Hulp gezocht voor versterk zoeken.
Moderator: Beheerdersteam
Hulp gezocht voor versterk zoeken.
hey allemaal,
Ik ben een portable speaker aan het maken en ik heb de keuze uit de volgende 2 versterkers:
Marquant Versterker MCA-200
Raveland 2-kanaal XCA-200
ik heb geen ervaring met deze 2 versterkers,
ik denk dat de Raveland beter is aangezien ik heb gelezen dat Marquant maar 2x50 watt geeft in praktijk.
Ik weet helaas niet wat de Raveland voor voeding nodig heeft ,aangezien hij op een loodaccu gaat moet ik wel zeker weten of hij het een beetje langdurig kan doen.
Ik gebruik een Loodaccu 12 V 17 Ah.
speakers die erop komen te staan: Raveland TRX 69 luidsprekers
Graag jullie mening hierover, wat jullie denken dat ik het beste kan doen.
Mvg,
Mike
Ik ben een portable speaker aan het maken en ik heb de keuze uit de volgende 2 versterkers:
Marquant Versterker MCA-200
Raveland 2-kanaal XCA-200
ik heb geen ervaring met deze 2 versterkers,
ik denk dat de Raveland beter is aangezien ik heb gelezen dat Marquant maar 2x50 watt geeft in praktijk.
Ik weet helaas niet wat de Raveland voor voeding nodig heeft ,aangezien hij op een loodaccu gaat moet ik wel zeker weten of hij het een beetje langdurig kan doen.
Ik gebruik een Loodaccu 12 V 17 Ah.
speakers die erop komen te staan: Raveland TRX 69 luidsprekers
Graag jullie mening hierover, wat jullie denken dat ik het beste kan doen.
Mvg,
Mike
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Hulp gezocht voor versterk zoeken.
die zijn beide auto versterkers toch? geen van beide zullen t lang doen op een accu. dan kan je beter kiezen voor T-amp achtige zoals je op http://www.heidehifi.nl/ kan vinden, die trekken veel minder stroom
Ja maar de keuze voor autoversterkers is Omdat ik wat vermogen wil hebben en deze zijn relatief goedkoop, qua prijs/kwaliteit de versterker moet het alleen ong 3 uur kunnen uithouden, dat lukt toch wel?
Eventueel kan ik zelfs 12v 24 Ah accu erop zetten.
Eventueel kan ik zelfs 12v 24 Ah accu erop zetten.
- sander1238
goedkoper?
http://heidehifi.nl/webshop/product_inf ... 33964a29ee
deze kwaliteit is zeer waarschijnlijk beter
sander
deze kwaliteit is zeer waarschijnlijk beter
sander
En het vermogen/ volume ???? Dat is een flink verschil lijkt me aangezien de uitput verviervoudigt word.
verontschuldig me, maar Mike lijkt me een type dat erg gevoelig is voor cijfers die het Wattage aangeven, ook al is het PMPO...
Dan is 2 x 25 Watt iets wat erg op de lachspieren werkt, daar maak je namelijk geen indruk mee.
[ps, voor mij is dat hard genoeg.]
Dan is 2 x 25 Watt iets wat erg op de lachspieren werkt, daar maak je namelijk geen indruk mee.
[ps, voor mij is dat hard genoeg.]
Ehm ja en nee, een auto versterker heeft in mijn ogen meer mogelijkheden en aangezien ik zo verl mogelijk volume eruit wil persen, maar nog wel mooi geluid eruit wil hebben. Mij leek de autoversterker een slimme keuze ik vraag ju de raad aan jullie, wat het maximale is wat ik ongeveer eruit kan persen voor Ong 3 uur lang
- sander1238
weet bijna zeker dat die 2*25 watt harder gaat en zuiverder blijft dat welke markant versterker dan ook.
daarbij heb je na 3 uur nog steeds 2*25 watt en met een auto versterker niet want dan is je accu leeggetrokken
als je meer vermogen wilt is dit misschien wel wat? http://doehetzelfaudio.nl/nl/78-sure-el ... p2050.html
sander
daarbij heb je na 3 uur nog steeds 2*25 watt en met een auto versterker niet want dan is je accu leeggetrokken
als je meer vermogen wilt is dit misschien wel wat? http://doehetzelfaudio.nl/nl/78-sure-el ... p2050.html
sander
Het punt is dat zo'n TA-chipversterker veel zuiniger en effiecienter is in z'n energieverbruik, en daarbij (over het algemeen) een betere geluidskwaliteit heeft.
Het ziet er alleen veel minder stoer uit dan zo'n groot zwart, kilo's wegend blok aluminium...
[edit: sander schreef bijna hetzelfde.]
Het ziet er alleen veel minder stoer uit dan zo'n groot zwart, kilo's wegend blok aluminium...
[edit: sander schreef bijna hetzelfde.]
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Stél dat je "maar 2x50 watt" uit een 17AH accu trekt, dan trek je hem in nog geen 25 minuten leeg tot 80%. Lager wil je met een loodaccu niet gaan, want dan gaat hij naar zijn grootje. Het rendement van versterkers is echter geen 100%, dus bij 2x50W trek je veel meer dan 100W uit de accu.-Mike- schreef:ik denk dat de Raveland beter is aangezien ik heb gelezen dat Marquant maar 2x50 watt geeft in praktijk.
Zoals hierboven al is geadviseerd kan je met een accuvoeding inderdaad beter een T-amp gebruiken. Zeker als je het meerdere uren wilt uithouden zal je het hoge rendement daarvan hard nodig hebben.
ik heb nu dus de keuze tussen:
gemodde T-amp versterker of de Sure Electronics 4x100 watt versterker.
Welke raden jullie aan: er komen 2 speakers op te staan.
en hoelang zou het ongeveer duren voor een 12v 17 Ah op is bij beide versterkers is dat bij de 4x100 watt versterker nogsteeds wel een uurtje of 2?
Graag jullie mening wat voor versterker jullie aanraden, en eventueel wat voor speakers erbij moeten.
Mvg,
Mike
gemodde T-amp versterker of de Sure Electronics 4x100 watt versterker.
Welke raden jullie aan: er komen 2 speakers op te staan.
en hoelang zou het ongeveer duren voor een 12v 17 Ah op is bij beide versterkers is dat bij de 4x100 watt versterker nogsteeds wel een uurtje of 2?
Graag jullie mening wat voor versterker jullie aanraden, en eventueel wat voor speakers erbij moeten.
Mvg,
Mike
Zie mijn andere topic hier ga ik verder op mijn keuze in:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15751
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15751
Uh, het kan aan mij liggen, maar ik zie niet in waarom er een nieuw topic gestart moet worden ? 
Nieuwe ronden nieuwe kansen zullen we maar zeggen,
Na flink gelezen geinformeert te zijn, ben ik op het volgende uitgekomen:
acuu: 12 V 24 Ah DC loodaccu (lijkt me genoeg voor een portable speaker)
versterker: TK2050 4x100 watt (lijkt me genoeg mogelijkheden 10-30 V DC)
speakers: Mac Audio 2-Weg Luidspreker MP16.2 Coax (65 RMS - 4Ohm - 90 d)
Nu de vraag aan jullie de versterker vraagt 10-30 V ik kan rechtstreeks alleen mar 12 volt leveren,
Is het misschien verstandig om deze omvormer erbij te doen?
http://heidehifi.nl/webshop/product_inf ... eed086e41e
Tevens mogen jullie ook ander advies geven, natuurlijk word er tijdens het inbouwen al het rest materiaal gekocht(kabeltjes ect)
PS: advies over speakers word ook in goede raad genomen aangezien ik daar nog niet helemaal over uit,
Ik heb de Mac Audio 2-weg Luidsprekers gekozen ivm de specs.
Na flink gelezen geinformeert te zijn, ben ik op het volgende uitgekomen:
acuu: 12 V 24 Ah DC loodaccu (lijkt me genoeg voor een portable speaker)
versterker: TK2050 4x100 watt (lijkt me genoeg mogelijkheden 10-30 V DC)
speakers: Mac Audio 2-Weg Luidspreker MP16.2 Coax (65 RMS - 4Ohm - 90 d)
Nu de vraag aan jullie de versterker vraagt 10-30 V ik kan rechtstreeks alleen mar 12 volt leveren,
Is het misschien verstandig om deze omvormer erbij te doen?
http://heidehifi.nl/webshop/product_inf ... eed086e41e
Tevens mogen jullie ook ander advies geven, natuurlijk word er tijdens het inbouwen al het rest materiaal gekocht(kabeltjes ect)
PS: advies over speakers word ook in goede raad genomen aangezien ik daar nog niet helemaal over uit,
Ik heb de Mac Audio 2-weg Luidsprekers gekozen ivm de specs.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ah ik zie dat je ook hier dezelfde vraag stelt. Ik heb je de ta2024 aangeraden. 2x 12watt. Harder krijg je niet uit 12v, tenzij je gaat omvormen, maar dan is je accu in no time leeg.
Dus, vergeet die watts, die zijn alleen belangrijk als je 14 bent en over getallen op meent te moeten scheppen. Een 2x12watt versterker gaat ook erg hard.
Maar ergens vrees ook ik dat dit adviseren zonder resultaat gaat zijn...
Dus, vergeet die watts, die zijn alleen belangrijk als je 14 bent en over getallen op meent te moeten scheppen. Een 2x12watt versterker gaat ook erg hard.
Maar ergens vrees ook ik dat dit adviseren zonder resultaat gaat zijn...
ik heb de topic van tweakers nog een paar keer doorgelezen en ben tot de conclussie gekomen dat meer dan 25 watt voor mij niet hoeft. waardoor ik dus ook een minder zware accu hoef te nemen waardoor ik ook meer ruimte krijg en minder gewicht.
de volgende set-up heb ik in me gedachten:
versterker: Ta-2020
speakers: Blaupunkt GTx-542
accu: V12 17 Ah
dit alles moet qua afmetingen in dit kastje terecht komen:
breedte: 20cm
lengte: 45cm
hoogte: 18cm
de volgende set-up heb ik in me gedachten:
versterker: Ta-2020
speakers: Blaupunkt GTx-542
accu: V12 17 Ah
dit alles moet qua afmetingen in dit kastje terecht komen:
breedte: 20cm
lengte: 45cm
hoogte: 18cm
Veel meer krijg je ook niet uit 12 Volt met een 4 Ohm luidspreker. Maak je sommetjes maar eens die je bij natuurkunde hebt geleerd.-Mike- schreef:ik heb de topic van tweakers nog een paar keer doorgelezen en ben tot de conclussie gekomen dat meer dan 25 watt voor mij niet hoeft.
De grote van de accu mag wel flink minder hoor, aan 7Ah heb je ruim genoeg als je minimaal 4-5 uur op vol vermogen wilt spelen met een TA2020.
Je mag dan uitgaan van 2x15W (echte watts).
Het gaat immers om muzieksignalen en daarvan ligt het gemiddelde vermogen doorgaans sterk onder het piekvermogen.
Even een rekensommetje als voorbeeld.:
Men neme een TA2020, deze kan op 12V. ca. 15W schoon leveren per kanaal.
Meer wil je er niet uit persen, anders gaat het verschrikkelijk krijsen.
P = Uac^2/R
P en R weten we al, namelijk P = 15W en R = 4 ohm.
Dat betekent dat Uac = 7.75 Vrms
Om de batterijduur in te kunnen schatten, moet je uitgaan van het gemiddelde waarde van Uac.
Bij flink gecomprimeerde muziek ligt het gemiddelde signaal niveau ongeveer -5dB onder de piekwaarde (Skrillex bijvoorbeeld).
Dit is ook echt worst case, bij de meeste muziek ligt het gemiddelde niveau flink lager eerder tussen -8 tot -15 dB.
-5dB geeft een factor van ongeveer 0.56
Uac gemiddeld is dus 0.56x7.75 = 4.34Vrms
Dit vul je weer in P = Uac^2/R om het gemiddelde vermogen te berekenen.
Deze is dus 4.71W
Aangezien er ook verliezen zijn (warmte) moet je ook de efficiëntie van de versterker erbij rekenen.
De TA2020 heeft bij ca. 5W een efficiency van 65%
4.71/0.65 = 7.24W
Omdat we natuurlijk 2 kanalen hebben wordt dit totaal ca. 14.5W
Daarnaast verbruikt de TA2020 ook een beetje stroom om aan te blijven, dat is op 12V ca. 0.77W.
Totaal geschatte (gemiddeld) vermogen is dus: 15.3W
Het gemiddeld stroomverbruik is dan: I = 15.3W/12V = 1.28A
Zoals Marp al heeft aangegeven mag/wil je een loodaccu niet verder ontladen dan 80%.
Met een 7.2Ah accu houd je dus bruikbaar5.6Ah 5.76Ah over.
Geschatte speelduur =5.6 5.76/1.28 = 4.38 4,5 uur of liever gezegd 263 270 minuten.
Het blijft een schatting natuurlijk, omdat je voor een precieze berekening bij elke seconde van de muziek het totaalvermogen moet bepalen (efficiëntie van de versterker is sterk afhankelijk van het te leveren vermogen) gedeeld door de speelduur van de muziek.
Wel verwacht ik dat dit een goede indicatie zal zijn.
Over de keuze van de speakers, tja voor car-audio maakt het niet uit. Er worden haast geen meetgegevens van gegeven zodat er ook niet gesimuleerd kan worden (nodig voor het bepalen van de kastvolume).
Het blijft dus altijd een wilde gok.
Vandaar dat er op dit forum ook haast niet mee gewerkt wordt.
Ik zou zeggen ga gewoon naar de autozaak en luister welke speakers het meest prettig klinken.
Ps. Het bepalen van het gemiddelde signaalniveau in muziek heb ik gedaan m.b.v. Foobar2000 en de volgende plugin: Dynamic Range Meter
Je kunt daarmee simpelweg de nummer in een playlist kiezen en daarvan de RMS-waarde van laten bepalen.
Enige nadeel is wel dat er van elke scan een tekstbestandtje wordt gemaakt en in de muziekfolder wordt gezet
.
Je mag dan uitgaan van 2x15W (echte watts).
Het gaat immers om muzieksignalen en daarvan ligt het gemiddelde vermogen doorgaans sterk onder het piekvermogen.
Even een rekensommetje als voorbeeld.:
Men neme een TA2020, deze kan op 12V. ca. 15W schoon leveren per kanaal.
Meer wil je er niet uit persen, anders gaat het verschrikkelijk krijsen.
P = Uac^2/R
P en R weten we al, namelijk P = 15W en R = 4 ohm.
Dat betekent dat Uac = 7.75 Vrms
Om de batterijduur in te kunnen schatten, moet je uitgaan van het gemiddelde waarde van Uac.
Bij flink gecomprimeerde muziek ligt het gemiddelde signaal niveau ongeveer -5dB onder de piekwaarde (Skrillex bijvoorbeeld).
Dit is ook echt worst case, bij de meeste muziek ligt het gemiddelde niveau flink lager eerder tussen -8 tot -15 dB.
-5dB geeft een factor van ongeveer 0.56
Uac gemiddeld is dus 0.56x7.75 = 4.34Vrms
Dit vul je weer in P = Uac^2/R om het gemiddelde vermogen te berekenen.
Deze is dus 4.71W
Aangezien er ook verliezen zijn (warmte) moet je ook de efficiëntie van de versterker erbij rekenen.
De TA2020 heeft bij ca. 5W een efficiency van 65%
4.71/0.65 = 7.24W
Omdat we natuurlijk 2 kanalen hebben wordt dit totaal ca. 14.5W
Daarnaast verbruikt de TA2020 ook een beetje stroom om aan te blijven, dat is op 12V ca. 0.77W.
Totaal geschatte (gemiddeld) vermogen is dus: 15.3W
Het gemiddeld stroomverbruik is dan: I = 15.3W/12V = 1.28A
Zoals Marp al heeft aangegeven mag/wil je een loodaccu niet verder ontladen dan 80%.
Met een 7.2Ah accu houd je dus bruikbaar
Geschatte speelduur =
Het blijft een schatting natuurlijk, omdat je voor een precieze berekening bij elke seconde van de muziek het totaalvermogen moet bepalen (efficiëntie van de versterker is sterk afhankelijk van het te leveren vermogen) gedeeld door de speelduur van de muziek.
Wel verwacht ik dat dit een goede indicatie zal zijn.
Over de keuze van de speakers, tja voor car-audio maakt het niet uit. Er worden haast geen meetgegevens van gegeven zodat er ook niet gesimuleerd kan worden (nodig voor het bepalen van de kastvolume).
Het blijft dus altijd een wilde gok.
Vandaar dat er op dit forum ook haast niet mee gewerkt wordt.
Ik zou zeggen ga gewoon naar de autozaak en luister welke speakers het meest prettig klinken.
Ps. Het bepalen van het gemiddelde signaalniveau in muziek heb ik gedaan m.b.v. Foobar2000 en de volgende plugin: Dynamic Range Meter
Je kunt daarmee simpelweg de nummer in een playlist kiezen en daarvan de RMS-waarde van laten bepalen.
Enige nadeel is wel dat er van elke scan een tekstbestandtje wordt gemaakt en in de muziekfolder wordt gezet
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 13 mar 2012, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een manier om je ochtend te besteden 
Wel leuk om mee te lezen overigens. Geeft een aardig idee van het verbruik. Mocht het te weinig lawaai maken kun je ook zoiets gebruiken en een versterker die wat meer vermogen kan leveren.
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1586
Wel leuk om mee te lezen overigens. Geeft een aardig idee van het verbruik. Mocht het te weinig lawaai maken kun je ook zoiets gebruiken en een versterker die wat meer vermogen kan leveren.
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1586
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Sterker nog, bij 12V heeft een TA2020 geen meerwaarde over de TA2024. Als je een 12V systeem bouwt, dan is de TA2024 gewoon de veilige, meestgebruikte, flink goedkope keus.richard schreef:Veel meer krijg je ook niet uit 12 Volt met een 4 Ohm luidspreker. Maak je sommetjes maar eens die je bij natuurkunde hebt geleerd.-Mike- schreef:ik heb de topic van tweakers nog een paar keer doorgelezen en ben tot de conclussie gekomen dat meer dan 25 watt voor mij niet hoeft.
Als je een MP3 speler aansluit, kies dan wel de 'gemodde' versie (weerstandsmod). Dan is de ingangsgevoeligheid erg hoog en kan je ook de volle 10-12watt gebruiken
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Een kleine, maar zeer belangrijke nuancering: een loodaccu tot 80% ontladen betekent dat je hem maar 20% kan benutten. Bij een 7.2Ah accu hou je dus 1,44Ah over om te gebruiken. Bij een gemiddelde belasting met 15.3W is dat goed voor 68 minuten muziek.Chris_T schreef:Zoals Marp al heeft aangegeven mag/wil je een loodaccu niet verder ontladen dan 80%.
Met een 7.2Ah accu houd je dus bruikbaar 5.6Ah over.
- JvS
Volgens mij ben je nu technisch/taalkundig heel precies aan het zijn, nadat je zelf het woordje "tot" toevoegt en schep je daarmee mogelijk onnodig verwarring...
Ontopic:
Je kunt 80% van de capaciteit van een accu gebruiken. En met een 7,2AH accu kun je dus gewoon 6u spelen. Overigens kan ik met een 7,2AH accu en 2 stuks TA2024 én een miniDSP makkelijk 8u spelen. Je speelt namelijk nooit continu op dat vermogen.
Met één 7,2AH accu en één ta2024 op een set autoluidsprekers kan je in de praktijk makkelijk 12u spelen. (met de TA2020 trouwens ook, alleen biedt die dus geen meerwaarde boven de TA2024
).
Ontopic:
Je kunt 80% van de capaciteit van een accu gebruiken. En met een 7,2AH accu kun je dus gewoon 6u spelen. Overigens kan ik met een 7,2AH accu en 2 stuks TA2024 én een miniDSP makkelijk 8u spelen. Je speelt namelijk nooit continu op dat vermogen.
Met één 7,2AH accu en één ta2024 op een set autoluidsprekers kan je in de praktijk makkelijk 12u spelen. (met de TA2020 trouwens ook, alleen biedt die dus geen meerwaarde boven de TA2024
Als je een nieuwe accu gebruikt kun je hem vaker opladen dan dat je dat kistje gebruikt
Volgens het "world wide web" kun je hem minimaal 200 keer 100% dis-chargen en opladen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Je laat een deel weg, maar de aanvulling dat je hem maar 20% kan benutten liet weinig ruimte voor verwarring.JvS schreef:Volgens mij ben je nu technisch/taalkundig heel precies aan het zijn, nadat je zelf het woordje "tot" toevoegt en schep je daarmee mogelijk onnodig verwarring...
Dit kan je slechts stellen als je weet dat een tractie-accu of gel-accu wordt gebruikt. Wordt een standaard loodaccu (startaccu) gebruikt dan benut je die maar beter niet meer dan 20%, anders leeft hij niet lang.JvS schreef:Ontopic:
Je kunt 80% van de capaciteit van een accu gebruiken.
Wikipedia schreef:Typen loodaccu's
Er worden de volgende typen loodaccu's onderscheiden, afhankelijk van het beoogde gebruik en daarmee de bouw van de accu:Naast de "gewone" natte-elektrolyt accu's bestaan er ook gel-accu's (zie verderop in dit artikel). Deze bevatten een elektroliet in gel-vorm, en zijn daarmee ook in gekantelde toestand bruikbaar. Deze kunnen langdurig diep ontladen worden, tot 80%, en weer snel geladen worden.
- startaccu's: deze kunnen korte tijd hoge stroom leveren. Autoaccu's zijn startaccu's. Aanbevolen wordt om een startaccu niet verder dan 20% te ontladen. In auto's met een verbrandingsmotor wordt daaraan voldaan: na de hoge stroom om de automotor te starten wordt de accu snel weer opgeladen. Startaccu's hebben relatief veel en dunne loden platen. De capaciteit van een startaccu gaat sterk achteruit door sterk ontladen en weer laden, ten gevolg van sulfatering. Bij sulfatering ontstaat een harde, onoplosbare laag op de elektroden, die niet elektrisch geleidend is. Dit type accu's is de goedkoopste soort.
- stationaire accu's of semi-tractie accu's: leveren een lagere stroom dan startaccu's, maar kunnen dieper ontladen worden, tot 50%. Deze accu's zijn beter tegen sulfatering bestand dan startaccu's.
- (vol-)tractie-accu's: kunnen tot 80% ontladen worden, en hebben een langere levensduur (uitgedrukt in ontlaad-laad-cycli) dan stationaire accu's. Echter, vol-tractie accu's zijn aanmerkelijk duurder dan stationaire accu's.
oke heren,
wat ik niet snap is dat alle 2 de versterkers: zowel de Ta2020 en de Ta2024 te moddden zijn.
als je alle 2 de gemodde versies naast elkaar houd zou volgens mij de Ta2020 meer vermogen eruit kunnen gooien.
dit eigenlijk omdat de Ta2020 gewoon weg de broer is van de Ta2024.
Tevens mij vraag wat voor speakers er goed op passen, ik zat te denken aan deze:
Sony 3-weg luidspreker XS-F1737SE
en over de accu, daar heb ik weinig over te zeggen mijn besluit staat op dit gebied vrij vast aangezien het gewoon in me kast past en de accu mij niks kost.
wat ik niet snap is dat alle 2 de versterkers: zowel de Ta2020 en de Ta2024 te moddden zijn.
als je alle 2 de gemodde versies naast elkaar houd zou volgens mij de Ta2020 meer vermogen eruit kunnen gooien.
dit eigenlijk omdat de Ta2020 gewoon weg de broer is van de Ta2024.
Tevens mij vraag wat voor speakers er goed op passen, ik zat te denken aan deze:
Sony 3-weg luidspreker XS-F1737SE
en over de accu, daar heb ik weinig over te zeggen mijn besluit staat op dit gebied vrij vast aangezien het gewoon in me kast past en de accu mij niks kost.