Aanpassen van een voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
quartz

Bericht door quartz »

Hallo,

Na een beetje surfe kwam ik op dit forum terecht en na een aantal intressante topics gelezen te hebben heb ik me gelijk maar aangemeld!

ik heb zelf een versterker voor een subwoofer liggen en deze zou ik graag een beetje aanpassen zodat het een en ander instelbaar wordt en aan mijn wensen gaat voldoen:D
bijgevoegd zijn een blokschema en het schema van de voorversterker.
ik hoop dat het duidelijk is voor jullie.

ik heb deze versterker zelf incl. eindtrap. alleen gebruik ik het een en ander niet en wil ik het een en ander aanpassen zoals: instelbaar high pass, instelbare subsonic, evt een instelbare fase verschuiving.

het aan en uit schakelen wil ik gaan doen met een relais dus het auto on / off gedeelte kan eigenlijk weg en de high level input ga ik ook niet gebruiken. (zal ik dit uit het hele circuit schrappen i.v.m. eventuele tot nu toe onopvallende storingen? of zouden jullie dit gewoon laten schakelen via de rca?)

nou wordt de eindtrap erg heet naar mijn mening. kan ik een 12 volt (computer) ventilatortje gemakkelijk aansluiten op de voeding of moeten hier dan ook iets van een scheiding tussen zitten vanwege storingen van het ventilatortje?

Nog een aantal vragen:

de stukken in de rode vlakken ga ik niet gebruiken. (als dit kan) wil ik ze op de rode kleine lijntjes "schrappen"

1- de lowpass filter dat is toch een 24db / oct filter?
2- kan ik de high input en de auto on / off hier gemakkelijk "schrappen" op de manier van de rode lijnen of dienen de circuitjes nog ergens anders voor?
3- ik wil de lowpass instelbaar maken tussen de 60 en 150 hertz kan ik dit even gemakkelijk doen door weerstand r226 en r227 regelbaar te maken?

4- ook wil ik de subsonic filter regelbaar maken tussen de 16 en 50 hertz welke weerstanden kan ik hier voor aanpassen? ( het liefst wil ik geen regelbare condensatoren)
5- ik kan niet helemaal plaatsen waar het gedeelte in het blauwe vak voor dient of hoort dit ook bij de auto on / off functie ? gaat de eindtrap zonder dit niet aan? (evt. kan ik het laten zitten en de schakelaar gewoon op on zetten)

6- zou iemand mij de werking van de subsonic / hpf kunnen uitleggen.
( het eerste deel na de fase draai schakelaar is duidelijk high pass maar het 2de deel lijkt op een low pass filter?)

7- is de fase draai schakelaar gemakkelijk aan te passen voor meerdere opties? (zoals 45, 90, 135, 180 graden)

Alvast bedankt!!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Bijlagen
Blokdiagram
Blokdiagram
Circuit
Circuit
johan283

Re: Aanpassen van een voorversterker

Bericht door johan283 »

Ik zou die 12V dc? ventilator op een eigen trafo aansluiten....Lijkt me het beste.
Wat zijn de specs van die ventilator?
quartz

Bericht door quartz »

het zijn 2 kleine ventilatortjes van12v dc en 0.18A, verder heb ik geen specs van die dingen.

zou iemand mij kunnen uitleggen wat ik moet doen met die voor versterker?
quartz

Bericht door quartz »

iemand??
johan283

Bericht door johan283 »

Wat jij eigenlijk vraagt is een nieuw ontwerp........ :?
Daarom reageren er geen mensen denk ik
quartz

Bericht door quartz »

oke bedankt..
ik laat alles verder zoals het is, ik wil alleen de filters aanpassen zodat ik dit allemaal instelbaar kan maken.. hoe kan ik dit doen?
1: lowpass filter
2: high pass / subsonic filter

kan iemand mij vertellen hoeveel db/ oct filter dit is?
quartz

Bericht door quartz »

beetje jammer dit...
sietse

Bericht door sietse »

Tja, beetje rare vraag ook van jou. Als je vind dat er iets niet goed is aan de weergave van je boxen en zo, moet je aan die dingen gaan twijfelen maar niet gaan prutsen aan je versterkers. Misschien is er iets dat tussen je voor en eindtrappen gebouwd kan worden maar ik zou niet weten wat??
ray5150

Bericht door ray5150 »

Paar vragen voor de topicstarter :

1 - Wat is dit voor versterker ? (merk,type en eventueel een afbeelding)
2 - Wat ben je er mee van plan te gaan doen ?
3 - Waarom wil je er van alles aan aanpassen ?
quartz

Bericht door quartz »

1: het is van harman kardon een hkts 11..
2: Ik wil er muziek mee luisteren:P. ik zou de cutoff frequenties instelbaar willen maken zodat je dit zelf kan gaan regelen.
ook wil ik de woofer in een andere kist gaan plaatsen namelijk in een gesloten kist. en hiervoor wil ik dus de print wat aanpassen zodat het allemaal wat kleiner wordt. zodoende wou ik alles wat ik niet gebruikte er uit halen.. maar daar zie k van af. (ik haal wel gewoon de niet gebruikte connectoren eraf)
3: ik vindt dat de sub nu veel te hoog afgefiltert staat. en omdat de sub in een dichte kist gaat spelen kan de subsonic filter veel lager worden ingesteld.
dan denk ik dat de weergave van de boxen beter wordt.

super bedankt dat je de moeite neemt!
ray5150

Bericht door ray5150 »

sietse schreef:
Misschien is er iets dat tussen je voor en eindtrappen gebouwd kan worden maar ik zou niet weten wat??
Dat heet een equalizer... :-&
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het hoog-doorlaat/laag-af gebeurt bij C221 en C222.Nu zit er,volgens schema,150nF in.Met 330nF zit je ruim een oktaaf lager.Eigenaardig is de waarde van R233 ,staat 130k,vraag me af of die nul er teveel aan is- eerder 13k.
Gaat zo,(de omega in de formule = twee maal pi maal frequentie)
Anne
Bijlagen
Fter.JPG
quartz

Bericht door quartz »

bedankt voor de info... moet ik dan perce regelbare condensatoren gebruiken?
of kan ik het af met een regelbare weerstand?

ik denk zelf ook dat het 13K moet zijn als ik het vergelijk met de rest van de filters.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Vermoedelijk kun je de twee weerstanden (samen) wel,tot zo'n faktor 3,vergroten zonder hinder.De frequentie verlaagt in verhouding.
Het zou wel kunnen dat die afwijkende weerstand met opzet gedaan is om een minder uitgesproken kantelpunt te hebben.
Anne
Plaats reactie