pc speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
marnix123

pc speakers

Bericht door marnix123 »

Hoi,

Ik ben nieuw hier. Ik kan helaas niet vinden wat ik zoek. Ik zoek bouwwbeschrijvingen aangaande het maken van PC speakertjes. En dan speakers die rechtstreeks in de uitgang van de geluidskaart te steken zijn. Niet via een versterker. Ik wil graag zelf speakers bouwen voor de pc maar mis de electronica die ik daarvoor kan gebruiken. Wie kan mij helpen met het vinden?

TNX
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Welkom!

Vertel eerst eens wat je wilt en hoe groot je budget is.
Wil je stereo of 5.1/7.1?

Het geluid van de PC zal toch versterkt moeten worden, tenzij je bv een hele oude Soundblaster 16 of zo hebt, dus zonder versterker(s) zal het niet werken.
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Misschien is dit iets voor je

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ud&start=0

Waar je dan

iets als dit op aansluit

http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=9184

Dan hoeft er alleen een volumepot tussen. En een leuk voedinkje
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

idd, versterkertje zal altijd nodig zijn, behalve als je erg zachtjes (heel erg zachtjes) wil luisteren... ik spreek uit ervaring hier. je kan ook een klein T-ampje kopen, bv die van www.capsandcoils.com (heb ik ook op 2 werkplekken gedaan). bij Speakerland op de balie zag ik een T-ampje met DAC, die je dus op de USB poort aan kon sluiten. wat niet echt goedkoop, maar wel een mooie oplossing.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Speakers direct op je geluidskaart aansluiten is nooit een goed idee, ook niet als je zacht wilt luisteren. Ik heb 't ooit even gedaan bij gebrek aan een amp, en m'n geluidskaart overleed.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

hoi,

ik heb net hout gezaagd voor mijn topic speaker,

actieve portable speaker - zie topic evt. Niet helemaal PC speaker, maar ook met een compact versterkertje. Verder kan ik logitech setjes aanraden als je voor weinig geld klaar wilt zijn.
als je graag wilt bouwen dan raad ik je aan iets moois te maken; bijvoorbeeld die Ga voor Goud.

Succes
marnix123

Bericht door marnix123 »

Ik zit er over te denken om een oud 2.1 setje van Philips naar een eigen kastje te bouwen. Dus 1 kast die niet hoger is dan 10 cm en waar ik alles in bouw. De audiofielen hoor ik al zuchten:-) Maar het is enkel voor pc games. Ik werk vooral met mac en heb voor games een pc waar dus die lelijke philips 2.1 aan hangt. Kast moet rechthoekig worden met aan de voorkant de 2 voor satellietjes en in het midden naar beneden de bass. Op dat kastje kan dan mijn TFT staan.... Is dat een heel stom idee? Of zeggen jullie van, joh verwacht geen concertgebouwkwaliteit maar voor het doel is het zeker te doen..

Het bouwplezier is ook van belang overigens. Anders zou ik het niet doen!
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Prima idee hoor !
Jij bepaald wat de eisen voor je eindproduct zijn......

Zelf ook wel eens iets gemaakt wat niet door de "jury" van het "audiofielengilde" zou komen ........... :twisted:

zie bijlage.
Een "verplaatsbare" CD-spelerset voor mijn dochter. Simpel, 1 functie, weinig knoppen. Een omgebouwd PC-speakersetje....

Als je gaat verbouwen; houd wel een beetje rekening met het oorspronkelijke ontwerp. meestal zit daar ook een idee achter........

Succes !
Bijlagen
DSC00348.JPG
SARK

Bericht door SARK »

Zoals HoMeR al schrijft is dit een prima idee en zeker als het je vooral om het bouwplezier gaat.
Post eens een foto van dat Philips 2.1 setje (en ook van je TFT) misschien dat hier nog wat creatieve ontwerpen naar boven komen drijven :idea:
Wat voor soort games speel je voornamelijk, misschien leuk om een thema-ontwerp te maken.
marnix123

Bericht door marnix123 »

Ik speel speel veel First Person Shooters. De hele WO2 reeks begint me een beetje de keel uit te hangen. Heb de afgelopen 5 jaar meer duitsers over de kling gejaagd dan menig GI in de hele oorlog:-) Fallout schijnt wel heel erg goed te zijn en speelt zich in de toekomst of voor zover ik heb begrepen. Het geluid van die games is zeker belangrijk maar daarvoor heb je zeker geen superduur 7.1 setje nodig. 2.0 of 2.1 is prima te doen. Ik zal eens een foto maken...van mijn 2.1..
SARK

Bericht door SARK »

marnix123 schreef:
Ik speel speel veel First Person Shooters. De hele WO2 reeks begint me een beetje de keel uit te hangen. Heb de afgelopen 5 jaar meer duitsers over de kling gejaagd dan menig GI in de hele oorlog:-) Fallout schijnt wel heel erg goed te zijn en speelt zich in de toekomst of voor zover ik heb begrepen.
Ehhmmm, game noob hiero (ben blijven steken bij Sokoban en Duke Nuke, meest geavanceerde was Castle Wolfenstein en DOOM :oops: ). Ik bedoel meer genres als in oorlog, scifi, race, etc. :roll:
SARK

Bericht door SARK »

Al een eerste idee, moest even zoeken in Goole naar de naam van het spel Wolfenstein en kwam dit plaatje tegen:
Afbeelding

Ok, het is een PC behuizing maar een beetje CreaBea kan hier wel iets mee voor het 2.1 setje :idea:
marnix123

Bericht door marnix123 »

HoMeR schreef:
Prima idee hoor !
Jij bepaald wat de eisen voor je eindproduct zijn......

Zelf ook wel eens iets gemaakt wat niet door de "jury" van het "audiofielengilde" zou komen ........... :twisted:

zie bijlage.
Een "verplaatsbare" CD-spelerset voor mijn dochter. Simpel, 1 functie, weinig knoppen. Een omgebouwd PC-speakersetje....

Als je gaat verbouwen; houd wel een beetje rekening met het oorspronkelijke ontwerp. meestal zit daar ook een idee achter........

Succes !
Leuk setje hoor. Maar waarom heb je hem niet afgewerkt? En heb je ook een foto van de binnenkant? Dat vind ik leuk om te zien. Andere zelfbouwspeakers ook welkom.. whats inside!!!!:-)
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Het ging hier om een "quick and dirty" oplossing. Afwerking komt dan te vervallen (kost ook te veel; zowel in tijd als geld....).
De CD-speler (eigenlijk een DVD-speler) komt van de rommelmarkt en de rest uit de afvalbak.

Het werkt ! En mijn dochter is nog te jong om zich druk te maken over hoe mooi 't allemaal wel is (net 6 geworden).

Van de binnenkant en het bouwproces heb ik geen foto's (vond het toen niet nodig om dat vast te leggen). Het volume komt ongeveer overeen met de oorspronkelijke boxjes, het gat is wat groter. Verder gewoon lege ruimte; geen demping.
Er zijn geen klachten van de gebruiker !
marnix123

Bericht door marnix123 »

HoMeR schreef:
Het ging hier om een "quick and dirty" oplossing. Afwerking komt dan te vervallen (kost ook te veel; zowel in tijd als geld....).
De CD-speler (eigenlijk een DVD-speler) komt van de rommelmarkt en de rest uit de afvalbak.

Het werkt ! En mijn dochter is nog te jong om zich druk te maken over hoe mooi 't allemaal wel is (net 6 geworden).

Van de binnenkant en het bouwproces heb ik geen foto's (vond het toen niet nodig om dat vast te leggen). Het volume komt ongeveer overeen met de oorspronkelijke boxjes, het gat is wat groter. Verder gewoon lege ruimte; geen demping.
Er zijn geen klachten van de gebruiker !
:-) en nu dus de ganze dag K3 in huis moeten horen:-)
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Ik heb afgelopen weekend ook zoiets gedaan. Een spotgoedkoop maar zeer beroerd plastic speakersetje uit elkaar geschroefd, twee kastjes gemaakt van meubelpaneeltjes en in elk een Tangband 4" speakertje geschroefd. Versterkertje uit het plastic setje onderin een van de nieuwe kastjes (bodempje een eindje hoger zodat er nog wat ruimte overbleef). Beetje demping erin voordat het dichtgaat (oude wollen trui in stukken geknipt), randjes afronden voor de mooi en klaar.

Ik win er ook geen hoofdprijs "zelfbouw luidspreker van het jaar" mee, maar het voldoet prima voor het doel, het klinkt al een stuk beter dan de oorspronkelijke plastic doosjes. Een "donorsetje" koop je voor minder dan €10 bij een pc boer of media markt.
marnix123

Bericht door marnix123 »

Hoi,

Ik heb een best goed 2.0 setje uit de vuilnisbak kunnen vissen. Eigenlijk 2. Dus het kastje wordt 2.0 kan ik de basspeakers (waarvan ik er nu dus 2 heb) wel gewoon naar beneden laten richten? Of werk het dan weer helemaal anders?

Verder hebben die speakers een SUBout... Daar kan ik eventueel de of een bas opzetten.. Of praat ik nou onzin?
Laatst gewijzigd door marnix123 op ma 09 feb 2009, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Die kan je het beste naar voren laten stralen, omdat die ook middentonen weergeeft.
marnix123

Bericht door marnix123 »

Vuurkat schreef:
Die kan je het beste naar voren laten stralen, omdat die ook middentonen weergeeft.

THNX
HoMeR

Bericht door HoMeR »

en nu dus de ganze dag K3 in huis moeten horen
Nou, dat valt best mee !
Ze houdt van o.a. Flogging Molly, Finntroll, the Pogues en sinds kort klassiek (Mozart).

:shock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”