zelfbouw TDA1543 dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

ik reserveer ook alvast een printje :oops:

TDA1543's heb ik niet zoveel meer liggen, dringend maar weer is een 10tal bestellen. ze worden niet meer gemaakt dus de prijs zal naar gelang de voorraad zakt wel stijgen ..

heb nog ergens een paar tent klokjes liggen ook, ik vermoed van 11,xxxMHz. Enig id of ik die kan gaan gebruiken om het signaal te herklokken ?

mvg, bert
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

xbake schreef:
ik reserveer ook alvast een printje :oops:

TDA1543's heb ik niet zoveel meer liggen, dringend maar weer is een 10tal bestellen. ze worden niet meer gemaakt dus de prijs zal naar gelang de voorraad zakt wel stijgen ..

heb nog ergens een paar tent klokjes liggen ook, ik vermoed van 11,xxxMHz. Enig id of ik die kan gaan gebruiken om het signaal te herklokken ?

mvg, bert
De DIR90001 kan ook met extern kristal werken van 24.576 MHz. Alleen moet de layout dan iets veranderd worden. Zitten een paar clock selectie pinnen op die of aan ground of aan VCC moeten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Volgens mij heb ik nog wel TDA's liggen... ruilen ?

Als ik dan ook zo'n mooi printje van Michiel kan bestellen, kan ik mooi vergelijken met de HongKong DAC.

Ben zeer benieuwd. Zit nu in België, maar zal morgen thuis even kijken hoeveel TDA's ik nog heb.

Ik heb ze destijds gekocht bij www.futurlec.com voor een habbekrats!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

hm, balen, ik heb net besteld bij futurlec.
Ik zie dat ze daar 1,95$ kosten, ik kon eraan geraken voor 1,5€.
Blijkbaar zijn de voorraden nog wel groot genoeg dus .. ik heb er nog 4 liggen.. mss eens een 16tal bijbestellen, zodat ik ze eens per 2/4/8 parallel kan zetten en kijken of dat klankmatig verbetert.
sevenup schreef:
De DIR90001 kan ook met extern kristal werken van 24.576 MHz. Alleen moet de layout dan iets veranderd worden. Zitten een paar clock selectie pinnen op die of aan ground of aan VCC moeten.
kwestie van enkele pinnen niet te solderen en met draadjes zelf te verbinden dus. vanavond maar even zien of ik die kristalwaarde nog liggen heb.

mvg, bert
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

xbake schreef:
hm, balen, ik heb net besteld bij futurlec.
Ik zie dat ze daar 1,95$ kosten, ik kon eraan geraken voor 1,5€.
Blijkbaar zijn de voorraden nog wel groot genoeg dus .. ik heb er nog 4 liggen.. mss eens een 16tal bijbestellen, zodat ik ze eens per 2/4/8 parallel kan zetten en kijken of dat klankmatig verbetert.
sevenup schreef:
De DIR90001 kan ook met extern kristal werken van 24.576 MHz. Alleen moet de layout dan iets veranderd worden. Zitten een paar clock selectie pinnen op die of aan ground of aan VCC moeten.
kwestie van enkele pinnen niet te solderen en met draadjes zelf te verbinden dus. vanavond maar even zien of ik die kristalwaarde nog liggen heb.

mvg, bert
Zie http://www.focus.ti.com/lit/ds/symlink/dir9001.pdf voor een voorbeeld met kristal. Moeten dan ook nog een paar Ctjes bij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

sevenup schreef:
Zie http://www.focus.ti.com/lit/ds/symlink/dir9001.pdf voor een voorbeeld met kristal. Moeten dan ook nog een paar Ctjes bij.
Link werkt niet? (hier) :?: :?: :?: :cry:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
sevenup schreef:
Zie http://www.focus.ti.com/lit/ds/symlink/dir9001.pdf voor een voorbeeld met kristal. Moeten dan ook nog een paar Ctjes bij.
Link werkt niet? (hier) :?: :?: :?: :cry:
google op dir9001 en dan 2de link :D

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/dir9001.pdf
Gebruikersavatar
arjenh
Berichten: 52
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 12:19
Locatie: Düsseldorf

Bericht door arjenh »

:D
Bijlagen
Moest vanavond bij het naar huis rijden aan dit topic denken!
Moest vanavond bij het naar huis rijden aan dit topic denken!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De BMW onder de DAC's :D
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Was dat de auto van Doede Douma? :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
De BMW onder de DAC's :D
Maar dan wel een goedkoop en uitgekleed type. :wink: :D
(volgens mij is het een 316 Compact)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

@sevenup: Ik zat nog even naar je layout te kijken en ik mis nog een gelijkrichter voor de voeding. :?:
in principe zou je die rechtsboven kwijtkunnen tussen de powerinput en de afvlak elko. mischien dat er ook nog snubbercondensators bijpassen.

xbake schreef:
Normaal gezien moet iedereen kunnen samplen.. ik heb (al een hele tijd terug hoor) wat fictieve bedrijfsgegevens ingevuld en alles komt toch nog steeds mooi toe hier
Dus dat kan ik ook doen? en kan dat bij meerdere fabrikanten?
denk dat dat wel voor meer forumleden interesant is om te weten. :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

yep, normaal moet iedereen dat kunnen.. :D
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
@sevenup: Ik zat nog even naar je layout te kijken en ik mis nog een gelijkrichter voor de voeding. :?:
in principe zou je die rechtsboven kwijtkunnen tussen de powerinput en de afvlak elko. mischien dat er ook nog snubbercondensators bijpassen.

xbake schreef:
Normaal gezien moet iedereen kunnen samplen.. ik heb (al een hele tijd terug hoor) wat fictieve bedrijfsgegevens ingevuld en alles komt toch nog steeds mooi toe hier
Dus dat kan ik ook doen? en kan dat bij meerdere fabrikanten?
denk dat dat wel voor meer forumleden interesant is om te weten. :D
Voeding wordt extern gedaan met een adapter.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Vanmiddag het eerste printje gekregen. Nog wel een paar schoonheidsfoutjes in de layout mbt. aardvlakken en ruimte tot aan de rand, maar zeker wel te gebruiken :)

Kon het niet laten om alvast wat onderdelen erop te solderen. Wordt volgens mij wel een net printje :)
Bijlagen
dac2.JPG
dac1.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

dat gaat er keurig uitzien, mooi printje!
Zijn die donkerblauwe elko's nog een bijzonder fabrikaat?
of is het gewoon merkloos standaardspul...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
dat gaat er keurig uitzien, mooi printje!
Zijn die donkerblauwe elko's nog een bijzonder fabrikaat?
of is het gewoon merkloos standaardspul...
Allemaal Nichicon. Een van de bekendere japanse condensatoren.

Is allemaal oude stock van mijn werk. Heb er wel een paar 1000 in meerdere soorten en maten :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Is het dan geen goed idee om setjes samen te stellen en deze samen met de printjes te verkopen?
Nichicon is niet in iedere winkel te verkrijgen....
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
Is het dan geen goed idee om setjes samen te stellen en deze samen met de printjes te verkopen?
Nichicon is niet in iedere winkel te verkrijgen....
Misschien wel. Zal eens kijken. De rest moet dan wel zelf gekocht worden. Maar is verder wel standaard spul.

Op zich kunnen er ook wel andere condensatoren in. Dan kun je zelf de kwaliteit kiezen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

heeft iemand een goede techniek om die ***smd's te solderen ?
ik heb het namelijk niet zo begrepen op die kleine krengen, maarja, als ik zo'n dac wil zal ik m'n DIR9001 op de één of andere manier toch op het printje moeten krijgen :P
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Bericht door hardy »

xbake schreef:
heeft iemand een goede techniek om die ***smd's te solderen ?
ik heb het namelijk niet zo begrepen op die kleine krengen, maarja, als ik zo'n dac wil zal ik m'n DIR9001 op de één of andere manier toch op het printje moeten krijgen :P
Ik heb alweer een tijd geleden een aantal lokdecoders gebouwd voor mijn model treinen, met daarin alles met smd, met o.a. een pic 16f872 ss, dus het kleinste type met 28 pennen.
Ik soldeer eerst alleen een hoekpen en daarna draai ik de chip om te centreren, en dan soldeer ik, heel ruw, alle pennen aan elkaar op de print, het is dan een puinhoop, daarna zuig ik met zuiglitze alle tin er weer af, er blijft dan een keurig gesoldeerde chip op de print over, alsof het fabrieksmatig is gebeurd.

Hardy
Laatst gewijzigd door hardy op di 17 feb 2009, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

ik heb dit nog wel is gehoord.. klinkt raar maar blijkt dus wel te werken .. eerst maar wachten op de printjes :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ook is het belangrijk een fluxpen te gebruiken bij het solderen van dit soort ic's. De flux zorgt ervoor dat de tin tussen de pootjes en de pads vloeit. Ook het weghalen van de overtollige tin met desoldeerlitze gaat beter als dit goed onder de flux zit. Naderhand kunnen de vlekken makkelijk worden verwijderd met een watje met alcohol.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

hm, fluxpennen .. wel kostelijk zo te zien ..

@ sevenup
printjes zien er veelbelovend uit !
wanneer komt er een defenitieve versie en gaan ze naar de printboer ? :P :P

mvg, bert
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

sevenup schreef:
De rest moet dan wel zelf gekocht worden.
Geen probleem, van Xbake krijg ik een DIR9001, een andere kennis zou voor mij een TDA1543 opsturen,en overige handje weerstanden en condensatoren mag Dick Best voor zorgen. :wink:
xbake schreef:
heeft iemand een goede techniek om die ***smd's te solderen ?
ik heb het namelijk niet zo begrepen op die kleine krengen, maarja, als ik zo'n dac wil zal ik m'n DIR9001 op de één of andere manier toch op het printje moeten krijgen :P
Ik heb wel eens een tip gelezen om het eerst op de PCB de eilandjes te vertinnen en vervolgens het SMD IC lijmen met een drupje superlijm of iets dergelijks. (wel gelijk goed uitrichten, natuurlijk.)
vervolgens pootje voor pootje solderen met een fijne punt en heel dun soldeer.
Ik ben vooralsnog niet van plan om flux en desoldeerlitze voor deze ene keer te gaan aanschaffen.

By the way, Seven up, had je dit niet een half jaar geleden kunnen bedenken?

En zie je ook een mogelijkheid om hier een onderdelenlijstje (met steekmaten!) te plaatsen?
Plaats reactie