3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Dat niet lijkt me, echter hier gaat de vorm over van rond 70mm naar een soort ring van 57cm omtrek met een hoogte van 7mm, wellicht dat de staande golf door deze zeer vreemde overgang slechter kan ontstaan en de massa van de lucht in de poort zich alleen nog als een 'lumped mass' zou gedragen.

Eventueel kan de 'ringconstructie' bewust ovaal worden gemaakt zodat er rondom verschillende weglengtes zijn... In plaats van 1 zeer sterkte resonantie op 1 frequentie ontstaat dan wellicht een bredere bult die echter fors lager in amplitude is?

Dit zou je kunnen vergelijken met een reflex buis die je zeer schuin zou afzagen, heeft iemand hier ervaringen mee? Je gaat dan naar een constructie vergelijkbaar met een 'karlson coupler' :

http://home.planet.nl/~ulfman/

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
..... een reflex buis die je zeer schuin zou afzagen, heeft iemand hier ervaringen mee?
ja, maar die zit in een laag afgefilterd systeem, kan ik je dus niet mee helpen qua meting. maar alleen de buis afschuinen heeft geen effect op de resonantie, dat helpt hooguit voor minder verlies cq noise aan de rand
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Dus als je een transmissielijn met zo'n vorm maakt dan werkt ie niet?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Henkjan,

Stel je hebt een reflexbuis van 20cm lengte, en je schuin deze over bijvoorbeeld de laatste 10cm af, dan zal dat toch invloed moeten hebben op de resonatie lijkt me?

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Leobus »

Hallo,

In het origineel van mijn Verity Parsifal kloon, hebben de poorten van zowel de topkast als van de baskast poorten met schuin afgezaagde buizen. (45 gr.) ik heb dat ook gedaan, maar heb geen flauw idee waarvoor het is.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

het heeft een effect op de snelheid langs de rand, de monding wordt groter zeg maar.

die 20cm lange buis waar je 10cm van afschuint zal als BR poort nog maar iets van 12cm lang zijn, mss wat meer, maar geen 20cm meer. het gaat er om hoeveel lucht er resoneert, niet de vorm van de pijp.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Henkjan,

Dat de buis effectief korter wordt door afschuinen lijkt me inderdaad logisch.

Het resoneren wat jij bedoelt is neem ik aan in de zeer lage frequenties dus de gewenste versterking van het laag.

Ik dacht dat het afschuinen wellicht ook effect zou hebben op de resonantie hogerop die met name bepaald zou zijn door de lengte van de buis, deze resonantie is ongewenst.

Echter in de metingen van Jeroen aan Leobus zijn speaker is deze ongewenste resonantie juist zeer goed zichtbaar, dus 45 graden afschuinen van de reflex buis lijkt daar dan compleet niet tegen te helpen.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door wouter »

Aangezien dit basreflex verhaal vrij uitgebreid aan bod komt... :rofl:

Hier, een nieuw idee.
Als een schuine pijp de bedoeling heeft de monding te vergroten is verklaarbaar waarom dat in ontwerpen zo gedaan wordt.
Soort goedkope flare.

Als in een TL een resonantiedip ontstaat op een specifieke frequentie die wordt verhoogt door de driver op 1/3e van de
gesloten kant te plaatsen dan kan dat wellicht bij een BR ook :wink:

Neem een pijp of slotpoort (rechthoekig) en maak de opening in de box dicht. Maak een gat van minstens dezelfde oppervlakte in de pijp op ca. 1/3e. Je luchtvolume dat resoneert is nu minder specifiek en de resonantie wellicht hoger :roll: :lol:
Misschien is het al eens geprobeerd.

Onken principe en de Kirchner basreflexpoort werkt met een soort V, dus ook niet overal een gelijke eindlengte.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Zeker met mijn opzet waarin je alleen een flare gebruikt en de rest van de poort uit ringen van MDF bestaat is jouw idee makkelijk uit te voeren.

Is het echter niet zo dat er nu andere resonantie frequenties voor in de plaats komen?

Een andere eindlengte is met mijn idee makkelijk te realiseren door de ringen als een soort 'ei' vorm uit te voeren, dan is er een grote variatie in weglengte van begin poort tot buitenkant flare.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Voor mijn testje met de AMT 25-7 en de Vifa midwoofer had jij een filtertje 'geschat', zou je ook zoiets voor de AMT 25-7 plus de C-Quenze 18H52 kunnen doen?

Ik ben na al die verhalen van jou namelijk wel benieuwd naar de C-Quenze dus wil er binnenkort eens eentje gaan aansluiten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Vandaag is de testbaffle van Arno binnengekomen, de infresingen zijn werkelijk perfect! De units vallen er zo in, maar daarna is er nauwelijks een kier zichtbaar!

Toen Arno deze baffle maakte was het idee nog de reflex aan de voorkant te zetten, en ik moet zeggen het ziet er fraai uit met de units en de Jet Set poort daaronder....

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0662.JPG
IMG_0661.JPG
IMG_0660.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Met reststukjes bitumen een provisorische tweeterkamer gemaakt:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0663[1].JPG
IMG_0664[1].JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door bartsegers »

Werkt prima zo te zien :)

Geen bierflesje, maar dit kan ook door de beugel :rofl:
Bijlagen
haha.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

De units zitten inmiddels gemonteerd, de draden zijn door de reflexbuis naar buiten geleid, klaar om aangesloten en of gemeten te worden :mrgreen:

Ik heb zin om dit kastje eens aan te sluiten, hopelijk heeft Jeroen een brainwave voor een leuk testfiltertje ´op de gok´...

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0666.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

In het kader van op een vrije dag moet er gehobbyed worden, heb ik het kastje net maar aangesloten op het vorige testfilter. En ja, er komt geluid uit!

Ik denk dat ik nu weet wat Jeroen bedoelt, ik heb een cd van Patricia Barber opstaan en kan alle lijntjes in de muziek nu makkelijk apart onderscheiden...

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0667.JPG
IMG_0667.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Net even gemeten met mij Behringer RTA, de levels tussen mid en hoog lijken prima, wel zit er rond 1600-2500Hz een dip van circa 3dB... deze dip verdwijnt niet als ik fase van de woofer omkeer. Met de woofer in fase lijkt het wel iets beter te klinken maar dat is marginaal.

Het filter ziet er nu als volgt uit:

Woofer sectie: alleen een spoel van 1.8mH in serie
Tweeter sectie: in serie 12 0hm met 1.72uF en parallel een 2,2mH spoel

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Gewoon maar houden zo, als ik ga meten moeten we er even serieus tijd voor maken, even geduld want ik moet nog een aantal zaken plannen, er is nog een wereld buiten luidsprekers bouwen en meten...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Toch maar een wat beter filter gemaakt, 2e orde verder geen poespas:

Laagsectie: 1.0mH Tritec, 18ohm parallel en 15uF parallel
Hoogsectie: 1.5uF en 10ohm in serie, 0.82mH parallel

De 18 ohm parallel aan de 18H52 heb ik van Jeroen afgekeken om de impedantie lekker vlak te trekken van de C-Quenze.

Filter is tot stand gekomen door de frequentie en impedantie curves over te trekken met SPLTrace en daarna in Boxsim geimporteerd. Fase zal dus verder wel geen bal van kloppen, maar dip bij 2000Hz zou weg moeten zijn.

Groetjes Walter
Bijlagen
opzet_filter.JPG
IMG_0669[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Net de 'speakerdokter' op bezoek gehad. Het lijkt een vrij makkelijk filter te kunnen gaan worden. Waar ik ook zeer blij mee ben is dat het erg meevalt met de poortresonantie, dit is waarschijnlijk een toevalstreffer. De poort kan dus aan de voorzijde blijven :D

Groetjes Walter
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door k.p. »

Interessant. Zeker omdat uit de discussie naar voren kwam dat dit een slecht idee zou zijn. Misschien interessant om eens te bedenken waarom het in dit geval wel goed lijkt te gaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Het was inderdaad opvallend. Eigenlijk nauwelijks poortresonantie te zien. Er lekte gewoon middentonen door maar dat was een mooi geleidelijk aflopend spectrum. Wel een scherpe dip bij 800Hz. Mogelijk geluk en dat het samenvalt met een staande golf in tegenfase, daar lijkt het erg op.

De kast was erg mooi afgestemd zo, lineaal vlak in het laag met een aanvulling door de poort als uit het boekje. Boven 300Hz een lichte neerwaartse tilt waardoor er al ingebouwde bafflestep compensatie in de speaker zit. Een seriespoel van 1 of 1.2mH zal voldoende zijn. Het huidige filter zat niet ver van een goed filter vandaan, echter, de condensator van 15uF met parallel 18ohm weerstand moet vervangen worden door een enkele condensator van 6.8uF. Dan zal het niet meer zo suf klinken, door de veel te grote condensator viel er teveel middengebied weg.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Toch maar een snippermiddag genomen om eens een nieuw filter te kunnen maken.

Voor het laag een Tritec 1.0mH en 6.8uF Audyn Plus.

Voor de tweeter een Audyn Plus 1.5uF, 8.2 ohm MOX serie, 48 ohm MOX parallel (15 ohm +33 ohm in serie) en een luchtspoeltje 1.2mH parallel.

Lastig luisteren met maar 1 kast maar het klinkt goed zo!

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0674.JPG
Laatst gewijzigd door Walt op vr 30 mar 2012, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Arno »

Walt schreef:
Lastig luisteren met maar 1 kast
Baffle no.2 ligt op de cnc 'as we speak' :D
Ik denk alleen niet dat ik hem vandaag nog op de post krijg :(
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Doe maar rustig aan Arno!

Vandaag eens wezig informeren bij het 'Audiohuis Delft' of zij Partington leveren. Dit blijkt het geval. Mogelijk ga ik de volgende stands bestellen, de Partington Broadside. Qua looks en afmetingen van de bovenplaat passen deze goed bij de Dayton kastjes:

Groetjes Walter
Bijlagen
Part_Broadside_xsm.jpg
Part_Broadside_xsm.jpg (34.14 KiB) 205 keer bekeken
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de demping:

De kast is 18mm MDF met 8mm bitumen en daar nog eens overheen damping 10. De wanden zijn dus lekker dood.

Nu zit ik echter nog met de interne demping, ik heb nu ter beschikking: BAF, Pritex en Twaron.

Hoe zou ik mijn kastjes optimaal kunnen dempen? Moet er een vrij 'pad' zijn tussen woofer en poort?

Ik zat zelf te denken aan BAF rondom op de wanden en de twaron zoveel mogelijk in het 'midden' van de kast.

Groetjes Walter
Gesloten