LM4780 bridged printontwerp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Zweitse

LM4780 bridged printontwerp

Bericht door Zweitse »

Ik ben bezig om aan de hand van de datasheet van de LM4780 een print te ontwerpen in Eagle van een bridged LM4780. Dit valt nog niet mee, ik ben een leek op dit gebied, en het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe. Ik heb al een start gemaakt met het schema, maar zou graag wat advies hebben.
1: Wat doe ik met de niet gebruikte pinnen.
2: Wat doe ik met de Mute als ik deze niet gebruik, of is het juist wel verstandig om deze te gebruiken!
3: Is de gnd goed aangesloten. Ik zie in andere schemas soms gnd, en Sgnd staan. Wat is hierin het verschil.
4: Is het mogelijk om de LM478 gebalanceerd uit te voeren, en hoe integreer ik dit in het schema.(welke opamp, en waar in het schema opnemen)
Ik weet dat dit veel vragen zijn, maar waag toch maar een gokje op het forum.
Bijlagen
Bridged LM4780 V1.png
Mono LM4780 V1.sch
(689.2 KiB) 51 keer gedownload
SuperR

Re: LM4780 bridged printontwerp

Bericht door SuperR »

1. Niks..
2. Pagina 17 van de datasheet. Je kan die gebruiken als vertraagde startup waardoor je geen/minder in/uit-schakeplop's hebt. Je kan ze niet "los" laten, anders staat het IC in mute.
3. Sgnd is de 0/gnd/aarde van je inkomend signaal. GND is dat van je voeding. Die moeten ergens met elkaar verbonden worden.
4. Ik snap niet wat je met gebalanceerd bedoelt. Kijk maar naar pagina 6 van de datasheet. Daar staat een voorbeeld van bridgen. Het bridgen zit hem in het gebruiken van +inA en -inB van de LM4780. Als je een gebalanceerd input signaal hebt kun je net zo goed de LM4780 gebruiken in stereo.

Schema lijkt ok. Twee tips;
Gebruik meer symbolen ipv lange lijntjes. Dat maakt het overzichtelijk
Je input is AC, niet Vee en Vcc, dan kan voor verwarring zorgen.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

SuperR schreef:
4. Ik snap niet wat je met gebalanceerd bedoelt.
Ik heb een voorversterker met RCA en gebalanceerde uitgang. Ik zou op de LM4780 graag een gebalanceerde ingang willen hebben. Ik heb begreppen dat dat mogelijk moet zijn met een opamp in de signaal weg.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik kan je .sch trouwens niet openen. Ik krijg de melding "invalid data found in .sch!". Welke versie van Eagle gebruik je?
Laatst gewijzigd door SuperR op ma 12 mar 2012, 8:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een paar (goedbedoelde) tips :

- Alles over gebalanceerd :
http://sound.westhost.com/project51.htm

- Probeer de componenten zo te plaatsen dat je het goed kunt lezen zonder je nek te verrekken. ( :wink: )
- Om de waardes van wwerstanden aan te geven is er min of meer een norm om het als volgt te noteren : (jouw versie vs. de norm.)
51.1 Kohm = 51K1 of bijvoorbeeld 2.7 Ohm word geschreven als 2R7. gedachte is hierachter dat men gouw over een punt heenkijkt en er dan problemen kunnen ontstaan.
- het is ook erg handig om aan te geven wat voor functie de aansluitconnectoren hebben. (bijvoorbeeld AC-in of LS-out)
Zweitse

Bericht door Zweitse »

SuperR schreef:
Ok, dat kan, maar dan kun je het beste de LM4780 als twee losse kanalen gebruiken. Een gebalanceerd signaal is een tweetal gespiegelde signalen. Als je die ieder in een deel van de LM4780 stuurt komt er een gebalanceerd/gebridged signaal uit. Het is dus niet nodig om een extra IC te gebruiken met bijbehorende voeding etc. Je kan dan echter beter niet de LM4780 in bridge-opstelling gebruiken.
Is de LM3886 dan een betere optie. Deze heeft echter wel minder vermogen.
SuperR

Bericht door SuperR »

Nou, jouw manier kan ook hoor, maar dan komt er alleen iets meer bij kijken. Dan moet je naast de voedingspanning van de versterker ook twee hulpspanningen maken met 7912's en 7812's. Je kan dan het onderstaande schema gebruiken. Dat scheelt misschien 4 euro aan componenten dus eigenlijk kan dat best. Daarnaast vond ik een plaatje van de methode die ik je eerder vertelde. In feite is een LM4780 een tweetal LM3886's dus die twee losse LM3886's in het schema is gelijk aan de LM4780 die je hebt.
Bijlagen
Diff to Se
Diff to Se
p51-f2.gif (2.15 KiB) 429 keer bekeken
Power lines to Opamp-Supply
Power lines to Opamp-Supply
Diff stereo amps, het gaat hier om de configuratie, niet om de waardes etc.
Diff stereo amps, het gaat hier om de configuratie, niet om de waardes etc.
lm3886 differential amplifier.png (15.73 KiB) 426 keer bekeken
Laatst gewijzigd door SuperR op ma 12 mar 2012, 8:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Een paar (goedbedoelde) tips :

- Alles over gebalanceerd :
http://sound.westhost.com/project51.htm

- Probeer de componenten zo te plaatsen dat je het goed kunt lezen zonder je nek te verrekken. ( :wink: )
- Om de waardes van wwerstanden aan te geven is er min of meer een norm om het als volgt te noteren : (jouw versie vs. de norm.)
51.1 Kohm = 51K1 of bijvoorbeeld 2.7 Ohm word geschreven als 2R7. gedachte is hierachter dat men gouw over een punt heenkijkt en er dan problemen kunnen ontstaan.
- het is ook erg handig om aan te geven wat voor functie de aansluitconnectoren hebben. (bijvoorbeeld AC-in of LS-out)
Waarde van de weerstanden heb ik overgenomen van de datasheet, maar dit ga ik wel even aanpassen. Ik zal proberen om bij de nieuwe opzet ook iets meer gebruikt te maken van symbolen zodat alles een beetje overzichtelijker wordt. Het wijzigen van de connectoren heb ik geprobeerd, maar nog zonder het gewenste resultaat. Hier zal ik nog eens even de instructiefilmpjes op na kijken. In het schema staat ook nog een voor mij vreemde waarde, 46K4 moet dit niet gewoon 47K zijn. De site over de gebalanceerde uitgang ga ik eens nalezen.
knuisje

Bericht door knuisje »

Kijk ook eens naar dit schema van de jongens van Twisted pear audio. Is ook een gebalanceerde versterker op basis van de LM4780. De LM4780 kun je beschouwen als een dubbele opamp.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

SuperR schreef:
Nou, jouw manier kan ook hoor, maar dan komt er alleen iets meer bij kijken. Dan moet je naast de voedingspanning van de versterker ook twee hulpspanningen maken met 7912's en 7812's. Je kan dan het onderstaande schema gebruiken. Dat scheelt misschien 4 euro aan componenten dus eigenlijk kan dat best. Daarnaast vond ik een plaatje van de methode die ik je eerder vertelde. In feite is een LM4780 een tweetal LM3886's dus die twee losse LM3886's in het schema is gelijk aan de LM4780 die je hebt.
Hier moet ik mij even in verdiepen, ik kan dit zo nog even niet plaatsen in het schema, maar zal komende week een poging doen om dit te integreren in het schema.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

knuisje schreef:
Kijk ook eens naar dit schema van de jongens van Twisted pear audio. Is ook een gebalanceerde versterker op basis van de LM4780. De LM4780 kun je beschouwen als een dubbele opamp.
Ga ik ook even doen. Met alles een beetje bij elkaar zoeken moet ik er wel uit kunnen komen. Ik zal wat schema's maken, en deze dan aan het forum voorleggen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zweitse schreef:
Het wijzigen van de connectoren heb ik geprobeerd, maar nog zonder het gewenste resultaat. Hier zal ik nog eens even de instructiefilmpjes op na kijken. .
Met rechts klikken op de connector en dan "name" selecteren.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Kijk, weer een leermoment voor vandaag. Ik kom er vandaag even niet aan toe om met het schema verder te gaan (kom net bij uit een powernap :rofl: ), maar hoop deze week nog wel even met een update te komen. :mrgreen:
Zweitse

Bericht door Zweitse »

SuperR schreef:
Ik kan je .sch trouwens niet openen. Ik krijg de melding "invalid data found in .sch!". Welke versie van Eagle gebruik je?
Versie 6.1.0. Prof
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Even een nieuwe start gemaakt met een nieuw schema.
Bijlagen
Bridged LM4780 V2.png
SuperR

Bericht door SuperR »

Wat is je meest recente .sch-file?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Meest complete is V3. Ik wil in V2 proberen om iets meer met symbolen te werken in plaats van lijnen trekken. Dit om het wat overzichtelijker te houden. Ga dit weekeind even weer met Eagle bezig, en kijken of ik een gebalanceerde ingang in het schema kan opnemen. :?
Bijlagen
Mono LM4780 V3.sch
(689.22 KiB) 45 keer gedownload
Bridged LM4780 V3.png
SuperR

Bericht door SuperR »

Heb er ook even naar gekeken. Misschien dat het je alvast wat helpt.
Bijlagen
Desktop.zip
Eagle sch en brd
(65.37 KiB) 54 keer gedownload
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Zeker, ga er zondag wel even mee aan de gang.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ook hier,de ontwerpen in Eagle6 willen niet in 5 :( ,maar het plaatje is wel te zien (zij het erg donker) :D .
De condensators in de voeding zijn wel erg klein,maatje 10x groter zou ik zeggen :wink: .
Verderop in het datablad (van NS) wordt aanbevolen om kleine C's over de ingang te zetten.
Dat is dan 200pF tussen pin 15 en 16 en ook een tussen 21 en 22.De waarde komt niet zo krek,220pF is gangbaar.
Anne
SuperR

Bericht door SuperR »

Dit was de "update" die ik had uitgevoerd. Nu in het wit :)
Bijlagen
Untitled.png
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat mij opvalt zijn de groene balletjes tussen de wire's en de componenten, is dt standaard in versie 6 ? of doe je dit met de hand toevoegen ?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Dit doe je met de hand.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Maar dat hoeft toch helemaal niet :
zonder balletje.png
De functie "junction" gebruik je normaal gesproken alleen als je handmatig een koppeling wilt maken tussen twee groene lijnen.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Klopt, maar voor mij als beginner is het wel handig om zo een duidelijk overzicht te bewaren. :lol:
Plaats reactie