Helaas zijn van beide koptelefoons de drivers "hiermee bezig zijnde" beschadigt waardoor ik nieuwe betere drivers moest hebben, maar dat lag al voor de hand.

Losse drivers zijn bijna niet te krijgen, maar conrad had toch welke te koop.
Na deze te hebben getest bleken ze slecht van kwaliteit ( geen wonder voor 3 euro) waardoor ik verder ben gaan neuzelen.
Visation bleek 2 kleine breedband luidsprekertjes te hebben van 4 en 8 ohm.
Die van 4 ohm (8cm) was 17 euro en die van 8 ohm (3.5cm) 8 euro of iets dergelijks.
Ik heb besloten om 4 stuks 8 ohm speakertjes te kopen om aan de impedantie te komen die ik nodig had.
Hoe de 4 ohm speaker zal klinken blijft raden al zou ik die graag ook uittesten.
Reden waarom de bestaande koptelefoons slecht klinken blijkt wel duidelijk uit de drivers, er zit bij geen enkele namelijk goed demping aan de achterkant van de conus waardoor de tegenfase herrie lekker tegen de achterkant van de conus kan blijven beuken.
Wat ook opvalt is dat er te veel hoog in deze drivers zit, en dat de bas echt te wensen overlaat.
De beyerdynamic is de beste zonder twijfel, maar ik vind het toch raar voor zo een merk dat na zo een lange tijd niks aan het genoemde euvel doen.
De foto spreekt voor zich denk ik.

Natuurlijk heb ik het Visation speakertje wat ik ga gebruiken ook wat aangepast voor nog betere resultaten.
Zoals op de foto te zien is heb ik het draadje naar de spreekspoel verwijderd, dat stoffen draadje met koper erdoor gevlochten, en een stukje draad van de spreekspoel afgetrokken om deze aan te sluiten op de terminal.
Wat niet te zien is dat de magneet makkelijk los wil van de conus waardoor ik isolatie achter de conus op de magneet heb kunnen plaatsen, dat waar het grotendeels aan scheelde dus.
Een stukje handdoek leek mij het beste, natuurlijk aan het uitpluizen gedacht en even de randen geseald met bizon kit.

Daarna de speaker met het lijmpistool in de houder gelijmd van de beyer koptelefoon.
De gril heb ik ook verwijderd met het oog op reflectie, in plaats daarvan heb ik strak nylon gespannen voor bescherming.
Daarna heb ik het vilt uit de buitenrand verwijderd, dit was voor betere afstraling bedoelt maar gaat nu dienstdoen als een extra bas poort voor een tweede speaker die ik later op de koptelefoon buitenkant ga monteren.
Ik heb dit bedacht omdat deze speaker te weinig bas produceert, en het werkt prima achteraf.

Op de volgende foto's maak ik een kastje voor de "main" driver, ook wat isolatie erin en een bas ventilatie buisje om tegendruk te vermijden en meer bas te krijgen.

Nu de driver weer terug plaatsen om vervolgens de bas "woofer" te plaatsen

Even aansluiten, en er op letten dat de woofer in tegenfase staat, dus min op min, een serie aansluiting dus.
De achterkant van de driver heeft alleen de ophanging zelf als bewegend deel, dus perfect voor deze klus.

Nu een tweede kast bouwen ( let niet op het materiaal ) met wat demping

En tot slot een stukje rubber ( bandenplak rubber) op het woofertje monteren om zoveel mogelijk hoog te dempen, want de boel straalde toch wat meer naar achteren door dan ik had verwacht.

Daarna de achter gril weer monteren voor bescherming.

Als laatste modificatie heb ik het oor kussentje ingenaaid zodat deze dunner is, dat geeft meer volume, meer bas, volheid, en lijkt ook diffractie tegen te gaan waardoor ik wat bijklank meende te horen van de conus zelf maar die is nu dus totaal verdwenen.

Klaar dus, een hi-end koptelefoon.
Natuurlijk lijkt het allemaal wat makkelijk zo, maar ik heb net zo lang uitgetest en geprutst totdat de klank zo was als ik hem wilde hebben.
Dit voor maar 30 euro aan drivers en het resultaat mag er zijn.
Veel beter dan de sennheiser HD 600.
En helaas ook beter dan de beyer omdat deze wel voldoende bas heeft op een goed volume, niet te veel hoog, en voldoende demping voor verder onvervormd geluid.
Eindelijk zet ik mijn koptelefoon weer graag op, zonder mij te ergeren aan vervorming, nu staat het in verhouding met mijn speakers.
Voor 30 euro voor deze drivertjes kan niemand zich in de vingers snijden zou ik ze zeggen
Wat mij die koptelefoons gekost hebben, en dan dit