Vragen over buizen pre-map onderdelen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

HugoW

Re: Vragen over buizen pre-map onderdelen.

Bericht door HugoW »

Hahaha, ik zat even te brainstormen; als ik in plaats van 4 diodes 4 6CJ3 gelijkrichtbuizen erin zet, dan zou het moeten werken. Heb ik meer buizen in de voeding dan in de amp! Wordt een beetje overdreven. Ik denk dat ik moet kiezen om mijn trafo te gebruiken met 4 diodes, of de originele trafo voor het project aanschaffen. Dan blijft die andere ringkern nog maar even op de plank. Tenzij hier nog andere briljante ideeën opborrelen.

Hugo
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Om een (vier) 6CJ3 te gebruiken ,wat een idee :shock:
De gloeidraad verbruikt 1,8A (x4) en ze zijn goed voor 350mA elk :o .
Je kunt een buis gebruiken,EZ80 of zo,met twee diodes.Lees het draadje "76buis" van Palermaaudio er maar op na.
Dat sommige versterkers het zonder smoorspoel doen,ja meestal balansversterkers.Daar valt de brom van de grootverbruiker(eindtrap)weg (eigenschap van het beestje) en de voorversterker krijgt een extra R-C (of twee).
In een voorversterker,waarin kleine signalen voorkomen,moet de rimpel (brom) van de voeding goed weggewerkt(onderdrukt).Dat kan met een C-R-C en misschien nog wel een gedaan,maar hoemeer R hoe lager de uiteindelijke voedingsspanning.Met een smoorspoel heb je meer effekt en minder verlies.
Kan ook met halfgeleiders (stabiliseren) danwel met (nog) een buis,geeft meer verlies dan een spoel en met de buis erbij kom je waarschijnlijk gloeistroom tekort.
Anne
HugoW

Bericht door HugoW »

Ach ja, dat van die 4 gelijkrichters was ook meer een grapje, een idee geboren uit de 4 diodes. Ik speel nog wel met het idee om 2 stuks dubbele gelijkrichters te gebruiken. ik ben nog op zoek of deze bestaan. Twee buizen zou dan genoeg zijn. De trafo levert genoeg stroom op de 6,3V aansluiting voor die twee buisjes, en de overige buizen gloeien op een gelijkstroom afgetapt van de 12V aansluiting van de trafo.

OK, de spoel is dus een minimale weerstand die verder brom onderdrukt / verwijdert. Geinig. Snap nog niet helemaal hoe, ik zal er verder eens over googlen, maar de spoel laten we er dus maar even in.

Mocht het lijken dat ik extreem ver ga om mijn eigen trafootje te gebruiken i.p.v. de aangeraden versie; dat is juist. 3 redenen:
Ik heb de trafo al.
De originele uit het schema is best prijzig.
De originele uit het schema past niet zomaar in de kast, is vrij hoog. Ik maak een dichte (geventileerde) kast, want er loopt hier een ventje van 2,5 rond die overal met z'n vingers aan zit. En z'n kleine zusje zal dat ongetwijfeld ook gaan doen! Dus alles IN de kast, niks er buiten, en vandalisme proof knoppen erop.

Hugo
HugoW

Bericht door HugoW »

Hoi,

ik ben bijna klaar met het verzamelen van de onderdelen, en sta nu voor de keuze: of point-to-point op een turretboard, of een printplaatje maken. Dat laatste is redelijk eenvoudig, ik heb even gepuzzeld en alles behalve de bekerelco's past op de print. Maar ik zie veel buizenversterkers nog steeds zonder print. Is dat om emotionele redenen, of zit er een logica achter?

Dank,

Hugo
TheoK

Bericht door TheoK »

HugoW schreef:
Maar ik zie veel buizenversterkers nog steeds zonder print. Is dat om emotionele redenen, of zit er een logica achter?
Ik vind hardwire het beste.
De onderdelen lekker dicht bij de voet.
En makkelijker iets te wijzigen.
Of het voor het geluid iets uit maakt betwijfel ik.
Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wanneer je de onderdelen op een print zet moet je goed de spanningsafstanden in de gaten blijven houden.
Wanneer je hardwired bouwt, creëer je die afstand bijna vanzelf. Waarom zou je voor een handjevol onderdelen een print gebruiken?
Meer soldeerovergangen, koperbaantjes ... allemaal invloed op het geheel.
Plaats reactie