Ik ben momenteel bezig aan een eerste zelfbouw audio project, een draagbare speakerbox (een ghettoblaster zeg maar) op basis van 1 of 2x een TA2024-versterker. Oorspronkelijk ging ik hiervoor twee 6,5" 2-weg carspeakers gebruiken, maar daar komt toch wat te weinig laag uit voor mij. Vandaar het idee een subwoofer toe te voegen.
Ik heb de keus tussen een 6,5" of een 8" (maximale grootte dat binnen het ontwerp past). Aangezien het hier om draagbare audio vnl. voor in openlucht gaat primeert maximaal volume op geluidskwaliteit (die uiteraard wel nog altijd redelijk moet blijven) en zat ik dus te kijken richting PA-speakers.
Vandaar sta ik voor de volgende keuze:
1) Een dual voice coil subwoofer op de ene TA2024, twee ovale 2weg 4x6" op de andere
2) Een single voice coil subwoofer op het ene kanaal, een 2weg 6,5" speaker op het andere (1 TA2024 in gebruik dus)
3) Een single voice coil subwoofer op het ene kanaal, een 6,5" fullrange speaker op het andere (1 TA2024 in gebruik dus)
Ik vind op ebay bijvoorbeeld deze 8" DVC 4Ohm subwoofer met een SPL van 91db.
Er vanuit gaande dat dit gemeten is bij 1W/1m en dat het klopt dat elke verdubbeling een verhoging van 3db meebrengt kom ik uit op 106dB maximaal (91 +3 +3 +3 +3 +3 = 106dB op 30W (2x15) wat het maximale is wat een TA2024 kan leveren op 4Ohm)
Dan vind ik ook een driver als deze 6,5" SVC 8Ohm subwoofer met een SPL van 95dB.
Aangezien deze 8Ohm is lijkt het dat dit gemeten is op 2,83V/1m, wat neerkomt op 2W, zo vertelt het internet mij.
Als ik hierbij dus dezelfde berekening van daarnet maak, behalve dat de SPL hierbij dus al op 2W zit en de maximale output van één kanaal op 8Ohm gelijk is aan 8W bij een TA2024, krijg ik: 101dB (95 +3 +3 = 101dB op 8W)
Volgens diezelfde berekening komt deze (8Ohm, 6,5", SVC), met een 94 dB SPL waarbij deze keer uitdrukkelijk bijstaat dat het 1w/1m gemeten is, uit op 103dB
Kloppen deze berekeningen een beetje, of ga ik ergens fout (en zoja, waar?)
Weet iemand nog ergens subwoofers te koop met hoge gevoeligheid binnen mijn prijsklasse (onder 50€ liefst)? Maakt het veel uit als ik ver onder de RMSwaarde van de speakers uitkom (bv spelen op 15W rms op een 150W rms driver)?
En als de subwoofer dan al een bepaald aantal dB produceert, hoeveel verschil maakt het dan nog om extra speakers te zetten? ik weet dat de geluidsdruk verdubbelt, dus +3dB, indien de consuoppervlakte verdubbeld word bij eenzelfde gevoeligheid, maar neem nu dat de twee speakers die ik nog naast de woofer wil plaatsen een verdubbeling van de oppervlakte betekenen, maar bij een lagere gevoeligheid (neem bv -3dB), hoe zit het dan?
Ik heb nog meer vragen maar dit is zowat het belangrijkste. Ik probeer zoveel mogelijk zelf op te zoeken maar wil wel weten of ik in de juiste richting denk, en/of ik iets over het hoofd zie.
Alle hulp en commentaar is welkom, ik ben hier voornamelijk om bij te leren