filter opwaarderen kef carlton 2
Moderator: Beheerdersteam
-
R.Loopstra
filter opwaarderen kef carlton 2
Hallo allemaal, Ik ben bezig met het opwaarderen van een paar kef carlton 2 luidsprekers. Nu komt het wat kast betreft wel goed, maar het filter heeft wat speciale aandacht nodig. Wat het geluidsbeeld betreft hoeft er niet direct iets te veranderen maar ik zou wat meer detail willen horen en hoop dit te bereiken door bv condensatoren, weerstanden en eventueel spoelen te vervangen door dezelfden maar dan van een betere kwaliteit. Ook de bekabeling en conectoren wil ik vervangen. Hoe kan ik dit het beste doen en kan ik het ook enigsinds betaalbaar houden?
Als iemand van jullie deskundige forumleden goede tips heeft, zijn die van harte welkom !
Het schema van het filter is (nagenoeg) gelijk aan het filter van de kef constructor CS5, die staat op www.allansonline.com
Vr.gr. Reinier
Als iemand van jullie deskundige forumleden goede tips heeft, zijn die van harte welkom !
Het schema van het filter is (nagenoeg) gelijk aan het filter van de kef constructor CS5, die staat op www.allansonline.com
Vr.gr. Reinier
-
R.Loopstra
Hier nog even een link naar het betreffende filter, als je op een van de plaatjes klikt wordt die vergroot.
http://www.allansonline.com/Anatomy/KEF ... FCS5-3.htm
Reacties zeer welkom!
groetjes Reinier
http://www.allansonline.com/Anatomy/KEF ... FCS5-3.htm
Reacties zeer welkom!
groetjes Reinier
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Ha die Reinier, welkom hier!
ik zou beginnen met de condenstatoren C4567 in het HT circuit te vervangen door betere (zo duur als je budget toelaat) en de weerstand R1 idem. als de spoel L3 al geen luchtspoel is, deze vervangen door een mooie luchtspoel.
met spoelen circuit vervangen opletten dat de weerstand niet verandert, anders klopt je filter niet meer, dus als je vervangt door een exemplaar met dikkere draad dan zal je een weerstand erbij moeten plaatsen.
ik zou beginnen met de condenstatoren C4567 in het HT circuit te vervangen door betere (zo duur als je budget toelaat) en de weerstand R1 idem. als de spoel L3 al geen luchtspoel is, deze vervangen door een mooie luchtspoel.
met spoelen circuit vervangen opletten dat de weerstand niet verandert, anders klopt je filter niet meer, dus als je vervangt door een exemplaar met dikkere draad dan zal je een weerstand erbij moeten plaatsen.
-
R.Loopstra
He Henk Jan, bedankt voor je reactie.
Ik kan me Heel goed voorstellen dat het vervangen van R1 en C 4,5 en 6 een grote invloed zal hebben op het geluid omdat deze onderdelen zich tussen het plus signaal van de versterker en de tweeter bevinden maar de onderdelen L3, C7 en R2 zitten tussen het plus signaal en de min. Geeft het vervangen van deze onderdelen dan ook een hoorbaar verschil?
Wat het laag gedeelte betreft, is het niet beter om hier bv de spoel L1 te vervangen door een luchtspoel (plus eventueel een weerstand) ?? of geeft het vervangen van onderdelen in het laag deel weinig verschil?
Reinier
Ik kan me Heel goed voorstellen dat het vervangen van R1 en C 4,5 en 6 een grote invloed zal hebben op het geluid omdat deze onderdelen zich tussen het plus signaal van de versterker en de tweeter bevinden maar de onderdelen L3, C7 en R2 zitten tussen het plus signaal en de min. Geeft het vervangen van deze onderdelen dan ook een hoorbaar verschil?
Wat het laag gedeelte betreft, is het niet beter om hier bv de spoel L1 te vervangen door een luchtspoel (plus eventueel een weerstand) ?? of geeft het vervangen van onderdelen in het laag deel weinig verschil?
Reinier
-
R.Loopstra
Ik begrijp het ook niet helemaal Paul, toch minder vervorming ofzo?
Ik ben bij speaker&co geweest in Groningen, daar adviseerden ze de luchtspoel in het laagdeel wel te vervangen maar volgens hen zou daar dan geen weerstand bij hoeven.
Wat mij betreft liever zonder, als het geluidsbeeld maar niet te veel veranderd?
Reinier
Ik ben bij speaker&co geweest in Groningen, daar adviseerden ze de luchtspoel in het laagdeel wel te vervangen maar volgens hen zou daar dan geen weerstand bij hoeven.
Wat mij betreft liever zonder, als het geluidsbeeld maar niet te veel veranderd?
Reinier
-
R.Loopstra
Re: filter opwaarderen kef carlton 2
Hallo,
Een paar jaar geleden ben ik begonnen mijn Kef Carlton luidsprekers op te waarderen. Ik waardeerde de mooie warme klank van deze luidsprekers en daarom leek het me goed om deze op te waarderen omdat ik wel graag meer detail wilde. Ik heb toen nieuwe MDF kasten gebouwd en een paar MKP condensatoren in serie met de tweeter geplaatst ipv de Alcap bipolaire condensatoren. Dit leverde al een verschil op waar ik blij van werd.
Nu wil ik graag weer een stap verder. Ik ben bezig het hele filter opnieuw op te bouwen. Daarbij vervang ik alle weerstanden door MOX weerstanden en alle condensatoren door MKP's. Alleen de 600uF wordt voor het grootste gedeelte vervangen door meerdere bipolaire condensatoren en voor een kleiner gedeelte MKP's. Volgens een andere upgrade zou het goed zijn om de 600uF alleen voor het laag te gebruiken en deze te verhogen naar 680uF. Bij die upgrade werden luchtspoelen gebruikt die iets meer weerstand hadden als de originele kernspoelen. De verhoging van de waarde van 600 naar 680uF zou het verschil in weerstand van de spoelen compenseren..
De spoelen wil ik dus ook vervangen. Het laag klinkt nu warm maar ik mis detail. Nu begrijp ik dat het het beste is om een spoel met een gelijke weerstand te kiezen. Mijn LCR meter (voltcraft LCR-100 van Conrad) is in bestelling zodat ik nog even moet wachten met het zelf metingen doen...
Mijn vragen zijn:
Wat voor spoel kan ik het beste kiezen?
Hoeveel mag de weerstand van de spoel afwijken?
Zal het vervangen van de spoelen een duidelijk verschil maken?
Moet ik de 600uF ook verhogen?
Ik zal de expertise van jullie zeer waarderen in het meedenken bij mijn vragen..
Een paar jaar geleden ben ik begonnen mijn Kef Carlton luidsprekers op te waarderen. Ik waardeerde de mooie warme klank van deze luidsprekers en daarom leek het me goed om deze op te waarderen omdat ik wel graag meer detail wilde. Ik heb toen nieuwe MDF kasten gebouwd en een paar MKP condensatoren in serie met de tweeter geplaatst ipv de Alcap bipolaire condensatoren. Dit leverde al een verschil op waar ik blij van werd.
Nu wil ik graag weer een stap verder. Ik ben bezig het hele filter opnieuw op te bouwen. Daarbij vervang ik alle weerstanden door MOX weerstanden en alle condensatoren door MKP's. Alleen de 600uF wordt voor het grootste gedeelte vervangen door meerdere bipolaire condensatoren en voor een kleiner gedeelte MKP's. Volgens een andere upgrade zou het goed zijn om de 600uF alleen voor het laag te gebruiken en deze te verhogen naar 680uF. Bij die upgrade werden luchtspoelen gebruikt die iets meer weerstand hadden als de originele kernspoelen. De verhoging van de waarde van 600 naar 680uF zou het verschil in weerstand van de spoelen compenseren..
De spoelen wil ik dus ook vervangen. Het laag klinkt nu warm maar ik mis detail. Nu begrijp ik dat het het beste is om een spoel met een gelijke weerstand te kiezen. Mijn LCR meter (voltcraft LCR-100 van Conrad) is in bestelling zodat ik nog even moet wachten met het zelf metingen doen...
Mijn vragen zijn:
Wat voor spoel kan ik het beste kiezen?
Hoeveel mag de weerstand van de spoel afwijken?
Zal het vervangen van de spoelen een duidelijk verschil maken?
Moet ik de 600uF ook verhogen?
Ik zal de expertise van jullie zeer waarderen in het meedenken bij mijn vragen..
-
R.Loopstra
schema van het filter. In mijn filter is de condensator parallel met de tweeter 3,3uF ipv 2,2uF.
-
R.Loopstra
In deze upgrade is het laag als (volgende) afbeelding:
Link naar het upgrade verslag:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... 2t-af.html
Voor het hoog is daar een seas tweeter gebruikt...
Link naar het upgrade verslag:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... 2t-af.html
Voor het hoog is daar een seas tweeter gebruikt...
-
R.Loopstra
Nog een vraagje...
In serie met de tweeter zit een weerstand van 220R. Kan ik die beter ook vervangen? Wat voor weerstanden zou ik daarvoor moeten gebruiken?
vriendelijke groet, Reinier
In serie met de tweeter zit een weerstand van 220R. Kan ik die beter ook vervangen? Wat voor weerstanden zou ik daarvoor moeten gebruiken?
vriendelijke groet, Reinier
Voordat je verder gaat modden aan je filter moet je eens nagaan of de T33's niet inderdaad al out of service zijn als gevolg van uitgedroogd ferrofluid. Je kunt wel tientallen Euro's aan filteronderdelen gaan uitgeven, maar dat is dan weggegooid geld. De B200G is wss. nog wel goed (was destijds best een mooie betaalbare unit).
Overigens vind ik de keuze voor een SEAS 22TAF/G als vervangingstweeter een rare (maar dat terzijde). Beetje old school, een 20cm bas met een 20mm dome.
Overigens vind ik de keuze voor een SEAS 22TAF/G als vervangingstweeter een rare (maar dat terzijde). Beetje old school, een 20cm bas met een 20mm dome.
-
R.Loopstra
Hoi Mark,
Bedankt voor je reactie. Ik vind het lastig om te zeggen hoe de staat van de tweeters is omdat ik niet goed weet hoe ze horen te klinken. Ik heb eventueel nog een set liggen die wat minder oud zijn dan de tweeters die ik nu gebruik daar zou ik ze eventueel nog mee kunnen vergelijken.. Verder vind ik dat het hoog al wel veel beter is dan eerst. Ook is de plaatsing van de instrumenten een stuk beter geworden... In ieder geval al leuke resultaten! Verder zie ik dit project ook als hobby en leerproject en ben ik nieuwsgierig naar de te behalen verbeteringen. Het gebruiken van de originele Kef units heeft ook wel wat vind ik...
Ik hou er wel rekening mee dat ik uiteindelijk tot de conclusie kom dat ik toch een andere tweeter moet gaan gebruiken. Dan wordt het voor mij wel in een keer een stuk ingewikkelder!! Ik heb nog niet veel kaas gegeten van het ontwikkelen van een nieuw filter, en dat zal er dan ook wel moeten komen.... Op zich wel erg interessant natuurlijk! Ik wil eigenlijk wel eerst weten of ik in het laag nog redelijk goede resultaten kan behalen voor ik dure tweeters en de rest ga aanschaffen....
Als ik eventueel voor andere tweeters zou gaan kiezen, waar moet ik dan aan denken en kan ik dan net als bij de opwaardering met de SEAS 22TAF/G het laaggedeelte van het filter hetzelfde laten of moet de crossoverfrekwentie anders en daarmee ook het filtergedeelte voor het laag
Alvast bedankt voor het meedenken! Ik stel het zeer op prijs
Reinier
Bedankt voor je reactie. Ik vind het lastig om te zeggen hoe de staat van de tweeters is omdat ik niet goed weet hoe ze horen te klinken. Ik heb eventueel nog een set liggen die wat minder oud zijn dan de tweeters die ik nu gebruik daar zou ik ze eventueel nog mee kunnen vergelijken.. Verder vind ik dat het hoog al wel veel beter is dan eerst. Ook is de plaatsing van de instrumenten een stuk beter geworden... In ieder geval al leuke resultaten! Verder zie ik dit project ook als hobby en leerproject en ben ik nieuwsgierig naar de te behalen verbeteringen. Het gebruiken van de originele Kef units heeft ook wel wat vind ik...
Ik hou er wel rekening mee dat ik uiteindelijk tot de conclusie kom dat ik toch een andere tweeter moet gaan gebruiken. Dan wordt het voor mij wel in een keer een stuk ingewikkelder!! Ik heb nog niet veel kaas gegeten van het ontwikkelen van een nieuw filter, en dat zal er dan ook wel moeten komen.... Op zich wel erg interessant natuurlijk! Ik wil eigenlijk wel eerst weten of ik in het laag nog redelijk goede resultaten kan behalen voor ik dure tweeters en de rest ga aanschaffen....
Als ik eventueel voor andere tweeters zou gaan kiezen, waar moet ik dan aan denken en kan ik dan net als bij de opwaardering met de SEAS 22TAF/G het laaggedeelte van het filter hetzelfde laten of moet de crossoverfrekwentie anders en daarmee ook het filtergedeelte voor het laag
Alvast bedankt voor het meedenken! Ik stel het zeer op prijs
Reinier
-
R.Loopstra
Gister avond heb ik een paar intertechnik luchtspoelen van 1,5 mH met een draaddikte van 1,4 mm afgewikkeld naar 1,1 mH. Er moesten 34 wikkelingen vanaf om de gewenste waarde te verkrijgen. Ik meet een weerstand van 0,17 Ohm met mijn voltcraft LCR-100. Op de originele kernspoel meet ik 0,10 Ohm. De waarden van de doorloopweerstand meting zijn 0,12 Ohm voor de originele kernspoel en 0,19 Ohm voor de luchtspoel. De weerstand waarden kunnen misschien wat afwijken van de werkelijke waarden. Ze lijken me wat laag.... Misschien is mijn nieuwe voltcraft niet helemaal zuiver of misschien is hij niet goed geijkt? Er zit iig niet erg veel verschil tussen de waarde van de originele Kef spoel en die van de nieuwe luchtspoel. Misschien doe ik ook iets fout? Als ik echter mijn gewone MOX weerstanden meet zijn die waardes wel overeenkomend met de opgegeven weerstands waardes....
Nadat ik ze in het proeffilter heb gesoldeerd.. wow.. Dat scheelt weer behoorlijk!! Ik heb nog niet eerder zo,n detail in het laag uit deze luidsprekers gehoord! En dan te bedenken dat er ook nog zo'n spoel van 2,0 mH in het filter zit die nog vervangen moet worden! Ik speur al een tijdje naar tweedehands spoelen met een draad dikte van 1,8 of 2,0 mm... Nieuw zijn die aardig prijzig... er zal vast eens iets aangeboden worden voor een redelijke prijs al zou ik eigenlijk wel snel willen weten hoe het resultaat zal zijn als deze ook zijn vervangen!! Geduld is een schone zaak wordt er dan gezegd hmm....
Ik zal binnenkort ook even een overzichtje maken met gemeten waarden van de condensatoren. Daar zat nogal wat afwijking in de waardes van de kef condensatoren...
Nadat ik ze in het proeffilter heb gesoldeerd.. wow.. Dat scheelt weer behoorlijk!! Ik heb nog niet eerder zo,n detail in het laag uit deze luidsprekers gehoord! En dan te bedenken dat er ook nog zo'n spoel van 2,0 mH in het filter zit die nog vervangen moet worden! Ik speur al een tijdje naar tweedehands spoelen met een draad dikte van 1,8 of 2,0 mm... Nieuw zijn die aardig prijzig... er zal vast eens iets aangeboden worden voor een redelijke prijs al zou ik eigenlijk wel snel willen weten hoe het resultaat zal zijn als deze ook zijn vervangen!! Geduld is een schone zaak wordt er dan gezegd hmm....
Ik zal binnenkort ook even een overzichtje maken met gemeten waarden van de condensatoren. Daar zat nogal wat afwijking in de waardes van de kef condensatoren...
-
R.Loopstra
Ben er ondertussen wel van overtuigd dat mijn T33 tweeters echt nog niet zijn overleden! Ik vraag me soms af of niet te snel de tweeters de schuld krijgen van problemen die eigenlijk aan de filtercomponenten toegeschreven dienen te worden. De tweeters die ik nu gebruik komen nog uit een Carlton 2! dus al aardig op leeftijd. Ben er wel van overtuigd geraakt dat de kwaliteit van de originele Kef filteronderdelen bagger was. Of ze in nieuwe toestand ooit echt goed hebben geklonken kan ik niet controleren maar ik geloof dat ze ook toen niet van de beste kwaliteit kunnen zijn geweest en dat er veel verbetering in aan te brengen is, wat de units ook echt verdienen. Nu heb ik nog niet veel ervaring met andere units maar mijn upgrade experimenten hebben mijn die ervaring gegeven. Het is me tot nu toe alle moeite en investering waard gebleken!
Wordt vervolgd..
(Ik luister momenteel naar Katie Melua via mijn Marantz CD-67SE cd speler met Beresford TC-7510 DAC aangesloten op de Rotel RC-990BX voorversterker en de Rotel RB-980BX eindversterker En het klinkt al zo goed....! Heerlijk als je dan even alleen thuis bent, haha
)
Wordt vervolgd..
(Ik luister momenteel naar Katie Melua via mijn Marantz CD-67SE cd speler met Beresford TC-7510 DAC aangesloten op de Rotel RC-990BX voorversterker en de Rotel RB-980BX eindversterker En het klinkt al zo goed....! Heerlijk als je dan even alleen thuis bent, haha
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
De suggestie is ook niet dat de tweeters overleden zouden kunnen zijn, het probleem is meer dat in de loop der eeuwen het ferrofluid wat indikt doordat het enigsinds uitdroogt, hierdoor gaan de tweeters in de loop van hun lange leven wat minder briljant klinken.
Het vervangen van het ferrofluid kan de tweeters weer als nieuw laten klinken.
Ikzelf heb overigens een voorkeur voor tweeters zonder ferrofluid, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Het vervangen van het ferrofluid kan de tweeters weer als nieuw laten klinken.
Ikzelf heb overigens een voorkeur voor tweeters zonder ferrofluid, maar dat is uiteraard persoonlijk.
-
R.Loopstra
Ik heb er wat over gelezen nu, misschien dat ze wat van hun beste prestaties zijn kwijt geraakt. Ik las dat de ferrofluid op basis van synthetische ester oil wordt geleverd voor tweeters. Compleet vervangen zou misschien wel het beste zijn maar stel je doet een paar druppeltjes verse olie bij de aanwezige ferrofluid? Ik las dat iemand er naaimachine olie bij had gedaan waardoor de tweeters ook weer goed gingen klinken. Ik keek even bij mij in de garage en wat blijkt? De olie voor mijn motor: Motul ester oil 10W-40.... Als er nu een vieze smurrie in de tweeters zou zitten zoals sommigen dat aantreffen zal een paar druppeltjes verse olie vast geen kwaad kunnen waarschijnlijk... Als het nu echt een verkoolde troep is dan zal het misschien niet echt de oplossing zijn maar als het nog enigsinds redelijk lijkt valt het wellicht te proberen? Ik heb nog een set T33's die ik zowieso nog ga proberen binnenkort, als die nou beter klinken kan ik de huidige tweeters altijd bijwijze van proef eens van een paar verse druppeltjes synthetische ester olie voorzien... Moet er alleen de tijd nog voor vinden want we zijn net begonnen met een verbouwing....
Dat lijkt mij niet te gaan werken. De deeltjes in de ferrofluid zijn vrijwel zeker te zeer samengeklonterd, die krijg je niet weer netjes in een suspensie.
-
R.Loopstra
Tja, wat ik eventueel ooit nog met de tweeters ga doen zie ik later nog wel. Ik vind ze nu nog steeds erg goed klinken eigenlijk dus ik heb besloten eerst gewoon verder te gaan met modden. Ik heb voor het laag een paar nieuwe intertechnic luchtspoelen besteld van 2.00 mH 1,4 mm draaddikte. De weerstand zou 0,42 ohm zijn en dat lijkt me niet veel afwijkend van de huidige kernspoel.
Nu maar wachten op de DHL bezorger!
Heb ondertussen ook een lijstje gemaakt met de originele en de gemeten waarden van de oorspronkelijke kef condensatoren. daarnaast heb ik wat nieuwe mkp's gemeten waar duidelijk wordt dat daar veel minder afwijking in zit.. Zal het binnenkort even hier posten maar ik moet nu eerst weer achter de schep en de kruiwagen vanwege de verbouwingsdrukte... Een speaker bouwen is minder vermoeiend!
Nu maar wachten op de DHL bezorger!
Heb ondertussen ook een lijstje gemaakt met de originele en de gemeten waarden van de oorspronkelijke kef condensatoren. daarnaast heb ik wat nieuwe mkp's gemeten waar duidelijk wordt dat daar veel minder afwijking in zit.. Zal het binnenkort even hier posten maar ik moet nu eerst weer achter de schep en de kruiwagen vanwege de verbouwingsdrukte... Een speaker bouwen is minder vermoeiend!
- bartsegers
Hoi Reinier,
wellicht heb je hier al over nagedacht, maar heb jij niet iemand die een keer jouw speakers kan opmeten?
(met goede mic, en software uiteraard)
Wellicht dat je uit een meting veel meer kunt zeggen.
zomaar dikkere spoelen ergens plaatsen hoeft niet altijd beter uit te pakken.
Die tweeters ging ik als eerste aanpakken!
kijken of de dome los kan, goed schoonmaken, en evt. nieuw ferro erin.
Wellicht dat zonder ferro de units ook niet onaangenaam klinken! (kan zo maar...)
Terug plaatsen kan altijd nog.
(meten = weten)
je impedantiecurve zal wellicht iets scherper worden zonder ferrofluid, en dit heeft invloed op je filter!
(nu ook trouwens)
hier wat mooi leesvoer over dikke ferro vloeistof.
http://www.troelsgravesen.dk/C17_II.htm#Tweeter mods:
wellicht heb je hier al over nagedacht, maar heb jij niet iemand die een keer jouw speakers kan opmeten?
(met goede mic, en software uiteraard)
Wellicht dat je uit een meting veel meer kunt zeggen.
zomaar dikkere spoelen ergens plaatsen hoeft niet altijd beter uit te pakken.
Die tweeters ging ik als eerste aanpakken!
kijken of de dome los kan, goed schoonmaken, en evt. nieuw ferro erin.
Wellicht dat zonder ferro de units ook niet onaangenaam klinken! (kan zo maar...)
Terug plaatsen kan altijd nog.
(meten = weten)
je impedantiecurve zal wellicht iets scherper worden zonder ferrofluid, en dit heeft invloed op je filter!
(nu ook trouwens)
hier wat mooi leesvoer over dikke ferro vloeistof.
http://www.troelsgravesen.dk/C17_II.htm#Tweeter mods: