gemotoriseerde pot met aangestuurd door IR remote
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
gemotoriseerde pot met aangestuurd door IR remote
Hi!
Ik wil graag een gemotoriseerde pot aansturen met afstandsbediening. Hiervoor heb ik een 2-kanaal IR ontvanger op het oog. Het mooie hiervan vind ik dat deze kan leren en dus een afstandsbediening gebruikt kan worden waar wat ongebruikt knoppen op aanwezig zijn.
Als Pot wil ik een 401508 ALPS motorized pot gebruiken. Deze heeft 4.5V nodig voor aansturing. Van wat ik ervan begrepen heb wordt de pot aangestuurd met +4.5V of -4.5V. Dit wil ik bereiken met een andere kit, namelijk een simpele symmetrische voeding. Op kanaal 1 zal dan +4.5V aangesloten worden en op kanaal 2 dus -4.5V. Wanneer een kanaal wordt opengezet op de IR module zal de stroom gaan lopen en zal de pot dus in een richting gaan draaien, afhankelijk van welk kanaal open wordt gezet.
Nu heb ik dit wel mooi bedacht, maar aangezien ik nog een beginner ben in de elektronica wereld ben ik er niet geheel van overtuigt dat dit:
1. correct is
2. de juiste manier is
Ik wil graag een gemotoriseerde pot aansturen met afstandsbediening. Hiervoor heb ik een 2-kanaal IR ontvanger op het oog. Het mooie hiervan vind ik dat deze kan leren en dus een afstandsbediening gebruikt kan worden waar wat ongebruikt knoppen op aanwezig zijn.
Als Pot wil ik een 401508 ALPS motorized pot gebruiken. Deze heeft 4.5V nodig voor aansturing. Van wat ik ervan begrepen heb wordt de pot aangestuurd met +4.5V of -4.5V. Dit wil ik bereiken met een andere kit, namelijk een simpele symmetrische voeding. Op kanaal 1 zal dan +4.5V aangesloten worden en op kanaal 2 dus -4.5V. Wanneer een kanaal wordt opengezet op de IR module zal de stroom gaan lopen en zal de pot dus in een richting gaan draaien, afhankelijk van welk kanaal open wordt gezet.
Nu heb ik dit wel mooi bedacht, maar aangezien ik nog een beginner ben in de elektronica wereld ben ik er niet geheel van overtuigt dat dit:
1. correct is
2. de juiste manier is
Laatst gewijzigd door Corprius op zo 18 mar 2012, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: gemotoriseerde pot met aangestuurd door IR remote
Of, je haalt voor een paar tientjes een compleet setje van ebaai :
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=vol ... 97.c0.m627
Wertkt in een keer perfekt en waarschijnlijk ben je goedkoper uit.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=vol ... 97.c0.m627
Wertkt in een keer perfekt en waarschijnlijk ben je goedkoper uit.
Ja, wellicht goedkoper, maar ik hoef die ingangsselectie niet te hebben en bovendien heb je dan WEER een extra afstandsbediening er bij. Alsof ik daar al niet genoeg van heb. Ook vindt ik het ook leuker om zelf wat te verzinnen en/of te combineren. Het geld is niet het probleem (10 euro meer). Bovendien als ik dit bij de locale elektronica handel haal dan onderhoud ik deze ook en meteen ook de Nederlandse economie. Ook niet verkeerd denk ik zo.
De ingangsselectie hoef je niet te gebruiken, je kan die simpel overbruggen.
Je kunt ook zo'n Logitech AB gebruiken, daar schijnt deze ook op te kunnen.
(je links doen het niet...ik kan er dus verder niet zoveel over zeggen.)
Ik heb weleens gelezen dat er van Phillips vroeger IC's waren met een RC5 ontvanger. iets uit de TDA serie waarschijnlijk.
worden al jaren niet meer gemaakt dus zeldzaam.
IR receiver ervoor en een motorstuur opamp erachter en klaar, dat was vrij simpel.
Ik heb weleens gelezen dat er van Phillips vroeger IC's waren met een RC5 ontvanger. iets uit de TDA serie waarschijnlijk.
IR receiver ervoor en een motorstuur opamp erachter en klaar, dat was vrij simpel.
De potmeter link deed het inderdaad niet, nu wel. De andere links werken prima bij mij. Het zijn beiden Velleman kitjes: MK161 (ir ontvanger) en de K8042 (symetrische power supply).ray5150 schreef:De ingangsselectie hoef je niet te gebruiken, je kan die simpel overbruggen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Bij Velleman moet je de 1e keer persé een land en taal kiezen. De keuze wordt opgeslagen in een cookie. Bezoek je de website daarna nogmaals via een link dan krijg je wel de pagina te zien die je opvroeg.
Ja, dat is de enige manier met die relaisjes. Beter zou zijn relais met omschakelcontacten, dan zou je met 1 voedingsspanning kunnen volstaan.Corprius schreef:Hi!
1. correct is
2. de juiste manier is
Wel oppassen dat je niet beide kanalen tegelijk aanzet, dan sluit je de voeding kort...
Alternatief: http://electronics.dantimax.dk/Kits/Con ... index.html Werkt met iedere standaard RC5 remote.
Ik weet niet of er al mensen zijn die deze ook al eens gebouwd hebben, maar ik heb deze link al vaker hier aanbevolen.
http://cschirp.de/picsel.html
Je hebt in jouw geval alleen het gedeelte met de pic16f628 en de l293 nodig, dit zit onder een tientje en geen gedoe met relais en moeilijke voeding.
Hij heeft een zeer gevoelige ontvanger en werkt met een standaard philips code, ik gebruik dit al jaren in mijn luxmanC03 voorversterker met een universele afstandsbediening waar ik ook alle andere aparatuur mee bedien.
Mocht je een probleem hebben met het programmeren van de pic, dan doe ik dat graag voor je.
Hardy
Je hebt in jouw geval alleen het gedeelte met de pic16f628 en de l293 nodig, dit zit onder een tientje en geen gedoe met relais en moeilijke voeding.
Hij heeft een zeer gevoelige ontvanger en werkt met een standaard philips code, ik gebruik dit al jaren in mijn luxmanC03 voorversterker met een universele afstandsbediening waar ik ook alle andere aparatuur mee bedien.
Mocht je een probleem hebben met het programmeren van de pic, dan doe ik dat graag voor je.
Hardy
Leuk project, maar voor iemand met meer ervaring. Ik heb afgelopen vrijdag net de LOI elektronica basiscursus in ontvangst genomen. Daar eerst maar eens me bezig. Ik zou wel graag meer willen kunnen op elektronic gebied, maar zonder de kennis en ervaring is dit vaak wat te moeilijk. Ik heb wel een technische opleiding. Laboratorium, maar daar heb ik maar minimaal les gehad over schakelingen. Kitjes in elkaar solderen prima en wat (hele) simpele schema`s en schakelingen komt ik ook nog wel uit. Ik ben nu al een tijdje bezig met kitjes en modules, maar zou graag meer willen. Daarom dus de cursus. Dus wellicht volgend jaar.hardy schreef:Ik weet niet of er al mensen zijn die deze ook al eens gebouwd hebben, maar ik heb deze link al vaker hier aanbevolen.
Hardy
Die Dantimax kit vind ik ook een mooie. Ik ben erachter dat de Velleman ir ontvanger wel kan leren, maar enkel van Velleman afstandsbedieningen. Deze valt dus af. Dantimax is wel wat prijzig, maar mijn verjaardag volgt snel gelukkig.
Heb nog even zitten kijken naar de programeertaal (C) voor de IC. Hier zou ik waarschijnlijk wel uitkomen. Ik kan wel programeren in C# en visual basic. Er zijn veel overeenkomsten. Wat ik mij afvraag is hoe je de code in de IC krijgt. Is hier een usb tooltje voor of zoiets?
Dan moet je het IC in een programmer als deze plaatsen :
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... ammer.html
Die sluit je weer op de computer aan, en met het genoemde programma zet je de software in de PIC.
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... ammer.html
Die sluit je weer op de computer aan, en met het genoemde programma zet je de software in de PIC.