High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Na volledig te zijn afgeknapt op mijn Sennheiser en Beyerdynamic koptelefoons omdat ze zoveel minder klinken dan mijn eigenbouw luidsprekers wou ik mijn koptelefoons eens modificeren.
Helaas zijn van beide koptelefoons de drivers "hiermee bezig zijnde" beschadigt waardoor ik nieuwe betere drivers moest hebben, maar dat lag al voor de hand.

Afbeelding

Losse drivers zijn bijna niet te krijgen, maar conrad had toch welke te koop.
Na deze te hebben getest bleken ze slecht van kwaliteit ( geen wonder voor 3 euro) waardoor ik verder ben gaan neuzelen.
Visation bleek 2 kleine breedband luidsprekertjes te hebben van 4 en 8 ohm.
Die van 4 ohm (8cm) was 17 euro en die van 8 ohm (3.5cm) 8 euro of iets dergelijks.
Ik heb besloten om 4 stuks 8 ohm speakertjes te kopen om aan de impedantie te komen die ik nodig had.

Afbeelding

Hoe de 4 ohm speaker zal klinken blijft raden al zou ik die graag ook uittesten.
Reden waarom de bestaande koptelefoons slecht klinken blijkt wel duidelijk uit de drivers, er zit bij geen enkele namelijk goed demping aan de achterkant van de conus waardoor de tegenfase herrie lekker tegen de achterkant van de conus kan blijven beuken.
Wat ook opvalt is dat er te veel hoog in deze drivers zit, en dat de bas echt te wensen overlaat.
De beyerdynamic is de beste zonder twijfel, maar ik vind het toch raar voor zo een merk dat na zo een lange tijd niks aan het genoemde euvel doen.
De foto spreekt voor zich denk ik.

Afbeelding

Natuurlijk heb ik het Visation speakertje wat ik ga gebruiken ook wat aangepast voor nog betere resultaten.
Zoals op de foto te zien is heb ik het draadje naar de spreekspoel verwijderd, dat stoffen draadje met koper erdoor gevlochten, en een stukje draad van de spreekspoel afgetrokken om deze aan te sluiten op de terminal.
Wat niet te zien is dat de magneet makkelijk los wil van de conus waardoor ik isolatie achter de conus op de magneet heb kunnen plaatsen, dat waar het grotendeels aan scheelde dus.
Een stukje handdoek leek mij het beste, natuurlijk aan het uitpluizen gedacht en even de randen geseald met bizon kit.

Afbeelding

Daarna de speaker met het lijmpistool in de houder gelijmd van de beyer koptelefoon.
De gril heb ik ook verwijderd met het oog op reflectie, in plaats daarvan heb ik strak nylon gespannen voor bescherming.
Daarna heb ik het vilt uit de buitenrand verwijderd, dit was voor betere afstraling bedoelt maar gaat nu dienstdoen als een extra bas poort voor een tweede speaker die ik later op de koptelefoon buitenkant ga monteren.
Ik heb dit bedacht omdat deze speaker te weinig bas produceert, en het werkt prima achteraf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de volgende foto's maak ik een kastje voor de "main" driver, ook wat isolatie erin en een bas ventilatie buisje om tegendruk te vermijden en meer bas te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de driver weer terug plaatsen om vervolgens de bas "woofer" te plaatsen

Afbeelding

Afbeelding

Even aansluiten, en er op letten dat de woofer in tegenfase staat, dus min op min, een serie aansluiting dus.
De achterkant van de driver heeft alleen de ophanging zelf als bewegend deel, dus perfect voor deze klus.

Afbeelding

Nu een tweede kast bouwen ( let niet op het materiaal ) met wat demping

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot een stukje rubber ( bandenplak rubber) op het woofertje monteren om zoveel mogelijk hoog te dempen, want de boel straalde toch wat meer naar achteren door dan ik had verwacht.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de achter gril weer monteren voor bescherming.

Afbeelding

Als laatste modificatie heb ik het oor kussentje ingenaaid zodat deze dunner is, dat geeft meer volume, meer bas, volheid, en lijkt ook diffractie tegen te gaan waardoor ik wat bijklank meende te horen van de conus zelf maar die is nu dus totaal verdwenen.

Afbeelding

Klaar dus, een hi-end koptelefoon.
Natuurlijk lijkt het allemaal wat makkelijk zo, maar ik heb net zo lang uitgetest en geprutst totdat de klank zo was als ik hem wilde hebben.
Dit voor maar 30 euro aan drivers en het resultaat mag er zijn.
Veel beter dan de sennheiser HD 600.
En helaas ook beter dan de beyer omdat deze wel voldoende bas heeft op een goed volume, niet te veel hoog, en voldoende demping voor verder onvervormd geluid.

Eindelijk zet ik mijn koptelefoon weer graag op, zonder mij te ergeren aan vervorming, nu staat het in verhouding met mijn speakers.
Voor 30 euro voor deze drivertjes kan niemand zich in de vingers snijden zou ik ze zeggen :rofl: serieus.

Wat mij die koptelefoons gekost hebben, en dan dit :rock:
Laatst gewijzigd door Theduboracle op vr 09 mar 2012, 20:28, 7 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Martijn M »

Leuk dat je dit allemaal documenteert en met ons deelt! Het zou helemaal mooi zijn als je de afbeeldingen nog even uploadt :) .

EDIT: ik zie dat je de links hebt aangepast zodat nu afbeeldingen zichtbaar zijn. Dit al een stuk beter, maar ik denk dat je dadelijk een moderator op je dak gaat krijgen. Het is de bedoeling dat je je eigen afbeeldingen naar de server uploadt. Ik ben zeer benieuwd hoe je gemodificeerde HD600 zich verhoudt tot mijn eigen HD600.
Laatst gewijzigd door Martijn M op vr 09 mar 2012, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Is al gedaan, ik ben nog bezig met bijwerken.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Martijn M schreef:
Leuk dat je dit allemaal documenteert en met ons deelt! Het zou helemaal mooi zijn als je de afbeeldingen nog even uploadt :) .

EDIT: ik zie dat je de links hebt aangepast zodat nu afbeeldingen zichtbaar zijn. Dit al een stuk beter, maar ik denk dat je dadelijk een moderator op je dak gaat krijgen. Het is de bedoeling dat je je eigen afbeeldingen naar de server uploadt. Ik ben zeer benieuwd hoe je gemodificeerde HD600 zich verhoudt tot mijn eigen HD600.




Op deze manier foto's plaatsen is toch gebruikelijk ?
Ik heb zelf (had) ook die HD 600, dit klinkt echt beter, maar het is woord tegen woord natuurlijk.
Het staat eigenlijk helemaal niet in verhouding eigenlijk.
Dit klinkt veruit beter.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Barry2001 »

Dit is met recht zelfbouw, erg leuk! Zie je kans 'n een keer naar een luisterdag mee te nemen? ben erg benieuwd hoe het klinkt.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Barry2001 schreef:
Dit is met recht zelfbouw, erg leuk! Zie je kans 'n een keer naar een luisterdag mee te nemen? ben erg benieuwd hoe het klinkt.
Dat is het helemaal natuurlijk, anders kom je er nooit achter hoe ze klinken, of zelf maken natuurlijk.
In de ronde sturen met de post kan ook nog haha :rofl:

Ik heb ze vandaag net afgemaakt trouwens, en was net nog even een uurtje aan het inluisteren, verd******
Ze klinken echt vet goed man, ik kan het bijna niet geloven.
Ze kunnen het echt tegen mijn luidsprekers opnemen, en ik moet hem eigenlijk betitelen als een goede monitor koptelefoon.
Elke opname krijgt zijn eigen franje in opname kwaliteit, echt wennen, ik had dat ook met mijn eigenbouw pioneers.
Ik hoor dingen die ik eerst niet hoorde en zo, dat klinkt de meesten wel bekend in de oren denk.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Walt »

Knap staaltje werk!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door EppeRRR »

Leuk project :D
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Voor de echte hi-fi freaks hier, (vast de meesten) ga dit echt even nadoen voor die pietlullige 30 euro.
Ik verzeker je een goede geluidsoogst.
Dat is het enigste wat ik er nog op te zeggen heb.
Wat een koptelefoon kopen is kun je wel stellen, alsof het over een armatuur gaat waar je een lamp (driver) bij koopt.
Ik voel mij wel een beetje opgelicht door de markt lijdende merken, dat wel.
Voor dat prutsen in een enkele dag heb ik meer resultaat dan sennheiser en beyerdynamic bij elkaar in 25 jaar.

Ik heb de Visations hier besteld trouwens, misschien handig.

http://www.loudmagnet.com/html/visaton.htm
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Ik heb met mijn mobiele recorder van tascam een geluidsopname gemaakt van de koptelefoon.
In het echt klinkt het beter natuurlijk, want zo een recorder heeft ook zijn beperkingen.
Het is wel mono, maar dan kun je een indruk ervan krijgen hij hij klinkt.


De grote groene download button moet je niet hebben trouwens, die onder het plaatje is het.

http://kiwi6.com/file/c211px89qo
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door BertDB »

ik ben prima tevreden met m'n HD650 en ga'm echt niet uit elkaar halen ! =;
Maar wel fijn om te zien, en om te horen dat het voor jou een verbetering bracht
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Heb nog het een en ander aangepast voor een betere bas, al kan er toch nog wat meer bas in zitten van mij.
Misschien twee woofertjes, of een ander woofertje.
Met een regelbare weerstand parallel zou je de bas helemaal goed kunnen trimmen, maar ik hou het maar op een EQ plug in.

Ik bemerkte dat er een beetje een holle klank nog in zat door het woofertje achterop wat resoneert in de schelp in het hoog.
Heb daarom de gaatjes in de rand gevuld met isofix blokjes, en daarna weer dichtgekit.
Ook heb ik zoals te zien is de gaatjes vrij gelaten voor de bas en het kussen wat vernaait :rofl:

Afbeelding
Afbeelding

Je moet het zelf horen natuurlijk maar het klinkt nu helemaal top, dit is wat ik eigenlijk verwacht had van mijn dure beyer voordat ik hem kocht.
Een monitor koptelefoon om mijn muziek fijn op af te regelen.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Aaad »

Is er met dit soort luidsprekertjes, zo dicht op het oor, geen gevaar voor gehoorbeschadiging?

Aad
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door architect »

je bent een mooie grapjas, wel wat vroeg voor een 1 aprilgrap maar goed dan kun je hier de eerste nabouwsels waarschijnlijk wel bewonderen

mijn dt990 klinkt heel prima en het lijkt me wat riskant om deze te slopen tbv een aardig diy projectje.

de objective2 hoofdtelefoonversterker (diyaudio) heb ik een half jaartje terug gebouwd en die bevalt heel goed.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door buisje »

Leuk gedaan! Ik hou hier wel van ik ben net zo'n knutselaar met dit soort dingen

Mijn HD nogwat (oude gele sennheiser) was aan vervanging toe en heb een AKG 401 gekocht naar volle tevredenheid. Echter de kunststof behuizing wilde ik van binnen isoleren/dempen ivm naklank bij stemmen, maar krijg m niet uit elkaar zonder te "slopen" .. :lol:
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Aaad schreef:
Is er met dit soort luidsprekertjes, zo dicht op het oor, geen gevaar voor gehoorbeschadiging?

Aad
Ik kan nou wel op een hoger volume luisteren, dat is waar.
Maar als ik hem te hard zet gaat hij vervormen, dus zo erg hard zet ik hem niet.
Het valt allemaal wel mee dus.
Het valt mij op dat ik altijd op koptelefoons het volume omhoog wil gooien, maar met mijn eigen brouwsel heb ik de neiging om het volume juist te dempen omdat het zo goed klinkt.
Net alsof je het geluid naar je toe haalt of je oren zich aanpassen.
Ik kan er wel harder mee draaien dan op de andere koptelefoons, ( beyer 880 en sennheiser 660 ) dat zeker.
En dat komt volgens mij puur en alleen door vervorming van de andere koptelefoons, des te harder je die dingen zet, des te meer vervorming omdat er juist geen demping achter de conus zit.
Vooral bij die beyer is dat zo, dat viel mij nogal erg op.
De klank is eigenlijk totaal niet te vergelijken, dit mini breedband luidsprekeretje klinkt echt als een luidspreker box, die mylar membramen klinken kompleet anders.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

architect schreef:
je bent een mooie grapjas, wel wat vroeg voor een 1 aprilgrap maar goed dan kun je hier de eerste nabouwsels waarschijnlijk wel bewonderen

mijn dt990 klinkt heel prima en het lijkt me wat riskant om deze te slopen tbv een aardig diy projectje.

de objective2 hoofdtelefoonversterker (diyaudio) heb ik een half jaartje terug gebouwd en die bevalt heel goed.
Dat zou ik zeker ook niet doen.
Ik weet zeker dat je met wat karton, bamboe, een oud lapje stof, en 30 euro voor die mini luidsprekertjes een heel eind komt :rofl:
Dan is het design ook nog te perfectioneren. :sure:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Ronkel »

Doe je eigenlijk nog iets aan de resonantie van de gehoorgang of andere EQ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door ds23man »

Heb je al een naam?

KOKOFOON :lol:
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

Ronkel schreef:
Doe je eigenlijk nog iets aan de resonantie van de gehoorgang of andere EQ?
Als ik mijn eigen gehoor ga modificeren ? :rofl:
Kom je met je ontwerp bij de chirurg, ja ja, :rofl:

Ik noem hem kokofoon als ik kokosnoten ga kopen voor het volgende project.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door ds23man »

Geschuurde en hooglans gelakte kokosnoten zijn anders een zeer fraaie afwerking :lol:
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

ds23man schreef:
Geschuurde en hooglans gelakte kokosnoten zijn anders een zeer fraaie afwerking :lol:
Daar heb je helemaal gelijk in, inderdaad. :goeie:

Ik heb al een leuk ontwerp ervoor.
Ik zat er een beetje mee dat de main speaker in de schelp waar je eigenlijk naar luistert zijn basreflex buisje aan de buitenkant heeft zoals te zien is.
Ik stoned er niet zo bij stil bij het maken.
Die zou ook uit moeten komen in de oorschelp maar de bas frequenties mogen ook niet gaan voorijlen of naijlen omdat de afstand naar het basreflexgat verschillend is.
Dat is met dit ontwerp opgelost.

Afbeelding

Hier is een link naar die andere speaker, maar die is wel 2 keer zo duur.
Die is misschien beter om te gebruiken, en klinkt misschien nog beter, zo niet is hij misschien beter om als woofer te gebruiken.
De impedantie is wel 4 ohm daarom had ik hem niet besteld.
Met 2 van die speakertjes is het misschien verstandig om een goede weerstand er tussen zetten, om de versterker te sparen, maar hoe dat allemaal precies zit weet ik niet, hangt ook van de versterker af.
Vaak hangen er gewoon weerstand in serie op de uitgangen, dan slaat die impedantie van 32 ohm ook nergens meer op, maar hoe dat echt precies zit weet ik niet.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=710818

Bij deze winkel veel goedkoper, weer een paar euro verdient.
http://www.loudmagnet.com
Laatst gewijzigd door Theduboracle op zo 11 mar 2012, 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door ds23man »

We just witnessed the birth of a new kind of KOKOFOON



:rofl:
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door Theduboracle »

ds23man schreef:
We just witnessed the birth of a new kind of KOKOFOON



:rofl:
Ja, familie van de flaterfoon.
Deze dus, wie kent hem niet.

Afbeelding

:rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-End headphone modification (zelfbouw modificatie)

Bericht door ds23man »

Je gaat toch wel voor biologische kokosnoten?? :mrgreen:
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”