High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Soundexcel

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Soundexcel »

wat is trouwens de functie van dat speakertje wat naar buiten staat?
Ambiant geluid? Zo te zien heeft die een eigen kartonnen kamer..
of loopt deze via de zijkant naar voren? Krijg je dan geen looptijd problemen? of levert dat fase gedrag juist precies die sound op die je zoekt?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Om nog even terug te keren tot de basis: STEREO

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mogkqbJwdgM[/youtube]

:mrgreen:
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

ds23man schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=mogkqbJwdgM

Geweldige muziek! :goeie:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

jantje-secuur schreef:
ds23man schreef:

Ja, en daar heb je geen kokosnoten voor nodig!

:rofl:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
jantje-secuur schreef:
ds23man schreef:

Ja, en daar heb je geen kokosnoten voor nodig! :rofl:
oh nee?

Afbeelding
Theduboracle

Bericht door Theduboracle »

Soundexcel schreef:
wat is trouwens de functie van dat speakertje wat naar buiten staat?
Ambiant geluid? Zo te zien heeft die een eigen kartonnen kamer..
of loopt deze via de zijkant naar voren? Krijg je dan geen looptijd problemen? of levert dat fase gedrag juist precies die sound op die je zoekt?
Voor Extra bas, en om aan een impedantie te komen voor een koptelefoon uitgang.
Alleen het laag gebruiken van dat ding.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Theduboracle

wouter schreef:
Je manier van doen heeft niets met dyslexie te maken. Je hebt het er over dan mensen doen alsof ze God zijn, terwijl ik niemand ken die zo tevreden is over z'n gepruts als jij. Heb je wel eens nagedacht over hoe een baspijpje werkt, afstemmen, luchtmassa etc.

Ik zou willen dat we een knop hadden zoals bij Holland's got talent en dat dan wanneer een ruime meerderheid zich echt stoort diegene eruit vloog. Zou dat niet heerlijk zijn? Ik heb inmiddels mijn wensen al bij een mod kenbaar gemaakt.

Succes met de kokonuts!
Je moest eens weten dat ik mijn mijn eigenbouw pioneers hier absoluut niet het goede antwoord kon krijgen op hoe groot nou het kastvolume moest zijn.
Ik heb mij echt in het zweet staan zagen om diverse kastvolumes uit te proberen die hier aanbevolen werden, maar helaas.
Ik heb dat helemaal zelf moeten uitzoeken en uiteindelijk de kasten handmatig getuned met zandzakken ed, ook met behulp van de oren van derden.
Als ik de nieuwe visaton drivers heb ga ik hetzelfde doen, want van deze is het kastvolume ook niet te berekenen omdat gegevens ontbreken.
Het eerste bouwsel is maar het begin om het te testen, het ziet er niet uit, maar het klinkt retegoed.
Het is echt niet wat je denk, en ze klinken echt top, vandaar de andere drivers snel bestellen.
Je kan het echt niet geloven denk ik.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

ds23man schreef:
En dan nu terug op het onderwerp:
Precies

Afbeelding

Je hebt nog wat te doen, dub, dat karton ziet er echt niet uit! :rofl:

:hide:
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik zit hier echt even :shock:

Diverse gedachten gaan door mijn hoofd na enige tijd die ik nodig heb om de shock te verwerken...
Die gaan eerst van gevoel over naar rationeel proberen te verklaren.

De BD DT880 heb ik zelf en zijn 1 van de best klinkende neutrale koptelefoons die ik ken. Daar zit 10-tallen jaren ervaring en ontwikkeling in van een gerenommeerd merk (team ingenieurs). En dat sloop hij gewoon 8-[

Hij kan het beter met karton en hotmelt en een goedkoop 8 Ohm 1" drivertje. ](*,)
Overigens niks mis met knutselen hoor. Goed voor prototypes.

Nu op de trein stappen met de iPod en dit apparaat. Krijgt Prorail weer een miljoenenboete vanwege het slechte op tijd rijden. "En hoe komt dat zo? - Tja, de trein is van de rails geschud door het gelijktijdig harde lachen van alle passagiers."
En nu maar hopen dat het niet gaat regenen...
Na volledig te zijn afgeknapt op mijn Sennheiser en Beyerdynamic koptelefoons omdat ze zoveel minder klinken dan mijn eigenbouw luidsprekers wou ik mijn koptelefoons eens modificeren.
Dit is geen hifi maar myfi. Mag ieder voor zich weten natuurlijk. Maar ga niet zeggen dat jij het beter weet hoe het moet klinken.

De massa van een dergelijke driver verhoud zich tot de originele als die van een zware subwoofer tot een fullrange. Voor een goede sprankelende hoge tonen weergave is dat ding veel te lomp.
Reden waarom de bestaande koptelefoons slecht klinken blijkt wel duidelijk uit de drivers, er zit bij geen enkele namelijk goed demping aan de achterkant van de conus waardoor de tegenfase herrie lekker tegen de achterkant van de conus kan blijven beuken.
Wat gebeurt er met de resonanties in de ruimte achter het membraan denk je?

Hoe dempt je Fs? (220Hz) Specifiek. Jij gooit een stukje handdoek in de ring (tweeledig op te vatten).

Bovendien is de DT880 een open koptelefoon. Demping is daarvoor niet nodig. Niets dempt zo goed als een open venster op de buitenlucht. Sterker nog: in de akoestiek is de maat voor dempend oppervlak; m² open raam.

Waar is die hele kamer met baspijp aan de achterkant voor nodig? Het is een gesloten driver. :-$

Het nut van die 2e driver aan de buitenkant ontgaat mij eigenlijk ook.

Ik vind het op zich wel knap en gedurfd dat je een koptelefoon zo uit elkaar durft te halen maar als ik zie wat je er vervolgens mee gedaan hebt blijft bij mij alleen nog maar de term "barbaars" hangen.

Ik heb zelf ook vaker een koptelefoon gemod, maar dan andersom: de drivers van een goede koptelefoon waarvan de hoofdband kapot was in een draadloze koptelefoon gezet waarvan de driver heel matig was. En onlangs mijn MDR-F1 zie hier. Daar zit ik nu naar te luisteren op 24/88 op de PC (Foobar+eq) een aparte usb>spdif, gemodde NOS-dac en een goede OTL buizen koptelefoonversterker. Dat klinkt nu beter dan mijn speakers.

Nog even een PS
Je kunt met een koptelefoon nooit hetzelfde geluid beleven als met speakers als het op bas aankomt omdat je bas niet alleen beleefd met je oren maar je voelt het ook in je buik. En daarvoor moet het al heel hard staan. Zie deze grafiek:
Afbeelding

Hij is er trouwens ook al als headset. Je mag wel doorwerken. :P
Afbeelding
Theduboracle

]eep schreef:

Diverse gedachten gaan door mijn hoofd na enige tijd die ik nodig heb om de shock te verwerken...

De BD DT880 heb ik zelf en zijn 1 van de best klinkende neutrale koptelefoons die ik ken. Daar zit 10-tallen jaren ervaring en ontwikkeling in van een gerenommeerd merk (team ingenieurs). En dat sloop hij gewoon 8-[

Hij kan het beter met karton en hotmelt en een goedkoop 8 Ohm 1" drivertje. ](*,)
Overigens niks mis met knutselen hoor. Goed voor prototypes.

Nu op de trein stappen met de iPod en dit apparaat. Krijgt Prorail weer een miljoenenboete vanwege het slechte op tijd rijden. "En hoe komt dat zo? - Tja, de trein is van de rails geschud door het gelijktijdig harde lachen van alle passagiers."
En nu maar hopen dat het niet gaat regenen...
Na volledig te zijn afgeknapt op mijn Sennheiser en Beyerdynamic koptelefoons omdat ze zoveel minder klinken dan mijn eigenbouw luidsprekers wou ik mijn koptelefoons eens modificeren.
Dit is geen hifi maar myfi. Mag ieder voor zich weten natuurlijk. Maar ga niet zeggen dat jij het beter weet hoe het moet klinken.

De massa van een dergelijke driver verhoud zich tot de originele als die van een zware subwoofer tot een fullrange. Voor een goede sprankelende hoge tonen weergave is dat ding veel te lomp.
Reden waarom de bestaande koptelefoons slecht klinken blijkt wel duidelijk uit de drivers, er zit bij geen enkele namelijk goed demping aan de achterkant van de conus waardoor de tegenfase herrie lekker tegen de achterkant van de conus kan blijven beuken.
Wat gebeurt er met de resonanties in de ruimte achter het membraan denk je?

Hoe dempt je Fs? (220Hz) Specifiek. Jij gooit een stukje handdoek in de ring (tweeledig op te vatten).

Bovendien is de DT880 een open koptelefoon. Demping is daarvoor niet nodig. Niets dempt zo goed als een open venster op de buitenlucht. Sterker nog: in de akoestiek is de maat voor dempend oppervlak; m² open raam.

Waar is die hele kamer met baspijp aan de achterkant voor nodig? Het is een gesloten driver. :-$

Het nut van die 2e driver aan de buitenkant ontgaat mij eigenlijk ook.

Ik vind het op zich wel knap en gedurfd dat je een koptelefoon zo uit elkaar durft te halen maar als ik zie wat je er vervolgens mee gedaan hebt blijft bij mij alleen nog maar de term "barbaars" hangen.

Ik heb zelf ook vaker een koptelefoon gemod, maar dan andersom: de drivers van een goede koptelefoon waarvan de hoofdband kapot was in een draadloze koptelefoon gezet waarvan de driver heel matig was. En onlangs mijn MDR-F1 zie hier. Daar zit ik nu naar te luisteren op 24/88 op de PC (Foobar+eq) een aparte usb>spdif, gemodde NOS-dac en een goede OTL buizen koptelefoonversterker. Dat klinkt nu beter dan mijn speakers.

Nog even een PS
Je kunt met een koptelefoon nooit hetzelfde geluid beleven als met speakers als het op bas aankomt omdat je bas niet alleen beleefd met je oren maar je voelt het ook in je buik. En daarvoor moet het al heel hard staan. Zie deze grafiek:
Afbeelding

Hij is er trouwens ook al als headset. Je mag wel doorwerken. :P
Afbeelding
Ik zie dat de driver van de MDR-F1 ook een gat heeft onder de dome in de membraam.
Dat verklaart het een en ander waarom je hem zo goed vind klinken.
Met dit gedoe ben ik ook op een website beland over verschillende headphone drivers, en ik heb er veel gezien daarop en allemaal hadden ze dit gat niet of het was niet te zien.
De herrie hoopt echt achter de membraam op man, dat moet toch duidelijk zijn.
Je kan als luidspreker bouwer toch zelf dan niet de boel lekker gaan dempen achter de conus om vervolgens te zien dat Beyerdynamic daar compleet niks aan doet.
Zelfs het conrad speakertje op de foto van mij voor 4 euro heeft zo een gat in de midden, en beyer helemaal niet!!!
Je zegt dan dit: "Daar zit 10-tallen jaren ervaring en ontwikkeling in van een gerenommeerd merk (team ingenieurs)".
Waarom zien hun dit niet, doen er niks aan ? en dan zelfs de titel ingenieur ?
Wat is Mi-Fi ? :rofl:

Eindelijk met je kokosnoten voor de dag, ik wist wel dat ik de enige niet was.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Je kunt natuurlijk ook gewoon bij de bron beginnen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PH4Z-gZ6Hic[/youtube]

wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

]eep schreef:

Leuke bijdrage aan het topic maar verkeerd aan het adres van de topic starter. Dat is vele topics en posts al lang bewezen. En telkens komen weer dezelfde argumenten met iets dat men hier ooit niet kon, wat compleet fauwekul is natuurlijk. Maar denken dat je goed bezig bent omdat een ander je ergens ooit niet verder mee heeft geholpen is natuurlijk wishfull thinking.

The dub oracle mag misschien graag spacen en laat zich niet hinderen door enige kennis, argumentatie of bescheidenheid. Maar dat neemt niet weg dat dit een vermakelijk topic kan zijn, alleen inhoudelijke reacties hebben echt geen zin. Lees maar terug, worden gewoon niet begrepen. Dus verbaas u niet, verwonder u slechts :wink:
markbakk

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
alleen inhoudelijke reacties hebben echt geen zin.
Nou, ik vind anders dat onze TS volslagen verkeerde drivers heeft uitgezocht. Hij had minstens een paartje Jordan 2"-drivers moeten nemen, en eigenlijk is het jammer dat Voxativ geen kleine units bouwt. Voor iemand die een DT880 en een HD600 zonder blikken of blozen sloopt had dat toch geen bezwaar moeten zijn.

Zo!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ik bedoelde met 'alleen inhoudelijke reacties hebben geen zin' hetzelfde als: inhoudelijke reacties hebben alleen/nou eenmaal geen zin helaas. Die komen namelijk niet aan. Daarvoor moet je open staan voor andere inzichten en enige mate van zelfreflectie kunnen toepassen. Die eigenschappen heb ik nog niet ontdekt bij TS
meiborg

Bericht door meiborg »

Na alle topics over gebogen zijpanelen en gescheurde scanspeak maxima kasten etc. heb ik eindelijk het gevoel dat ik er weer helemaal bij hoor: Ik lig al een uur helemaal in een scheur, dubbel gebogen over de vloer te rollen.. ik kan weer mee lullen over de trending topics geloof ik :rofl: hahahahaha
Theduboracle

markbakk schreef:
wouter schreef:
Nou, ik vind anders dat onze TS volslagen verkeerde drivers heeft uitgezocht. Hij had minstens een paartje Jordan 2"-drivers moeten nemen, en eigenlijk is het jammer dat Voxativ geen kleine units bouwt. Voor iemand die een DT880 en een HD600 zonder blikken of blozen sloopt had dat toch geen bezwaar moeten zijn.

Zo!
En dat is het ook helemaal niet.
Ze zijn per toeval gesneuveld wat ik al vertelde, geen opzet maar het maakt mij ook niks meer uit na dit voor mijn oren betere resultaat.

Weet je ook waar ik deze drivers kan bestellen beste vriend, ik hoop dat ze mij echt aanspreken en dat je mij niet te veel op kosten jaagt :-$
SARK

Bericht door SARK »

Coconuts.jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En om de zaak toch al niet serieus meer is:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QhZBMA9gIas[/youtube]

:rofl:
Theduboracle

markbakk schreef:
wouter schreef:

Zo!
Zier veel beter uit, is vast beter.
Maar kost 200 of tot over de 2000 euro voor die voxativ.

Daar krijg ik de nuts van
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik had mijn lange reactie ook vooral geschreven om het voor mezelf een beetje een plekje te geven...

Maar laten we nou geen mensen gaan afzeiken he? Anders durft niemand meer wat te posten.

Ik zat me eigenlijk af te vragen of je dit bijvoorbeeld zou kunnen doen met een paar B&G Neo3 PDR's zou kunnen doen. Dan heb je voor een prikkie een fraaie elektrostatische koptelefoon.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat lukt niet omdat de NEO3PDR een magnetostaat is en beneden 1000Hz sterk af valt.
Theduboracle

jeroen_d schreef:
Dat lukt niet omdat de NEO3PDR een magnetostaat is en beneden 1000Hz sterk af valt.
Ik dacht al even toen ik Jeroen las dat het voor een ander topic bedoeld was maar nu pas lees ik de bovenstaande post.
Over een electrostatische koptelefoon.

Het moet echt een breedbander zijn een tweeter zal zeker te schel klinken, maar misschien met een ingewikkeld linkwitz filter het wel lukt want ik las dat deze tweeter zeer goed moet zijn.
Het is maar afwachten of het extra laag op de membraam geen vervorming veroorzaakt.
Een twee weg is ook nog een optie zonder dit te doen.
Ik zou het risico niet nemen omdat het nogal aan de prijzige kant is.

Ik heb even gekeken naar de laag weergave algemeen van deze kleine speakers en dat is nogal verschillend tov de grote broers.
Het laag valt zeer drastisch omlaag achter de 200hz bij alle kleine speakers.
Op 50 hz scheelt dat zeker 15db zo niet meer.
Acoustisch gewoon het effect omdat ze zo klein zijn denk ik.
Mijn idee van een woofer achterop de schelp is zo gek nog niet dus.

Peer heeft ook nog wel betaalbare breedbanders, misschien nog wel meer merken.
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... b4894hj7o7
Ik heb nog niet zo verder gekeken, ik ging voor het eerste de beste, die visatons namelijk.
Theduboracle

jeroen_d schreef:
Achter de 2KHZ al, Dat is ook wat te hoog voor een twee weg systeem.
thesurfingalien

Bericht door thesurfingalien »

Hi Theduboracle,

Dank je voor het plaatsen van dit topic. Écht, het is tijden geleden dat ik zó gelachen heb.

In de eerste instantie dacht ik nog dat je dit allemaal serieus meende vanwege de niet onaanzienlijke hoeveelheid werk die je moet hebben verricht, maar ja... Het kwartje viel wat langzaam zullen we maar zeggen. En dan ook nog mensen die er serieus op in gaan... Kostelijk gewoon!

Nogmaals dank, en ik zie rijkhalzend uit naar jouw volgende practical joke!

Groeten,
Peter
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”