3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

sjeezus!! :rofl:

ik lach me echt kapot! :lol:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door JvS »

Hoe zit dit bij commerciele speakers. Een B&W N805 heeft een poort aan de voorkant. Heeft die ook zo'n 'ranzige' resonantie? Want als dat zo is, vind ik de 'fuss' wat overdreven. Of hebben ze het daar opgelost?

Ik ken zoveel speakers met een poort aan de voorkant. Wat je in die meting van Jeroen ziet, ziet er vrij heftig uit... Hoe zit dat bij al die 2 weg speakers?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Martijn M »

JvS schreef:
Hoe zit dit bij commerciele speakers. Een B&W N805 heeft een poort aan de voorkant. Heeft die ook zo'n 'ranzige' resonantie? Want als dat zo is, vind ik de 'fuss' wat overdreven. Of hebben ze het daar opgelost?

Ik ken zoveel speakers met een poort aan de voorkant. Wat je in die meting van Jeroen ziet, ziet er vrij heftig uit... Hoe zit dat bij al die 2 weg speakers?
Voilà!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Geenius »

Walt schreef:
............Er zijn toch meerdere succesvolle 2-weg ontwerpen met de poort aan de voorkant? Bijvoordbeeld recent nog de L'Orfeo van Tony Gee, een vrij vergelijkbaar concept zou ik zeggen 2-weg met een AMT een 18cm midwoofer en een grote Jet Set poort aan de voorkant........
Bijgaand metingen van de ongefilterde woofer met en zonder poort (gemeten op 1 meter) en een dichtbij meting van de JetSet-70 poort (rode curve) van de L' Orfeo speaker. De bruine curve is de woofer met de poort open, de blauwe curve is met de poort dicht. Zoals je kunt zien veroorzaakt de interactie tussen de output van de woofer en de output van de poort onregelmatigheden in de som curve. Let niet te veel op de woofer curve's beneden de 200Hz, dit heeft te maken met de gating. Het plaatje gaat met name om het middengebied. Je kunt zien dat de poort een hoop troep uitspuwt. Nu is dit een curve van een ongefilterde woofer, met het laagdoorlaat filter op zijn plek daalt ook het nivo van het middengebied uit de poort, maar toch.........

Ik heb bewust de poort aan de voorzijde geplaatst omdat ik dat visueel mooier vond, de tweeter en de poort hebben namelijk bijna dezelfde diameter. Het "middentroep" heb ik maar voor lief genomen. De L' Orfeo klinkt inderdaad meer gefocust met de poort dicht, maar tevens minder open en minder dynamisch. Een keuze dus. Een poort aan de achterkant geeft weer looptijdverschillen..........Het is dus nooit goed. :wink:

Afbeelding
Bijlagen
18WU8741T00_poort open_poort dicht.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Martijn M »

Mooi verduidelijkt, Tony :) .
Geenius schreef:
Een poort aan de achterkant geeft weer looptijdverschillen..........Het is dus nooit goed. :wink:
Die groepslooptijd lijkt mij verwaarloosbaar. Wat krijg je? Eén ms?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Tony,

Bedankt voor de uitleg, het is dus inderdaad een keuze tussen optiek en een wat betere klank.

Net met bitumen aan de gang geweest, in ieder geval heb ik de achterkant in de onderkant van de kast vrijgelaten, hier past eventueel een 50mm poortje in, dan wel geen mooie Jet Set.

@Dre: in plaats van je rot te lachen zou je ook eens mee kunnen denken over hoe de demping het beste te plaatsen :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Voor het bitumen heb ik een tip van Jeroen gebruikt, voorwarmen met een verfbrander. Ik moet zeggen dat werkt ideaal, de gekromde kastwand is geen enkel probleem als het bitumen goed week is.

1 kast is inmiddels volledig voorzien van bitumen, in de voorkamer is dit 4+4=8mm dikte. De achterkamer is 4+2=6mm dikte. Ik schat dat er circa 2 liter aan bitumen de kast in is gegaan.

Weegt ook lekker door nu en het volume is weer iets kleiner, zal nu ongeveer 15.5 liter netto bedragen. Het wat kleinere volume is mooi, de reflex afstemming wordt hierdoor steeds gunstiger.

Weet iemand toevallig de buitenmaat van de Intertechnik Jet Set 50 poort? Het plaatje op intertechnik kan ik niet lezen. De achterkant van mijn kasten is circa 10cm effectief (volledig vlak). Deze poort heeft als voordeel de grote flens die eventuele schade in de piano lak kan afdekken.

@Jeroen: je ziet ik wil best een poort aan de achterzijde overwegen, maar alvorens dat door te voeren zou ik wel eerst willen zien hoe 'erg' de poort aan de voorkant zou zijn.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door dre »

Walt schreef:

@Dre: in plaats van je rot te lachen zou je ook eens mee kunnen denken over hoe de demping het beste te plaatsen :mrgreen:

Groetjes Walter
ik ben van mening dat posten in dit topic eigenlijk een verspilling van energie is.............
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
JvS schreef:
Hoe zit dit bij commerciele speakers. Een B&W N805 heeft een poort aan de voorkant. Heeft die ook zo'n 'ranzige' resonantie? Want als dat zo is, vind ik de 'fuss' wat overdreven. Of hebben ze het daar opgelost?

Ik ken zoveel speakers met een poort aan de voorkant. Wat je in die meting van Jeroen ziet, ziet er vrij heftig uit... Hoe zit dat bij al die 2 weg speakers?
Voilà!
Afbeelding
Mooi voorbeeld. Je ziet dat de meting van de poort net voor 1kHz is afgekapt, waardoor de resonantie niet zo hoog lijkt. Maar het effect op de totaalrespons is duidelijk zichtbaar.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Voor het bitumen heb ik een tip van Jeroen gebruikt, voorwarmen met een verfbrander. Ik moet zeggen dat werkt ideaal, de gekromde kastwand is geen enkel probleem als het bitumen goed week is.

1 kast is inmiddels volledig voorzien van bitumen, in de voorkamer is dit 4+4=8mm dikte. De achterkamer is 4+2=6mm dikte. Ik schat dat er circa 2 liter aan bitumen de kast in is gegaan.

Weegt ook lekker door nu en het volume is weer iets kleiner, zal nu ongeveer 15.5 liter netto bedragen. Het wat kleinere volume is mooi, de reflex afstemming wordt hierdoor steeds gunstiger.

Weet iemand toevallig de buitenmaat van de Intertechnik Jet Set 50 poort? Het plaatje op intertechnik kan ik niet lezen. De achterkant van mijn kasten is circa 10cm effectief (volledig vlak). Deze poort heeft als voordeel de grote flens die eventuele schade in de piano lak kan afdekken.

@Jeroen: je ziet ik wil best een poort aan de achterzijde overwegen, maar alvorens dat door te voeren zou ik wel eerst willen zien hoe 'erg' de poort aan de voorkant zou zijn.

Groetjes Walter
Je gelooft het blijkbaar pas als Tony ook zijn uitleg geeft en een commercieel ontwerp ook niet zaligmakend blijkt te zijn. :mrgreen:
Ik denk dat het dat is wat dre bedoelt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

@Dre:

Je ziet toch dat ik het kastvolume van 28 liter naar nu 15.5 liter heb terug gebracht en dat ik een poort aan de achterzijde overweeg? Dat zijn de 2 voornaamste problemen waar dit topic om draait.

Juist het feit dat Tony toch de poort aan de voorkant heeft gezet voor de 'looks' zou voor mij een reden zijn om de poort ook aan de voorkant te zetten.

Als iemand mij nu een mooie poort kan aanraden die in 10cm past én die een mooie flare heeft, dat zou mooi zijn. Ik vermoed dat de Jet Set 50 te breed is maar ik kan de maat niet vinden.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door wouter »

Die poort is sowieso een beetje overbemeten, kan best anders.

Plankje mdf op je achterzijde wanneer je gaat gaten zagen...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Misschien een raar idee, maar zou 15.5 liter gesloten nog iets kunnen zijn?

Dan eventueel maar gelijk 3-weg met de Eton kasten?

Aangezien toch min of meer al vast stond dat die Etons nodig zijn voor het echte laag, misschien is een 3-weg opzet nu het beste. Dus dan de Etons niet als echte subs maar zoals nu in mijn Accuton opzet...

De issues met de poort zijn dan verdwenen, geen poort is nog beter dan een poort aan de achterzijde denk ik, en Jeroen kan zich uitleven met een groot 3-weg filter :mrgreen:

EDIT 1: @Dre: dit idee moet jou toch aanspreken lijkt me?

EDIT 2: het filter zou ik dan in 2 delen kunnen splitsen, het mid-hoog deel dan in de bovenste kast en het waarschijnlijk grote laag filter in de eton kasten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Geenius »

Walt schreef:
.......Als iemand mij nu een mooie poort kan aanraden die in 10cm past én die een mooie flare heeft, dat zou mooi zijn. Ik vermoed dat de Jet Set 50 te breed is maar ik kan de maat niet vinden......
Grote flare: 120mm buitendiameter
https://www.intertechnik.de/module/750-1346989.JPG

Kleine flare: 90mm buitendiameter
https://www.intertechnik.de/module/750-1384505.JPG
Laatst gewijzigd door Geenius op zo 25 mar 2012, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door wouter »

verschil 15 liter gesloten en open, lijkt me netjes
Bijlagen
Walt6.PNG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Bij deze bied ik mijn excuses aan voor mij betweterig gedrag in dit topic. 8-[

Ik hoop dat met een 3-weg opzet de meeste mensen hier zich weer achter mijn ontwerp kunnen scharen.

@Wouter: ik zie dat gesloten wel veel minder laag geeft, maar met een 3-weg opzet is dat niet erg lijkt me. Welke 'Q' zou 15.5 liter opleveren? Of is dat niet eens meer intressant als je passief gaat filteren?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Net een PM gehad van Jeroen, met het advies om toch voor de BR met reflex aan de achterzijde te gaan.

Ik kan niet eeuwig blijven twijfelen, dus nu maar op zoek naar een geschikt poortje met een diameter van 50mm. Liefst met een flare en een buitenflens. Poort moet totaal wel kleiner zijn dan 100mm.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
op zoek naar een geschikt poortje met een diameter van 50mm. Liefst met een flare en een buitenflens. Poort moet totaal wel kleiner zijn dan 100mm.
Geenius schreef:
Kleine flare: 90mm buitendiameter
https://www.intertechnik.de/module/750-1384505.JPG
gevonden :mrgreen:
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door k.p. »

Als je de kast net zo als jeroen dempt, demp je dan die poort resonantie niet ook? Voor de zdt 3.5 heb ik expres gekozen voor een zo kort mogelijke poort zodat de resonantie beter te dempen is. Als deze op 1 kHz of hoger ligt lijkt mij BAF redelijk effectief.

edit: oeps vorige pagina gemist.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Kast dempen is niet de poort dempen, zijn twee verschillende zaken. De poort dempen haalt de resonantie weg maar helpt ook de hele werking van je basreflex om zeep. Alleen doen als je teveel laag hebt in je luisterruimte.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door k.p. »

Ok. Het is logisch dat bij het dempen van de kast de poortresonantie niet wordt gedempt. Het idee is dat je de energie, voordat het de poort bereikt, rond die frequentie, verminderd en dat daarom de resonantie relatief gezien minder sterk is. Hierover was al eens gediscussieerd en toen was de conclusie dat het theoretisch zou moeten werken. Metingen om het nader te onderzoeken zijn toen niet gedaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Natuurlijk helpt de demping in de kast om op de middenfrequenties de output wat te beperken, maar dit geldt dan voor het hele middengebied en niet specifiek voor de poortresonantie. Het helpt in ieder geval niet genoeg. Zonder demping is het helemaal erg! Dan komt de resonantie zelfs boven het referentieniveau uit. Zie mijn artikel over de Golden Ratio monitor in de eerste Elektor Audio Special.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door k.p. »

Goed om te weten dat dit eens nader onderzocht is. Bedankt voor de info :D .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het gaan de Intertechnik HP50 poortjes worden, mits Tony deze kan leveren.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik had nog flink wat damping 10 liggen dus dat heb ik ook op een aantal plekken in de kast gezet.

Totale 'wand' dikte is nu 18mm MDF, 8mm bitumen en 10mm Damping 10 maakt totaal 36mm. Is aardig zwaar kastje aan het worden zo.

Vraagje: damping 10 heeft een erg hoge dichtheid (soort vilt) neemt dit materiaal nu plek in of vergroot het juist het virtuele volume..? Ik hoop natuurlijk het laatste.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0652.JPG
IMG_0653.JPG
Laatst gewijzigd door Walt op zo 25 mar 2012, 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gesloten