Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

De tijd zal het leren, Anne, en als het niet gaat met de weerstanden (lees dat ze kapot gaan) kan ik ze nog altijd door de originele PTC's vervangen. (of waren het nou NTC's... 8-[ )

Ik denk dat ik de diode's toch op de grote koelblokken zet. dan weet ik zeker dat ze goed gekoeld worden.

Rudy, je had wel op de foto's gezien dat er op de bodemplaat onder het plakband een aantal sleuven zitten ?
(die welliswaar nogal aan de kleine kant zijn....ik overweeg om een aantal vierkanten uit te zagen of te frezen, is mischien minder werk dan tientallen gaten boren.)
IMG_0846.JPG
IMG_0847.JPG
IMG_0850.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

En inhammetjes uitgeslepen :
IMG_0851.JPG
IMG_0852.JPG
De hoogte van de print is goed uitgepakt, ongeveer 20 mm. de totale hoogte onder de elco-plaat is 30 mm.
Tussen de bodemplaat en de print komt nog een plastic isolatie plaat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

En wat als je de print 's omgekeerd monteerd.Met een luikje in de bodem bij de zekeringen :o .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Een service luikje aan de onderkant had Hannesie ook al in het begin voorgesteld.
Dat is een hoop mechanisch werk, dan moet er iets met een grendeltje bedacht en uitgevoerd worden, want het moet ook open en dicht kunnen. dat moet er dan ook nog een beetje netjes uitgaan zien.
Dus : Nee, geen luikje... zo slecht bereikbaar is het nu ook niet, bovendeksel eraf, paar moertjes los, paar draadjes los en de print is bereikbaar.

Wat de zekeringen betreft; de huidige gebruikte waarde is 3.15 A.
De datasheet adviseert 2.50 A. dit is echter wel met twee NTC's aangesloten
Wat zal in de praktijk verstandig zijn om te gebruiken ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Zou het toch maar bij de 3,15A houden,hoeft minder vlug
bovendeksel eraf, paar moertjes los, paar draadjes los en de print is bereikbaar.
:rofl: .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
:rofl: .
Anne
Je hebt je bedenkingen daarbij ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Je bent van plan ruim 300W op te stoken en via gelijkrichters,reken maar minstens 500W,da's niet gelachen :^o .
Trage 3,15A zekeringen zullen het wel houden,met de tweetraps-inschakeling :sure:
En anders,je wel weer moertje,draadje.... :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Kappa7 »

Je kan toch prima een plaatje nemen dat iets groter is als het gat is dat je maak.
Dat plaatje zet je vast met een paar zelf tappers en klaar ben je.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

Kappa7 schreef:
Je kan toch prima een plaatje nemen dat iets groter is als het gat is dat je maak.
Dat plaatje zet je vast met een paar zelf tappers en klaar ben je.
Zo doen Marantz en Philips het ook bij hun grotere versterkers.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Da's grappig. nu ben ik bezig met mosfet's matchen. Ik had dus 6 stuks nieuwe IRF9610's genomen en deze doorgemeten volgens dit schema :
matching.gif
Ik kom uit op 4.12 VDC voor de laagste en 4.17 VDC voor de hoogste waarde. heel dicht bij elkaar dus.
Toen heb ik ter vergelijking de originele 9610's een doorgemeten. die varieeerden van 4.04 tot 4.34 VDC...
Da's wel een stuk ruimer. ik denk dat dat komt omdat de nieuwe allemaal uit dezelfde serie zijn ?
Of zal soms het produktieproces een stuk verbeterd zijn in de loop der jaren ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Zijn idd vermoedelijk van eenzelfde serie.De gevonden spanning komt best overeen met het datablad,wel aan de hoge grens.
Met die serieweerstand test je wel bij ong.75mA.In de versterker-schakeling is dat eerder 20mA,beter testen met serieweerstand 560ohm.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Met een weerstand van 560 Ohm ertussen kom ik uit op 1.53 Volt als laagste en 1.58 Volt als hoogste waarde.
Dit bij een voedingspanning van 14.97 VDC, en bij een stroomverbruik van 27 mA.
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 26 mar 2012, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Dat is veel meer in de buurt van de toepassing :D .Nu twee dezelfde naast elkaar en de derde(boven in het schema)doet er niet toe.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Pssst Ray,

Afbeelding


Als je de printen afwerkt met Greencoat krijgt het helemaal een fraai professioneel uiterlijk: http://www.small-parts.nl/index.php?ite ... 03&lang=NL
greencoat.jpg
http://bungard.de/index.php?option=com_ ... ng=english
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Pssst Ray,
Als je de printen afwerkt met Greencoat krijgt het helemaal een fraai professioneel uiterlijk: http://www.small-parts.nl/index.php?ite ... 03&lang=NL
Mooi Pjotr! Bestelde dit altijd bij Dick Best, maar die heeft het niet meer in het assortiment.

groet.
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Dat is veel meer in de buurt van de toepassing :D .Nu twee dezelfde naast elkaar en de derde(boven in het schema)doet er niet toe.
Anne
Dat dacht ik al, en ik had twee exacte paartjes dus dat kwam precies goed uit. :D
Pjotr schreef:
Pssst Ray,

Als je de printen afwerkt met Greencoat krijgt het helemaal een fraai professioneel uiterlijk

Lijkt me niet (meer) echt nodig... :mrgreen:
IMG_0858.JPG
Op de versterkerprinten heb ik ook alle sporen waar grote stromen doorlopen vertind.
Ja, ik ken dat spul wel. Dick Best heeft/had dat spul ook. (ik kan het niet meer terugvinden. :? )
Op zich is het mooi spul. AatV gebruikt het ook.
Ik vind het een beetje prijzig, alsof zonder dat je printen in een paar jaar wegrotten. valt wel mee.
Okee, het koper word na verloop van tijd een beetje dof. vaak was ik de printen na het solderen af met wasbenzine en een borstel.

Misschien ga ik in Mei een flesje bestellen, dan komt het vakantiegeld.... :lol:

Zou Rudy dit voldoende gaatjes vinden ?
IMG_0860.JPG
(Ja, het raster is niet helemaal recht, ik moest om de montagegaten heen boren, en er zaten ook al bestaande gaten her en der.)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door hannesie »

Ik mis nog een luikje :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Dat komt er ook niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Afbeelding

Op de versterkerprinten heb ik ook alle sporen waar grote stromen doorlopen vertind.
Afgezien van dat ik dat nou weer er modderig uit vind zien heeft het ook weinig nut. Soldeertin geleidt vele malen minder dan koper. Als je de weerstand echt wilt verkleinen soldeer er dan tevens een paar stukjes vertind koperdraad over van 0,7mm - 1mm.

Overigens is de weerstand meestal niet een issue, die is meestal laag genoeg. Voor de spoorbreedte ga je uit van hoeveel warmer de sporen mogen worden t.g.v. de stroom. Een oud vuistregeltje voor de breedte is : Ong. 1mm breedte per ampère.

Wil je dat nauwkeuriger doen volgens de officiële kunst dan kun je hier een fraai (en gratis) tool downloaden: http://www.saturnpcb.com/pcb_toolkit.htm
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door studiostevus »

Het gaat hierbij eerder om het voorkomen van corrosie dan het verbeteren van de geleiding geloof ik....
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door nl3prc »

Vaak wordt dit ook gedaan om straling tegen te houden in HF toepassingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

studiostevus schreef:
Het gaat hierbij eerder om het voorkomen van corrosie dan het verbeteren van de geleiding geloof ik....
In dat geval kan ie het beter eerst glansvetinnen met dat spul van SENO b.v. Is wel netter dan. Maar jah, dan moet Ray wel 2 vakantie-uitkeringen bij elkaar hebben :lol:
nl3prc schreef:
Vaak wordt dit ook gedaan om straling tegen te houden in HF toepassingen.
Dat is nieuw voor mij en ik heb toch al aardig wat HF printen gemaakt. Kun je eens uitleggen hoe dat dan zit/werkt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Afgezien van dat ik dat nou weer er modderig uit vind zien heeft het ook weinig nut. Soldeertin geleidt vele malen minder dan koper. Als je de weerstand echt wilt verkleinen soldeer er dan tevens een paar stukjes vertind koperdraad over van 0,7mm - 1mm.
Mwah, ik zie vaak zat fabrieksspul waarbij het net-gedeelte of vermogens sporen extra vertind zijn
De (door mij verwachte) stromen zijn niet dusdanig hoog dat ik het nodig vond om extra koperdraad erbij te solderen.
Ik heb die truuk wel eens in het verleden toegepast.
studiostevus schreef:
Het gaat hierbij eerder om het voorkomen van corrosie dan het verbeteren van de geleiding geloof ik....
uitgangspunt was het eerste, het tweede is eventueel mooi meegenomen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Mwah, ik zie vaak zat fabrieksspul waarbij het net-gedeelte of vermogens sporen extra vertind zijn
De (door mij verwachte) stromen zijn niet dusdanig hoog dat ik het nodig vond om extra koperdraad erbij te solderen.
Jah, en dan zijn het vaak ook nog smalle reepjes :roll: Is ook flauwekul :mrgreen:

Fabrikanten doen soms ook maar wat en tegenwoordig zie je dat niet meer.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door nl3prc »

Pjotr schreef:
nl3prc schreef:
Vaak wordt dit ook gedaan om straling tegen te houden in HF toepassingen.
Dat is nieuw voor mij en ik heb toch al aardig wat HF printen gemaakt. Kun je eens uitleggen hoe dat dan zit/werkt?
Omdat tin lood bevat heeft dit op massa vlakken een gunstig eigenschap namelijk dempen van straling.
Ook is het dan makkelijker om op de vertinde velden schotjes te plaatsen indien nodig.
Ik heb hier een aantal transister liniars liggen waar dit is toegepast.
Plaats reactie