloon
Gefeliciteerd! Blijkt toch telkens weer dat een speaker valt of staat met goede filtering.
Komen ze nog een keer naar een luisterdag?
Komen ze nog een keer naar een luisterdag?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Verity Audio Parsival kloon
Dat is geen antwoord op de vraag.jeroen_d schreef:Kun jij een B110 net zo laten klinken als een AL130?b_force schreef:Hoe kun je dat nu zeker weten als je het niet geverifieerd hebt?![]()
(en zelfs dan nog)
Jij doet een bewering en ik vraag hoe je dat zeker kunt weten.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Een tegenvraag is soms hetzelfde als een antwoord, eigenlijk hetzelfde als wat Walt deed, die bedoelde hetzelfde met zijn opmerking.
Re: Verity Audio Parsival kloon
@leobus: leuk verslag! Ik hoop echt dat het bij jou ook zo lekker klinkt. Ik kom nog een keer langs.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Inderdaad dre, hij kon het nog niet helemaal geloven, naar aanleiding van ons verhaal, maar nu is hij helemaal overtuigd.dre schreef:het kom ook niet anders!![]()
gefeliciteerd met je nieuwe speakers!
Hij heeft nu dus ook gehoord hoe het kan klinken, prachtige set.
Dat is hij eigenlijk wel verplicht nu.bertor schreef:Gefeliciteerd! Blijkt toch telkens weer dat een speaker valt of staat met goede filtering.
Komen ze nog een keer naar een luisterdag?
Re: Verity Audio Parsival kloon
Zo,
De bestelling voor de missende componenten is de deur uit.
Afwachten wanneer het geleverd kan worden.
Ik wil best een keer op een ZBA dag demonstreren, maar wel op voorwaarde dat het op een dag is dat ik geen sportverplichtingen heb.
Groet,
Leobus
De bestelling voor de missende componenten is de deur uit.
Afwachten wanneer het geleverd kan worden.
Ik wil best een keer op een ZBA dag demonstreren, maar wel op voorwaarde dat het op een dag is dat ik geen sportverplichtingen heb.
Groet,
Leobus
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Verity Audio Parsival kloon
Volgens mij heeft Leobus op (19 of) 26 mei geen sportverplichtingen. 
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik weet niet hoe je dat weet, maar je hebt wel gelijk.Marp schreef:Volgens mij heeft Leobus op (19 of) 26 mei geen sportverplichtingen.
Waar gaat het deze keer gebeuren?
Leobus
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hallo,
Jullie zullen wel denken; waarom laat die Leobus niks meer van zich horen!
Het antwoord is simpel. Ik heb de filteronderdelen nog niet binnen. Vanmiddag nog even geïnformeerd waar ze blijven. Het schijnt dat bij Mundorf alle mensen op de spoelenwikkelafdeling ziek zijn (geweest). Vandaar de vertraging. Waarschijnlijk komt het halverwege volgende week. Balen!! Ik krijg ontwenningsverschijnselen.
Overigens denk ik dat het wel leuk is de speakers te laten horen in Breda. Moet ik dan zelf voor aansturing zorgen? Met wie moet ik dat regelen?
Groet,
Leobus
Jullie zullen wel denken; waarom laat die Leobus niks meer van zich horen!
Het antwoord is simpel. Ik heb de filteronderdelen nog niet binnen. Vanmiddag nog even geïnformeerd waar ze blijven. Het schijnt dat bij Mundorf alle mensen op de spoelenwikkelafdeling ziek zijn (geweest). Vandaar de vertraging. Waarschijnlijk komt het halverwege volgende week. Balen!! Ik krijg ontwenningsverschijnselen.
Overigens denk ik dat het wel leuk is de speakers te laten horen in Breda. Moet ik dan zelf voor aansturing zorgen? Met wie moet ik dat regelen?
Groet,
Leobus
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hè, hè,
Vandaag zijn de filteronderdelen binnen gekomen.
Vanavond en morgen geen tijd om iets te doen.
Vrijdagavond gaan we de boel in elkaar zetten.
Ik ben benieuwd hoe het hier gaat klinken. Zal best wel goed komen
Wordt vervolgd.
Groet,
Leobus
Vandaag zijn de filteronderdelen binnen gekomen.
Vanavond en morgen geen tijd om iets te doen.
Vrijdagavond gaan we de boel in elkaar zetten.
Ik ben benieuwd hoe het hier gaat klinken. Zal best wel goed komen
Wordt vervolgd.
Groet,
Leobus
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik denk dat er al wel een kandidaat is.Ronkel schreef:Hier het topic over de luisterdag. Aansturing kun je zelf meenemen maar misschien ook wel regelen via iemand van het forum.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1578007
Er zijn inmiddels 2 topics over de ZBA dag.!!!
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hallo,
Ze spelen met het nieuwe filter. Eerste indruk met een steenkoude set; dit klinkt al heel lekker! Echtheid van instrumenten lijkt toegenomen. Helaas kon ik maar 5 minuten luisteren want vrouwlief zit een film te kijken. Gelukkig reclame. Morgen ga ik verder en langer luisteren met de speaker in de luisteropstelling i.p.v. tegen de muur zoals nu.
Overigens maar net genoeg ruimte om het mid- en hoogfilter in de topkast te krijgen. Mid- en hoogfilter op aparte plankjes moeten maken en na elkaar de kast ingeschoven. Tegelijk op een grotere plank lukte niet. Zelfs de L padjes zitten op aparte plankjes.
Morgen kom ik erop terug, maar ik denk nu al dat Jeroen iets moois gemaakt heeft.
Groet,
Leobus
Ze spelen met het nieuwe filter. Eerste indruk met een steenkoude set; dit klinkt al heel lekker! Echtheid van instrumenten lijkt toegenomen. Helaas kon ik maar 5 minuten luisteren want vrouwlief zit een film te kijken. Gelukkig reclame. Morgen ga ik verder en langer luisteren met de speaker in de luisteropstelling i.p.v. tegen de muur zoals nu.
Overigens maar net genoeg ruimte om het mid- en hoogfilter in de topkast te krijgen. Mid- en hoogfilter op aparte plankjes moeten maken en na elkaar de kast ingeschoven. Tegelijk op een grotere plank lukte niet. Zelfs de L padjes zitten op aparte plankjes.
Morgen kom ik erop terug, maar ik denk nu al dat Jeroen iets moois gemaakt heeft.
Groet,
Leobus
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hallo,
Vandaag een aantal uren zitten luisteren. Aanvankelijk vond ik het stereobeeld wat vaag omlijnd. Een erg grote mond van de zangeres zeg maar. Wat ik ook hoorde was af en toe verschuiven van het stereobeeld van iets links naar iets rechts en weer naar het midden. Later werd dat beter. Inspelen componenten misschien? Die grote mond werd ook steeds kleiner trouwens.
Echter na een poosje spelen viel ineens het rechter kanaal ca 1 sec. uit. Even later weer. Toen een poosje niks aan de hand en toen weer een keer. Ik heb toen achter de speakers de terminals nog eens aangedraaid en toen viel mij op dat achter het rechter kanaal de woofer veel meer mid en hoog weergeeft dan de linker speaker. Ik denk dat ik een aansluitfoutje in het filter heb gemaakt. Kan het uitvallen daar iets mee te maken hebben? Even te lage impedantie voor de versterker bijvoorbeeld. Nu geen tijd om de boel weer uit elkaar te halen. Dinsdag kijk ik verder.
Ondanks alles klinkt het toch al heel goed hoor. Die ver doorlopende rechter bas hoor je wat minder omdat die naar achteren straalt.
Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken? Kan natuurlijk best zijn dat, als ik de boel open maak, ik het meteen zie hoor. Maar tips zijn natuurlijk welkom.
Groet,
Leobus
Vandaag een aantal uren zitten luisteren. Aanvankelijk vond ik het stereobeeld wat vaag omlijnd. Een erg grote mond van de zangeres zeg maar. Wat ik ook hoorde was af en toe verschuiven van het stereobeeld van iets links naar iets rechts en weer naar het midden. Later werd dat beter. Inspelen componenten misschien? Die grote mond werd ook steeds kleiner trouwens.
Echter na een poosje spelen viel ineens het rechter kanaal ca 1 sec. uit. Even later weer. Toen een poosje niks aan de hand en toen weer een keer. Ik heb toen achter de speakers de terminals nog eens aangedraaid en toen viel mij op dat achter het rechter kanaal de woofer veel meer mid en hoog weergeeft dan de linker speaker. Ik denk dat ik een aansluitfoutje in het filter heb gemaakt. Kan het uitvallen daar iets mee te maken hebben? Even te lage impedantie voor de versterker bijvoorbeeld. Nu geen tijd om de boel weer uit elkaar te halen. Dinsdag kijk ik verder.
Ondanks alles klinkt het toch al heel goed hoor. Die ver doorlopende rechter bas hoor je wat minder omdat die naar achteren straalt.
Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken? Kan natuurlijk best zijn dat, als ik de boel open maak, ik het meteen zie hoor. Maar tips zijn natuurlijk welkom.
Groet,
Leobus
Re: Verity Audio Parsival kloon
Klinkt niet goed, die uitval. Ik zou eerst goed gaan controleren voordat je verder speelt. Dat de woofer raar klinkt geeft eigenlijk al met zekerheid aan dat er een aansluitfout zit. Bovendien, de verkeerd klinkende woofer kan heel goed het gebrek aan focus verklaren. De focus was juist ongekend bij mij thuis, nooit zo goed gehoord als bij jouw systeem.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hallo,
Ik heb toch nog wat tijd gevonden om vandaag al te kijken waar het probleem vandaan kan komen. Het filter gedemonteerd en alles nog eens drie keer nagelopen. Helaas (of gelukkig) geen foutje te bekennen. Todat ik plotseling een stukje losliggend platte koperdraad zag liggen. Dat kwam me wel bekend voor, want ik had bij het splitsen van een twee-aderige kabel gezien dat daar midden in de afscherming wat van dat draad los kwam. Natuurlijk wel opgeruimd, maar kennelijk toch een stukje over het hoofd gezien. Gezien de positie waar het lag, kon het wel eens sluiting hebben gemaakt tussen de seriespoel en de parallelspoel van de imp. correctie. Ook vond ik nog een kleiner stukje tussen het plankje waar het filter op zit en de kast. Niet erg zou je denken, maar bij mij wel. Ik heb namelijk door het plankje heen lange koperen spijkers geslagen met de platte koppen aan de onderkant. Op die spijkers aan de bovenkant heb ik de verbindingen tussen de filtercomponenten gemaakt. Ideaal met vastzetten en solderen. (Tip van vriend Fred Dokter) (Kun je onderdoor ook nog verbindingen maken trouwens)
Maar ja, als er dan een koperdraadje onder het plankje ligt en twee spijkerkopjes raakt, heb je wel sluiting.
Al met al lijkt het probleem opgelost, want ik hoor geen hoog meer uit de basspeaker komen.
Groet,
Leobus
Ik heb toch nog wat tijd gevonden om vandaag al te kijken waar het probleem vandaan kan komen. Het filter gedemonteerd en alles nog eens drie keer nagelopen. Helaas (of gelukkig) geen foutje te bekennen. Todat ik plotseling een stukje losliggend platte koperdraad zag liggen. Dat kwam me wel bekend voor, want ik had bij het splitsen van een twee-aderige kabel gezien dat daar midden in de afscherming wat van dat draad los kwam. Natuurlijk wel opgeruimd, maar kennelijk toch een stukje over het hoofd gezien. Gezien de positie waar het lag, kon het wel eens sluiting hebben gemaakt tussen de seriespoel en de parallelspoel van de imp. correctie. Ook vond ik nog een kleiner stukje tussen het plankje waar het filter op zit en de kast. Niet erg zou je denken, maar bij mij wel. Ik heb namelijk door het plankje heen lange koperen spijkers geslagen met de platte koppen aan de onderkant. Op die spijkers aan de bovenkant heb ik de verbindingen tussen de filtercomponenten gemaakt. Ideaal met vastzetten en solderen. (Tip van vriend Fred Dokter) (Kun je onderdoor ook nog verbindingen maken trouwens)
Maar ja, als er dan een koperdraadje onder het plankje ligt en twee spijkerkopjes raakt, heb je wel sluiting.
Al met al lijkt het probleem opgelost, want ik hoor geen hoog meer uit de basspeaker komen.
Groet,
Leobus
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik ben wel benieuwd naar een foto van het uiteindelijke filter, heb je die toevallig gemaakt?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
Dre,
Ik heb maar een half uurtje kunnen luisteren op een laag geluidsniveau en ook nog met de speakers in de parkeerstand (Tegen de muur). De eerste indruk is dat het stereobeeld weer perfect is. De rest klinkt gewoon lekker. Ondanks dat de speakers tegen demuur staan, toch geen overdreven boemerig laag zoals vroeger. Morgen ga ik er weer voor zitten. Ik meld me wel weer.
Walt,
Ik heb alleen een fototje gemaakt van het laagfilter. Foto zit nog in het fototoestel. Ik zal hem een dezer dagen wel plaatsen. Moet ik nog wel even leren hoe dat moet, maar ik zag al aanwijzingen van Henkjan onder de FAQ' s.
Groet,
Leobus
Ik heb maar een half uurtje kunnen luisteren op een laag geluidsniveau en ook nog met de speakers in de parkeerstand (Tegen de muur). De eerste indruk is dat het stereobeeld weer perfect is. De rest klinkt gewoon lekker. Ondanks dat de speakers tegen demuur staan, toch geen overdreven boemerig laag zoals vroeger. Morgen ga ik er weer voor zitten. Ik meld me wel weer.
Walt,
Ik heb alleen een fototje gemaakt van het laagfilter. Foto zit nog in het fototoestel. Ik zal hem een dezer dagen wel plaatsen. Moet ik nog wel even leren hoe dat moet, maar ik zag al aanwijzingen van Henkjan onder de FAQ' s.
Groet,
Leobus
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hallo,
We (een vriend en ik) hebben gisteravond ca 3 uur zitten luisteren met de speakers op de goede plek en de nodige dempingspanelen in de kamer. Demping zoals gebruikelijk! Het probleem met de hoge tonen uit de rechter basspeaker is opgelost en uitvallende speakers hebben we ook niet meer gehad.
Enkele opvallende dingen waren:
- een werkelijk super strakke laagweergave die ook nog dieper gaat dan vroeger.
- een stereobeeld om van te smullen. Haarscherp gestoken en diepteverschillen zoals je van een orkestopstelling zou verwachten. Ook publiek dat ver naar achteren staat.
- Het (lage) midden klinkt heel natuurlijk met meer detail dan vroeger.
- Bij het hoge midden (schatting ca 2000-3000 hz) zit een hard randje aan het geluid. Mogelijk komt dit door wat nieuwe componenten en bedrading die nog moeten inspelen. Het lijkt ook wel een beetje op het beeld dat je krijgt als je je set na een poosje uit staan, weer aanzet. Wel weer enorm veel detail.
- Het hoog is ook zeer detailrijk, met toch ook iets van hardheid die ik wijt aan nieuwe bedrading. Ik had namelijk hetzelfde gevoel toen ik nieuwe speakerkabels had gemaakt. Pas na een poosje inspelen en een poos met een inbrand CD spelen, begon het toen lekker te klinken. Dezelfde draad uit die speakerkabels heb ik nu ook in het hoogfilter toegepast. Alleen 1 ipv 6 zoals in de kabels.
-Totaal beeld: Als het beetje hardheid verdwijnt door inspelen, dan heb ik superspeakers waar je uren naar kunt luisteren zonder moe te worden en waar enorm veel te beleven valt omdat er zo'n fantastisch plaatje van het gebeuren voor je neer gezet wordt.
Jeroen, bedankt!
groet,
Leobus
We (een vriend en ik) hebben gisteravond ca 3 uur zitten luisteren met de speakers op de goede plek en de nodige dempingspanelen in de kamer. Demping zoals gebruikelijk! Het probleem met de hoge tonen uit de rechter basspeaker is opgelost en uitvallende speakers hebben we ook niet meer gehad.
Enkele opvallende dingen waren:
- een werkelijk super strakke laagweergave die ook nog dieper gaat dan vroeger.
- een stereobeeld om van te smullen. Haarscherp gestoken en diepteverschillen zoals je van een orkestopstelling zou verwachten. Ook publiek dat ver naar achteren staat.
- Het (lage) midden klinkt heel natuurlijk met meer detail dan vroeger.
- Bij het hoge midden (schatting ca 2000-3000 hz) zit een hard randje aan het geluid. Mogelijk komt dit door wat nieuwe componenten en bedrading die nog moeten inspelen. Het lijkt ook wel een beetje op het beeld dat je krijgt als je je set na een poosje uit staan, weer aanzet. Wel weer enorm veel detail.
- Het hoog is ook zeer detailrijk, met toch ook iets van hardheid die ik wijt aan nieuwe bedrading. Ik had namelijk hetzelfde gevoel toen ik nieuwe speakerkabels had gemaakt. Pas na een poosje inspelen en een poos met een inbrand CD spelen, begon het toen lekker te klinken. Dezelfde draad uit die speakerkabels heb ik nu ook in het hoogfilter toegepast. Alleen 1 ipv 6 zoals in de kabels.
-Totaal beeld: Als het beetje hardheid verdwijnt door inspelen, dan heb ik superspeakers waar je uren naar kunt luisteren zonder moe te worden en waar enorm veel te beleven valt omdat er zo'n fantastisch plaatje van het gebeuren voor je neer gezet wordt.
Jeroen, bedankt!
groet,
Leobus
