Of ben jij die man die laatst bij "Man bijt hond" zatRizzo schreef:De Gazelle voor de zekerheid toch maar even buiten gezet tijdens het spuiten
Corner/boundary woofers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Corner/boundary woofers
Ik had wel even kunnen komen kijken, was net in de Ridderhal bij jou in de buurt. 
Beiden zijn af. Nu nog wachten totdat Soundexcel klaar is met de minidsp, en het inregelen kan gaan beginnen
.
Dit is wel een schoolvoorbeeld van een subwoofer: grote zwarte vierkante kast met woofer in het midden
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Ware het niet dat er geen subwoofer maar "gewone" woofers zijn gebruikt. Deze woofers kunnen veel hoger gecrossed (tot 500 hz) worden dan normale subwoofers (tot 80Hz). Bovendien zitten er aan beide kanten (op de foto dus niet te zien) woofers, dus perfect geschikt voor plaatsing langs de wanden of (zoals ze gaan worden gebruikt) in een hoek. Een zogenaamde 2+2 opstelling (lyngdorf).
Net geen subwoofers dus
, anders had ik wel 12 inch Scan Speak Discovery gebruikt.
Net geen subwoofers dus
Update: Na ruim 9 maanden louter als stofvangers te hebben gefunctioneerd, komt er nu eindelijk geluid uit!
Vandaag uitgebreid de tijd genomen om te meten en de dsp in te stellen. Het crossover punt ligt op 350Hz met een 4e order LR. Het rendement ligt ver boven de monitoren, de cornerwoofers worden 7db gedempt.
Het lastige van de kamer is de enorme bank die vlak bij de rechter woofer staat. Deze woofer kan daarom minder vrij rondstralen, wat duidelijk te zien is in de (fase) metingen. De frequentie response is wel recht te krijgen, maar de fase kan ik helaas niet te lijf (of ik weet gewoon niet hoe).
Daarnaast is het bepalen van de delay moeilijk te doen op basis van afstandsmetingen. Elke cornerwoofers heeft twee woofers, namelijk aan de zijkanten. De ene woofer straalt tegen de zijwand en de ander tegen de achterwand. Wat afstand betreft scheelt dat zo'n 30 cm. Iemand een idee hoe dit te benaderen?
Vandaag uitgebreid de tijd genomen om te meten en de dsp in te stellen. Het crossover punt ligt op 350Hz met een 4e order LR. Het rendement ligt ver boven de monitoren, de cornerwoofers worden 7db gedempt.
Het lastige van de kamer is de enorme bank die vlak bij de rechter woofer staat. Deze woofer kan daarom minder vrij rondstralen, wat duidelijk te zien is in de (fase) metingen. De frequentie response is wel recht te krijgen, maar de fase kan ik helaas niet te lijf (of ik weet gewoon niet hoe).
Daarnaast is het bepalen van de delay moeilijk te doen op basis van afstandsmetingen. Elke cornerwoofers heeft twee woofers, namelijk aan de zijkanten. De ene woofer straalt tegen de zijwand en de ander tegen de achterwand. Wat afstand betreft scheelt dat zo'n 30 cm. Iemand een idee hoe dit te benaderen?
Is het dan niet slim om eerst te starten met een gemiddelde, oftewel het midden van de kasten.
Proefondervindelijk ervaren wat het dan geeft?
En vervolgen op de luisterplek meten?
Proefondervindelijk ervaren wat het dan geeft?
En vervolgen op de luisterplek meten?
De delay is nu gebaseerd op het gemiddelde tussen beiden woofers. Ipv REW heb ik Holmimpulse gedownload, wellicht is het met een impulse meting te doen?
- asterduc
- Contacteer:
Rizzo, ik zou daar niet teveel van wakker liggen hoor.
Als je een cross hebt op 350 hz dan wordt de afstand uiteraard wat beperkter, maar goed, je hebt meerdere drivers dus krijg je sowieso een faseverschil, net als wanneer je je hoofd draait
Ik zou zeggen, afstellen volgens je beste kunnen en dan meten en kijken wat er bij dat overnamepunt gebeurd.
Als je een cross hebt op 350 hz dan wordt de afstand uiteraard wat beperkter, maar goed, je hebt meerdere drivers dus krijg je sowieso een faseverschil, net als wanneer je je hoofd draait
Ik zou zeggen, afstellen volgens je beste kunnen en dan meten en kijken wat er bij dat overnamepunt gebeurd.
Bedankt Ed. Gek genoeg zag de fase en de frequency response er het beste uit zonder enige delay
Het afstellen op basis van metingen vind ik lastig. De correcties zijn initeel gedaan op basis van een spatial average. Daarna fine tunen op het gehoor. Kortom, nog een hoop te leren en te proberen
De gebruikte werkwijze heb ik trouwens uit het draadje van BertDB http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =6&t=15831. Erg duidelijk en zeer informatief!
Het afstellen op basis van metingen vind ik lastig. De correcties zijn initeel gedaan op basis van een spatial average. Daarna fine tunen op het gehoor. Kortom, nog een hoop te leren en te proberen
De gebruikte werkwijze heb ik trouwens uit het draadje van BertDB http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =6&t=15831. Erg duidelijk en zeer informatief!
Nog een kleine update na de laatste aanpassingen:
Het verschil in SPL is trouwens alleen in de grafiek, in werkelijkheid zijn ze gelijk. Het cross-overpunt is 350Hz met een LR 48db. Zo te zien zit het daar nog niet helemaal lekker. Verder klinkt het steeds lekkerder, wat vlak, maar meer detail dan voorheen. Eerst maar weer eens een tijdje luisteren hoe het klinkt zo.
Wat mij betreft is het project geslaagd!
Het verschil in SPL is trouwens alleen in de grafiek, in werkelijkheid zijn ze gelijk. Het cross-overpunt is 350Hz met een LR 48db. Zo te zien zit het daar nog niet helemaal lekker. Verder klinkt het steeds lekkerder, wat vlak, maar meer detail dan voorheen. Eerst maar weer eens een tijdje luisteren hoe het klinkt zo.
Wat mij betreft is het project geslaagd!
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mooie cornerwoofers! Dat zal zeker mooi klinken. En daar kan natuurlijk heel goed een mooie open baffle bij
Lees ik nu dat je jarig bent? Gefeliciteerd! Ik heb nog wel een leuk idee voor een kadootje
Lees ik nu dat je jarig bent? Gefeliciteerd! Ik heb nog wel een leuk idee voor een kadootje
Bedankt Hans!
Ik volg het Daudio draadje op de voet en had al het idee in mijn hoofd van jullie open baffle als satelliet (zonder de woofers dus). Toen dat voorbij kwam moest ik reageren natuurlijk;)
Het enorme verschil in geluid met cornerwoofers ipv de subwoofer die ik eerst had is de ruimtelijkheid. Het klinkt enorm breed en groots. Daar hoort natuurlijk een open baffle bij
!
Ik volg het Daudio draadje op de voet en had al het idee in mijn hoofd van jullie open baffle als satelliet (zonder de woofers dus). Toen dat voorbij kwam moest ik reageren natuurlijk;)
Het enorme verschil in geluid met cornerwoofers ipv de subwoofer die ik eerst had is de ruimtelijkheid. Het klinkt enorm breed en groots. Daar hoort natuurlijk een open baffle bij
Gefeliciteerd.......!!
Binnenkort maar eens komen luisteren??
Ik ben binnenkort ook jarig, is voor mij misschien ook een leuk idee, ....................OB.
Ik ga zo maar eens even zoeken naar een oplossing.
Binnenkort maar eens komen luisteren??
Ik ben binnenkort ook jarig, is voor mij misschien ook een leuk idee, ....................OB.
Ik ga zo maar eens even zoeken naar een oplossing.
Is prima Hans, laten we eens kijken wat een handige datum is (PB)
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Helemaal mee eens!Rizzo schreef:Bedankt Hans!
Het enorme verschil in geluid met cornerwoofers ipv de subwoofer die ik eerst had is de ruimtelijkheid. Het klinkt enorm breed en groots. Daar hoort natuurlijk een open baffle bij!
Ik ga dit weekend met Jeroen de ontwerpen die ik heb gemaakt bespreken. En daarna zal ik onze ontwerpschetsen delen.
Maar als jezelf al een ontwerp in gedachte hebt, is dat natuurlijk ook altijd te realiseren. Wij kunnen dat dan simuleren en natuurlijk ook testen.
Ik heb nog geen ideeen of ontwerpen, alleen het besef dat de monitoren de beperkende factoren zijn qua ruimtelijkheid
Eerst nog kijken hoe het cross-over punt beter kan, ik zal eens uitgebreid met de delay spelen onder toeziend oog van de meetset. Daarna ga ik me verder verdiepen in dipool satellieten. Ik ben benieuwd naar jullie ontwerpen!
Eerst nog kijken hoe het cross-over punt beter kan, ik zal eens uitgebreid met de delay spelen onder toeziend oog van de meetset. Daarna ga ik me verder verdiepen in dipool satellieten. Ik ben benieuwd naar jullie ontwerpen!
Het speelt weer 2-weg. Zojuist bij het inpluggen van de usb gaf de minidsp (4x10 HD) de geest
. De voeding geeft nog een strakke 12v, daar ligt het niet aan.
Dit is al het tweede exemplaar, de vorige had andere kuren. Ik ben nu officieel klaar met minidsp. Het is leuk speelgoed, maar te onbetrouwbaar er fragiel. Bovendien waren alleen de ongebalanceerde uitgangen ruisvrij.
Dit is al het tweede exemplaar, de vorige had andere kuren. Ik ben nu officieel klaar met minidsp. Het is leuk speelgoed, maar te onbetrouwbaar er fragiel. Bovendien waren alleen de ongebalanceerde uitgangen ruisvrij.
ik ben benieuwd hoe je dan de scheiding tussen cornerwoofers en je luidsprekers gaat maken.
Afgelopen weekend heb ik het surround systeem vam Steinway/Lyngdorf kunnen beluisteren, en de 4 cornerwoofers
waren toch wel erg goed afgesteld.
Afgelopen weekend heb ik het surround systeem vam Steinway/Lyngdorf kunnen beluisteren, en de 4 cornerwoofers
waren toch wel erg goed afgesteld.
Eerst eens kijken of de minidsp gerepareerd kan worden (garantie). Zo niet, misschien dan een dsp bouwen op basis van de Hypex DLCP. De Lyngdorf DPA-1 is natuurlijk ook erg mooi, maar toch ook weer een hoop geld.
Ik ben erg benieuwd naar Steinway Lyngdorf / Lyngdorf, nog nooit gehoord. Wat afstelling betreft, het is niet zo heel moeilijk om het fatsoenlijk te laten klinken. Om het echt goed te laten klinken vind ik wel erg moeilijk. Op een zeker moment kom het op smaak aan, en met een dsp zijn de mogelijkheden eindeloos.
Na een weekje weer ouderwets naar mijn monitoren heb geluisterd, ga ik de volgende keer het overgangspunt toch een stuk omlaag brengen. Het mid is nu mooier. De definitie in het laag is zonder de cornerwoofers met dsp wel echt veel minder goed.
Ik ben erg benieuwd naar Steinway Lyngdorf / Lyngdorf, nog nooit gehoord. Wat afstelling betreft, het is niet zo heel moeilijk om het fatsoenlijk te laten klinken. Om het echt goed te laten klinken vind ik wel erg moeilijk. Op een zeker moment kom het op smaak aan, en met een dsp zijn de mogelijkheden eindeloos.
Na een weekje weer ouderwets naar mijn monitoren heb geluisterd, ga ik de volgende keer het overgangspunt toch een stuk omlaag brengen. Het mid is nu mooier. De definitie in het laag is zonder de cornerwoofers met dsp wel echt veel minder goed.
Als het niet lukt, hier eens kijken?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1633773
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1633773
Bedankt Hans!
Maar ik denk dat ik het euvel heb gevonden
, een doorgebrande zekering.
Wat een ieder ander direct doet (even het apparaat open schroeven) heb ik een week laten liggen. Maar goed, als het een kwestie is van een zekering vervangen, dan is dat zo gepiept. Eens even kijken waar deze gemakkelijk kunnen worden besteld.
Maar ik denk dat ik het euvel heb gevonden
Goed dat je hem nog wel even hebt open geschroefd, maar waardoor is de zekering er uit gevlogen?
Was het tijdens het spelen, of een spanningspiek in het net, of wat zou de oorzaak kunnen zijn.
Was het tijdens het spelen, of een spanningspiek in het net, of wat zou de oorzaak kunnen zijn.