Belachelijk goedkope 18" op thomann.de
Moderator: Beheerdersteam
Belachelijk goedkope 18" op thomann.de
Ik was zo wat aan het rond neuzen voor een betaalbare 18" en kwam de volgende driver tegen. Voor slechts 118,- euro krijg je een 18" met aluminium gegoten frame, zeer bruikbare TS:
RMS: 500 watt
PEAK: 2000 watt
sensitivity: 97 db +-2db
min. resonance freq. 40Hz +-4Hz
Freq. responce 40Hz -3,0 KHz
dia. of voice coil 99.3 mm
FMS: 4,1 Hz
QMS:7,61
QCS:0,45
QTS:0,43
RES:103,3 ohm
RMS:6,1 kg/s
CMS: 0,09 mm/N
MMS: 184,9 gr
Nref: 2,86%
B1: 29,8 dB
SPL: 96,6 dB
Vas: 208,3 l
Re: 5,5 ohm
RP: 84,1 ohm
LP: 49,0 MH
CP: 566,8 µF
Le: 1,3 mH
Xmax: 5,4 mm
Lijkt toch te mooi om waar te zijn? Ik heb er hier en daar wel wat over gevonden op google en mensen hebben er al wat pa subs mee gemaakt, allemaal verhalen over hoe goed hij bevalt en wat een waar voor het geld het is. Tja, pa is geen hifi natuurlijk maar in ieder geval zal hij niet heel slecht zijn.
Dus gewoon uit interesse, iemand anders hier al eens naar gekeken en misschien zelfs eens wat mee gemaakt?
Mvg Reinder
RMS: 500 watt
PEAK: 2000 watt
sensitivity: 97 db +-2db
min. resonance freq. 40Hz +-4Hz
Freq. responce 40Hz -3,0 KHz
dia. of voice coil 99.3 mm
FMS: 4,1 Hz
QMS:7,61
QCS:0,45
QTS:0,43
RES:103,3 ohm
RMS:6,1 kg/s
CMS: 0,09 mm/N
MMS: 184,9 gr
Nref: 2,86%
B1: 29,8 dB
SPL: 96,6 dB
Vas: 208,3 l
Re: 5,5 ohm
RP: 84,1 ohm
LP: 49,0 MH
CP: 566,8 µF
Le: 1,3 mH
Xmax: 5,4 mm
Lijkt toch te mooi om waar te zijn? Ik heb er hier en daar wel wat over gevonden op google en mensen hebben er al wat pa subs mee gemaakt, allemaal verhalen over hoe goed hij bevalt en wat een waar voor het geld het is. Tja, pa is geen hifi natuurlijk maar in ieder geval zal hij niet heel slecht zijn.
Dus gewoon uit interesse, iemand anders hier al eens naar gekeken en misschien zelfs eens wat mee gemaakt?
Mvg Reinder
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Belachelijk goedkope 18" op thomann.de
Waarom zou dit geen hifi kunnen zijn?
Kwestie van goed afstemmen en goed filteren.
Heb je een prima woofer.
Punt is dat Fs beetje hoog is en xmax wat aan de lage kant.
Laagfrequent gebulder moet je er dus niet van verwachten denk ik.
(een Mivoc AWX184 is een beetje dezelfde driver)
Leuk woofertje en mooi prijsje, dat wel
edit:
Freq resp van dat ding zal wel handig zijn trouwens
edit2:
Ik neem aan deze:
http://images6.thomann.de/pics/prod/193265_specs.pdf
Kwestie van goed afstemmen en goed filteren.
Heb je een prima woofer.
Punt is dat Fs beetje hoog is en xmax wat aan de lage kant.
(een Mivoc AWX184 is een beetje dezelfde driver)
Leuk woofertje en mooi prijsje, dat wel
edit:
Freq resp van dat ding zal wel handig zijn trouwens
edit2:
Ik neem aan deze:
http://images6.thomann.de/pics/prod/193265_specs.pdf
Zou je hier geen monster ripole sub van kunnen bouwen ? of is daar de Fs te hoog van ?
Ik bedoelde dat een pa sub geen hifi is
. Ja lijkt mij dus ook een leuk ding!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Kan zeer zeker een goede ripool mee gebouwd worden, sterker nog ik zat er aan te denken als laatste stap in mijn (nog te bouwen) Dipool.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Je kunt ook een stel cornerwoofers in zetten. Dat zou mijn voor keur zijn.
Wellicht nog beter inderdaad, maar hiermee ben ik goedkoper uit. Ik heb twee marantz mono blokken, twee dsp-kanalen over in mijn huidige opzet met mijn dipoleplan. Met twee van bijvoorbeeld deze 18" kan ik twee enkele ripools maken. Elke op zich heeft al voldoende rendement voor prettig laag welke niet teveel last heeft van kamer invloeden, een dubbele opzet met dsp moet dat toch lukken.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Voor een di- of ripole lijken me 40Hz en 5,3mm one way prima. Een Vd van rond de 600cm3 is nog best machtig veel. Met een Qts van 0,43 zou je de conus wat kunnen verzwaren misschien om de laagafstemming beter te krijgen (zakt meteen fs nog een stukje), maar verder een hot deal lijkt mij. Wordt voor een open systeem best wel laagfrequent gebulder denk ik.b_force schreef:Punt is dat Fs beetje hoog is en xmax wat aan de lage kant.
Precies, met de oppervlakte van ongeveer 1385 cm2 zou ik ook nog weg kunnen komen met een per kant voor het laag in de dipool en met de vier Visaton w300s die ik van Martijn heb overgenomen twee dubbele ripool
basjes kunnen maken, misschien nog een beter idee
basjes kunnen maken, misschien nog een beter idee
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Gesloten kun je ongeveer 106dB halen met -3dB op 30Hz
Een BR-systeem waarbij de poort en een actief highpass (Q > 1) op hetzelfde punt is afgestemd is ook wel leuk trouwens
Een BR-systeem waarbij de poort en een actief highpass (Q > 1) op hetzelfde punt is afgestemd is ook wel leuk trouwens
Hier kun je lezen hoe dat moet.b_force schreef:Een BR-systeem waarbij de poort en een actief highpass (Q > 1) op hetzelfde punt is afgestemd is ook wel leuk trouwens
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Tegenwoordig doe je dat toch gewoon via je favoriete simulator?markbakk schreef:Hier kun je lezen hoe dat moet.b_force schreef:Een BR-systeem waarbij de poort en een actief highpass (Q > 1) op hetzelfde punt is afgestemd is ook wel leuk trouwens![]()
Sjeez.. Als ik dit allemaal zo lees word ik eigenlijk helemaal enthousiast om ze kopen. 
Ja, hij is mooi! Toch neig ik voor een dipool nog meer naar de A & D audio r1830, even duur en voor OB nog beter. Deze 18" is mooier bv een giga tl, br en kan ook in een tapped horn die letterlijk stukwerk van de muur resoneerd
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Psst, gewoon een cornerwoofer joh. Met een 8" of 10" zul je waarschijnlijk voldoende diepgang en volume halen.
volgens mij krijg je wel schoner laag met grotere speakers
Kevin heeft gewoon gelijk dat corner woofers mits goed gefilterd waarschijnlijk de meest praktische oplossing zijn. Ik heb echter al heel lang zin om een mooi vormgegeven grote ripool te bouwen, sinds mijn dubbele ripool experiment. Aangezien ik met mijn ruimte toch op vier cornerwoofers uitkom (accoustisch lastige ruimte) houdt dat in dat er weer twee versterkers bij moeten komen, heb ik ook niet zo'n zin in.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Houden jullie er wel rekening meer dat hoe groter de speaker, hoe langer de kamer in de ripool en dus hoe lager de kamerresonantie en daarmee het inzetbare gebied?
GR ROdy
GR ROdy
De L21 zal tot ongeveer 200Hz kunnen spelen in dipool. Geen idee of het lukt om met een 18" woofer in een ripool tot 200Hz te spelen. Als je een geschikte cornerwoofer opstelling kan maken dan zou ik daar voor gaan. Er is trouwens wel een verschil tussen cornerwoofers en een multisub opstelling
Cornerwoofers spelen hoger door en zullen daardoor in de hogere frequenties niet mono aangestuurd kunnen worden. Je wilt deze woofers toch wel tot boven de frequentie laten spelen waar je anders je floorbounce dip zou krijgen (+/- 250Hz). Voor de lagere frequenties kun je ze (beter) wel mono aansturen.
Hee Kevin,
Ik heb voor mijn dipool ook nog twee stuks Visaton w300S per kant hoor, 12" woofers met 14mm lineaire slag
. Die nemen het gedeelte van 40hz tot 200hz/250hz voor de rekening in dipool opstelling. De ripools zouden alleen voor het stukje van 20hz - 40hz zijn, ik heb al wat zitten proberen met de A&D audio R1830 in hornresp en een enkele ripool met die driver gaat mooi vlak van ~20hz tot 60hz, dat moet dus perfect kunnen
Mvg Reinder
Ik heb voor mijn dipool ook nog twee stuks Visaton w300S per kant hoor, 12" woofers met 14mm lineaire slag
Mvg Reinder
Thomann zegt 'm nu al niet meer in hun assortiment te hebben.
Niks mis met een W300S hoor, maar 14mm halen ze niet.meiborg schreef:Ik heb voor mijn dipool ook nog twee stuks Visaton w300S per kant hoor, 12" woofers met 14mm lineaire slag.
-
wouter
- Ook commercieel actief
eh, 18,5 mm hoogte - 8 mm poolplaat = 10,5 / 2 = 5,25 mm Xmax +/- en 10,5mm Xmax absoluut.
http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... 00s_4.html
http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... 00s_4.html