Knuisjes LM4780 versterker en de Firstwatt F4 en F5 kunnen prima op dezelfde voeding draaien, +/- 20V AC
Welke Pass Versterker?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Welke Pass Versterker?
Knuisjes LM4780 versterker en de Firstwatt F4 en F5 kunnen prima op dezelfde voeding draaien, +/- 20V AC
Re: Welke Pass Versterker?
Vergeet ook de de factor '"leuk" niet.
Het is namelijk veel leuker om zo'n imposant 10 kilo wegend bakbeest (dat geldt trouwens ook voor buizenversterkers
) te bouwen dan een zielig stukje print met een of ander zwart plakje erop waar dan geluid uitkomt...
Het is namelijk veel leuker om zo'n imposant 10 kilo wegend bakbeest (dat geldt trouwens ook voor buizenversterkers
Re: Welke Pass Versterker?
Gewoon ook een groot koelblok er tegenaan plakken. Lijkt het ineens heel anders.
Re: Welke Pass Versterker?
Misschien een externe voeding die je makkelijk kan wissellen.Gijs schreef:Die mix spookt ook al een tijdje door mn hoofd
![]()
Knuisjes LM4780 versterker en de Firstwatt F4 en F5 kunnen prima op dezelfde voeding draaien, +/- 20V AC
Re: Welke Pass Versterker?
mijn plannetje is een kast met voeding te bouwen, en dan koelprofiel met versterkerprint als losse modules erbovenop, en zorgen dat die makkelijk uitwisselbaar zijn.
Koelprofiel en voeding heb ik al in onderdelen, zoek nog naar mooie stekkerverbindingen.
Koelprofiel en voeding heb ik al in onderdelen, zoek nog naar mooie stekkerverbindingen.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: Welke Pass Versterker?
Ik neig naar een Pass F5Turbo V2... ik hoop eigenlijk met een normale F5 uit de voeten te kunnen, vanavond maar eens meten aan mijn speakers.
Re: Welke Pass Versterker?
Wat zie je als nadeel van de "turbo v2"? Misschien kun je als prototype een actieve koeling gebruiken? Dan meet je de temperatuur van het koellichaam en kun je een Arduino oid gebruiken om er voor te zorgen dat de fan harder of zachter gaat draaien afhankelijk van de temperatuur. In een oude Sansui b1000 die ik een keer uit elkaar heb gehaald gebruikten ze dat. Daarin zaten twee koellichamen die tegen elkaar aan geschroefd een tunnel vormde waar aan het uiteinde een fan zit.
Een voordeel is dan natuurlijk dat je een smak geld aan koellichamen/behuizing bespaart.
Een voordeel is dan natuurlijk dat je een smak geld aan koellichamen/behuizing bespaart.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: Welke Pass Versterker?
Heb net het voltage van mijn speakers gemeten, aan de hand van sinustonen (staat ergens op diya een beschrijving), en rond de 1.8V (op -12db) beginnen mijn oren af te brokkelen. Dit betekent dus 7.2V peak.
Ik weet niet goed de impedantie van mijn LS, maar aangenomen ergens tussen 6 en 8ohm, kom ik dus uit op 6,5 - 8,5 W uit... dan lijkt een normale F5 dus te voldoen, niet?
Ik weet niet goed de impedantie van mijn LS, maar aangenomen ergens tussen 6 en 8ohm, kom ik dus uit op 6,5 - 8,5 W uit... dan lijkt een normale F5 dus te voldoen, niet?
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: Welke Pass Versterker?
Leuk testje. Dan pas zie je hoeveel vermogen/aspanning je eigenlijk nodig hebt. Je meet 1.8 V. Dat is als het goed is RMS. Dat betekent dat je eigenlijk een sinus meet met toppen van 1.8*1.41 = 2.5 V. Dat keer 4 (vanwege de -12dB) levert ongeveer 10V pieken op bij je testmuziek. Als dat het geval is, kun je inderdaad makkelijk af met de normale F5, met de voedingspanning van +/-23Vdc zoals die in het schema staat.
