Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Kees, ik was even op zoek naar onderdelen. Zover ik kan overzien kan ik PCB-buisvoetjes bij L'Atout krijgen (noval, octal en een 7-pins) maar hoe geef ik dat bij jou aan wat de maten zijn? (Ik zie dus nergens maatschetsen van die dingen...)
Kan je ook aangeven naar wat voor voedings-trafo ik moet zoeken. Heb voor Blue Velvet een hoogspanning van 204VDC nodig maar het is leuk om wat over te hebben voor andere experimenten.
Kan je ook aangeven naar wat voor voedings-trafo ik moet zoeken. Heb voor Blue Velvet een hoogspanning van 204VDC nodig maar het is leuk om wat over te hebben voor andere experimenten.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Precies, ik ook niet... De enige oplossing lijkt dus om ze aan te schaffen en op te meten, zoals met veel onderdelen (sommige datasheets wijken ook af...)Leeuwarden schreef:Ik zie dus nergens maatschetsen van die dingen...
Kan je ook aangeven naar wat voor voedings-trafo ik moet zoeken.
Trafo: minimaal twee wikkelingen 6,3V (1 voor de gelijkrichter en 1 voor de 6SN7) de hspwikkeling 2x ca 250V gok ik zo..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Nee, als je een buizen-gelijkrichter wil gebruiken moet je een dubbele HSP hebben, dus 2 x 250V. 100mA is ook wel het maximum voor een EZ81.. Ik ging er van uit dat je totaal niet meer dan zo'n 20mA zou trekken, dus dat zou prima gaan. Een trafo van 2 x 250V 50mA is dan ruim voldoende. Kijk voor de gloeistromen even in de datasheets:
1A voor de EZ81 en ca 0,7 A voor de 6SN7 is voldoende.. Laat de gloeispanning voor de EZ81 wel extra isoleren omdat die op een potentiaal van ca 400V komt te hangen.
Kees
1A voor de EZ81 en ca 0,7 A voor de 6SN7 is voldoende.. Laat de gloeispanning voor de EZ81 wel extra isoleren omdat die op een potentiaal van ca 400V komt te hangen.
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Okee, daar komen alweer vragen...
1) Is 250-0-250 hetzelfde als 2x250?
2) Over de te leveren mA. Aan de voeding komt uiteraard nog de Blue Velvet pre te hangen. De EZ81 levert dus mA's aan 3x een 6SN7 (2 in de pre en 1 in de voeding) En dan ook nog de 85A2.
Als ik het goed begrijp vraagt elke 6SN7 max 10mA, de 85A2 max 10mA
Is dus 40 mA totaal. De door jou genoemde 50mA geeft dan dus nog wat reserve.
3) Als een buis 1A voor de gloei vraagt, is het dan niet wijzer die 1A iets over bemeten aan te vragen?
1) Is 250-0-250 hetzelfde als 2x250?
2) Over de te leveren mA. Aan de voeding komt uiteraard nog de Blue Velvet pre te hangen. De EZ81 levert dus mA's aan 3x een 6SN7 (2 in de pre en 1 in de voeding) En dan ook nog de 85A2.
Als ik het goed begrijp vraagt elke 6SN7 max 10mA, de 85A2 max 10mA
Is dus 40 mA totaal. De door jou genoemde 50mA geeft dan dus nog wat reserve.
3) Als een buis 1A voor de gloei vraagt, is het dan niet wijzer die 1A iets over bemeten aan te vragen?
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op wo 28 jan 2009, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
1 ja, eigenlijk niet maar in deze configuratie ja...
2 precies
3 zeker. 1,5A en 1 A bijv.
Ik weet niet hoe AE nu met zijn levering zit maar kort geleden was het nog 3 maanden levertijd..
Dit zou ook een mooi trafo'tje zijn, afgezien van de prijs (ruim 100 euro)
http://www.amplimo.nl/download/4n1241.pdf
Kees
2 precies
3 zeker. 1,5A en 1 A bijv.
Ik weet niet hoe AE nu met zijn levering zit maar kort geleden was het nog 3 maanden levertijd..
Dit zou ook een mooi trafo'tje zijn, afgezien van de prijs (ruim 100 euro)
http://www.amplimo.nl/download/4n1241.pdf
Kees
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
http://www.radiotwenthe.nl/transformatorenlowe.htm
Een NTR 6b zou ook kunnen, en is waarschijnlijk uit voorraad leverbaar. Over de prijs moet je eerst even bellen, want de Loewe trafo's zouden flink duurder gaan worden geloof ik.
Een NTR 6b zou ook kunnen, en is waarschijnlijk uit voorraad leverbaar. Over de prijs moet je eerst even bellen, want de Loewe trafo's zouden flink duurder gaan worden geloof ik.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Klopt!.. 500V maximaal (die van Philips dan..) Dit is ook meer een voorzorgmaatregel voor als een EZ81 vervangen gaat worden voor een andere direct verhitte buis... Vaak zijn de trafo's ook al voorzien van zo'n wikkeling (en niet extra geisoleerd kan ook heus wel 500V hebben)audioot schreef:de gloeispanning van de ez81 moet niet speciaal geisoleerd worden daar dit een indirect verhitte buis is met een hoge gloei/katodespanningsverhouding
In principe kun je zelfs een trafo nemen met slechts een gloeiwikkeling... Ik weet niet of ik daar echt rustig bij zou slapen...
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Is nu 8 weken. Die Amplimo houd ik ook even achter de hand want ik ben vriendjes met Amplimo.audiomanics schreef:Ik weet niet hoe AE nu met zijn levering zit maar kort geleden was het nog 3 maanden levertijd..
Dit zou ook een mooi trafo'tje zijn, afgezien van de prijs (ruim 100 euro)
http://www.amplimo.nl/download/4n1241.pdf
Kees
hoi kees,
ik stam nog uit de oertijd der buizen en heb daar tot nu toe geen problemen mee gehad(ik heb nog altijd adzam/philips buisjes zie je)
maar je hebt wel gelijk om een gescheiden wikkeling te nemen voor als je een srpp bijvoorbeeld de gloei iets wilt optillen of gelijkrichten of zo
mvg
audioot
ik stam nog uit de oertijd der buizen en heb daar tot nu toe geen problemen mee gehad(ik heb nog altijd adzam/philips buisjes zie je)
maar je hebt wel gelijk om een gescheiden wikkeling te nemen voor als je een srpp bijvoorbeeld de gloei iets wilt optillen of gelijkrichten of zo
mvg
audioot
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Als je voor een SRPP de gloei iets optilt, dan heeft die EZ81 daar alleen maar voordeel bij.
Ik gebruik ook vaak een trafo met maar één gloeiwikkeling.
op www.dickbest.nl kun je ook een lekkere dikke trafo kopen (helaas met maar één gloeiwikkeling.) Hij verkoopt ook buisvoetjes en is denk ik goedkoper dan L'Atout.
L'Atout heeft mooie spullen, maar gezien de prijzen koop ik daar alleen als het elders niet te koop is.
Ik gebruik ook vaak een trafo met maar één gloeiwikkeling.
op www.dickbest.nl kun je ook een lekkere dikke trafo kopen (helaas met maar één gloeiwikkeling.) Hij verkoopt ook buisvoetjes en is denk ik goedkoper dan L'Atout.
L'Atout heeft mooie spullen, maar gezien de prijzen koop ik daar alleen als het elders niet te koop is.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Kennelijk niet, als het bovenstaande lees... Maar dat is niet altijd zo: als je andere buisjes gaat gebruiken zou ik dat nog eens nazien..Leeuwarden schreef:Heb ik beslist 2 gloeivoedingen nodig?
In de datasheets zie je bijna altijd wel een vermelding van de maximale kathode naar gloeidraad spanning (Ukf)
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
