Back EMF

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wilko

Back EMF

Bericht door Wilko »

Ik ben me wat dieper in allerlei technische luidspreker-gerelateerde onderwerpen aan het verdiepen en soms loop ik tegen zaken aan waar ik zonder hulp niet uitkom. Back EMF en dempingsfactor is daar een van.
In de meeste "literatuur" die ik over dit onderwerp tegenkom wordt back-imf omschreven als een vervelend fenomeen dat bestreden moet worden. Een versterker met een hoge dempingsfactor zou goed zijn in het dempen van de back-emf.
Maar in dit stuk van versterkerfabrikant Crown wordt juist het tegenovergestelde beweerd: back-emf is hier een goed ding dat juist zorgt voor demping van overshoot: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/damping_factor.pdf . En een versterker met een hoge dempingsfactor zou back emf dus juist zo weinig mogelijk in de weg zitten.

Twee nogal tegenovergestelde visies dus.
Zelf neig ik ernaar om Crown gelijk te geven, maar ik zou graag wat visie van anderen horen.
bertor
Contacteer:

Re: Back EMF

Bericht door bertor »

Wilko

Bericht door Wilko »

Begrijp ik het nou goed als ik zeg dat back-emf de kracht is die verantwoordelijk is voor de Qes Thiele Small parameter?

Van wikipedia:
" Qes - A unitless measurement, describing the electrical damping of the loudspeaker. As the coil of wire moves through the magnetic field, it generates a current which opposes the motion of the coil. This so-called "Back-EMF" (proportional to Bl * velocity) decreases the total current through the coil near the resonance frequency, reducing cone movement and increasing impedance. In most drivers, Qes is the dominant factor in the voice coil damping. Qes depends on amplifier output impedance. The formula above assumes zero output impedance. When an amplifier with nonzero output impedance is used, its output impedance should be added to Re for calculations involving Qes. "
( http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small )
Wilko

Bericht door Wilko »

Of het artikel nou echt geholpen heeft weet ik niet, maar het kwartje is inmiddels wel gevallen...
Weer wat geleerd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”