rendement 4ohm tweeter bij 8 ohm woofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ivosp

rendement 4ohm tweeter bij 8 ohm woofer

Bericht door ivosp »

Fabrikanten drukken het rendement van een driver vaak uit in 2.83V/1m als hij 4 ohm is, terwijl bij 8 ohm het in 1W/1m wordt gegeven.

Als je het rendement van een 4ohm driver omzet naar 1w/1m dan heb je 6db minder.

Dus een 4ohm driver moet 6db meer scoren in 2.83V/1m, om hetzelfde rendement te hebben als een 8 ohm driver met een bepaald rendement/SPL in 1W/m.

Nu wil ik een tweeweg speaker bouwen met een 8ohm woofer van zeg 87 db SPL (1W/1m). Moet ik nu een tweeter nemen van 93db bij 2.83/1m om het maximale rendement uit mijn woofer te halen? Wat gebeurd er met het systeemrendement met mijn speaker als ik een tweeter van bijv. 89db (2.83V/1m) toepas?

Uitgaande van gewoon passief filteren...

Ik zou zelf denken dat bij een lager rendement tweeter toepassen (in absolute zin) het totale rendement sterk gaat afhangen van het crossoverpunt: Hoe hoger, hoe minder rendements verlies. Hoe reken ik hieraan?
hrscharft

Re: rendement 4ohm tweeter bij 8 ohm woofer

Bericht door hrscharft »

Ik weet niet honderd procent zeker of ik dit zo mag stellen indien niet zo wordt ik vast wel gecorrigeerd door anderen.

even afgezien van een filter dat er voor komt geven een 8 ohm woofer en een 4 ohm tweet aangezien je ze parallel schakelt een vervanings impendantie van:

Rv =(R1 x R2) / (R1 + R2) en dus

Rv =(4 x 8 ) / (4 + 8 )
Rv = 2,6 Ohm.

dit is natuurlijk een puur thoeretische berekening even afgezien van alle andere factoren die mee gaan spelen. Maar ik neem aan dat je in je filter dan de boel moet gaan corrigeren naar een 4 ohm. speaker. en dus je tweeter alsnog op moet gaan krikken om toch aan je aan een 8 ohms impendantie komt.

Gr,

Harm.
ivosp

Bericht door ivosp »

Je bedoelt dat de totale impedantie van de luidspreker 2.6ohm wordt? dat denk ik niet. Maar bovenal wil ik het gezamelijke rendement weten...
richard

Bericht door richard »

ivosp schreef:
Nu wil ik een tweeweg speaker bouwen met een 8ohm woofer van zeg 87 db SPL (1W/1m) (= 2.83v/1m). Moet ik nu een tweeter nemen van 93db bij 2.83/1m om het maximale rendement uit mijn woofer te halen?
Nee, de tweeter moet ook minimaal 87 dB bij 2.83 V leveren. Liever iets meer, een tweeter is makkelijker te dempen met een paar weerstanden dan een woofer.
markbakk

Bericht door markbakk »

Luidsprekers (de meeste dan) zijn spanningsgestuurd. De versterker doet niets anders dan een bepaalde spanning leveren en er de benodigde stroom in stoppen. Dat houdt dus in dat je moet letten op het 'rendement' bij 2,83V, niet bij 1W. De totale impedantie van het systeem is in zoverre van belang dat een versterker niet oneindig veel stroom kan leveren en een te lage waarde (in bepaalde frequentiebereiken) voor problemen kan zorgen.
ivosp

Bericht door ivosp »

Ik snap dat drivers spanninggestuurd zijn, en dat er dus om een spanning van 2.83 , bij een 4ohms speaker meer SPL uit komt, bij een verder gelijke driver als een 8 ohms variant. Hij trekt immers ook 2x zoveel stroom. Ik zie dat 2 gelijke drivers van een merk en type, maar in 4 en 8 ohms versies, er 3db meer uitkomt bij4ohm dan de 8ohms variant. Allemaal logisch, want 3db is immers een verdubbeling in geluidsdruk.

Deze 3db in SPL schelende indentieke drivers krijgen in winisd inderdaad hetzelfde rendement bij een bepaalde hoveelheid vermogen, dus dat klopt. Er wordt enkel naar verhouding meer stroom geleverd, wat je niet in het programma terug vind.
Verder begrijp ik dus ook dat 1w/1m is bij een 8 ohms speaker dus hetzelfde is als 2,83V/1m.

Bij een 4ohms speaker zou je dus, indien rendement zowel in 1W/1meter als 2,83V/1meter wordt gespecificeerd, opnieuw het verschil moeten zien van 3db.

Nu brengen specsheets mij weer in de war. Voor de vifa xt19 wordt opgegeven:

88,6db (2,83V/1m)
87,7db (1W/1m)

Dat snap ik niet. Dit zou toch 3 ipv slechts 1db moeten schelen?

Afbeelding
markbakk

Bericht door markbakk »

Het is ook wat complexer dan je wil geloven ben ik bang.

Puur rendement is (bij luidsprekers) het afgestraalde geluidvermogen gedeeld door het opgenomen elektrisch vermogen. Beide zijn lastig te meten (vooral het geluidvermogen). Om een en ander hanteerbaar te maken kiezen we ervoor om als rendement de hoeveelheid dB geluiddruk op 1 meter per ofwel 1 Watt (1) ofwel 2,83Volt (2) te nemen. Van 'echt' rendement is geen sprake, je meet in geval 1 weliswaar het opgenomen vermogen (als je dat al goed doet), maar niet het afgestraalde vermogen. In geval 2 meet je geen van beide (want er is bij luidsprekers door de complexe belasting ook geen eenvoudige relatie tussen spanning en stroom). Dus appels met peren.

Gelukkig hoef je maar twee dingen te onthouden. Relevant is de geluiddruk op 1 meter bij 2,83V en belangrijk is om je een beeld te vormen van het afstraalgedrag van de betreffende luidspreker in de kast die je wilt gebruiken. Dat is het begin.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Mag ik de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok gooien hier?

persoonlijk vind ik namelijk een rendement bij 2.83v @1m eigenlijk niets zeggen 2.83v bij wat??

Het weergeven van het rendement bij 1Watt @1m is juist gestoeld op de eenheid Watt die de verhouding aangeeft van het voltage en het benodigde amperage dat daar bij hoort. en dat is toch ook juist wat je wilt weten...? Hoe hard moet mijn versterker straks zijn best gaan doen om nog een beetje volume uit deze speakers te krijgen?
Aangezien zoals al eerder vermeld is het voltage een constante is in dit verhaal is het logisch dat je bij een 4 Ohms speaker er meer in moet stoppen aan stroom en dus vermogen dan bij een 8 ohms speaker.

Hieronder een rekenvoorbeeldje waarin de luidsprekers even volledig ideaal en met een 100% vaste impendantie worden voorgesteld.
(en ja ik weet dat dit in de echte wereld een heel ander verhaal is.)

ik maak hier in wezen alleen gebruik van DE basisregel in de electro 'de wet van ohm'.
Namelijk:

P=U x I en U = I x R

laat ik als voorbeeld een 4 ohms speaker nemen

en we nemen om te beginnen de eerste regel

P = U x I => 1 = 2.85 x I => I= 1/2.85 = 0.3508

maar voegen we de bovenstaande twee regels nou samen komt het er uit te zien als:

P = I² x R => 1 = I² x 4 en heey ineens klopt het verhaal niet meer want 0.3508² = 0.1231 en 0.1231 x 4 is geen 1

Maar het grappige is dat het bij een 8 ohms speaker wel precies uit komt (afrondings fouten daar gelaten)

P = U x I => 1 = 2.85 x 0,35

P = I² x R => 1 = 0,12 x 8

En doen we het volgende met de 4 ohms speaker Namelijk we gaan het vermogen verdubbelen...

P = U x I => 2 = 2.85 x 0.701

P = I² x R => 2 = 0.70² x 4 = 0.49 x4 = 2

Ofwel het opgenomen vermogen van de speaker kan best 2Watt geweest zijn bij de meting die overigens in de datasheet ook nog eens aangegeven wordt met een marge van +/- 1 dB.

PS, Als ik hier de plank mis sla met mijn pleidooi mogen jullie me gerust om de oren slaan met allerlei goede argumenten en bewijsmaterialen aangezien ik daar dan vervolgens alleen maar weer van kan leren :).
markbakk

Bericht door markbakk »

hrscharft schreef:
Ja mannen (?), we kunnen ook de handdoek in de ring gaan gooien...

Die 2,83V is de afronding van SQR(8). Maak het sommetje daarmee nog maar een keer =;

Om academische redenen is het inderdaad best interessant om te weten welk rendement een speaker nu heeft :-&

Als je units bij elkaar wilt zoeken zul je ze moeten vergelijken op dezelfde parameters. Vermogen is alleen al vanwege de verschillende impedanties van de units onbruikbaar (net als een 'rendement aan 2,83V bij 1kHz' trouwens :-& :-& , maar dat is tenminste een begin)

Voor de rest staat hierboven al voldoende toelichting (voor nu). :mrgreen:
Maudio

Bericht door Maudio »

markbakk schreef:
hrscharft schreef:

Die 2,83V is de afronding van SQR(8). Maak het sommetje daarmee nog maar een keer =;

Om academische redenen is het inderdaad best interessant om te weten welk rendement een speaker nu heeft :-&

Als je units bij elkaar wilt zoeken zul je ze moeten vergelijken op dezelfde parameters. Vermogen is alleen al vanwege de verschillende impedanties van de units onbruikbaar (net als een 'rendement aan 2,83V bij 1kHz' trouwens :-& :-& , maar dat is tenminste een begin)

In de praktijk merk je, misschien na een paar projectjes al, dat weten niet ontstaat uit meten. Het heeft echt geen enkele zin om luidsprekers te selecteren op theoretische waarden. Je zult meestal teleurgestelt worden.

Weten is luisteren.
Maudio

Bericht door Maudio »

Maudio schreef:
markbakk schreef:
hrscharft schreef:

In de praktijk merk je, misschien na een paar projectjes al, dat weten niet ontstaat uit meten. Het heeft echt geen enkele zin om luidsprekers te selecteren op theoretische waarden. Je zult meestal teleurgestelt worden.

Weten is luisteren.

Luisteren is weten, klinkt ook logischer :-x
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”