Goede dag beste mede zelfbouwers.
Ik heb 2 Kef 102/2 kasten gekregen waarvan de woofers helemaal op zijn. De Mid drivers zijn echter nog perfect. Dit zijn coax drivers. Het hoog is ook stuk. Dat is erg jammer want ik had deze drivers erg graag compleet gebruikt voor het project met m'n PHL 4530's. Dit ligt nu een beetje stil eigenlijk, maar wil het snel weer oppakken.
Nu heb ik die er meteen uit gehaald om eens te kijken wat er aan de hand was.
Gewoon door gefikt. Effe aan paar platjes van gemaakt.
Nu heb ik al een paar spoelen van drivers opnieuw gewikkeld, en dit is toen erg goed gelukt. Echter waren dit woofers met spoelen van zo'n 5 á 6 cm in diameter en spoeldraad van ongeveer 1mm dik.
Zo'n 3/4 inch tweetertje is natuurlijk wel een ander verhaal.
Nu zit ik te denken om óf een mooie fase-plug te draaien voor deze mid drivers, óf dan toch de tweetertjes te fixen.
Ik heb goed gezocht naar vervang tweeters maar die zijn eigenlijk niet te vinden, en waarschijnlijk erg prijzig gezien er al zo'n 200 tot 250 euro voor een setje gevraagd wordt.
Ik heb toen de tijd die spoelen met Bison Nexus lijm in elkaar geplakt, dit werkt erg goed op grote woofers maar is denk wat te zwaar voor een tweeter. Maar misschien is valt het wel mee als ik het echt heel dun aanbreng.
Moet eigenlijk het gewicht hetzelfde houden natuurlijk.
Hebben jullie misschien nog geniale ideeën of tips?
Ik wil ze liever gefixed hebben. Had er mooie ideeën mee namelijk. Maar een mooie fase-plug van koper is natuurlijk ook heel mooi om te zien. Vraag me af of dat iets uit haalt met de eigenschappen van de driver.
Voor de geïnteresseerden. Het close-up plaatje van de spoel is gemaakt door de lens verkeerd om voor de dslr-camera te houden.
Gegroet,
Luuk.
Kef 102/2 tweeters repareren.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Kef 102/2 tweeters repareren.
Begrijpelijk. Ook zonde dat zo'n speaker overduidelijk gemold is. Ik zie een reparatie nog niet zo een twee drie lukken. Als opnieuw wikkelen al zou lukken, dan moet je nog aan ferrofluid zien te komen (en wel de goede soort...). Misschien dat TSR je verder kan helpen?Luukvdk schreef:Ik wil ze liever gefixed hebben.
Ik ga 'm zoiezo proberen te repareren.
Er zit natuurlijk nog gewoon ferrofluid tussen de polen van de magneet. Ik weet niet of dat ook is vergaan bij het te heet worden van het spoeltje maar het zit nog vrij vol.
Anders... zat ik te denken om om voor die kleine Dayton Audio tweeters te gaan.
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7640
Deze zijn eigenlijk iets te groot uit m'n hoofd 1mm in diameter. Maar dat kan er natuurlijk mooi af gedraaid worden. Dan moet ik ook nog even een prothese maken om 'm weer goed lucht dicht op de Kef driver te monteren.
Wordt zeker even veel, maar makkelijker, werk als opnieuw wikkelen.
Er zit natuurlijk nog gewoon ferrofluid tussen de polen van de magneet. Ik weet niet of dat ook is vergaan bij het te heet worden van het spoeltje maar het zit nog vrij vol.
Anders... zat ik te denken om om voor die kleine Dayton Audio tweeters te gaan.
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7640
Deze zijn eigenlijk iets te groot uit m'n hoofd 1mm in diameter. Maar dat kan er natuurlijk mooi af gedraaid worden. Dan moet ik ook nog even een prothese maken om 'm weer goed lucht dicht op de Kef driver te monteren.
Wordt zeker even veel, maar makkelijker, werk als opnieuw wikkelen.
Gister en vandaag vrij!
Gister toch en middagje naar school geweest. Effe een prothese gedraaid om het spoeltje op te wikkelen, Foto's volgen. Ook spoeldraad van school meegenomen dus alles is binnen.
En dan is vandaag de dag aangebroken om het daadwerkelijk te gaan repareren.
Ben benieuwd.
Gister toch en middagje naar school geweest. Effe een prothese gedraaid om het spoeltje op te wikkelen, Foto's volgen. Ook spoeldraad van school meegenomen dus alles is binnen.
En dan is vandaag de dag aangebroken om het daadwerkelijk te gaan repareren.
Ben benieuwd.
Even snel een paar fotootjes gemaakt.
De spoeldrager past echt perfect om de prothese. Nu alleen zo voorzichtig werken dat ik ze niet aan elkaar vast plak.
Kijken of ik straks nog wat handen over heb om nog een paar plaatjes te schieten van de daadwerkelijke bezigheid.
De spoeldrager past echt perfect om de prothese. Nu alleen zo voorzichtig werken dat ik ze niet aan elkaar vast plak.
Kijken of ik straks nog wat handen over heb om nog een paar plaatjes te schieten van de daadwerkelijke bezigheid.
En het is eindelijk zover.
Het is voor de helft gelukt. Althans, één heb ik wel gerepareerd gekregen en de ander niet.
Als je het niet in een keer goed doet, blijft er zoveel zooi achter op de spoeldrager dat hij met het nieuwe spoeltje vervolgens te dik wordt.
Ook nog een paar fotootjes van de gelukte tweeter.
Hij zal zeker geen schoonheidsprijs winnen, maar hij werkt.
Of de specificaties nog 't zelfde zijn betwijfel ik.
Omdat er nu dus een gat in de Kef B160 midden drivers zit in de kern, zal ik een ander topic voor die oplossing starten.
Dit topic wel te verstaan.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=15758
Het is voor de helft gelukt. Althans, één heb ik wel gerepareerd gekregen en de ander niet.
Als je het niet in een keer goed doet, blijft er zoveel zooi achter op de spoeldrager dat hij met het nieuwe spoeltje vervolgens te dik wordt.
Ook nog een paar fotootjes van de gelukte tweeter.
Hij zal zeker geen schoonheidsprijs winnen, maar hij werkt.
Of de specificaties nog 't zelfde zijn betwijfel ik.
Omdat er nu dus een gat in de Kef B160 midden drivers zit in de kern, zal ik een ander topic voor die oplossing starten.
Dit topic wel te verstaan.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=15758