Eerste luidsprekerbouw, andere luidsprekers aanschaffen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Tymen

Re: Eerste luidsprekerbouw, eerst een andere versterker nodi

Bericht door Tymen »

Walt81 schreef:
Nou snap ik het even niet meer.... Heb nog het een en ander gelezen op het net, en lees toch overal dat mensen de versterker erg belangrijk vinden, en bepalend is voor goed geluid (in combinatie met goede speakers dan), kan toch haast niet zo zijn dat een versterker van 100 euro hetzelfde geluid produceert als een versterker van 1000 euro? Waarom zou je dan zoveel uitgeven aan een versterker?
Misschien kan je een aantal versterkers van vrienden lenen. Zorg ervoor dat ze precies even hard staan. Kijk dan nog eens hoeveel verschil erin geluid zit.
Je zult verbaast staan hoe weinig dat is (als je het al kunt horen).
Samengevat; vertrouw niet op die van marketing doorspekte verhalen. Daarom is dit forum zo leuk :D

ps heb je bijvoorbeeld de review van de Behringer A500 gelezen op de Audio Critic:
http://theaudiocritic.com/plog/index.ph ... =1&&page=3
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Walt81 schreef:
Nou snap ik het even niet meer.... Heb nog het een en ander gelezen op het net, en lees toch overal dat mensen de versterker erg belangrijk vinden, en bepalend is voor goed geluid (in combinatie met goede speakers dan), kan toch haast niet zo zijn dat een versterker van 100 euro hetzelfde geluid produceert als een versterker van 1000 euro? Waarom zou je dan zoveel uitgeven aan een versterker?
Dezelfde reden dat mensen veel geld uitgeven aan dure kabels :). Alleen zijn versterkers (veel) minder controversieel :). Als je echt goed uitgevoerd, gecontroleerde dubbelblinde tests leest / ziet (zijn er niet zoveel van vindbaar op internet), dan zal je altijd zijn dat verschillen in cd spelers, kabels, versterkers niet hoorbaar zijn en tussen speakers heel goed :).

Mits natuurlijk gewoon versterkers die goed ontworpen zijn, binnen hun specs spelen en ook gewoon een meetbaar 'rechte' waargave hebben (Dat hebben ze bijna allemaal :)).
Walt81

Bericht door Walt81 »

Nou het gaat deze worden:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/cd- ... -6150.html

Kreeg net een reactie, kan de versterker ophalen voor 75 euro, en dat ga ik zo doen. Straks weer een update :)
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Lijkt me een prima keus. Vind dat wel mooie dingen, die HK's uit die tijd. Rotels trouwens ook.

Deze RA 931 bijvoorbeeld. Nog goedkoper. Is echt een briljante versterker voor 40e
http://link.marktplaats.nl/532260948

Zit alleen geen AB bij.
Walt81

Bericht door Walt81 »

Heb hem aangesloten, geluid is toch een heel stuk verbeterd tov de oude versterker, die gaf geen goed stereo beeld, en dat heb ik nu wel, even wat meerdere muziek stijlen geluisterd en bij techno is het stereo effect wel het grootst, heerlijk is dat om te horen als links en rechts 1 blend van geluid wordt en je moeilijk kan plaatsen waar tonen vandaan komen.... moeilijk te omschrijven hoe stereo klinkt maargoed.
Hoor ook meer details dan voorheen, het zal verder niet echt audiofiel zijn met deze luidsprekers, het geluid is nog wel wat hol, maar voor nu vind ik het wel goed genoeg, en ga eerst verder met de audio inbouw in m'n old timer :) Andere luidsprekers gaan er nog wel komen, de basis heb ik nu iig.
2012-03-17 15.34.53.jpg
Walt81

Bericht door Walt81 »

Toch een beetje aan het rondkijken of ik betaalbaar luidsprekers kan kopen/bouwen. De tweeters bij conrad zijn ineens in prijs verdubbeld.... beetje raar maargoed. Zag dit nog op Marktplaats, is dit wat om mee te beginnen?
Walt81

Bericht door Walt81 »

Ben ik weer, ik ga het anders doen, ik ga voor nu 2 luidsprekers kopen, en in de toekomst ga ik eens een bouw project doen, als ik er meer tijd en aandacht voor heb. Het gaan dan de LBVS worden voor in de huiskamer :) Zodat ik beneden ook van muziek in goed stereo geluid kan genieten, daar staat nu een wat oudere 5.1 set van pioneer, waar niks mis mee is hoor voor films, maar muziek klinkt niet perfect.

Ik wil voor de luidsprekers echt max 150 euro uitgeven, dus het zal niet heel audiofiel zijn maar allicht beter dan mijn sony luidsprekers. Op marktplaats een paar leuke setjes tegen gekomen:
- Marktplaats
- Marktplaats
- Marktplaats
- Marktplaats

Ik weet dat je eigenlijk moet luisteren wat het mooist klinkt, maar dat gaat via marktplaats wat lastig. De merken ken ik niet allemaal, en kan moeilijk zeggen wat nu een goede speaker is. Mijn muziek smaak is ook erg breed, techno, rock, pop, electro, dus alles moet goed klinken ;)

Heb trouwens al gemaild met diegene van de AUDIOLAB MINAX CD, volgens hem is dit de eerste release met monacor woofers ipv de vifa woofers, maar of dat goed of slecht is, geen idee.

Wouter
k.p.

Re: Eerste luidsprekerbouw, andere luidsprekers aanschaffen

Bericht door k.p. »

De Behringer lijkt mij een leuke speaker. Bij Martijn M eens naar de actieve variant geluisterd en hoewel deze wat eq nodig had, omdat de tweeter te hard stond te spelen, klonk deze speaker niet verkeerd. Dat de tweeter te hard stond had waarschijnlijk te maken met een kapotte weerstand ofzo waardoor er teveel versterkt werd.
Walt81

Bericht door Walt81 »

Het zijn wel studio monitors, die geven geluid toch anders weer? Zoals de opname werkelijk is, zonder versterkte bas, althans dat staat op de behringer site:

Algemeen:
Als het op studio opnames aankomt dan is een eerlijk geluid één van de belangrijskte dingen. Dat is waarom Behringer de B2030P referentie monitoren heeft ontworpen, om niets dan "The TRUTH" te laten horen. Ze mogen dan goed klinken op uw stereo of in uw video surround systeem, ze zijn toch echt ontworpen voor in de studio, waar elke noot die u speelt onder de microscoop gelegd wordt.

De TRUTH B2030P heeft alle goede features van een standaardformaat actieve TRUTH monitor, met één verschil, u kiest de versterking! Dankzij de high-resolution prestaties, zijn B2030P actieve tweeweg referentie studio monitoren perfect voor nearfield monitoringtoepassingen: van kleine mixomgevingen tot multi-channel surroundopstellingen. De TRUTH B2030P monitoren zijn zó succesvol geweest, dat er duizenden verkocht zijn aan de meest kritische oren op de aarde.

Ondanks het kleine formaat, levert de TRUTH B2030P een zeer lineaire frequentierespons van 75 Hz tot 21 kHz. Het interne crossoverpunt staat vast op 2,3 kHz voor optimale prestaties van het tweeweg systeem. De B2030P kan ingangsniveau's aan van tot 100 Watt.

Stereoluidsprekers voor thuis kunnen u al snel misleiden op het gebied van bass output, voornamelijk omdat ze niet ontworpen zijn voor studiotoepassingen. Daarom luisteren opnametechnici en producers naar projecten met studio referentiemonitoren of studiowaardige hooftelefoons. De B2030P's long-throw 6,75" polypropyleen-diafragrmawoofer levert een gladde, diepe bas, tot aan 50 Hz. Bass die niet uitversterkt wordt, zoals wel vaak gebeurt in een thuissysteem. Een stevige bass die een goede representatie is van het opgenomen geluid, vol met subtiele nuances; het geluid van vingers op snaren of de luchstroom door organs, etc.

Heb nu trouwens wat langer naar m'n HK6150 kunnen luisteren, en het verschil is toch behoorlijk vergeleken met de vorige versterker, hoor veel meer geluiden op de achtergrond in goed detail, die ik eerder niet zo goed kon horen, lijkt wel een extra laag. Ben erg benieuwd hoe het gaat klinken met betere luidsprekers :)
reddoortranscendence

Bericht door reddoortranscendence »

Geen kraakjes in de potmeters?

Ik heb de 6150 op Mission 733, B&W V202, Driade D70 en Elac EL100 aangesloten gehad. Werden allen zonder problemen aangestuurd. Het levendige geluid en droge goed articulerende bas kwam bij allen naar boven.

Veel plezier :) !
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Afbeelding

+

Afbeelding

Deze combi doet het voor mij verassend goed.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Algemeen:
Als het op studio opnames aankomt dan is een eerlijk geluid één van de belangrijskte dingen. Dat is waarom Behringer de B2030P referentie monitoren heeft ontworpen, om niets dan "The TRUTH" te laten horen. Ze mogen dan goed klinken op uw stereo of in uw video surround systeem, ze zijn toch echt ontworpen voor in de studio, waar elke noot die u speelt onder de microscoop gelegd wordt.

De TRUTH B2030P heeft alle goede features van een standaardformaat actieve TRUTH monitor, met één verschil, u kiest de versterking! Dankzij de high-resolution prestaties, zijn B2030P actieve tweeweg referentie studio monitoren perfect voor nearfield monitoringtoepassingen: van kleine mixomgevingen tot multi-channel surroundopstellingen. De TRUTH B2030P monitoren zijn zó succesvol geweest, dat er duizenden verkocht zijn aan de meest kritische oren op de aarde.

Ondanks het kleine formaat, levert de TRUTH B2030P een zeer lineaire frequentierespons van 75 Hz tot 21 kHz. Het interne crossoverpunt staat vast op 2,3 kHz voor optimale prestaties van het tweeweg systeem. De B2030P kan ingangsniveau's aan van tot 100 Watt.

Stereoluidsprekers voor thuis kunnen u al snel misleiden op het gebied van bass output, voornamelijk omdat ze niet ontworpen zijn voor studiotoepassingen. Daarom luisteren opnametechnici en producers naar projecten met studio referentiemonitoren of studiowaardige hooftelefoons. De B2030P's long-throw 6,75" polypropyleen-diafragrmawoofer levert een gladde, diepe bas, tot aan 50 Hz. Bass die niet uitversterkt wordt, zoals wel vaak gebeurt in een thuissysteem. Een stevige bass die een goede representatie is van het opgenomen geluid, vol met subtiele nuances; het geluid van vingers op snaren of de luchstroom door organs, etc.
Ik zal het even samenvatten: bla bla bla blaaa :lol:

Studiomonitoren moeten vooral lineair zijn en neutraal klinken (en daarnaast een redelijk breed bereik hebben).
Daarnaast is het grote verschil dat je als luisteraar in het nearfield zit van de boxen, waardoor de on-axis respons (of liever gezegd de luisteras) met name gaat bepalen hoe de speaker klinkt.
Neemt niet weg dat dit goede speakertjes kunnen zijn hoor, alleen dat gezwets af en toe pfff..
k.p.

Bericht door k.p. »

Inderdaad. Misschien dat er nog een subje bij moet voor de laagste tonen, want, zoals bij iedere monitor kunnen de laagste bassen niet / niet op een realistisch niveau worden weer gegeven. Eventueel zou je later nog kunnen sleutelen aan het filter. Veelal wordt hier op bespaard. Hoe dit bij de Behringer zit weet ik niet, maar het zal me enigszins verbazen als er een net filter in zit. Vaak kun je het frequentie verloop met een paar extra componenten wat vlakker krijgen of kun je de crossover wat beter maken. Dat is een mooi begin voor een nieuwe verslaving lijkt me ;). De waveguide die de Behringer heeft maakt hem wat mij betreft het aantrekkelijker dan de andere modellen. Door de waveguide zal het geluid een beter afstraalpatroon hebben dan de andere modellen.
Walt81

Bericht door Walt81 »

reddoortranscendence schreef:
Geen kraakjes in de potmeters?

Ja helaas toch een kraakje ontdekt :(, in de balansknop, als je die over het middelpunt beweegt, kraakt links of rechts soms iets. De bas, treble en volume hebben geen problemen.
Chris_T schreef:
alleen dat gezwets af en toe pfff..
Haha ja het verhaal is wel wat overdreven, maar een mooi verkoop praatje voor de beginners (zoals ik) ;). Maar zie ook een response vanaf 75hz, dus alles daar onder wordt niet goed weergegeven? Ik wil er geen sub bij plaatsen (wat k.p. ook aangeeft), ik weet dat met een sub het geluid compleet is, maar ik heb nogal een hardnekkige buurvrouw.... en als er een sub aanstaat hier, hoor je het in het hele huis dreunen en de buren staan in no time aan de deur.... groot minpunt maargoed moet er mee leven.

En grote vloer staande speakers kunnen hier ook niet echt staan, aangezien ik aan een bureau zit. Wil ongeveer zo'n formaat als de sony's die ik nu heb. B&W maakt ook wel erg mooie speakers zeg, en die prijs verschillen, van 60 euro tot 2000 euro zie ik setjes staan, hebben ze zoveel verschillende klassen dan?
- marktplaats
- marktplaats
- marktplaats

De keuze is zo reuze, lastig allemaal zeg :P
k.p.

Bericht door k.p. »

Walt81 schreef:
Maar zie ook een response vanaf 75hz, dus alles daar onder wordt niet goed weergegeven? Ik wil er geen sub bij plaatsen (wat k.p. ook aangeeft), ik weet dat met een sub het geluid compleet is, maar ik heb nogal een hardnekkige buurvrouw.... en als er een sub aanstaat hier, hoor je het in het hele huis dreunen en de buren staan in no time aan de deur.... groot minpunt maargoed moet er mee leven.
Onder de 75Hz begint de speaker af te vallen. Daar onder is er nog wel geluid, maar van lager niveau. Ik weet niet hoe je huis er uit ziet, maar in principe hoeft een subje geen probleem te zijn. Bij een ongelukkige plaatsing kan het inderdaad voor meer overlast zorgen dan bijvoorbeeld een vloerstaander die even laag speelt. Over het algemeen worden de allerlaagste tonen het best door gegeven naar andere ruimtes. Als je een subje maakt (ook heel leuk om mee te beginnen) die niet al te laag speelt dan kan deze waarschijnlijk goed het geluid aanvullen zonder dat de buren er last van hebben. Volgens mij wil je toch eigenlijk wel geluid tot 50Hz en het liefst nog wat lager.

Verder ligt het er maar net aan wat je zoekt. Als 75Hz voor jou voldoende is dan is dat ook prima. Als dat niet voldoende is en je wilt geen subje dan zou je moeten zoeken naar een speaker die wat lager gaat.
Walt81

Bericht door Walt81 »

Ja 75hz is niet erg laag, toch maar zoeken naar speakers die tot een hertz of 40 gaan.... Ik denk dat ik eerst eens in Lochem ga luisteren naar een paar setjes.
Deze gaan bijvoorbeeld tot 35 hz. En hij heeft nog wel een paar setjes tot 150 euro. Ben benieuwd hoeveel geluid je koopt voor dat bedrag haha.

Gr Wouter
Walt81

Bericht door Walt81 »

Morgen middag ga ik wat luidsprekers beluisteren bij Edwin in lochem, neem wat eigen cd's mee. Ben erg benieuwd hoe het klinkt. Hij zei al dat het een wereld van verschil moet zijn tov mijn sony luidsprekers, want daar komt alleen geluid uit volgens hem haha.

Dan heb ik straks de versterker en luidsprekers in orde, maar speel de muziek af met de pc, en nu nog met een ahum onboard soundkaart..... Heb nog een Creative Audigy 2 liggen, maar al een beetje rond gekeken op het net en die schijnt ook niet echt high end te zijn. De Auzentech X-Fi Prelude 7.1 schijnt wel een goede kaart te zijn, zal dit veel merkbaar verschil geven?
Heb albums in mp3 320kbs, en een deel in Flac bestanden, dat moet toch prima zijn lijkt me.

Weet trouwens niet of mijn topic nog in de juiste categorie staat, het begon met een idee om luidsprekers te bouwen, en het eindigt met een hoop nieuwe apparatuur haha.

Wouter
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Walt81 schreef:
Weet trouwens niet of mijn topic nog in de juiste categorie staat
Nu weer wel. Althans, 2 van de 3 onderwerpen waaruit dit draadje bestaat passen wel in dit subforum. ;)
Walt81

Bericht door Walt81 »

Ja het is een feit, vanmiddag naar 3 setjes geluisterd, 1 jamo, en 2 van Wharfedale. Het zijn deze geworden, die klonken voor mij het prettigst.
2012-03-25 15.07.51.jpg
De Jamo's waren wat schel en minder vol van geluid, en de andere Wharfedale's misten nogal wat laag.

Heb ze daar geluisterd op een denon versterker en cd speler, maar moet zeggen op mijn Harman Kardon klinkt het net zo goed (wat ik zo kan horen dan). Gaat nu echt een wereld voor me open, wat een details, scherpte, en vol geluid. Hoor nu meer dan voorheen, de kraakjes in een stem, plaatsing van de instrumenten, tonen op de achtergrond in vol detail, erg mooi allemaal, was iets boven m'n budget maar is het wel waard :)
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

Ik vind wharfedale ook altijd heel fijn klinken!
mag ik vragen met welk ander type wharfedales je deze hebt vergeleken?
Walt81

Bericht door Walt81 »

Het waren deze 40 jaar oude speakers, klonken lang niet zo vol als de set die ik nu heb.
CoenvanDongen
Contacteer:

Ah ja die speakers ken ik ook wel.
Degene die je nu hebt klinken idd veel beter!
Als je nog een trapje mooier wilt, kan ik je de Wharfedale Emerald 93 aanbevelen. Deze komt eens in de zoveel tijd langs op marktplaats voor een eurotje of 60, maar meestal koop ik die voor een van mijn vrienden :P

Die verkoper heeft trouwens veel ouwe meuk op marktplaats staan :o
en allemaal "high-end" :rofl:
Walt81

Bericht door Walt81 »

Ouwe meuk ja? Ben in ieder geval mooi genaaid door die gast, heb veel te veel betaald voor mijn speakers, hij wil ze iig niet terug nemen, echt weer zo'n beginners fout..... Had eerst moeten luisteren, weg moeten gaan, en dan pas beslissen of ik ze zou kopen, maarja is nu te laat.

Nu wat langer geluisterd naar de luidsprekers, klinken wel goed, mooi midden en hoog, maar in het laag mis ik toch wat helaas :( Bij dubstep is er haast geen bas te horen :( Heb de sony's er naast gezet en ook aangesloten, zo kan ik switchen tussen de 2 paren..... De warfdales klinken gelukkig wel een heel stuk beter. Ik dacht dat de sony's meer laag hadden, maar daar zit toch niet veel verschil in.

Ben meer laag gewent, omdat ik in de auto een sub heb staan..... Dit zou dan een oplossing zijn, maar gaat voorlopig niet gebeuren, moet ik weer een andere versterker hebben en alles, en de buren gaan het niet waarderen.

ps. Die beste man zei me wel dat ik ze kan ruilen voor een ander paar luidsprekers die hij heeft, maar of dit zin heeft, aangezien hij niet heel veel bijzonders heeft staan binnen mijn budget.
CoenvanDongen
Contacteer:

Je kan ze altijd weer op marktplaats zetten...

Voor een beetje mooie bas heb je wel iets meer kastvolume nodig imo.
maar voor een subwoofer hoef je toch geen nieuwe versterker te kopen?
of heb je alleen een een enkele speakers links-rechts output op deze?
Walt81

Bericht door Walt81 »

Ik heb 2x links en rechts output op deze versterker, afzonderlijk alleen aan/uit te zetten, niet in volume te regelen.

Ik zou ze op marktplaats kunnen zetten, maar heb het 3 voudige betaald tov andere advertenties die deze speakers aanbieden.... hoop geld weggegooid dus :(

Maar wat me opvalt, als de luidsprekers staan te spelen is op de luisterplek niet echt heel veel bas te horen, maar als ik dan in een andere kamer in huis ben hoor ik wel de dreunen van de bas..... vreemd, zou het niet aan de plaatsing liggen? Standaards een optie?

Ik heb trouwens nog een complete zware sub staan van polk audio met basreflex, zit een 12v versterker op geschroefd, line out van mijn harman kardon naar die versterker, 12v voeding er aan en klaar, is misschien te proberen...... Dan kan ik de Herzten en volume op die versterker regelen. En dan alleen de sub inschakelen als de buren niet thuis zijn ;)

ps. dit zal niet goed werken, geloof niet dat het volume van de line-out veranderd bij het verdraaien van het volume, zoals bij een auto radio?
Plaats reactie